نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۳:۵۶

واکنش منتقدان به فیلم A Quiet Place - یک مکان ساکت

جدیدترین اثر امیلی بلانت با نام یک مکان ساکت (A Quiet Place) به‌تازگی به‌طور عمومی اکران شده و همانطور که انتظار می‌رفت، نمرات و نقدهای خوبی دریافت کرده است.

فیلم A Quiet Place یا در زبان فارسی «یک مکان ساکت»، یکی از جدیدترین آثار درام، هیجان‌انگیز و ترسناک کمپانی پارامونت پیکچرز (Paramount Pictures) است که به‌دست جان کرازینسکی، بازیگر سریال Tom Clancy's Jack Ryan (تام کلنسی جک رایان) و کارگردان، تهیه کننده و نویسنده فیلم The Hollars و همچنین فیلم Brief Interviews with Hideous Men، کارگردانی شده است. در فیلم یک مکان ساکت، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی چون امیلی بلانت در نقش اولین ابوت (مادر مارکوس و ریگن و همسر لی)، جان کرازینسکی در نقش لی ابوت، میلیسنت سیموندز در نقش ریگن ابوت (دختر ناشنوای اولین و لی) و نوآ جوپ در نقش مارکوس ابوت و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. 

فیلم یک مکان ساکت در تاریخ ۹ مارس سال جاری میلادی (۱۸ اسفند ۱۳۹۶) در یکی از بزرگ‌ترین فستیوال‌های موسیقی در ایالات متحده آمریکا یعنی جنوب از جنوب غربی (ملقب به SXSW)، رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۸۲ را از بین ۴۶ نقد فیلم که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. لازم به ذکر است که فیلم A Quiet Place برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۶ آوریل ۲۰۱۸ (۱۷ فروردین ۱۳۹۷) برنامه‌ریزی شده بود. جان کرازینسکی علاوه بر کارگردانی و ایفای نقش در قالب شخصیت اصلی فیلم، در این پروژه نقش یکی از نویسندگان تیم را هم برعهده داشته است. برایان وودز و همچنین اسکات بک که طرح اصلی داستان را در ابتدا ارائه کرده بودند، در کنار جان کرازینسکی نویسندگی نسخه اصلی فیلمنامه را هم بر عهده داشتند. می‌توان گفت که این فیلم، سومین اثر سینمایی و بلندی محسوب می‌شود که جان کرازینسکی کارگردانی آن را بر عهده داشته است. مایکل بی، برد فولر و همچنین اندرو فرم، تهیه کنندگان این اثر ترسناک و هیجان‌انگیز محسوب می‌شوند.

از آنجا که مدتی هرچند کوتاه است که فیلم A Quiet Place در سینماهای سرتاسر ایالات متحده به نمایش درآمده است، منتقدین مطرح جهانی نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم یک مکان ساکت از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی Paramount Pictures منتشر شده بخوانید:

در این فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز ما شاهد حضور یک خانواده چهار نفره هستیم. بعد از رخ دادن اتفاقی، موجوداتی خطرناک به محل زندگی آنها آمده‌اند که به‌شدت به سر و صدا حساس هستند. حال این خانواده در تمام طول مدت زندگی خود باید هر کاری را بدون هیچ صدایی انجام دهند؛ وگرنه توسط این موجودات شکار می‌شوند. با اینکه صدا به‌نوعی نشان‌دهنده حیات است، در این فیلم زندگی شخصیت‌های اصلی را به خطر می‌اندازد. اگر آنها صدای شما را بشنوند، شما را شکار خواهند کرد.

A Quiet Place

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از فیلم A Quiet Place بیندازیم:

ان هورنادی | واشینگتون پست

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم A Quiet Place به‌خوبی توانست بیان فیزیکی و همچنین داستان سرایی بصری‌ای راکه سینمای آرام و خاموش نیاز دارد به‌تصویر بکشد. این فیلم پر از قدرت و صحبت است؛ بدون اینکه حتی کلمه‌ای از دهان بازیگر این اثر بیرون بیاید.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۹۰ از ۱۰۰

ممکن است این فیلم یک اثر سینمایی فوق‌العاده و شاهکار نباشد، اما می‌توان گفت که فیلم ترسناک و هیجان‌انگیز بسیار خوبی است و به‌شدت بیننده را سرگرم می‌کند؛ زیرا سرتاسر آن براساس یک ایده فوق‌العاده شکل گرفته است: ضرورت رعایت سکوت مطلق در یک محل توسط ساکنین.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۹۰ از ۱۰۰

یک فیلم هیجان‌انگیز فوق‌العاده ترسناک با صحنه‌هایی سرگرم‌کننده و زیبا. فیلم A Quiet Place که جدیدترین اثر جان کرازینسکی محسوب می‌شود یک کار هیولا-محور است که می‌توان به‌شکل زیبایی آن را به دنیای واقعی تشبیه کرد.

جوهنا اشنلر | گلوب اند میل (تورنتو)

۸۸ از ۱۰۰

با تماشای این فیلم شما آنقدر هیجان‌زده و عصبی می‌شوید که تقریبا حالت تهوع به شما دست می‌دهد، اما می‌توان گفت که بسیار سرگرم‌کننده است. این دقیقا همان حالتی است که این اثر هیجان‌انگیز هوشمندانه و جدید، شما را در آن قرار می‌دهد.

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۸ از ۱۰۰

تیم بازیگری کار خود را کاملا بی‌نقص انجام می‌دهد. میلیسنت سیموندز و نوآ جوپ جوان، با بازی خود هر دقیقه از این اثر را درخشان می‌کنند. امیلی بلانت (همسر واقعی جان کرازینسکی) همان سبک منحصربه‌فرد خود را در این اثر هم پیش گرفته است. او در این فیلم ایفای یک نقش تقریبا خاموش را بر عهده گرفته و به‌طرز زیبایی احساسات خود را بیان می‌کند.

A Quiet Place

لیا گرین‌بلات | اینترتینمنت ویکلی

۸۳ از ۱۰۰

فیلم A Quiet Place به‌گونه‌ای است که شما مدام تصور می‌کنید یک انگشت سازنده آن روی دکمه وحشت قرار دارد و انگشت دیگر او روی سکوت؛ در عین حال که عصبی‌کننده است، به‌شدت هیجان‌انگیز و سرگرم‌کننده به شمار می‌رود.

مایک لاسل | سان‌فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

از زمان اکران فیلم The Artist (هنرمند) تا به امروز، فیلم یک مکان ساکت، ساکت‌ترین اثری محسوب می‌شود که ساخته و اکران شده است.

رندال کولبرن | کانسیکوئنس آو ساوند

۷۵ از ۱۰۰

دقت، استراتژی به‌کار برده‌شده در زندگی کردن با سکوت مطلق و همچنین جلوگیری از ایجاد هرگونه صدایی، بزرگ‌ترین دارایی این فیلم محسوب می‌شود. زمانی که این تنش مورد بررسی قرار می‌گیرد و تاثیر آن را روی شخصیت‌ها و همچنین هیولاها نشان می‌دهد، آن موقع است که بیننده دلیل این جنب و جوش و ضرورت موجود در این فیلم را متوجه می‌شود.

مایکل فیلیپس | شیکاگو تریبون

۶۳ از ۱۰۰

صحنه مورد علاقه من در این فیلم، لحظه برخورد ریگن ابوت و یکی از هیولاهای شروری است که در مزرعه ذرت اتفاق می‌افتد. ریگن در این صحنه به‌طرز خلاقانه‌ای سعی دارد با صداها و تصویر بازی کند و تنش‌های مختلفی را به‌وجود بیاورد. 

لازم به ذکر است که فیلم A Quiet Place توانسته رتبه دوازدهم را در لیست بهترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ و همچنین رتبه بیستم را در لیست مورد بحث‌ترین آثار سینمایی سال ۲۰۱۸ از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم A Quiet Place نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای عالی و تقریبا بی‌نقص بدانیم. به‌علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد جمع کثیری از طرفداران آثار سینمایی و بینندگان اینگونه کارها از آن راضی و خشنود خواهند بود؛ بنابراین اگر با مطالعه قسمت مقدمه این پست و نظرات منتقدین، حس می‌کنید که این اثر مطابق با سلیقه شما است، پس ما هم تماشای آن را به شما کاربران خوب زومجی پیشنهاد می‌کنیم.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده