تغییرات ولو به دلیل نقدهای ناعادلانهی کاربران استیم
چندی پیش PewDiePie که با ۵۷ میلیون سابسکرایبر بزرگترین یوتیوبر در زمینه بازیهای ویدیویی است، در استریم خود اظهارات نژادپرستانهای کرده بود. در واکنش به این اظهارات، شرکت سازندهی بازی FireWatch اعلام کرد که از او به دلیل نسخه برداری غیرقانونی از بازی FireWatch در ویدیوهای خود، شکایت خواهد کرد. این باعث عصبانیت بسیاری از کاربران شد و این کاربران به صفحهی FireWatch در استیم حمله کردند و نقدهای منفی و ناعادلانهای نوشتند تا امتیاز کلی بازی را پایین بیاورند. شرکت ولو درمورد این مشکلات اعلام کرد که تغییراتی در سیستم نقدهای بازی انجام خواهد داد. Valve بیان کرد:
نقدهای ناعادلانه (Review-bombing) یک مشکل اساسی است، زیرا مردم بازی را به دلیل مشکلاتی که اصلا به بازی مربوط نیست، نقد منفی میکنند. دلایل متعددی باعث میشود تا کربران به نقدهای ناعادلانه رو بیاورند، مانند: صحبتها و اعلانات یک شرکت در فضای مجازی، تغییرات در نسخهی استیم بازی نسبت به سایر نسخهها، ناخوشایند بودن اعتقادات شرکت و ... . بسیاری از این دلایل در ارزش بازی تأثیری ندارند و به خود بازی مربوط نمیشوند، اما بعضی از این دلایل باعث میشود تا کاربر در خرید خود تجدید نظر کند.
در صفحهی استیم هر بازی دو نوع امتیاز وجود دارد: امتیاز کلی و امتیاز اخیر. ولو اشاره کرد نقدهای ناعادلانه در امتیاز کلی بازی تأثیری ندارد و امتیاز کلی به زمانی قبل از این نقدها بازمیگردد. برای مثال بازی FireWatch که اخیرا ناعادلانه نقد شده است، امتیاز کلی بسیار خوب دارد اما امتیاز اخیر این بازی، متوسط است.
ولو در ادامه گفت:
نقدهای ناعادلانه مشکل ساز هستند، زیرا کسی که میخواهد بازی را بخرد، نمیتواند از روی امتیاز بازی تصمیم بگیرد که آیا این بازی، بازی خوبی است یا خیر.
ولو قصد حل کردن این مشکل را دارد، به صورتی که کاربران نیز بتوانند نظرات واقعی خود را بیان کنند. یکی از راه حلهای این مشکل، پاک کردن نقدهای ناعادلانهای است که مربوط به بازی نیستند. تا خریداران نظراتی را که در مورد بازی هستند بخوانند. با این حال، ولو این راه حل را به کار نخواهد برد. ولو در این مورد گفت:
امتیاز بازی، به درخواستی که کاربران در گذشته داشتند، قرار داده شده است. این امتیاز یک نوع خلاصه از بازی است، حتی اگر این خلاصه همیشه هم دقیق نباشد.
یکی دیگر از راه حلها، قفل کردن بخش نقد بازی برای مدتی کوتاه است. اما ولو این راه حل را نیز انجام نمیدهد، زیرا به گفتهی ولو، بعد از اینکه قفل باز شود، کاربران نقدهای ناعادلانه را شروع میکنند. راه حل دیگر تغییر در نحوهی محاسبات امتیاز است که ولو این راه حل را نیز پیش نمیگیرد. در عوض راه حل ولو این است که کاربری که قصد خرید بازی را دارد، نقد و بررسی ها را بتواند طوری مرتب کند و ببیند که نقدهای ناعادلانه در آن دیده نشوند. ولو در این مورد بیان کرد:
از امروز، هر بازی یک تاریخچه از نقدهای بازی، از زمان انتشار آن تا الان، از بد تا خوب، خواهد داشت و با کلیک روی هر تاریخی، تعدادی از نقدهای بازی در آن تاریخ نمایش داده خواهد شد. با این روش، کاربر به راحتی میبیند که این بازی مورد حملهی نقدهای ناعادلانه قرار گرفته است یا خیر، دلیل این نقدها چه بوده است و آیا این دلایل در تصمیم کاربر برای خرید بازی تأثیری دارند یا خیر. این روش کاربران را در بیان کردن نقدها و نظرات خود محدود نمیکند.
ولو در آخر گفت که هیچ چیز قطعی نیست. این یعنی ممکن است این شرکت راه حل خود را به راه حل بهتری تغییر دهد.