نویسنده: علی ولی خانی
// جمعه, ۳ فروردین ۱۳۹۷ ساعت ۲۰:۳۳

بلیزارد، توییچ و رایت گیمز برای مقابله با رفتارهای بد آنلاین با هم متحد می‌شوند

«اتحاد بازی جوانمردانه» می‌رود تا یک بار برای همیشه به فضای وحشتناک حاکم بر جامعه‌ی بازی‌های آنلاین خاتمه دهد.

برای سالیان سال، شرکت‌هایی مثل Blizzard ،Riot و Twitch به روش‌های خودشان در حال مبارزه با آزار و اذیت آنلاین بوده‌اند و تا حدودی توانسته‌اند پیشرفت‌هایی حاصل کنند. حال آن‌ها قصد دارند که با همکاری یکدیگر، این نبرد را وارد فاز جدیدی کنند.

اتحاد بازی جوانمردانه (Fair Play Alliance) از بیش از سی شرکت مختلف از جمله CCP، توییچ، بلیزارد، رایِت و اپیک تشکیل شده است که در آن هدف بر آن است که تحقیقات و اطلاعات به‌دست‌آمده در بین جوامع گیمینگ به اشتراک گذاشته شود تا یکبار برای همیشه مشکل دست و پنجه نرم کردن بازیکنان با رفتار‌های بدی که باعث لطمه وارد شدن به تجربه‌ی بازی کردن آن‌ها می‌شود حل شود. کیمبرلی ول، طراح تکنیکی ارشد رایت گیمز، در گفت‌وگو با کوتاکو اذعان کرد که هدف اصلی قرار دادن یک شاخص برای رفتار معیار در بین شرکت‌ها و رسیدن به یک شناخت مشترک از مشکلاتی است که باعث بروز رفتار‌های نامناسب و زننده در جوامع آنلاین می‌شود. امید بر آن است که با ساخت این شاخص، دیگر سازندگان بازی‌های آنلاین مجبور نباشند که همه چیز را از خانه‌ی اول آغاز کنند.

خانم ول در کنفرانس خبری روز سه‌شنبه در سان‌ فرانسیسکو بیان کرد:

خیلی از مشکلاتی که هم‌اکنون گریبان‌گیر فضای اجتماعی بازی‌های آنلاین شده بسیار ترسناک است. مسیری که ما در آن قدم برمی‌داریم نیازمند یک تغییر فرهنگی بزرگ است. به عنوان یک صنعت و یک جامعه‌ی آنلاین، ما سعی داریم راهمان را پیدا کنیم. اینکه یک شرکت بلند شود و بگوید که «ما برای اولین بار می‌خواهیم فلان کار را بکنیم» شاید کمی ترسناک باشد. این فرصتی که پیش‌ آمده، موقعیت خوبی است که همه با هم یک صدا بگوییم: «اگر همه‌ی ما بخواهیم به عنوان یک صنعت در این راه قدم بگذاریم چه؟»

ول این مسئله را پذیرفت که شرکت Riot در این زمینه قبلا مرتکب اشتباهاتی شده، ولی اصلا شاید موضوعی که باعث به‌وجود آمدن این جنبش بوده، همین مسئله باشد: بازی‌هایی مثل League of Legends نمایانگر آن هستند که ساخت یک جامعه‌ی آنلاین سالم از خشت اول چقدر می‌تواند سخت باشد. اتحاد بازی جوانمردانه به شرکت‌های مختلف این اجازه را می‌دهد بدون اینکه خودشان شرایط بد مشابه را تجربه کنند، از اشتباهات یکدیگر درس بگیرند.

League of Leegnds

ول در ادامه افزود:

مطالب زیادی برای به اشتراک گذاشتن وجود دارد و من اعتراف می‌کنم که ما [شرکت Riot] کارهای اشتباه زیادی تا به حال انجام داده‌ایم. ما درس‌های زیادی گرفته‌ایم.»

او به این مسئله اشاره کرد که خیلی از اعضای تیم ناظر بر فضای آنلاین League of Legends دو سال پیش وقتی عملکرد خیلی خوب بعضی از شرکت‌ها و استودیوها را در برقراری فضای امن برای بازیکنان دیدند، دلیل نتیجه نیافتن فعالیت‌هایشان را متوجه شدند و از روش‌های قدیمی خود دست کشیدند.

او در ادامه گفت:

خیلی از بازیکنان از وضع موجود ناراضی بودند و این وظیفه‌ی ما بود که بفهمیم مشکل کجاست تا بتوانیم فضای سالمی را برای آن‌ها به‌وجود بیاوریم.

بعد از تحقیقات به عمل آمده، تیم مذکور تمرکز خود را نه‌تنها روی بازیکنان بی اخلاق، بلکه بر این مسئله که بازی‌های آنلاین رقابتی چگونه می‌توانند ما را به افرادی بی اخلاق و تندخو تبدیل کنند نیز معطوف کرد. حالا آن‌ها قصد دارند اطلاعاتی را که به‌دست آوردند با بقیه‌ی اعضای این صنعت به اشتراک بگذارند.

قدم اول گردهمایی تمام اعضای اتحاد بازی جوانمردانه در GCD (کنفرانس بازی سازان) است. سازندگان و دست‌اندرکارانی از شرکت‌های Supercell ،Epic ،Activision و چندین شرکت دیگر در این گردهمایی حاضر شده‌اند تا درمورد تجربه‌هایشان، تحقیقات به عمل آمده، چالش‌های پیش رو، مشکلات و اشتباهاتشان با یکدیگر گفت‌وگو کنند.

Fortnite

با وجود اینکه به عنوان اولین اقدام این اتحاد،‌ برگزاری این همایش حرکتی مثبت و رو به جلو است، اما به نظر می‌رسد که آن‌ها هنوز در حال محکم کردن جای پای خود هستند. وقتی از ول درباره‌ی آینده‌ی این جنبش سوال شد، او به شوخی گفت که در حال حاضر جز وب‌سایت این حرکت، چیز دیگری وجود ندارد که بخواهد راجع به آن صحبت کند. اعضای این جنبش هم‌اکنون در حال قرار دادن منابع و سیستم‌هایی در دسترس سازندگان بازی‌های آنلاین هستند تا بتوانند برای مبارزه با آزار و اذیت‌های آنلاین، از افراد باتجربه‌تر کمک بگیرند.

به عبارت دیگر، اتحاد بازی جوانمردانه تازه بر سر خانه‌ی اول است. پیش پا افتاده‌ترین هدف این سازمان، یعنی قرار دادن شاخصی مشترک از رفتار آنلاین معیار در شرکت‌ها و استودیو‌های مختلف، خود یک چالش بزرگ و زمان‌بر است.

ول در گفت‌وگویش با Kotaku ادامه داد:

ارائه دادن معیاری از رفتار خوب یا رفتار بد در مقیاس جهانی کار دشواری است. سعی ما بر آن است که یک احترام ساده بین افراد برقرار کنیم، اما مسئله این است که احترام در جوامع و فرهنگ‌های مختلف معنا و اشکال متفاوتی دارد. برای مثال، دوستان نزدیک به یکدیگر توهین می‌کنند و هم دیگر را دست می‌اندازند، ولی منظوری ندارند و از یکدیگر دلخور نمی‌شوند، اما بروز رفتار مشابه با یک غریبه می‌تواند موجب به‌وجود آمدن تنش یا ناراحتی شخص باشد.

اما این مسیر سخت رسیدن به توافق در بین شرکت‌های مختلف می‌تواند نکات مثبت زیادی داشته باشد. آن‌ها می‌توانند نقاط ضعف یکدیگر را پوشش دهند و باعث شوند که هر شرکت بابت عملکرد، رفتار بازیکنان و مسائل مختلف پاسخگو باشد. خبرنگار کوتاکو در گفت‌وگو با ول، Tyler 1، استریمر بدنام League of Legends، را به عنوان نمونه‌ی رفتار غیرمسئولانه و بد Riot و Twitch در تبدیل کردن یک بچه با مشکلات روانی به یک ستاره به جای تنبیه و درس دادن به او، معرفی کرد و ول پاسخ داد که به‌وجود آمدن اتحاد بازی جوانمردانه از وقوع دوباره‌ی چنین اتفاق‌هایی جلوگیری خواهد کرد.

او توضیح داد:

من فکر می‌کنم که این مثالی خوب از نیاز ما به یادگیری از یکدیگر است. در یک دست، ما کاملا به این واقفیم که باید درمورد دنیای بیرون از چهارچوب خود بازی [نظیر رفتار بازیکنان حرفه‌ای و استریمرها] نیز فرهنگ سازی کنیم و ارزش‌هایی را در بین بازیکنان به‌وجود بیاوریم. در دست دیگر، امروزه چیزی وجود ندارد که راه خود را به دنیای آنلاین پیدا نکرده باشد. دیگر تفاوتی بین دنیای آنلاین و دنیای واقعی وجود ندارد؛ امروزه همه چیز واقعی است. پس این استریمرها سفیران چیزی بزرگتر از League of Legends یا هر بازی دیگری هستند. آن‌ها سفیران زندگی آنلاینند.

Twitch

و برای مثال حتی اگر شرکت‌های Riot و Twitch بر سر بازیکنانی مثل Tyler 1 به توافق نرسند چه؟ ول فکر می‌کند که حتی این مسئله هم می‌تواند مفید باشد.

او گفت:

من فکر می‌کنم این مسئله می‌تواند برای برقراری تعادل و نگاه به روند فعالیت‌ها مفید باشد. به نظر من این عالی است که Twitch به ما بگوید: «فکر می‌کنم در این زمینه زیاده‌روی کرده‌اید. بیاید راجع به آن صحبت کنیم.» هیچکس کامل نیست و ما به این موضوع واقفیم.

نظر شما چیست؟ آیا شما به عنوان عضوی از جامعه‌ی بازی‌های آنلاین مستقیما با برخوردهای ناپسند روبه‌رو شده‌اید؟ به نظر شما چه اقداماتی می‌تواند باعث سالم‌تر شدن فضاهای حاکم بشود؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده