آمار دانلود از Google Play و App Store اعلام شد
کمپانی App Annie که در شهر سانفرانسیسکو، ایالت کالیفرنیا واقع شده و در زمینه بررسی بازار اپلیکیشنهای موبایل و جمعآوری اطلاعات مربوط به دانلود، درآمد، رتبه و استفاده فعال است، میزان دانلود کاربران پلتفرمهای اندروید و iOS از دو فروشگاه Google Play و App Store را اعلام کرده است.
طبق گزارش کمپانی App Annie در سهماهه چهارم سال ۲۰۱۷ اپهای موجود در فروشگاه گوگل پلی بیش از ۱۹ میلیارد بار دانلود شدهاند. این میزان دانلود ۱۴۵ درصد بیشتر از App Store با حدود ۷.۷ میلیارد دانلود است. با این حال همچنان فروشگاه اپلیکیشنهای سیستم عامل iOS از لحاظ درآمد بالاتر از فروشگاه گوگل پلی قرار میگیرد.
آمار دانلود فروشگاه اپهای سیستم عامل Android از این لحاظ قابل توجه است که تنها دانلودهای جدید را شامل شده و در محاسبه آن نصب دوباره اپها و آپدیتها لحاظ نشده است. در افزایش دانلودهای این فروشگاه نسبت به سال گذشته، بازارهای نوظهور بهخصوص کشورهای هند، اندونزی و برزیل نقش بسیار مهمی را ایفا کردند. میزان دانلود کاربران هندی از گوگل پلی و اپ استور در سهماهه چهارم سال ۲۰۱۷ به حدی بوده که رکورد جدیدی به ثبت رسانده و حتی از ایالات متحده آمریکا پیشی گرفته است. سه بخش بازیها (Games)، مالی (Finance) و شخصیسازی (Personalization) محبوبترین بخشهای گوگل پلی بودهاند که میزان دانلود اپهای موجود در آنها نسبت به سال گذشته با افزایش همراه شده است. به دلیل فصل مالیات (بازه زمانی ۱ ژانویه تا ۱۵ آوریل که افراد اظهارنامه مالیاتی خود را آماده میکنند) و توجه بانکها به اپهای موبایل، انتظار میرود که بخش اپهای مالی روند رو به رشد خود را در سهماهه اول سال جاری نیز ادامه دهد.
در رابطه با درآمدهای حاصل از اپلیکیشنها، گوگل پلی و اپ استور در سهماهه چهارم سال ۲۰۱۷ رشد ۲۰ درصدی را به نسبت بازه زمانی مشابه در سال گذشته تجربه کردهاند. با وجود اختلاف بسیار زیاد در میزان دانلود اپهای اندروید نسبت به اپ استور، فروشگاه ارائه اپهای مبتنی بر iOS توانسته ۹۵ درصد بیشتر از گوگل پلی درآمد داشته باشد. میزان درآمد گوگل پلی و اپ استور در سهماهه پایانی سال ۲۰۱۷ به ترتیب ۵.۹ میلیارد دلار و ۱۱.۵ میلیارد دلار است. در هر دوی این پلتفرمها کشور آمریکا بیشترین میزان درآمد را به خود اختصاص داده و کشور آلمان رتبه سوم را در اختیار دارد. اما کشور کره جنوبی در جایگاه دوم گوگل پلی و کشور تایوان در جایگاه دوم اپ استور قرار گرفتهاند.
میزان درآمد حاصل از اپهای هر دو فروشگاه در سراسر جهان در سال ۲۰۱۷ بیش از چهار برابر سال ۲۰۱۵ بوده است. ویژگی خریدهای درون برنامهای موجود در اپهای استریم ویدیو نقش بسزایی در تحقق این امر داشتهاند. خریدهای درون برنامهای باعث شده است که بخش بهرهوری (Productivity) در گوگل پلی در لیست پردرآمدترین بخشها در طول سال ۲۰۱۷ با ۶ پله صعود نسبت به سال قبل در جایگاه ششم قرار بگیرد. اضافه شدن خریدهای درون برنامهای به Google Drive نقش بسزایی در افزایش درآمد بخش بهرهوری داشته است.
برای آگاهی از دیگر بخشهای گزارش کمپانی App Annie و دریافت آمار فروش و دانلود اپها در تمام طول سال ۲۰۱۷ میتوانید از این لینک اقدام کنید.