نویسنده: فریده صالحی
// دوشنبه, ۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۵

واکنش منتقدان به فیلم Terminal - ترمینال

فیلم اکشن و ماجراجویی ترمینال (Terminal) با بازی مارگو رابی به‌تازگی اکران شده و در این مطلب نگاهی به نمره‌های آن خواهیم داشت.

فیلم Terminal یا در زبان فارسی ترمینال، یکی از جدیدترین آثار اختصاصی درام، هیجان انگیز و جنایی کمپانی ایمیج اینترتینمنت (Image Entertainment) که زیر نظر کمپانی آر ال جی اینترتینمنت (RLJ Entertainment) قرار دارد، است که به‌دست وان استاین، نویسنده و کارگردان فیلم Yussef Is Complicated (یوسف پیچیده است) ساخته شده است. در فیلم ترمینال، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون مارگو رابی در نقش انی و بانی، سایمون پگ در نقش بیل، دکستر فلچر در نقش وینس، مایک مایرز در نقش کلینتون و آقای فرانکلین، مکس آیرونز در نقش آلفرد، کاترینا کاس در نقش کلوئی مری ودر، نیک موران در نقش ایلینگ، جوردن دان در نقش کونجو، متیو لوئیس در نقش لنی، توماس ترگوس در نقش ریموند، جی سیمپسون در نقش دنی، بن گریفین در نقش توبی، بابی گودمن در نقش کشیش و پائول رینولدز در نقش دکتر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم ترمینال در تاریخ ۱۱ می سال جاری (۲۱ اردیبهشت) به طور عمومی در سینماهای سرتاسر ایالات متحده اکران شد و تا به امروز امتیاز ۲۶ را از بین ۱۹ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. این اثر برای اکران در سینماهای سرتاسر انگلستان، در تاریخ ۶ جولای ۲۰۱۸ (۱۵ تیر ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده است. لازم به ذکر است که در این پروژه، خود وان استاین وظیفه نویسندگی فیلمنامه را بر عهده داشته است. از تهیه کنندگان این پروژه می‌توان به خود مارگو رابی، دیوید بارون، مالی هسل، جوزی مک نامارا و سوفیا کر اشاره کرد.

از آنجا که چند روزی است که از اکران رسمی فیلم Terminal در سینماهای سرتاسر ایالات متحده می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم Terminal از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Image Entertainment منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات فیلم ترمینال مربوط به جریاناتی است که در قلب تاریک یک شهر ناشناس و مملو از جرم و جنایت رخ می‌دهد. فیلم ترمینال داستان‌های پیچیده‌ی دو قاتل را حکایت می‌کند که مشغول انجام دادن یک ماموریت شوم و شیطانی هستند. در داستان این اثر سینمایی ما شاهد حضور یک معلم هستیم که با بیماری مرگبار خود مبارزه می‌کند؛ همین‌طور یک سرایدار مرموز و همچنین یک پیشخدمت زن کنجکاو که یک زندگی خطرناک و دو جانبه را هدایت می‌کند. عواقب مرگبار و کشنده برخی اتفاقات، در اواسط و تاریک‌ترین زمان شب آشکار می‌شود. حال در این برهه زمانی، زندگی این سه شخصیت اصلی داستان، به دست یک مجرم نابغه و مرموز می‌افتد که قصد دارد به هر طریقی، انتقام خود را بگیرد و به هدفش برسد. در همین زمان است که راه این سه شخصیت با یکدیگر برخورد می‌کند.

Terminal

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم Terminal بیندازیم:

ریچارد روپر | شیکاگو سان تایمز

۷۵ از ۱۰۰

حتی اگر این اثر آنقدر هم جذاب نباشد و عملکرد خوبی از خود نشان ندهد، می‌توان گفت که هیچ لحظه خسته‌کننده‌ای هم ندارد.

جیمز براردینلی | ریل ویوز

۶۳ از ۱۰۰

در بهترین حالت می‌توان گفت که فیلم ترمینال یک اثر بامزه، البته با مزه‌ای تند محسوب می‌شود. یک فیلم سینمایی با صحنه‌های زیادی که رنگ‌های نئونی در آن دخیل هستند. این فیلم علاوه بر اینکه یک داستان و فیلمنامه پیچیده دارد، یک خط زمانی شکنجه‌آور هم دارد که بیننده را با خود همراه می‌کند.

لنا ویلسون | پلی لیست

۵۰ از ۱۰۰

این فیلم، یک اثر زیبا محسوب می‌شود. اگرچه یک اثر درخشان نیست اما تماشای آن سرگرم‌کننده خواهد بود (البته به غیر از صحنه‌های پایانی که زمان زیادی را به خود اختصاص می‌دهند). در جهان متناوب، جایی که من اهمیتی به تبعیض جنسی نسبت به زنان نمی‌دهم و تصمیم گرفتم که این اثر را بدون صدا تماشا کنم، به احتمال بسیار زیاد بهترین فیلمی می‌شود که من در تمام این سال‌ها، تا به آن روز دیده‌ام. 

terminal

نوئل مورای | لس آنجلس تایمز

۴۰ از ۱۰۰

طبق معمول همیشه، تماشای مارگو رابی در یک اثر سینمایی، فوق‌العاده جذاب است، اما در این پروژه او می‌خواهد از ۱۰۰ وات انرژی ستاره‌ای خود برای روشن کردن یک لامپ کوچک رنگ و رو رفته‌ی روی میزی استفاده کند.

دیوید ارلیچ | ایندی وایر

۲۵ از ۱۰۰

فیلم ترمینال وان استاین، چندین استعاره‌ی مرده را در خود جمع کرده و قصد دارد با ترکیب آنها، یک اثر حماسی و جنایی بسازد؛ در صورتی که درون این اثر، نیاز به ذهن و خلاقیت، روح و حتی داستان به‌شدت حس می‌شود.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۰ از ۱۰۰

بله، درست خوانید و متوجه شدید؛ امتیاز ۰ از ۱۰۰. زمانی که چند مورد از بازیگران بسیار بااستعداد و خوب دور هم جمع می‌شوند و یکی از بدترین آثاری را که تاریخ سینما به خود دیده می‌سازند، تو باید این سوال را از خود بپرسی: دقیقا چگونه این اتفاق افتضاح رخ داد؟

لازم به ذکر است که فیلم Terminal توانسته رتبه شصتم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Terminal نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نه‌چندان جالب و جذاب بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم نسبتا ضعیفی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها، از آن ناراضی خواهند بود؛ اگرچه برخلاف نظر منتقدان، تقریبا بخش خیلی زیادی از بینندگان، تماشای آن را دوست داشته و نمره بالاتری نسبت به منتقدان به آن داده‌اند. بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.

terminal meta score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده