فیل اسپنسر: مایکروسافت به یک شروع جدید نیاز داشت
فیل اسپنسر، رئیس حال حاضر ایکس باکس، در جریان سخنرانی جدید خود در مراسم برگزیدگان DICE، صحبتهای بسیار ثاثیرگذاری درباره صنعت بازی و نحوهی رشد مایکروسافت در سالهای اخیر بیان کرد. این صحبتها اشارههای مختلفی به ماههای اول مدیریت او و همچنین شروع ناامیدکننده ایکس باکس وان دارد.
در آن زمان کاملا مشخص بود که مایکروسافت به یک شروع جدید نیاز دارد؛ روحیهها به سطح پایینی رسیده بود و ما به دلیل عقب ماندن از همه گرایشهای جدید بسیار آزرده شده بودیم. در واقع این احساس وجود داشت که یک نوآوری تازه، غیر ممکن است و همچنین اختلافات داخلی و دودستگیها به شکلی برجسته شده بود که مردم آن را مسخره میکردند.
اسپنسر در ادامهی صحبتهای خود اضافه کرد مایکروسافت در آن زمان به این نیاز داشت که نهتنها نحوهی برقراری ارتباط خود با مشتریان را بازنگری کند، بلکه در نحوهی ارتباط داخلی این شرکت هم تغییراتی ایجاد کند. او در اینباره گفت:
همه چیز در حال تغییر کردن است؛ [از جمله] روشهایی که ما با هم گفتگو میکنیم و روشهایی که با شرکا و حتی رقیبانمان ارتباط برقرار میکنیم. امروزه تلاش هر روز ما این است که نحوهی ساخت تیم و پروژههایمان و همچنین تعهدهای ما در نهایت مایکروسافت را به مکانی امن و دربرگیرنده همهی اقشار و اقلیتها تبدیل کند. این موضوع تمرکز ما بوده و هست؛ به طوری که صدها هزار نفر در مجموعهی ما برای ساخت فرهنگی نوآورانه، نمونه و تاثیرگذار به شدت در حال تلاش هستند تا ما بتوانیم همهی کارهایمان را در بهترین حالت انجام دهیم. تحول فرهنگی کار سخت و زمانبری است و همچنان بعد از چهار سال، هنوز هم تمام افراد را یکی کردن، روندی بسیار کند و سخت دارد و باید گفت مشکلتر از این موضوع هم، اعتراف کردن به اشتباهات و سوگیریهای خودمان است. ما بعد از چهار سال هنوز هم نیازمند یک ذهن بالغ و تعهدی پایدار برای همچنان گوش دادن هستیم. ما باید همیشه در حال یاد گرفتن باشیم؛ زیرا تغییرات فرهنگی دائما در حال انجام است.
مدیر ایکسباکس، زمانی مسئولیت خود را پذیرفت که این بخش از مایکروسافت در وضعیت خوبی قرار نداشت و با عدم موفقیت ایکسباکس وان، حتی شکهایی برای خروج کامل این شرکت از دنیای کنسولها به وجود آمده بود. اسپنسر در مورد آن دوره بیان کرد:
بعد از مدت یک ماه از پذیرفتن این پست، فرصت صحبت کردن با تمام افراد تیم در یک ملاقات همگانی برای من به وجود آمد. تیم ما در دنیایی از درد به سر میبُرد و عملکرد ما هم در معرفی کردن ایکسباکس وان جالب نبود. محصولی که ما ساخته بودیم انتظارات مشتریان را برآورده نکرده و به همین دلایل سهم ما از بازار سقوط ناگهانی داشت. در آن زمان خیلی سخت بود که همهی تیترهای منتشر شده را بخوانیم و مهمتر از آن خود تیم ما فکر میکرد که بخش مدیریت کاملا در مقابل درخواستهای مشتریان، کر شده است. من این را میدانستم که نهتنها باید استراتژی خودمان را به مشتریان منتقل کنم، بلکه حالا باید اعتماد کارمندان را هم پس بگیرم. بنابراین ما تصمیم گرفتیم اخباری محرمانه را به همهی افرادی تیم اعلام کنیم؛ اخباری که تا مدتی نباید رسانهای میشد. علاوه بر راهبردی که پشت این تصمیم بود، هزاران نفر از افراد تیم این خبر را شنیدند و مورد فوقالعاده این بود که حتی یک کلمه هم به بیرون درز نکرد. هیچ توییتی و هیچ پستی در فرومها در کار نبود و به نظر من این یک نقطهی عطف در مسیر بازسازی اعتماد بین مدیریت و کارمندان ما محسوب میشد. این کار به منظور اعتماد اول ما به کارمندان و برای یکدلی و در جواب نگرانیهای آنها بود.
فیل اسپنسر در بقیهی سخنرانی خود، سازندگان بازی را متخصص ساختن دنیاهای مختلف دانست و به تقدیر از ساختههای رقیب، مانند زلدای نینتندو، آنچارتد سونی و همچنین هیلو خود مایکروسافت پرداخت. او در ادامه گفت در دنیایی که روز به روز به تعداد بازیکنان اضافه میشود، بازیهایی که در پذیرفتن انواع مختلف بازیکنان مشکل داشته باشند به موفقیت زیادی نخواهند رسید.
گفتنی است مایکروسافت در چند سال اخیر با عرضهی کنسول ایکس باکس وان ایکس و Xbox Game Pass موفقیتهای خوبی به دست آورده، اما اسپنسر با وجود همهی اینها مسیر درازی را برای این کمپانی متصور است:
به نظر من بزرگترین تنش به این ختم میشود که ما مشکلات را به بهترین شکلی که الان میتوانیم حل کنیم یا مدت نامحدودی را صرف یافتن بهترین راه حل کنیم؟ من فکر میکنم ما در حال یادگیری نحوهی حل مسائل هستیم. اعتقاد من به این است که تحول فرهنگی یک مسیر جاری است؛ زیرا هر موفقیت و هر شکست به درک بهتر ما از خودمان کمک خواهد کرد.