کپکام یک بار دیگر علامت تجاری Deep Down را تمدید کرد
بازی Deep Down را میتوان جزو بزرگترین رازهای این نسل در نظر گرفت. بازیای که در سال ۲۰۱۳ توسط کپکام به صورت انحصاری برای پلی استیشن 4 معرفی شد و بعدها خبری از آن نشد، ولی کپکام به تازگی علامت تجاری آن را برای یک مرتبه دیگر در اداره ثبت اختراع و نشان تجاری ایالات متحده آمریکا (USPTO) تمدید کرده تا امید کمی نسبت به حیات بازی داشته باشیم.
Deep Down جزو بازیهایی بود که در زمان معرفی پلی استیشن 4 به نمایش درآمد و گرافیک بالای خود را توسط موتور گرافیکی Panta Rhei به رخ مخاطبین کشید. بعد از آن در سالهای ۲۰۱۳ و ۲۰۱۴ خبرهای بیشتری از بازی منتشر شد و حتی یک دموی قابل بازی هم در نمایشگاه بازی توکیو (TGS) داشت. در کریسمس ۲۰۱۴ تصاویر تازهای از بازی منتشر شد و بعد از آن هم در فوریه ۲۰۱۵ ویدئوی جدیدی از آن پخش شد. همچنین یوشینوری اونو تهیهکننده بازی به صحبت در مورد آن پرداخت و اعلام کرد که این اثر کپکام همچنان زنده است و البته با تغییرات زیادی همراه شده و عظیمتر از گذشته خواهد بود.
ولی بعد از آن بازی به شکل کامل در سکوت فرو رفت و خبری از آن نشد. فقط کپکام هر چند وقت یک بار اقدام به تمدید علامت تجاری بازی در USPTO میکرد. سال ۲۰۱۶ زمانی بود که کپکام میتوانست طبق قانون برای آخرین بار این علامت تجاری را ثبت کند، چون قانون اجازه تمدید بیش از پنج مرتبه را نمیدهد و از آنجا که هر مرتبه هم ۶ ماه طول میکشد، مهلت کپکام در آن سال به پایان رسید. ولی این شرکت باز هم از نام تجاری Deep Down دست برنداشت و چون توانایی تمدید آن را نداشت، یک بار دیگر در سال ۲۰۱۷ این نام را از نو ثبت کرد و از آن زمان به بعد باید هر شش ماه یک بار آن را تمدید کند که اکنون نوبت یک تمدید دیگر از راه رسیده است.
کپکام در توضیح این تمدید به عبارت «تولید، تحقیق یا توسعه» اشاره کرده که شاید این موضوع خبر از زنده بودن بازی بدهد. حداقل طبق قوانین ثبت علامت تجاری، هر شرکت باید دلایل قانعکنندهای برای این کار و عرضه محصول در آمریکا داشته باشد و نمیتوان تنها به گفتن جملهای بسنده کرد و رفت.
از آنجایی که این دومین مرتبه است که کپکام نام تجاری Deep Down را در قرارداد جدید ثبت میکند، دو سال دیگر مهلت دارد که بازی را منتشر کند، یعنی تا ۲۰ ژوئن ۲۰۲۰. مگر اینکه بخواهد در آن تاریخ هم یک بار دیگر به سراغ ثبت علامت تجاری بازی از نو برود. موقعیت عجیبی که معلوم نیست به کجا خواهد رسید و بعد از سه سال سکوت، بالاخره خبر جدیدی از بازی منتشر خواهد شد یا کپکام باز هم به تمدید علامت تجاری در ماهها و سالهای بعد میپردازد.
البته این اولین بار نیست که شاهد چنین مسائلی در صنعت بازی هستیم و برای مثال بازی NiOh هم اولین بار توسط Koei در سال ۲۰۰۴ معرفی شد و سالها بعد و پس از پشت سر گذاشتن یک نسل کامل، در TGS 2015 برای یک بار دیگر معرفی شده و به جای پلی استیشن 3، برای پلی استیشن 4 منتشر شد. Deep Down هنوز فاصله زیادی تا رکورد NiOh دارد و طرفداران Capcom هم با از راه رسیدن هر نمایشگاهی، منتظر معرفی دوباره بازی هستند.
آیا E3 2018 میتواند زمان مناسبی برای به پایان رسیدن انتظارها باشد؟