نویسنده: عارف حسین پور
// شنبه, ۱۸ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۱:۰۱

سازنده GTA 5 به زنان کمتر از مردان حقوق می‌دهد؛ راک استار قول داده شرایط بهتر شود

بر اساس گزارش‌های منتشر شده، کمپانی راک استار (Rockstar)، سازنده مجموعه GTA، به زنان بازیساز کمتر از مردان حقوق پرداخت می‌کند.

کمپانی‌های بزرگ در انگلستان موظفند تا اطلاعات مربوط به اختلاف میزان حقوق پرداختی به زنان و مردان را به صورت شفاف ارائه کنند و در اختیار سازمان‌های دولتی قرار دهند. این موضوع در مورد شرکت‌هایی که در زمینه توسعه و نشر بازی‌های ویدیویی فعالیت می‌کنند نیز صدق می‌کند. وبسایت کوتاکو به تازگی گزارشی را منتشر کرده که نشان می‌دهد بازیسازهای خانم در شرکت‌هایی مثل راک استار نورث (Rockstar North)، سازنده بازی‌های GTA، به مراتب کمتر از مردان حقوق دریافت می‌کنند.

بر اساس گزارشی رسمی که در مورد شعبه اسکاتلند کمپانی راک‌استار منتشر شده، نرخ ساعتی درآمد زنان ۶۴ درصد از همکاران مردشان کمتر است، که این یعنی به ازای هر ۱ پوندی که یک مرد در شرکت راک‌استار نورث به‌دست می‌آورد، فقط ۰.۳۶ پوند نصیب یک زن می‌شود. از نظر پاداش، حدود ۸۴ درصد از زنانی که در این کمپانی مشغول به کار هستند مشمول دریافت پاداش می‌شوند؛ در حالی که ۸۹ درصد از مردان پاداش می‌گیرند و میانگین پاداش دریافتی آنها ۸۴ درصد بیشتر از زنان است.

اندرو سمپل، مدیر استودیوی راک‌استار نورث در این مورد توضیح داد که اختلاف حقوق پرداختی به کارکنان خانم و آقا بیشتر مربوط به ساختار و ترکیب گروهی است که در این شرکت مشغول به کار هستند. باسابقه‌ترین افرادی که در راک‌استار نورث فعالیت می‌کنند و جزو کارکنان ارشد این استودیو محسوب می‌شوند مردان هستند. سمپل تاکید کرد که کارمندان راک‌استار نورث طبق لیاقت‌شان حقوق دریافت می‌کنند و میزان درآمد آنها ربطی به جنسیت‌شان ندارد. سمپل همچنین گفت که راک‌استار نورث خود را متعهد می‌داند تا فاصله حقوقی بین زنان و مردان را کاهش دهد و پیوسته در تلاش است تا راه‌های جدیدی را برای حمایت از زنان و تشویق آنان به بازیساز شدن و پیشرفت‌شان در این حرفه پیدا کند.

در پی انتشار گزارش کوتاکو، نماینده شرکت راک‌استار توضیحاتی را به این وبسایت ارائه کرد. این نماینده گفت:

مشتاقانه مایلیم ببینیم که همکاران خانم ما به پیشرفت در تمام زمینه‌های شغلی و در تمام سطوح ادامه می‌دهند. همچنین ما به صورت فعال بانوان را استخدام می‌کنیم، آنها را آموزش می‌دهیم و تشویق‌شان می‌کنیم فرصت‌های شغلی در راک‌استار نورث و صنعت بازی را دنبال کنند.

طبق گزارش کوتاکو، دریافت مقادیر حقوق متفاوت برای کارکنانی که موقعیت شغلی مشابهی دارند برخلاف قانون انگلستان است. همان‌طور که در نمودار زیر هم مشاهده می‌کنید، تنها ۸ درصد از افرادی که در راک‌استار نورث بالاترین سطح حقوق را دریافت می‌کنند خانم هستند.

Rockstar North

البته تفاوت میزان حقوق بین زنان و مردان در شرکت‌های بازیسازی فقط به راک‌استار نورث محدود نمی‌شود؛ با این حال، استودیوهای انگلستانی بیشترین اختلاف میزان پرداختی را دارند. برای مثال این فاصله حقوقی در شرکت الکترونیک آرتز ۱۳.۷ درصد، در سونی ۱۲.۸ درصد و در مایکروسافت ۶.۶ درصد است. شما می‌توانید از طریق این وبسایت نام شرکت‌های دیگر را نیز جستجو کنید و آمار آنها در این زمینه را ببینید؛ البته فقط شرکت‌هایی که بیش از ۲۵۰ کارمند دارند موظف به ارائه آمار خود هستند.

طبق گزارشی که وبسایت BBC منتشر کرده است، بیش از ۷۸ درصد از کمپانی‌هایی که در تمام صنایع مشغول به‌کار هستند به مردان نسبت به زنان حقوق بالاتری پرداخت می‌کنند.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده