عضو کهنهکار BioWare: تئوری های توطئه درباره بازی Anthem حقیقت ندارند
بازی Anthem به نظر نمیرسد از آن دست بازیهای سبک نقش آفرینی باشد که با آنها BioWare را میشناسیم. بازی Anthem همواره آنلاین است، تمرکز زیادی بر بخش چند نفره دارد و تیراندازی به نظر میرسد. همچنین دیالوگها و دیگر انتخابها یا وجود ندارند یا بسیار محدود هستند. در حالی که این بازی در E3 همه را شگفتزده کرد، اما ایدههایی در مورد جهت جدیدی که بازی در آن گام گذاشته بهوجود آمده است. به طور خاص، خیلی از افراد باور دارند صاحب استودیو بایوور یعنی الکترونیک آرتز باعث شده است که بازی Anthem شاهد تغییراتی باشد.
جیمز اولن (James Ohlen) در اینباره میگوید تئوریهای توطئه حقیقت ندارند. جیمز اولن قبل از اینکه استودیو را پس از ۲۲ سال ترک کند کارگردان داستانی بازی Anthem بود.
او در مصاحبه با گیم اینفورمر در این مورد میگوید:
فکر میکنم چیزی که باعث شده BioWare بیش از دو دهه دوام آورد و در آن بسیار خوب عمل کند، «ریسکپذیری» و امتحان کردن ایدههای جدید و متفاوت است.
جیمز اولن همچنین دربارهی تاریخچهی ریسکپذیری و نوآوری در BioWare، چنین میگوید:
بازی Neverwinter Nights هنگامی که در سال ۲۰۰۲ منتشر شد واقعاً خاص بود و بازی Star Wars: The Old Republic هم هنگام عرضه در سال ۲۰۱۱ چنین وضعیتی داشت.
اولن در مصاحبه با گیماینفورمر همچنین اعلام کرد که چند نفره شدن و آنلاین بودن Anthem به این معنا نیست که بایوور قرار است از آثار کلاسیک خود فاصله بگیرد. چنین نقدی به بتسدا هنگامی که بازی Fallout 76 را معرفی کرد هم شده بود.
اولن اینگونه توضیح میدهد:
اینکه BioWare با بازی Anthem در حال تجربه کردن چیز جدیدی است به این معنا نیست که استودیو در پایبند بودن به روش سنتی خود که به آن معروف است دچار انحراف شده. ساخت Anthem فقط فرصتی است برای کسب تجربهای متفاوت. این بازی فقط و فقط توسط تیم BioWare کنترل میشود. میدانم تئوریهای توطئهی زیادی وجود دارد مبنی بر اینکه EA پشت ایدهی Anthem و جهت ساخت آن است. اما هرگز چنین نبوده و نیست. BioWare همیشه کنترل بسیار زیادی بر بازیهایی که میسازد دارد.
مطمئناً شرکت EA در شکل دادن به Anthem مقداری دست داشته است، اما طبق گفتهی جیمز اولن بهنظر میآید این مقدار هرگز بیش از حالت عادی نبوده. شنیدن اینکه بایوور بر ساخت بازی کنترل بسیار بالایی دارد دلگرمکننده است. ریسکپذیری در هر حوزهای امری حیاتی است و بازیهای ویدیویی از این قاعده مستثنی نیستند. به هر حال باید منتظر ماند و دید که Anthem از دیدگاه منتقدان و از لحاظ تجاری چه عملکردی خواهد داشت.
در ادامهی مصاحبه، جیمز اولن دربارهی فرهنگ حاکم بر استودیو BioWare سخن گفت و به این سوال که آیا تغییرات بهوجود آمده در سالهای اخیر و ترک استودیو توسط تعدادی از افراد قدیمی و کاربلد منجر به تغییراتی ریشهای در سیستم کاری استودیو شده است یا خیر، پاسخ داد. اولن میگوید افرادی مثل مارک دارا (Mark Darrah) و کیسی هادسن (Casey Hudson، که ابتدا بایوور را برای پیوستن به مایکروسافت ترک کرد و دوباره به استودیو برگشت) سعی بر زنده نگه داشتن خصلت کلی BioWare دارند و به تحقق یافتن این امر کمک شایانی کردهاند. با وجود اینکه مؤسسهای استودیو یعنی ری موزیکا (Ray Muzyka) و گرگ زِزشک (Greg Zescheuk) بایوور را ترک کردهاند اما اصول کلی بر پایهی «تواضع» و «تخصص» همچنان باقی مانده است.
اولن در اینباره میگوید:
بایوور مکانی خوب برای کار کردن است؛ مکانی که اعضای خود را عذاب نمیدهد. اما در عین حال در بایوور همواره تمرکز روی ساخت باکیفیتترین بازیهای ممکن است. این استودیو نیاز داشت که پیشرفت کند؛ چرا که بازیسازی روز به روز در حال توسعه یافتن و گرانتر شدن است. وظیفهی سختی بر دوش رهبران BioWare بود که به نظرم به خوبی آن را انجام دادند.
علاوه بر این اولن در مورد تجربهی کارگردانی خود در بازی Star Wars: The Old Republic میگوید:
حقیقت این است که هرچه بازی بزرگتر باشد، تیمی که روی بازی کار میکند هم بزرگتر خواهد شد. کار روی توسعهی Star Wars: The Old Republic تجربهی بزرگی بود. من در آن کارگردان بازی بودم که به این معنا است که بیشترین قدرت را در دست داشتم، اما گاهی اوقات احساس میکردم که ناخدای تایتانیک هستم و حتی با به کار گرفتن تمام تلاشم تنها میتوانم مسیر حرکت آن را مقدار کمی عوض کنم.
بازی Anthem در ماه فوریه سال ۲۰۱۹ (اسفند ۱۳۹۷) برای پی سی، ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 منتشر میشود. شما میتوانید این بازی را زودتر هم تجربه کنید؛ چرا که EA قصد دارد قبل از انتشار بازی یک نسخه بتا از بازی را در اختیار بازیکنان قرار دهد.
گفتنی است که Anthem اولین IP جدید استودیو BioWare پس از ۱۰ سال است. علاوه بر این چندی پیش گزارش شد که این استودیو در حال کار روی نسخهی جدیدی از سری Dragon Age است؛ هرچند این بازی بهطور رسمی هنوز معرفی نشده است.