نویسنده: علی گودرزی
// دوشنبه, ۳۱ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۰۸:۵۹

سازمان ESRB از تاثیر رویکرد جدید خود بر بازی‌ سازهای مستقل می‌گوید

سازمان ESRB با حذف رده‌بندی بازی‌ها به صورت رایگان، باعث نگرانی بازی‌سازهای مستقل شد. حال این نهاد به نگرانی‌های موجود واکنش نشان داده است.

پس از اینکه نظام رده‌بندی نرم‌افزارهای حوزه‌ی سرگرمی (ESRB) تایید کرد که در ماه جوئن (خرداد-شهریور) دیگر به صورت رایگان بازی‌های ویدیویی رده بندی سنی نخواهند شد، بازی‌سازها نگران شدند؛ چرا که آن‌ها می‌ترسند این سیاست‌ جدید به جلوگیری از انتشار نسخه‌های فیزیکی بازی‌های‌شان منجر شود و در نتیجه، نگرانی خود را در توییتر ابراز کردند.

سرمنشاء این نگرانی، روش‌هایی است که سازمان ESRB برای رده‌بندی یک اثر لحاظ می‌کند؛ این سازمان از دو شیوه‌ی مختلف برای رده‌بندی سنی بازی‌های ویدئویی استفاده می‌کند: روش بلند و کوتاه مدت. با توجه به مطلبی که در وب‌سایت رسمی این سازمان موجود است، روش بلندمدت روشی است که در آن یک بازی برای اینکه با دقت کامل رده‌بندی سنی و بررسی شود، باید یک فرآیند به نسبت طولانی و سنگین را طی کند و سابق بر این، این روش مخصوص بازی‌هایی که عرضه فیزیکی می‌شدند بود. در روش کوتاه مدت اما که مخصوص بازی‌هایی که به صورت دیجیتالی منتشر می‌شوند بود، سازندگان این آثار می‌بایست یک پرسش‌نامه را پر می‌کردند و در پایان، در قالب یک عملیات کاملا خودکار، بازی مورد نظرشان رده‌بندی سنی می‌شد.

حال تعداد بسیار زیادی از بازی‌سازهای مستقل از لغو شدن سیستم «رده‌بندی سنی بازی‌ها به صورت رایگان» و از اینکه نتوانند بازی‌های‌شان را به صورت فیزیکی منتشر کنند به تکاپو افتاده‌اند؛ چرا که انتشار فیزیکی یک بازی مساوی است با فرآیند رده‌بندی «بلندمدت» و هزینه‌ سرسام آوری که این روش از رده‌بندی با خود در پی دارد.
با این وجود، سازمان ESRB در قالب یک توییت، به این موضوع پرداخته و خیال بازی‌سازها را آسوده کرده است:

سازندگان بازی‌ها و اپلیکیشن‌های دیجیتالی هنوز هم می‌توانند به‌صورت رایگان و به لطف نظام رده‌بندی سنی IARC، از خدمات سازمان ESRB بهره ببرند. فروشگاه Microsoft Store سیستم IARC را سال‌ها پیش به کار گرفت و آن را در دسترس تمامی بازی‌سازهایی که اثرشان را برای ایکس‌ باکس می‌سازند، قرار داد؛ درنتیجه، بازی‌سازها نباید نگران باشند.

اتحادیه‌ی جهانی رده‌بندی سنی (IARC)، یک نظام نوپا است و در پلتفرم‌ها و فروشگاه‌های مختلف در دسترس قرار دارد. این نظام با ساده کردن فرآیند رده‌بندی سنی محصولات دیجیتالی، کار را برای سازندگان این آثار بسیار ساده‌ کرده است و با توجه به تغییرات ایجاد شده در سیستم ESRB (پایان روش کوتاه مدت رده بندی این سازمان با شروع ماه جوئن)، وجود سیستم IARC می‌تواند یک خبر بسیار خوب برای بازی‌سازهای مستقل و تیم‌های نه‌چندان قوی از لحظ مالی باشد.

در توییت سازمان ESRB، فقط به این اشاره شد که تنها فروشگاه مایکروسافت است که سرویس IARC بهره می‌‌برد. جالب است بدانیم که علاوه بر فروشگاه مایکروسافت، فروشگاه‌های Google Play، نینتندو و حتی Oculus نیز از نظام IARC استفاده می‌کنند. با توجه به جدیدترین اخبار، به نظر می‌رسد که مشتری بعدی این سیستم رده‌بندی سنی، فروشگاه پلی‌استیشن (PlayStation Store) باشد.


منبع Dualshockers
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده