نویسنده: افشین پیروزی
// یکشنبه, ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۰۱

واکنش‌های اولیه منتقدین به بازی Spider-Man

اخیرا سایت‌های معتبر دنیا شانس تجربه بازی Spider-Man را داشته‌اند که در این مطلب، نگاهی به نظرات آن‌ها خواهیم داشت. 

یکی از بازی‌های بزرگی که چندی دیگر منتشر خواهد شد، Spider-Man ساخته استودیو اینسامنیاک گیمز است. مرد عنکبوتی کاراکتر بسیار محبوبی است که با وجود موفقیت فیلم‌ها و کمیک‌هایش، تا به امروز کم‌تر بازی با‌کیفیتی با محوریت وی ساخته شده است. اما پس از معرفی بازی اسپایدرمن اینسامنیاک گیمز، به‌دلیل سابقه خوش این استودیو در ساخت بازی‌های با‌کیفیت، خیلی‌ها به این بازی امیدوار هستند و حتی عده‌ای بر این باورند که اسپایدرمن اینسامنیاک گیمز، پتانسیل این را دارد تا همان اتفاقی را با این ابرقهرمان تکرار کند که قبلا، راک‌استدی با شخصیت بتمن کرد و باعث شد تا این کاراکتر فوق محبوب، چند بازی ویدیویی بسیار عالی هم داشته باشد. 

بازی Spider-Man، قرار است در تاریخ ۱۶ شهریور منتشر شود و چند روز پیش، منتقدین این شانس را داشتند تا چند ساعت آن را تجربه و واکنش اولیه خود به آن را منتشر کنند. در این مطلب نگاهی به دیدگاه برخی از معتبر‌ترین سایت‌ها به این بازی خواهیم داشت تا ببینیم که آیا اسپایدرمن جدید دنیای بازی‌ها توانسته منتقدین را در همان تجربه چند ساعته‌اش متقاعد کند یا خیر. 

بازی Spider Man

آی‌جی‌ان:

سایت آی‌جی‌ان، نگاه کلی خود را به شخصیت‌پردازی پیتر پارکر، اسپایدرمن و سایر کاراکتر‌های بازی متمرکز کرده است. طبق ادعای این سایت، پیتر پارکر اصلی‌ترین نقطه قوت بازی است؛ به طوریکه اینسامنیاک گیمز، موفق شده تا با پرداخت عمیق به این کاراکتر، کاری کند تا پیتر پارکر هم به اندازه اسپایدرمن یا حتی بیش‌تر، مهم باشد. به گفته آی‌جی‌ان، پیتر پارکر علاوه بر وظایفی که به عنوان اسپایدرمن دارد، یک سری برنامه‌های شخصی هم دارد و ما در بازی، شاهد هستیم که وی زمانی را صرف کار روی پروژه‌های شخصی‌اش در آزمایشگاه می‌کند؛ پروژه‌هایی که اعتقاد دارد می‌توانند بسیار مفید باشند. با این حال اتفاقاتی در بازی، باعث می‌شوند تا دنیای در اوایل آرام این شخصیت، دست‌خوش تغییراتی شود و وی مجبور به مبارزه با تبهکاران شود. آی‌جی‌ان اعلام کرده که بهترین دقایق کامیک‌های اسپایدرمن، جاهایی هستند که این شخصیت مجبور است بین زندگی شخصی‌اش به عنوان پیتر پارکر و بُعد قهرمانی‌اش به عنوان اسپایدرمن، تعادل ایجاد کند و شاهد یک جور تلفیق این دو جهان این شخصیت هستیم. 

به اعتقاد آی‌جی‌ان، بازی اسپایدرمن شخصیت‌پردازی خیلی خوبی دارد و اهمیت زیادی برای کاراکتر‌هایش قائل است

حال خبر خوب اینکه اینسامنیاک گیمز، توانسته چنین دقایقی را در بازی هم خلق کند و ما، فقط شاهد یک اسپایدرمن نیستیم که در حال حرکت در سطح شهر و مبارزه با دشمنان است و زندگی شخصی وی هم به همین اندازه مهم است. البته اینسامنیاک گیمز، همه تمرکزش را هم روی پیتر پارکر قرار نداده است که باعث شود شاهد یک تجربه کسل‌کننده و غیر ابرقهرمانی باشیم بلکه به بهترین شکل ممکن، بین این دو جنبه شخصیت تعادل ایجاد کرده است. همچنین کاراکتر‌های دیگر بازی هم مهم هستند؛ مثلا مری جین کاراکتری است که بخش‌هایی از بازی را در نقش وی تجربه می‌کنیم و آی‌جی‌ان، اعتقاد دارد که این دقایق، با گیم‌پلی مخفی‌کاری خودشان حس و حال جدیدی به بازی می‌بخشند. 

در نهایت به اعتقاد آی‌جی‌ان، اینسامنیاک گیمز، موفق شده تا شهر نیویورک را هم به شکلی عالی و پویا خلق کند و از آن مهم‌تر، گیم‌پلی بازی هم تنوع خوبی دارد و مثلا می‌توانید به مرور پوشش‌های جدیدی برای اسپایدرمن به‌دست بیاورید یا قابلیت‌های ویژه جدیدی برای این شخصیت باز کنید. در مجموع، این سایت اعتقاد دارد که هنوز برای قضاوت در مورد اسپایدرمن زود است ولی اگر دقایق اولیه را به عنوان ملاکی کلی برای بازی در نظر بگیریم، می‌توان گفت که اینسامنیاک گیمز یکی از جذاب‌ترین بازی‌های ساخته‌شده با محوریت کاراکتر مرد عنکبوتی است. 

بازی Spider Man

گیم‌اسپات: 

گیم‌اسپات هم در تجربه دو ساعته‌اش از بازی، دید مثبتی نیست به آن دارد. به این صورت که به‌عقیده این سایت اینسامنیاک گیمز موفق شده ویژگی‌های جالب زیادی برای بازی‌اش خلق کند. جدا از تمرکز خوب روی زندگی شخصی پیتر پارکر که سایت آی‌جی‌ان هم به آن اشاره کرده بود و گیم‌اسپات هم با آن‌ها هم عقیده است، یکی دیگر از ویژگی‌هایی که گیم‌اسپات به آن اشاره داشته، گیم‌پلی جذاب بازی و لذت‌بخش بودن حرکت در سطح شهر به شیوه مرد عنکبوتی است. برای مثال زمانی که در آسمان و بین آسمان‌خراش‌های نیویورک هستیم، خیلی راحت می‌توان با استفاده از چند کلید و به‌لطف تار‌های مرد عنکبوتی در محیط حرکت کرد و این جنبه از بازی عالی طراحی شده است. علاوه بر این چنین مکانیزم خوبی در حرکت روی زمین هم دیده می‌شود و مبارزات بازی هم به لطف انواع و اقسام گجت‌های اسپایدرمن و توانایی‌های مختلف وی در مبارزات، لذت‌بخش هستند. 

از نظر گیم‌اسپات، مکانیزم استفاده از برج‌ها از حیث داستانی در بازی منطقی نیست

اما گیم‌اسپات، یک سری ایراد هم به بازی گرفته است. اصلی‌ترین انتقاد این سایت از بازی، وجود یک نوع مکانیزم شبیه به برج‌های سری Assassin's Creed در نسخه‌های قدیمی‌تر است که شما برای اینکه بتوانید به محیط‌های جدیدی در بازی دسترسی داشته باشید، باید از بالای یک ساختمان بلند به آن خیره شوید و بدین ترتیب نقشه بازی برای‌تان رونمایی و کامل شود. گیم‌اسپات اعتقاد دارد که این مکانیزم، به خودی خود جدا از اینکه مکانیزمی قدیمی است، مشکلی ندارد ولی از حیث داستانی، کاملا متضاد با شخصیت‌پردازی اسپایدرمن در بازی است. در ساخته اینسامنیاک گیمز، اسپایدرمن به عنوان کاراکتری به‌تصویر کشیده شده است که چند سالی است در سطح شهر نیویورک مشغول مبارزه با جرم و جنایت است و با اسپایدرمنی طرف نیستیم که در دوران نوجوانی است و هنوز تجربه چندانی در مبارزه ندارد. به همین دلیل هم اینکه اسپایدرمن پس از چند سال مبارزه در سطح نیویورک هنوز با مناطق مختلف آن آشنا نیست و برای این کار باید از یک برج بالا برود، منطقی نیست!

بازی Spider Man

گیم اینفورمر:

نویسنده گیم‌اینفورمر، پیش‌تر بازی Spider-Man را به مدت نیم ساعت تجربه کرده بود و حال پس از تجربه‌ای تقریبا چهار ساعته که اخیرا از بازی داشته، اعتقاد دارد که اشتیاقش به تجربه ادامه این اثر نه‌تنها کم‌تر نشده که بیش‌تر هم شده است و دوست دارد تا این بازی را برای مدت زمان طولانی‌تری تجربه کند. به عقیده نویسنده گیم‌اینفورمر، Spider-Man شروع بسیار خوبی دارد و در ادامه فرصتی که برای تجربه بازی داشت هم این کیفیت را حفظ می‌کند. به این صورت که دقیقا مثل نظرات سایر سایت‌ها، گیم اینفورمر هم بر این باور است که تجربه بازی در نقش پیتر پارکر، دقیقا به همان اندازه تجربه بازی در نقش اسپایدرمن لذت‌بخش است. البته گیم انفورمر این را هم گفته است که هنوز، مشخص نیست که آیا این جذابیت تا انتهای بازی هم حفظ می‌شود یا خیر. 

گیم اینفورمر نگرانی‌هایی در مورد احتمال تکراری شدن بازی در طولانی‌مدت یا نامتعادل بودن سیستم باز شدن لباس‌ها دارد

گیم اینفورمر با اینکه نظرات مثبت زیادی نسبت به بازی دارد و از گیم‌پلی کلی آن و همچنین شخصیت‌پردازی بازی راضی است، ولی یک سری مسائل و نگرانی‌ها را هم عنوان کرده است. به این صورت که یکی از این نگرانی‌ها، به نحوه باز شدن لباس‌های جدید اسپایدرمن مربوط می‌شود. این لباس‌ها با اینکه قابلیت‌های جدید برای شخصیت در اختیار شما می‌گذارند و این مساله به خودی خود اتفاق مثبتی است، ولی روند باز شدن آن‌ها، کمی بیش از حد سریع است و همین این نگرانی را به‌وجود می‌آورد که آیا اینسامنیاک گیمز موفق خواهد شد تا آخر بازی هم با در اختیار قرار دادن ویژگی‌ها و لباس‌های جدید مخاطب را راضی نگه دارد یا اینکه نه این روند پس از مدتی بیش از حد کند خواهد شد یا حتی به صورت کامل از بین خواهد رفت و همین مساله هم به این امر منجر خواهد شد که پس از مدتی کاربر دیگر ویژگی جدیدی دریافت نکند که برای هیجان استفاده از آن هم که شده بازی را ادامه بدهد. 

نگرانی‌های دیگر این سایت هم به مواردی مثل احتمال تکراری شدن مراحل در طولانی مدت و نبود یا کمبود فعالیت‌های جانبی در سطح شهر این بازی جهان‌باز مربوط می‌شوند. اما جدا از تمام این مسائل، دید گیم اینفورمر هم به عنوان یکی از مشهور‌ترین سایت‌ها در حوزه بازی‌های ویدیویی به بازی مثبت است و اعتقاد دارد که اسپایدرمن اگر بتواند شروع فوق‌العاده‌اش را ادامه بدهد، قطعا به یکی از بازی‌های خوب تبدیل خواهد شد. 

بازی Spider Man

یوروگیمر:

یوروگیمر تجربه بازی Spider-Man را شبیه به تجربه اولین نسخه از سری بازی‌های بتمن استودیو راک‌استدی یا تماشای فیلم Guardians of Galaxy در سینما می‌داند. به این صورت که چه بتمن و چه نگهبانان کهکشان کمیک‌های فوق العاده‌ای داشتند که سازندگان بازی و فیلم آن‌ها هم توانستند حس و حال این کمیک‌ها را به بهترین شکل ممکن در مدیوم جدید بازسازی کنند. یوروگیمر اعتقاد دارد که بازی اسپایدرمن هم این پتانسیل را دارد تا چنین شرایطی برای شخصیت مرد عنکبوتی به‌وجود بیاورد و کاری کند که این شخصیت هم یک بازی با حس و حال کمیک‌هایش داشته باشد. 

یوروگیمر در مقایسه بازی با بازی‌های بتمن راک استدی و فیلم Guardians of Galaxy اعتقاد دارد که بازی اسپایدرمن هم می‌تواند حس و حال کمیک‌ها را به شکلی عالی بازسازی کند

یوروگیمر در ادامه نگاهش به تجربه چند ساعته بازی، از اهمیت زیاد روایت داستانی در بازی گفته و به این مورد اشاره کرده که سازندگان تمرکز زیادی روی روایت یک داستان جالب در بازی دارند. داستانی که در آن، قرار نیست پیتر پارکر و اسپایدرمن در دوران نوجوانی و در اوج دست و پاچلفتی به تصویر کشیده شوند. بلکه این دو شخصیت، یک نوع پختگی خاص در بازی دارند و البته از مشکلات مختلفی هم رنج می‌برند که همین مشکلات کمک زیادی به عمیق‌تر شدن داستان بازی کرده‌اند. 

در نهایت یوروگیمر اشاره‌ای هم به مکانیزم‌های حرکتی در بازی کرده و گفته با اینکه حرکت مرد عنکبوتی با استفاده از تنیدن تار در سطح شهر بسیار ساده و کارامد طراحی شده اما در عین حال به شکلی است که برای حرفه‌ای شدن در آن، باید تلاش کنید. علاوه بر این تعداد زیاد قابلیت‌ها و لباس‌ها هم از دیگر مواردی هستند که نظر یوروگیمر را جلب کرده‌اند؛ لباس‌هایی که برخی از آن‌ها توسط خود سازندگان و به شکلی اورجینال طراحی شده‌اند و بقیه هم لباس‌های مشهوری هستند که مرد عنکبوتی در فیلم‌ها یا کمیک‌ها به تن می‌کرد.

بازی Spider Man

پالی گان: 

آخرین سایتی که در این مطلب نگاهی به بررسی آن از تجربه چند ساعته بازی داشتیم، پالی گان است. سایتی که البته مطلبش را خیلی روی مکانیزم‌های بازی یا حتی داستان آن متمرکز نکرده است و بیش‌تر از نقش مری جین در بازی گفته است. به عقیده پالی‌گان، با اینکه شخصیت‌های مونث زیادی مثل عمه می، بلک کت و مری جین در دنیای کمیک‌های اسپایدرمن وجود دارند، اما هیچکدام از آن‌ها تا به امروز آنطور که باید و شاید نقش مهمی در محتویات مرتبط با این مجموعه ایفا نکرده‌اند. با این حال اینسامنیاک گیمز این بار اهمیت خیلی زیادی به مری جین داده و وی را به شخصیت خیلی مهمی در بازی تبدیل کرده است. 

از دید پالی‌گان، مری جین برای اولین بار در این بازی آن اهمیتی را که باید دارد و در کانون توجه قرار گرفته است

این مهم بودن، نه فقط از حیث داستان و روایت که از حیث گیم‌پلی هم رعایت شده است. به این صورت که مری جین یک سری مراحل مخصوص به خود دارد و حتی گاهی هم می‌توان بین وی و اسپایدرمن سوییچ کرد. مراحل مری جین حالتی مخفی کاری دارند و همین مساله هم باعث می‌شود تا در لابه‌لای اکشن‌ها و دقایق شلوغ بازی، لحظات متفاوتی را تجربه کنیم. مری جین حتی از بُعد داستانی هم نقش مهمی در بازی دارد و در اصل وی یکی از دلایلی است که اسپایدرمن را به مبارزه با جرم و جنایت و برتن کردن لباس اسپایدرمن تشویق می‌کند. 

در مجموع، می‌توان گفت که سایت‌های معتبر بازی‌ها تقریبا همگی نظر مثبتی نسبت به بازی اسپایدرمن اینسامنیاک گیمز دارند. این بازی در تاریخ ۱۶ شهریور و به صورت انحصاری برای پلی‌استیشن 4 منتشر خواهد شد. البته قطعا نمی‌توان یک بازی را از روی یک تجربه چند ساعته قضاوت کرد و با قاطعیت در مورد کیفیت آن نظر داد. با این حال اسپایدرمن پتانسیل خوبی برای موفقیت نشان داده و توانسته در همین مدت زمان کوتاه هم منتقدین را متقاعد کند. حال باید منتظر ماند و دید که نسخه نهایی بازی چه کیفیتی خواهد داشت. 

نظرات خود را در مورد این بازی با زومجی به اشتراک بگذارید. 


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده