نویسنده: آرش عیاری
// یکشنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۱۴

ناشر GTA: ساخت بازی‌ها پرخرج‌تر شده و با ریسک بالاتری همراه است

شرکت تِیک‌تو یکی از بزرگ‌ترین ناشران بازی‌های ویدیویی است که مالک راک‌استار، سازنده سری محبوب Grand Theft Auto  نیز محسوب می‌شود. مدیرعامل تِیک‌تو، استراوس زِلنیک بر این عقیده است که ساخت و توسعه بازی‌های ویدیویی گران‌تر شده است و نسبت به گذشته با خطرات و ریسک بیشتری همراه است.
زِلنیک، مدیرعامل تِیک‌تو اعتقاد دارد که صنعت بازی‌های ویدیویی همچنان در حال رشد است اما اشتغال در این صنعت روبه‌رشد آسان نیست و به موازات این رشد، با خرج و ریسک بیشتر همراه است. او در گفتگو با شبکه بلومبرگ گفت:
این یک کسب‌و‌کار پرخرج است و خطرات ناشی از سرمایه‌‌کذاری گواه بر این موضوع است. در مقام مقایسه نیز برای گرداندن یک شرکت سینمایی دهه ۳۰ میلادی مناسب بود، این در حالی است که این موضوع برای یک شرکت سرگرمی‌های تعاملی دهه ۸۰ میلادی است.
او در ادامه اضافه کرد:
کسانی که دست به سرمایه‌گذاری‌های بزرگ و تولید محصولات پرخرج می‌کنند، به همان مقدار باید در بازاریابی و تبلیغات محصول خود هزینه کنند. در بازی‌های ورزشی حتی پای حق امتیاز تیم‌ها و بازیکنان نیز به میان می‌آید و همین موارد است که اشتغال در این صنعت را به یک ریسک تبدیل می‌کند. همین موضوع می‌تواند یک مانع بزرگ برای ورود به این صنعت محسوب شود. توسعه‌دهندگان بدون داشتن مهندسان و هنرمندان زبده و سرمایه‌ای بزرگ برای تبلیغات و بازاریابی نمی‌توانند بازی بزرگ خود را در این بازار به فروش برسانند.
این در حالی است که کریستوفر ساندبِرگ،  موسس استودیو آوالانچ، سازنده سری Just Cause ، پیش از این عنوان کرده بود که بازار بازی‌های بزرگ و طراز اول (AAA) ناسالم است و بازی‌هایی که بودجه‌های کلانی را صرف رشد خود می‌کنند، نمی‌توانند به سوددهی برسند. اگر یک شرکت مرتبط با بازی‌های ویدیویی نام ببریم که با خطرات و ریسک این صنعت آشنا است، می‌توانیم از تِیک‌تو یاد کنیم. این شرکت توانست بیش از ۴۵ میلیون نسخه از بازی Grand Theft Auto 5 را عرضه کند که ۱۰ میلیون از این تعداد روی کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان به فروش رفته است. البته این بازی هنوز جای پیشرفت و رشد دارد زیرا نسخه PC این بازی برای عرضه در ماه مارس سال جاری میلادی (اسفند ۱۳۹۳ و فروردین ۱۳۹۴) برنامه‌ریزی شده است. نظر شما راجع به صحبت‌های استراوس زِلنیک، مدیرعامل شرکت تِیک‌تو چیست و آیا این موضوع می‌تواند باعث کاهش ساخت بازی‌های بزرگ شود؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید. منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده