نویسنده: فریده صالحی
// شنبه, ۴ آذر ۱۳۹۶ ساعت ۱۰:۵۹

واکنش منتقدان به فصل اول سریال Godless

فصل اول سریال Godless با بازی جک اوکانل به‌تازگی در شبکه نتفلیکس پخش شده و ما در این پست مروری بر نقد‌های این سریال از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت.

می‌توان گفت که امسال سال خیلی خوبی برای طرفداران شبکه نتفلیکس بوده و خواهد بود و همانطور که مشخص است، عوامل شبکه سریال‌های خیلی خوبی را برای بینندگان خود تدارک دیده‌اند. به عنوان مثال و برای اولین مورد می‌توان به فصل دوم سریال Stranger Things (اتفاقات ناآشنا) اشاره کرد؛ که نقد آن را می‌توانید در سایت زومجی مطالعه کنید. بعد از آن شاهد پخش فصل اول سریال The Punisher (پانیشر) بودیم که طرفداران استودیو مارول زمان خیلی زیادی را برای دیدن این مجموعه تلویزیونی صبر کرده بودند؛ واکنش منتقدان نسبت به این سریال را هم می‌توانید در همین سایت مشاهده کنید. حال نوبت سریال خیلی خوب دیگری رسیده است. سریال Godless یا در زبان فارسی بی‌خدا، یکی از جدیدترین آثار درام و وسترن هفت قسمتی شبکه نتفلیکس است که توسط اسکات فرانک و استیون سودربرگ ساخته شده است. در فیلم بی‌خدا، بازیگران و هنرمندان بااستعداد و محبوبی همچون جک اوکانل در نقش روی گود، میشل داکری در نقش الیس فلچر، اسکوت مک‌نری در نقش بیل مک نیو، مریت ویور در نقش مری اگنس، توماس سنگستر در نقش وایتی وین، تانتو کاردینال در نقش ایووی، کیم کوتس در نقش اد لوگان، سم واترسون در نقش مارشال جان کوک و جف دنیلز در نقش فرانک گریفین و چند تن دیگر حضور داشته و به ایفای نقش پرداخته‌اند. این سریال در تاریخ ۲۲ نوامبر (۱ آذر) سال جاری در شبکه نتفلیکس به طور رسمی پخش شد و تا به امروز امتیاز ۷۶ را از بین ۲۰ نقد که در سایت متاکریتیک قرار گرفته، به‌دست آورده است. با توجه به این امتیاز، می‌توان Godless را سریال خیلی خوبی دانست که جمع کثیری از منتقدان و بینندگان از تماشای آن راضی و خشنود بوده‌اند.

اسکات فرانک علاوه بر سازندگی این سریال، به تنهایی وظیفه تهیه کنندگی اجرایی، نویسندگی و کارگردانی این اثر را هم برعهده داشته است. او به عنوان یک نویسنده و کارگردان بااستعداد و حرفه‌ای در رزومه بلند بالای کاری و حرفه‌ای خود آثار خیلی زیادی را لیست کرده است که در میان آن‌ها می‌توان به نویسندگی فیلمنامه فیلم Logan (لوگان)، نویسندگی و کارگردانی فیلم A Walk Among the Tombstones (قدم زدن میان قبرها)، فیلم The Wolverine (ولورین) و فیلم Flight of the Phoenix (پرواز فونیکس) اشاره کرد. علاوه بر موارد سینمایی ذکر شده، او در بخش مجموعه‌های تلویزیونی هم کارهایی انجام داده و حرف‌هایی برای گفتن دارد؛ مانند نویسندگی و کارگردانی یکی از قسمت‌های سریال Shameless (بی‌شرم). از طرفی، دیگر سازنده این سریال هم در پروژه‌های بسیار زیادی شرکت کرده که به عنوان مثال در رزومه او می‌توان به کارگردانی، فیلمبرداری و تدوین فیلم Logan Lucky (لوگان خوش شانس) اشاره کرد.

از آنجا که دو-سه روزی است که از پخش فصل اول سریال بی‌خدا در شبکه محبوب نتفلیکس می‌گذرد، سایت‌های بین‌المللی معتبر و محبوب در زمینه نقد فیلم و سریال، نقد و امتیاز‌های خود را برای این سریال منتشر کرده‌اند. در ادامه مروری بر نقد فصل اول سریال Godless از دید سایت‌های معتبر دنیا خواهیم داشت؛ اما پیش از آن می‌توانید خلاصه‌ی رسمی‌ داستان این سریال را هم بخوانید:

مینی سریال هفت قسمتی جدیدی که توسط اسکات فرانک و استیون سودربرگ ساخته شده و کارگردانی آن برعهده خود اسکات فرانک بوده، عمدتا روی داستان روی گود (با بازی جک اوکانل) تمرکز دارد که بعد از خیانت و نارو زدن به مربی جنایت کار و قانون شکن خود به نام فرانک گریفین (با بازی جف دنیلز)، در خانه زن بیوه‌ای به نام الیس فلچر (با بازی میشل داکری) که در شهر معدنی کوچکی به نام لا بل در ایالت نیو مکزیکو حضور دارد و زنان نقش خیلی مهمی در آن دارند، پنهان شده است. از طرف دیگر مربی روی یعنی فرانک هم از خیانت او بسیار عصبانی است و به دنبال راهی برای انتقام گرفتن از او است.

Godless

بیایید با هم نگاهی به نقدهای منتشر شده از منتقدان بیندازیم:

دیوید ویگند | سان فرانسیسکو کرونیکل

۱۰۰ از ۱۰۰

این سریال با سرعت کاملا حساب شده و دقیقی روند خود را پیش می‌برد. با اینکه برخی اوقات ممکن است سرعت آن کاهش یابد اما شما اصلا خستگی و بی‌صبر شدن برای تماشای ادامه آن را احساس نمی‌کنید. نه اینکه فکر کنید تنها به این خاطر است که داستان پر از صحنه‌های تاثیرگذار و اغلب اوقات هم صحنه‌های مهیب اکشن است، بلکه دلیل عمده و منطقی آن این است که اسکات فرانک توجه و دقت خیلی زیادی در نوشتن فیلمنامه این مجموعه تلویزیونی به خرج داده و شخصیت‌های چند بعدی، جذاب و بی‌نظیری را خلق کرده است.

بن تراورس | ایندی وایر

۹۱ از ۱۰۰

جدیدترین سریال تلویزیونی اسکات فرانک، بهترین‌های موجود در این ژانر را با داستان سرایی ناآشنایی که به طور عمده حول محور جنسیت، نژاد و ایمان می‌چرخد، ترکیب می‌کند. جالب است بدانید که در عین حال که داستان همینطور رو به جلو می‌رود و به قسمت‌های نهایی خود نزدیک می‌شود باز هم به گذشته بازگشته و به بررسی آن می‌پردازد. می‌توان گفت این سریال آنقدر داستان جذابی دارد که شما اصلا از دیدن آن خسته نمی‌شوید و به نوعی تماشای آن به هیچ وجه تلف کردن وقت محسوب نمی‌شود.

مارک ای. پریگارلد | بوستون هرالد

۸۳ از ۱۰۰

سریال Godless به خاطر فیلمنامه و نویسندگی حرفه‌ای آن ممکن است شما را تا حد خیلی زیادی به یاد سریال Deadwood (دد وود) که داستان اینچنینی داشت و سال‌های پیش از شبکه HBO پخش می‌شد، بیاندازد.

تیم گودمن | هالیوود ریپورتر

۸۰ از ‍۱۰۰

با دیدن این سریال متوجه می‌شوید که هم سرگرم کننده است و هم داستانی جالب و هوشمند دارد.

جن چانی | مجله نیویورک (ولچر)

۸۰ از ۱۰۰

سریال Godless به طرز خیلی زیبایی سبک مدرنیته را به ژانری اضافه کرده و تا حد زیادی با آن تلفیق کرده که هم کلاسیک بودن را در خود دارد و هم سنتی بودن را.

Godless

مارک داویدزیاد | کلیولند پلین دیلر

۸۰ از ۱۰۰

سریال Godless جوری مدیریت شده و داستان آن به گونه‌ای نوشته شده که با دیدن این مجموعه، هم احساس آشنایی و هم تازگی و جدید بودن به شما دست می‌دهد. اتفاقات داستان تا حدودی برای بیننده قابل تشخیص است اما به گونه‌ای نیست که حس کهنگی و قدیمی بودن دست بدهد. از طرف دیگر شخصیت‌ها هم به‌شدت قابل پیش بینی هستند اما نه به گونه‌ای که خسته کننده و خنده‌دار به نظر برسند.

کلی لاولر | یو‌اس‌ای تودی

۷۵ از ۱۰۰

بعضی از قسمت‌های این سریال به طرز هوشمندانه و جالبی از ساختار خود استفاده کرده تا بیننده را شگفت‌زده و غافلگیر کند در حالی که بقیه قسمت‌های آن اینگونه نیست. بعضی از زیر داستان‌های آن بهتر از بقیه بوده و انگار به نوعی توسعه یافته‌تر از بقیه هستند. با این حال، سریال Godless با یک مدیریت خوب و نمایش یک صحنه ملودراماتیک توانسته به راحتی از این عیب و نقص‌ها عبور کند به گونه‌ای که به چشم خیلی از بینندگان نیاید. داستان این سریال ممکن است به نوعی یک قصه ساده درباره نبرد همیشگی خیر و شر باشد، اما بالاخره دلیلی دارد که این فرمول بار دیگر هم به خوبی کار خود را انجام داده است.

آلن سپین وال | آپ روکس

۷۰ از ۱۰۰

خوشبختانه یکی از نکات مثبتی که در سریال Godless وجود دارد، بازیگران و قدرت بازیگری آنها است. همین علت کافی است تا باعث شود تقریبا همه چیز برای بیننده جذاب و سرگرم کننده باشد، حتی می‌تواند مشکلات مختلفی را که معمولا سریال‌های درام شبکه نتفلیکس در زمینه سرعت پیش‌روی داستان دارند کمرنگ‌تر کند (که به نظر می‌رسد فقط سریال اتفاقات ناآشنا است که از این قاعده مصون مانده است).

کریس کابین | کولایدر

۶۰ از ۱۰۰

می‌توان گفت تنها مشکل اصلی که به سریال بی‌خدا به عنوان یک مجموعه تلویزیونی جذاب و سرگرم کننده که فکر خیلی خوبی در پشت آن قرار دارد وارد است، این است که شما به طور مدام می‌دانید و آگاه هستید که همیشه هر چیزی که در سریال وجود دارد، بیشتر از آن چیزی است که به شما نمایش داده می‌شود.

جاش ول | لاس وگاس ویکلی

۵۰ از ۱۰۰

نبرد نهایی‌ای که در این سریال وجود داشت بسیار هیجان انگیز بود و به‌طرز استادانه‌ای طرح‌ریزی شده و در داستان قرار گرفته است. با توجه قسمت‌های خیلی زیادی که از ابتدا تا انتهای سریال و تا زمان نبرد وجود داشت و به نظر می‌رسد که بهتر است تمامی آنها به طور کل حذف شوند، رسیدن به یک صحنه اینچنینی با این حجم از هیجان خیلی طول کشید.

همچنین در پایان و به‌عنوان جمع‌بندی باید گفت که سریال Godless نمره‌هایی کسب کرده که باعث می‌شوند بتوانیم آن را تجربه‌ای کاملا عالی و تقریبا بی‌نقص بدانیم. به علاوه به نظر می‌رسد که با سریال خیلی خوبی رو‌به‌رو هستیم که به احتمال زیاد طرفداران مجموعه‌های تلویزیونی و بینندگان این اثر از آن راضی خواهند بود؛ مخصوصا که اکثر منتقدین، بازیگران این سریال و نحوه بازی آنها را بسیار ستوده‌اند و از آن راضی بوده‌اند.

Godless Meta Score


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده