نویسنده: فریده صالحی
// چهار شنبه, ۲۹ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۳:۵۸

واکنش منتقدان به فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle - جومانجی: به جنگل خوش آمدید

در آستانه اکران فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle با بازی دواین جانسون، امتیازات و نقدهای آن هم منتشر شده و به نظر می‌رسد که با چنان فیلم خوبی طرف نخواهیم بود.

فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle یا در زبان فارسی جومانجی: به جنگل خوش آمدید، یکی از جدیدترین آثار اکشن، ماجراجویی، فانتزی، خانوادگی و کمدی کمپانی کلمبیا پیکچرز (Columbia Pictures) و سونی پیکچرز (Sony Pictures) بوده که به‌دست جیک کاسدان، کارگردان مطرح هالیوود ساخته شده است. در فیلم جومانجی: به جنگل خوش آمدید، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون دواین جانسون در نقش دکتر اسمولدر بریو‌استون، کوین هارت در نقش فرانکلین ماوس فینبار، جک بلک در نقش پروفسور شلدون شلی اوبرون، کارن گیلان در نقش رابی راوند هاوس، نیک جوناس در نقش جفرسون سی پلین مک دونا، بابی کاناوله در نقش جان هاردین ون پلت، ریس داربی در نقش نیگل (بازیگران دنیای بازی)، مورگان ترنر در نقش مارتا کپلی، مدیسون آیسمن در نقش بثنی واکر، سر داریوس بلین در نقش آنتونی فریج جانسون، الکس ولف در نقش اسپنسر گیلپین (بازیگران دنیای واقعی) و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند.

فیلم جومانجی: به جنگل خوش آمدید در تاریخ ۵ دسامبر سال جاری (۱۴ آذر ۱۳۹۶) در سینما گرند رکس که یک مجموعه سینمایی در شهر پاریس، فرانسه است رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۵۷ را از بین ۱۷ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Jumanji: Welcome to the Jungle را فیلم نسبتا متوسطی دانست که برخی بینندگان را راضی و برخی بینندگان را ناراضی راهی خانه کرده است. همچنین لازم به ذکر است که فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۲۰ دسامبر ۲۰۱۷ (۲۹ آذر ۱۳۹۶) برنامه‌ریزی شده است.

طرح اصلی این داستان به قلم اریک سامرز نوشته شده است. سامرز این طرح خود را بر اساس ایده‌ای که از کتاب Jumanji (جومانجی) کریس ون الزبرگ گرفته، نوشته است. بعد از نوشتن طرح اولیه، فیلمنامه اصلی فیلم جومانجی: به جنگل خوش آمدید، توسط خود اریک سامرز، کریس مک‌کنا، اسکات روزنبرگ و جف پینکنر نوشته شده است. جیک کاسدان، پسر لارنس کاسدان نویسنده افسانه‌ای مجموعه فیلم‌های Star Wars (جنگ ستارگان)، که کارگردانی این اثر را بر عهده داشته، علاوه بر کارگردانی و هدایت تیم سازنده، در بخش نویسندگی هم فعالیت کرده و در نوشتن فیلمنامه، اعضای تیم را کمک کرده است. در رزومه کاری و حرفه‌ای جیک کاسدان می‌توان گفت که تنها همین فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle است که می‌تواند در بین بقیه آثار خوش بدرخشد. کاسدان با اینکه رزومه نسبتا بلندی دارد اما آثار خوبی را تا به این لحظه در روزمه خود لیست نکرده است. جیک کاسدان در طول زندگی حرفه‌ای، کارگردانی چندین اثر سینمایی مانند Orange County (اورنج کانتی)، Bad Teacher (معلم بد) و فیلم Zero Effect را بر عهده داشته است. در میان آثار تلویزیونی هم می‌توان به سریال Ben and Kate (بن و کیت)، سریال New Girl (دختر جدید) و سریال Californication (کالیفرنیکیشن) اشاره کرد. همچنین لازم به ذکر است که تهیه‌کنندگی فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle را هم ویلیام تیتلر و مت تولمچ بر عهده داشته‌اند.

از آنجا که تقریبا نزدیک به ۱۵ روزی است که از رونمایی فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle برای منتقدان مطرح سینمایی می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم جدید جومانجی از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Columbia Pictures منتشر شده هم بخوانید:

داستان فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle، قصه چهار نوجوان را حکایت می‌کند که در حبس به سر می‌برند. آنها در این مدت حبس خود، یک کنسول قدیمی بازی‌های ویدیویی و به همراه آن یک بازی که نامش را تا به حال نشنیده بودند پیدا می‌کنند. آنها به‌سرعت بازی را اجرا و بعد از مشاهده مشخصات جنگل و شخصیت‌های بازی (با بازی دواین جانسون، جک بلک، کوین هارت و کارن گیلان)، این بازی ویدیویی را آغاز می‌کنند تا وقت خود را به نحوی بگذرانند. چیزی که آنها در طی این ماجرا متوجه شدند این بود که نه‌تنها شما با جومانجی بازی می‌کنید، بلکه جومانجی هم در این حین شما را به بازی می‌گیرد و ول‌کن شما نیست. زمانی که آنها وارد محیط این بازی شدند و جای شخصیت‌های آن قرار گرفتند متوجه شدند که باید به خطرناک‌ترین سفر و ماجراجویی خود بروند و آن را هرچه زودتر به پایان برسانند؛ در غیر این صورت آنها چاره دیگری نخواهند داشت و تا ابد در همان بازی گیر خواهد کرد.

Jumanji: Welcome to the Jungle

حال بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

بیل زووکر | شیکاگو سان تایمز

۸۸ از ۱۰۰

در نهایت عوامل سازنده فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle توانستند یکی از سرگرم‌کننده‌ترین و بهترین اثری را که بتواند بیننده را در تمام طول مدت بخنداند ارائه دهند. یکی از سرگرم‌کننده‌ترین آثاری بود که امسال آن را تجربه کرده بودم. اگر بخواهیم در این میان از کسی تقدیر و تحسین کنیم، آنها دواین جانسون، کوین هارت و به‌خصوص جک بلک هستند که عملکرد فوق‌العاده خوبی در نقش‌هایشان به نمایش گذاشتند و قابلیت این را دارند که هر بیننده از هر نسلی را (حتی اگر قسمت گذشته را ندیده باشند) سرگرم کنند.

کارلا میر | سان‌فرانسیسکو کرونیکل

۷۵ از ۱۰۰

بهترین لحظات فیلم جومانجی: به جنگل خوش آمدید زمانی بود که داستان به بیننده نشان می‌داد که این شخصیت‌های اصلی اگرچه حالا در بدن جدیدی قرار دارند، اما هنوز همان حال و هوای نوجوانی خود و استایل «کلاب صبحانه» را در وجودشان دارند.

گری تامپسون | فیلادلفیا دیلی نیوز

۷۵ از ۱۰۰

بازسازی داستان فیلم جومانجی در قالب نسخه جدیدی مانند به جنگل خوش آمدید یک اتفاق خیلی خوب و لذت‌بخش بود؛ یک فیلم که بعد از نمایشش مشخص شد که اثر خوب و سرگرم‌کننده‌ای بوده و نسبتا خوش‌ساخت است. به نظر من شخصیت‌ها و طنزهایی که در داستان به کار رفته بود خیلی جذاب‌تر و سرگرم‌کننده‌تر از جلوه‌های ویژه آن به چشم می‌آمد.

استفانی زکارک | تایم

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle دارای روحیه‌ای دوست‌داشتنی و دلپذیر است که بیننده را به دنبال خود می‌کشاند. از طرف دیگر دواین جانسون هم خیلی جذاب عمل کرد و توانست نقش خود را به‌خوبی ایفا کند.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۷۰ از ۱۰۰

فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle که قسمت جدید این مجموعه فیلم است، در اکران خود نشان داد که قرار است از همه چیز کمدی و طنز بسازد که واقعا هم خوب و قابل قبول عمل کرد. این فیلم در تمام طول مدت پخش خود کاری می‌کند که بیننده در آن غرق شود و تمام مدت بخندد.

جان دفور | هالیوود ریپورتر

۷۰ از ۱۰۰

به نظر می‌رسد که خواسته و هدف اصلی فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle این است که تماشاچی بازیگران آشنا و محبوبی را ببیند که تظاهر می‌کنند در واقع بچه‌های معمولی‌ای هستند که حالا در بدن‌های جدیدی گیر افتاده‌اند.

کیتی رایف | ای وی کلاب

۶۷ از ۱۰۰

درباره فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle می‌توان گفت که داستانش خیلی سریع پیش می‌رود و اتفاقات پشت سر هم رخ می‌دهد، اغلب صحنه‌های آن خنده‌دار است و همواره تماشاگر را سرگرم خود نگه می‌دارد.

Jumanji: Welcome to the Jungle

پیتر تراورس | رولینگ استون

۶۳ از ۱۰۰

جک بلک به طرز فوق‌العاده خوبی خنده‌دار و بامزه بود. اما زیبایی‌ای که در بخشی از بازی و عملکرد او در این نقش وجود داشت این بود که اصلا سعی نکرد با بذله‌گویی یا غلبه بر شخصیت شاهزاده خانم اینستاگرام، خودی نشان دهد؛ بلکه سعی کرد شخصیت خود را با قلب مهربان و آسیب‌پذیر او هماهنگ و هم‌مسیر کند.

ویل اشتون | پلی لیست

۵۸ از ۱۰۰

می‌توان گفت که برخی چیزها در فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle فشرده شده و تکامل نیافته است. با تماشای این اثر متوجه می‌شوید که هر دوی این موارد تکان‌دهنده و کمی ناامیدکننده است.

گلن کنی | نیویورک تایمز

۵۰ از ۱۰۰

عملکرد و اجراهای بازیگرانی همچون دواین جانسون، کوین هارت و جک بلک بسیار زیبا و سرگرم‌کننده بود. به نظر می‌رسد که بازی آنها طوری شکل گرفته بود که به اعتقاد خودشان، اگر آنها بتوانند خودشان را سرگرم کنند و از نظر خودشان خنده‌دار به نظر برسند، اینگونه می‌توانند دیگران را هم سرگرم کنند. اعتقاد آنها کاملا اشتباه نیست، اما از طرف دیگر به اندازه کافی هم تئوری درستی نیست.

نیل اسمیت | توتال فیلم

۴۰ از ۱۰۰

فیلم نسبتا قابل قبولی است و شاید یکی از نقاط مثبت این اثر را بتوان بازی خیلی خوب کارن گیلان در قالب نقش واگذار شده به او دانست. در غیر این صورت، این نسخه از جومانجی، ساخت دوباره یک پروژه و بازی از دست رفته است.

اوون گلیبرمن | ورایتی

۳۰ از ۱۰۰

تماشای فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle درست همانند تماشای ضعیف‌ترین دنباله سری فیلم Indiana Jones (ایندیانا جونز) است که هر کسی می‌تواند تصور کند؛ البته با این تفاوت که در این اثر ایندیانا جونزی وجود ندارد.

جانی اولکسنسکی | نیویورک پست

۲۵ از ۱۰۰

مخاطب این فیلم کیست؟ فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle برای چه رنج سنی ساخته شده است؟ زیرا نه‌تنها این اثر به اندازه کافی برای بزرگسالان و جوانان هوشمندانه، ترسناک و خنده‌دار نیست، بلکه حتی دارای بخش‌هایی است که برای کودکان و نوجوانان هم مناسب نیست.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم Jumanji: Welcome to the Jungle نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای نسبتا خوب و متوسط بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم سرگرم‌کننده‌ای رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن راضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، بازیگران اصلی این فیلم و نحوه بازی آنها را بسیار ستوده‌اند و از آن راضی بوده‌اند.

Jumanji: Welcome to the Jungle Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده