نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۳۱

مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای: باید کنسول داخلی بسازیم

مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در نشستی اخیر اعلام کرده که ایران، باید در زمینه‌هایی مثل ساخت کنسول داخلی سرمایه‌گذاری کند.

بهروز مینایی، مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای و دانشیار دانشگاه علم و صنعت، اخیرا و در نشست رسانه‌ای شنبه‌های انقلاب، اطلاعاتی از پیشرفت‌های ایران در حوزه فناوری ارائه و پیشنهاد‌های جالبی هم ارائه کرده است. به گفته مینایی، ایران باید اهمیت خاصی به حوزه فناوری اطلاعات بدهد. وی در این مورد گفت:

وقتی به تجربه هند و برزیل نگاه می‌کنیم، صنعت فناوری اطلاعات به عنوان صنعت مستقل همزمان و حتی بعد از ما شروع کردند و حالا به عنوان پردرآمدترین صنایع این کشورها به خصوص در حوزه نرم‌افزاری مطرح هستند و هند چندین برابر درآمد نفتی ما از حوزه نرم‌افزار کسب درآمد می‌کند. 

مینایی در ادامه توضیحاتی هم از فعالیت ایران در حوزه بازی‌های ویدیویی ارائه کرد و گفت:

دو سال بعد از تشکیل بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای در ایران در سال ۶۹، در سال ۷۱ به یکی از بزرگترین تولیدکننده‌های منطقه تبدیل شدیم و بعد از سال ۹۳ که باز‌ی های موبایلی رونق گرفت،‌ در حوزه تولید بازی هم توانستیم حرف برای گفتن داشته باشیم. 

سال ۸۸ که اولین بازی بزرگ ما با عنوان میرمهنا و گرشاسب تولید شد، هم بازی بومی بود و هم براساس موتورهای بومی انجام گرفت. ما در تولید موتور بازی که بسیار سخت است توانستیم موفقیت‌هایی کسب کنیم که البته بعدا مورد حمایت قرار نگرفت. 

اما یکی از مهم‌ترین بخش‌های صحبت‌های مدیرعامل سابق بنیاد، این بود که با وجود سخت و غیرممکن به نظر رسیدن این موضوع، ایران باید در حوزه ساخت کنسول‌های داخلی هم فعالیت داشته باشد:

گرچه این کار بسیار سخت است و مانند خط تولید هواپیما به نظر می‌رسد، اما حوزه‌ای است که باید به آن ورود کنیم.

بخش پایانی صحبت‌های مینایی هم به اهمیت بازی و بازیسازی در بحث اشتغال‌زایی مربوط بود:

دو هزار نفر به طور مستقیم در این صنعت فعال هستند و محصولاتی دارند که قابل توجه است. نقطه چالشی ما این است که صاحبان محتوا نیز باید دغدغه داشته باشند، گرچه از لحاظ فنی و مهندسی کم نداریم، اما در مدیریت فرهنگی هنوز ضعف‌هایی داریم و در این حوزه کسانی که در حوزه محتوا فعالیت می‌کنند، به میدان نیامدند و جوشش بین‌رشته‌ای شکل نگرفته است. 

نظرات خود را در مورد صحبت‌های مدیر عامل سابق بنیاد ملی بازی‌های رایانه‌ای با زومجی به اشتراک بگذارید. به نظر شما ایران قادر خواهد بود کنسولی داخلی و ایرانی طراحی کند؟


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده