نویسنده: میثم سبحانی
// یکشنبه, ۱۷ اردیبهشت ۱۳۹۶ ساعت ۰۹:۲۹

کنسول نینتندو پلی استیشن به طور کامل تعمیر و قابل استفاده شد

اخیرا هکری علاقه‌مند به هک و دستکاری کنسول‌های بازی توانست کنسول بسیار قدیمی شرکت سونی به نام نینتندو پلی‌استیشن را به طور کامل تعمیر و قابل استفاده کند.

نمونه اولیه‌ای از کنسول پلی‌استیشن شرکت سونی، متعلق به دوره‌ای که این شرکت همکاری کوتاه مدتی را نینتندو آغاز کرده بود، توسط بن هکندرن، مادکننده محبوب کنسول‌های بازی به طور کامل ترمیم شد.

این کنسول که در اوایل دهه ۱۹۹۰ ساخته شد، کمی از کنسول سوپر نینتندو بزرگ‌تر است و به یک درایو پخش سی‌دی مجهز شده است. این دستگاه اکنون به نماد ورود سونی به بازار سخت‌افزار صنعت بازی‌سازی تبدیل شده است. متاسفانه آن زمان نینتندو بر سر قول و قرار خود با سونی باقی نماند و در نتیجه سونی تصمیم گرفت که با حفظ دستگاه خودش به کار ساخت کنسول‌های بازی ادامه دهد و نام پلی‌استیشن را برای آن حفظ کند.

در اپیزود تازه برنامه The Ben Heck Show هکندرن فرآیند‌هایی را که به وسیله آن‌ها این کنسول قدیمی را تعمیر کرد، به نمایش گذاشت. زمانی که این کنسول در سال‌ ۲۰۱۵ پس از مدت‌های مدیدی پیدا شد، کارتریج‌های کنسول سوپر نینتندو را از طریق درگاهی که بالای آن تعبیه شده بود پخش می‌کرد اما درایو سی‌دی رام آن کار نمی‌کرد.

با جایگزینی خازن‌های خراب و انجام تعداد زیادی تنظیمات و تعدیلات روی دستگاه، هکندرن توانایی اجرای سی‌دی‌های صوتی و مهم‌تر از آن سی‌دی‌های بازی را به کنسول بازگرداند. در حالی که بازی‌های زیادی در اوایل دهه ۱۹۹۰ برای این سیستم در دست ساخت بودند اما هیچکدام از آن‌ها به طور عمومی منتشر نشدند. اما به محض اینکه در سال گذشته مشخصات این دستگاه مشخص شد، توسعه‌دهندگان خانگی بازی‌های ویدیویی، تعدادی بازی ویدیویی کم حجم برای این کنسول ساختند که از نظر تئوری می‌توانست روی آن اجرا شود.

Super Nintendo Entertainment system with CD ROM

این طور که از ویدیو هکندرن مشخص است، با اینکه بازی‌های ساخته شده توسط توسعه‌دهندگان خانگی تا به حال روی سخت‌افزار واقعی به طور کامل و بی عیب و نقص اجرا نشده است، اما در عمل توانستند روی این کنسول اجرا شوند. هکندرن در این ویدیو گفت:

در حال حاضر تنها مسئله‌ای که باقی مانده، این است که برنامه‌نویسان خانگی تفاوت بین امولاتور تخمینی خودشان و آنچه را که سخت‌افزار واقعی توان انجامش را دارد، تشخیص دهند و آن را برطرف کنند.

او همچنین در این ویدیو یادآور شده است که برخی از ویدیوهای اجرای بازی Magic Floor را برای سازنده آن ارسال کرده است. در نتیجه توسعه دهنده بازی به راحتی و با یک نگاه توانست مواردی را که باید تغییر کند تا بازی بدون مشکل بر روی دستگاه اجرا شود، تشخیص دهد. سازنده Magic Floor سپس نسخه اصلاح شده‌ای از این بازی را برای هکندرن ارسال کرد که به گفته وی بدون هیچ مشکلی روی دستگاه اجرا می‌شود.

درک نحوه کارکرد واقعی کنسول «نینتندو پلی‌استیشن» برای تشخیص چگونگی عملکرد نرم‌افزار‌هایی که در زمان ساخت این کنسول ساخته شدند، خیلی مفید خواهد بود.


منبع Kotaku
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده