نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۱۱ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹

واکنش منتقدان به فیلم The Shape of Water - شکل آب

فیلم The Shape of Water (شکل آب) به کارگردانی گیرمو دل تورو به‌تازگی اکران شده و ما در این پست مروری بر نقد‌های این فیلم از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

فیلم The Shape of Water یا در زبان فارسی شکل آب، یکی از جدیدترین آثار درام، ماجراجویی، هیجان‌انگیز، فانتزی، ترسناک، رمانتیک و جنگی کمپانی فاکس سرچلایت پیکچرز (Fox Searchlight Pictures) بوده که به‌دست گیرمو دل تورو ساخته شده است. در فیلم شکل آب، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون سالی هاوکینز در نقش الیسا اسپوسیتو، مایکل شنون در نقش سرهنگ ریچارد استرایکلند، ریچارد جنکینز در نقش جایلز دوست و همسایه الیسا، اکتاویا اسپنسر در نقش زلدا فولر، داگ جونز در نقش انسان دو زیست یا همان فیش من و مایکل استولبارگ در نقش دکتر رابرت هافستتلر و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این فیلم در تاریخ ۳۱ آگوست سال جاری (۹ شهریور ۱۳۹۶) در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز رونمایی شد و تا به امروز امتیاز ۷۶ را از بین ۳۲ نقد فیلم و سریال که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به دست آورده است. فیلم شکل آب همچنین در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز موفق به دریافت جایزه شیر طلایی شد. با توجه به این امتیاز، می‌توان The Shape of Water را فیلم فوق‌العاده خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان آن راضی و خشنود از سینما خارج شده‌اند. همچنین لازم به ذکر است که فیلم The Shape of Water برای اکران در ایالات متحده در تاریخ ۱ دسامبر امسال (۱۰ آذر) برنامه‌ریزی شده بود.

گیرمو دل تورو علاوه بر کارگردانی و تهیه‌کنندگی فیلم شکل آب، در کنار ونسا تیلور وظیفه نویسندگی فیلمنامه اصلی این پروژه را هم بر عهده داشته است. طرح داستان اصلی که فیلمنامه بر اساس آن نوشته شده بود هم توسط خود گیرمو دل تورو مطرح شده و به رشته تحریر درآمده بود. علاوه بر دل تورو، جی مایلز دیل و کمپانی Double Dare You Productions هم در تهیه‌کنندگی این اثر نقش بسزایی داشتند. گیرمو دل تورو به‌عنوان یک نویسنده، تهیه‌کننده و کارگردان بااستعداد و حرفه‌ای در رزومه بلند بالای کاری و حرفه‌ای خود آثار خیلی زیادی را لیست کرده است که در میان آن‌ها می‌توان به کارگردانی، نویسندگی و تهیه کنندگی فیلم Crimson Peak (قلعه‌ای به رنگ خون)، فیلم Pacific Rim (حاشیه اقیانوس آرام) و فیلم Pan's Labyrinth (هزارتوی پن) اشاره کرد. علاوه بر این پروژه‌ها او چند کار بسیار معروف و محبوب دارد که با آنها بیشتر بر سر زبان‌ها افتاده و سینما دوستان دل تورو را بیشتر با این آثار می‌شناسند. این آثار عبارتند از کارگردانی و نویسندگی فیلم Hellboy II: The Golden Army (پسر جهنمی ۲: ارتش طلایی) و نویسندگی فیلمنامه سری فیلم The Hobbit (هابیت). علاوه بر آثار سینمایی، او در بخش تلویزیونی هم فعالیت‌هایی داشته که به‌عنوان مثال می‌توان به جدیدترین کارهای او یعنی انیمیشن سریالی Trollhunters (ترول هانتر) و انیمیشن سریالی The Strain (دگردیسی) اشاره کرد که در هر دوی این پروژه‌ها نقش کارگردان، نویسنده و تهیه‌کننده را بر عهده داشته است.

از آنجا که تقریبا چهار ماهی است که از رونمایی فیلم The Shape of Water در هفتاد و چهارمین جشنواره فیلم ونیز می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این فیلم منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فیلم شکل آب از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این فیلم را که توسط کمپانی عرضه‌کننده Fox Searchlight Pictures منتشر شده هم بخوانید:

اتفاقات داستان فیلم The Shape of Water درست در زمان جنگ سرد آمریکا و تقریبا در حول و حوش سال ۱۹۶۳ رخ می‌دهد. الیسا اسپوسیتو (با بازی سالی هاوکینز) که در یک آزمایشگاه دولتی مخفی و سری که دارای شرایط امنیتی خیلی بالایی است کار می‌کند، به‌تنهایی زندگی فوق‌العاده ساکت و منزوی‌گونه خود را روز به روز پیش می‌برد؛ بدون اینکه اتفاق خاصی در زندگی او رخ دهد. اما شرایط به همین منوال نمی‌گذرد و زمانی که او و همکار دوست‌داشتنی‌اش یعنی زلدا فولر (با بازی اکتاویا اسپنسر) از وجود یک آزمایش فوق سری و رده‌بندی شده خبردار می‌شوند و اطلاعات کسب می‌کنند، زندگی هر دوی آنها به طور کل تغییر می‌کند و از این رو به آن رو می‌شود.

The Shape of Water

بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

کریس ناشاواتی | اینترتینمنت ویکلی

۱۰۰ از ۱۰۰

به فیلم The Shape of Water هم می‌توان صفت عجیب را نسبت داد و هم صفت شگفت‌انگیز و حیرت‌آور را.

جو مورگنسترن | وال استریت ژورنال

۱۰۰ از ۱۰۰

خانم سالی هاوکینز به ما یادآوری کرد که سکوت شدید و دیوانه‌کننده فیلم‌ها چگونه می‌تواند باشد. می‌توان به جرئت گفت که هاوکینز با نفس‌گیرترین و عمیق‌ترین سکوتی که تا به امروز درون یک فیلم دیده‌اید، توانست بهترین بازی و عملکرد سال را در نقشی که به او محول شده بود ارائه کند.

ای. او. اسکات | نیویورک تایمز

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Shape of Water در بعضی قسمت‌ها و صحنه‌ها حالت فانتزی داشته و در بعضی صحنه‌ها حس یک اثر هیولایی را که به صورت ژنتیکی اصلاح و به اصطلاح دستکاری شده است دارد؛ که این دو ویژگی در کنار هم داستان فوق‌العاده خوب و شگفت‌انگیزی را تشکیل داده است.

ارین ویتنی | اسکرین کراش

۱۰۰ از ۱۰۰

فیلم The Shape of Water دارای داستان عاشقانه‌ای غم‌انگیز و زیبا است که تنهایی شخصیت‌های اصلی قصه و قدرت ماورایی زبان و تکلمی را که بین این دو برقرار می‌شود به تصویر می‌کشد. یک کلام فقط می‌تواند این فیلم را توصیف کند: شگفت‌انگیز و جادویی است.

جسیکا کیانگ | پلی لیست

۱۰۰ از ۱۰۰

بدون اینکه تیم بازیگری فوق‌العاده و استثنایی این اثر حتی کوچک‌ترین ضعفی در عملکرد و بازی خود داشته باشند، فیلم را تبدیل به اثری کرده‌اند که شما با دیدن آن می‌توانید خیلی چیزها را احساس کنید. اما مهم‌ترین احساسی که به بیننده دست می‌دهد حس خوش‌شانسی است. با خود فکر می‌کنی که چقدر خوش‌شانسی که در حال تماشا کردن این فیلم هستی. همچنین خوشحالی که در این دنیای زشت و پر از خشونت، چنین داستان فوق‌العاده زیبا، کمی ترسناک و البته واقعا عجیب و غریبی وجود دارد.

سارا کورچاک | کانسیکوئنس آو ساوند

۹۱ از ۱۰۰

فیلم The Shape of Water عمدتا درباره یک موجود آبزی و در واقع دو زیست بوده و پر از موارد و عناصر نوستالژیکی است که با سبک قرون وسطایی در کنار هم چیده شده است. این فیلم هم دارای یک داستان عاشقانه بوده و هم ترکیبی از سبک‌های مختلف فیلم‌سازی مثل آثار هیولایی، موزیکال و البته کارهای کلاسیک است. علاقه گیرمو دل تورو به این ژانرها و به طور کلی جادویی که در اینگونه فیلم‌ها است، باعث شده که او از راه‌های کاملا مشخص و جذاب و در برخی اوقات از روش‌های نامشخص، این علاقه را در جدیدترین فیلم خود پیاده‌سازی کند.

The Shape of Water Movie

پیتر تراورس | رولینگ استون

۸۸ از ۱۰۰

نتیجه فیلم شکل آب این خواهد بود که بازی فوق‌العاده زیبای دو شخصیت اصلی این اثر فکر و ذهن شما را درگیر می‌کند و اتفاقاتی که در آن رخ می‌دهد قلب شما را درهم می‌شکند.

اتان ساکس | نیویورک دیلی نیوز

۸۰ از ۱۰۰

گیرمو دل تورو بعد از ۱۱ سال و بعد از ساخت و اکران فیلم هزارتوی پن، قوی‌ترین اثر خود در طی این چند سال را با نام شکل آب به روی پرده نقره‌ای سینماها آورد. او با ساخت این فیلم، باری دیگر علاقه خاص خود به سینمای کلاسیک را عنوان کرد؛ هرچند که فیلم و داستان عجیب و غریبی برای انجام این کار دارد.

دانا استیونز | اسلیت

۸۰ از ۱۰۰

حتی اگر شما با داستان دقیقه به دقیقه فیلم متاثر نشدید و خود را در فضای زیبا و دوست‌داشتنی فیلم The Shape of Water حس نکردید، می‌توانید از این بابت مطمئن باشید که گیرمو دل تورو از دنیای فوق‌العاده خوب و جادویی‌ای در داستان خود استفاده کرده که اصلا امکان ندارد شما بتوانید حتی برای لحظه‌ای چشم از صفحه‌نمایش بردارید.

استفانی زاکارک | تایم 

۸۰ از ۱۰۰

در این فیلم به اندازه کافی سحر و جادو و همچنین جلوه‌های ویژه خارق‌العاده و شگفت‌انگیز به همراه لحظه لحظه داستان وجود دارد که می‌تواند بخش خیلی زیادی از عیب‌های اثر را از بین ببرد و کمرنگ کند.

ای. ای. داود | ای وی کلاب

۷۵ از ۱۰۰

سینوفیلیای خیره‌کننده‌ای که گیرمو دل تورو در اثر خود به کار برده و درست در هر صحنه‌ای که پشت سر هم مقابل چشمان بینندگان ظاهر می‌شود این سینوفیلیا را پخش کرده و به طرز خیلی خوبی آن را از طریق صحنه‌های سیاه و سفید موزیکال و فانتزی اثر برای بیننده بیان می‌کند، نمایش دادن جزئیات پر از غم و اندوه دوران جنگ سرد آمریکا و موسیقی فوق‌العاده زیبا و غم‌انگیزی که الکساندر دسپلا برای این فیلم عاشقانه تنظیم کرده، از جمله موارد نیروی محرک واقعی این داستان زیبا و دوست‌داشتنی فیلم The Shape of Water محسوب می‌شود.

سارا استوارت | نیویورک پست

۶۳ از ۱۰۰

در نهایت ما شاهد اثری مانند فیلم The Shape of Water هستیم که توانسته تیمی از افراد فوق‌العاده بااستعداد را که ما همیشه آرزو داشتیم آنها را در کنار یکدیگر ببینیم، آنگونه که همیشه می‌خواستیم گرد هم بیاورد. اما داستان نرم و آبکی‌تر از چیزی است که بتواند به طور کل شکلی به خود بگیرد و منسجم شود.

لازم به ذکر است که فیلم The Shape of Water توانسته رتبه سی و ششم در لیست بهترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۷ و رتبه شصت و دوم در لیست معروف‌ترین و مشهورترین فیلم‌های سینمایی سال ۲۰۱۷ را از آن خود کند. همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که فیلم The Shape of Water نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای کاملا عالی و تقریبا بی‌نقص بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با فیلم خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد طرفداران فیلم‌های سینمایی و بینندگان این اثر از آن راضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، بازیگران اصلی این فیلم و نحوه بازی آنها را بسیار ستوده‌اند و از آن راضی بوده‌اند.
 The Shape of Water Movie Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده