نویسنده: محسن وزیری
// پنجشنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۱۹:۴۵

مشخصات فنی پروژه اسکورپیو به زبان ساده

اگر می‌خواهید به زبان ساده با تمام مشخصات پروژه اسکورپیو آشنا شوید، این مطلب را از دست ندهید.

ساعاتی پیش مشخصات فنی کامل کنسول جدید مایکروسافت توسط دیجیتال فاندری اعلام شد. اگر با اصطلاحات فنی سخت‌افزاری آشنایی کامل ندارید، ما در این مقاله به صورت سوال و جواب قدرت پروژه اسکورپیو را به زبان ساده از طرف کارشناسان دیجیتال فاندری تشریح می‌کنیم.

اسم کنسول جدید چیست؟ چه زمانی عرضه می‌شود؟ چه شکلی است؟ قیمت آن چقدر است؟

مایکروسافت این اطلاعات را در اختیار ما نگذاشته و ما هم نمی‌توانیم چیزی به شما بگوییم. این فقط رونمایی از سخت‌افزار کنسول بود. احتمالاً آن اطلاعات در کنفرانس E3 مایکروسافت مشخص خواهند شد. اما رونمایی امروز هم موارد جذابی در خود دارد.

اما شکل کلی کنسول شگفت‌زدتان می‌کند. در مورد قیمت مایکروسافت مطلقاً چیزی نگفته اما با توجه سخت‌افزاری که در آن به کار رفته  کنسول ارزان‌قیمتی نخواهد بود. حدس ما قیمت ۴۹۹ دلاری است، درست همان قیمتی که ایکس‌باکس وان اولیه به همراه کینکت داشت.

شما دقیقاً چه اطلاعاتی به دست آوردید؟

مایکروسافت مشخصات کامل دستگاه را در اختیار ما گذاشته است. پردازنده‌ی مرکزی هشت هسته‌ی X86 سفارشی‌شده دارد که با فرکانس ۲.۳ گیگاهرتز کار می‌کنند. پردازنده‌ی گرافیکی نیز ۴۰ واحد سفارشی‌شده دارد که در ۱۱۷۲ مگاهرتز کار می‌کنند، رقمی که برای یک کنسول بسیار بالا به شما می‌رود و به همان قدرت ۶ ترافلاپی که مایکروسافت وعده داده بود هم می‌رسد. ۱۲ گیگابایت رم GDDR5 با پهنای باند ۳۲۶ گیگابیت بر ثانیه و یک هارد دیسک ۲.۵ اینچی یک ترابایتی با سرعت بیشتر نیز درون کنسول وجود دارد. مثل ایکس‌باکس وان S، منبع برق کنسول درون دستگاه قرار دارد و تمام درگاه‌های ورودی و خروجی نیز مشابه ایکس‌باکس وان اس است. (یعنی بدون درگاه کینکت و وجود ورودی HDMI)

هیچکدام از جلمه‌های بالا را متوجه نشدم.

به زمان ساده، پردازنده‌ی مرکزی ۳۰ درصد از ایکس‌باکس وان سریع‌تر است. پردازنده‌ی گرافیکی نیز ۴.۶ برابر از مدل معمولی قوی‌تر است. اما چیزی که اهمیت بسیاری دارد مقدار بالای حافظه‌ی بسیار سریعی است که ایکس باکس اسکورپیو در اختیار بازی‌سازها می‌گذارد. حتی با وجود ۴ گیگابایت حافظه‌ای که برای سیستم‌عامل درنظر گرفته شده، بازی‌ها به ۸ گیگابایت حافظه دسترسی دارند، ۳ گیگابایت بیشتر از حافظه‌ی بسیار کندتر ایکس‌باکس وان. این حافظه بدان معنی است که بافت‌های بسیار باکیفیت سریع‌تر بارگذاری می‌شوند و این مورد در رزولوشن 4K که هدف مایکروسافت است، کمک زیادی خواهد کرد.

پروژه اسکورپیو

پس اسکورپیو همان اندازه که مایکروسافت می‌گفت قوی است؟

با تقریب بالایی بله. بعضی‌ها انتظار داشتند پرازنده‌ی نسل بعدی را در اسکورپیو ببینند اما احتمال بسیار کمی وجود داشت که مایکروسافت قابلیت‌های خودش در نرم‌افزار فعلی ایکس‌باکس وان را دچار تغییر بزرگی کند. CPU دستگاه تکامل کمی نسبت به واحد پردازشی ایکس‌باکس وان به شمار می‌رود. اما پردازنده‌ی گرافیکی اسکورپیو یک هیولاست، پردازنده‌ای بسیار بسیار سریع.

یعنی قوی‌تر از پلی‌استیشن 4 پرو؟

بله. دستگاه سونی طراحی هوشمندانه‌ای دارد و نتایج بسیار خوبی ارائه می‌دهد اما مانند همیشه، کیفیت نتیجه‌ی نهایی به این بستگی دارد که نرم‌افزار چطور بازی‌ها را اجرا می‌کند، نه اعداد و ارقام. اما اگر عددها را با یکدیگر مقایسه کنیم، اسکورپیو به راحتی پلی‌استیشن 4 پرو را پشت سر می‌گذارد و صد البته گران‌تر هم خواهد بود. اسکورپیو در تمام زمینه‌ها از پلی‌استیشن 4 پرو قوی‌تر است، حتی درایو نوری آن نیز فرمت جدید بلوری‌های اولترا اچ‌دی را پشتیبانی می‌کند.

آیا با اسکورپیو بازی کردید؟

بله، در واقع یک تک‌دمو از بازی فورزا که برای بررسی عملکرد دستگاه و بر اساس موتور بازی Forza Motosport 6 ساخته شده بود. این دمو با بیشترین تعداد ماشین‌ها در پیست، آب و هوای متغیر و تمام تنظیمات اضافه‌ی گرافیکی اجرا شده بود.

چطور بود؟

بی‌نظیر. با تنظیمات گرافیکی مشابه ایکس‌باکس وان، دمو در روزلوشن 4K واقعی و نرخ ثابت ۶۰ فریم اجرا شد. ایکس‌باکس وان برای اجرای این بازی در روزلوشن 1080p، از ۹۰ درصد توان خود استفاده می‌کند ولی اسکورپیو تنها از ۶۰ تا ۷۰ درصد توان خود استفاده کرد. تنظیمات گرافیکی برای تست بعدی، تا آخرین گزینه بالا رفت و در حد بازی Forza Motorsport Apex روی پی‌سی بود. در این حالت نیز هیچ مشکلی برای دستگاه وجود نداشت.

بنابراین...

اسکورپیو به صورت بالقوه این توانایی را دارد که نه تنها بازی‌های ایکس‌باکس وان را در 4K اجرا کند، بله می‌تواند با باقی توان خود ویژگی‌های ظاهری آن‌ها و و نرخ فریم را نیز بهبود دهد.

پروژه اسکورپیو

نکته‌ی منفی دستگاه چیست؟

مایکروسافت بدون دلیل موتور بازی‌سازی فورزا را برای تست کنسول انتخاب نکرده است. این موتور یکی از بهینه‌شده‌ترین عملکردها را دارد. عملکرد کنسول در سایر بازی‌ها ممکن است تفاوت داشته باشد.

من تلویزیون 4K ندارم، آیا اسکورپیو انتخاب مناسبی است؟

مایکروسافت تعهد داده که تمام حالات ارتقایافته‌ی بازی‌ها برای اسکورپیو، باید جدا از نوع نمایشگر در دسترس کاربران باشند. بنابراین حتی با یک تلویزیون فول اچ‌دی هم می‌توانید از بین تنظیمات مختلف گرافیکی انتخاب کنید تا عملکرد بهتری در بازی‌های داشته باشید. اسکورپیو می‌تواند محتوای 4K را به 1080p تبدیل کند که منجر به کیفیت فوق‌العاده‌ای خواهد شد. در واقع در این حالت عملکردی بسیار نرم و روان و کیفیت تصویری عالی خواهید داشت. مانند این است که بالاترین تنظیمات Anit-Aliasing را فعال کرده باشید.

جالب به نظر می‌رسد...

اما نکته‌ی جالب‌تر:‌ اسکورپیو تمام بازی‌های ایکس‌باکس وان را بهتر اجرا می‌کند و مهم نیست بروزرسانی 4K برای آن عرضه شود یا خیر. اسکورپیو به جای اجرای بازی‌های ایکس‌باکس وان به صورت شبیه‌سازی‌شده، آن‌ها را با تمام قدرت خود و به صورت واقعی اجرا می‌کند. این بدین معنی است که نرخ فریم بازی‌ها پایدارتر خواهد بود، پرش تصویر نخواهیم داشت، رزولوشن همواره در حداکثر خود خواهد بود، بافت‌ها باکیفیت‌تر می‌شوند و سرعت بارگذاری‌ها نیز بیشتر خواهد شد.

بازی‌های ایکس‌باکس 360 چطور؟ آن‌ها هم بهتر اجرا می‌شوند؟

بله، تمام موارد بالا در مورد باز‌ی‌های ایکس‌باکس 360 هم صدق می‌کند. باید توجه داشت که دست‌یابی به این‌ها اصلاً برای مایکروسافت آسان نبوده است. تعهد عظیمی برای اجرای بهتر بازی‌های ایکس‌باکس روی اسکورپیو وجود دارد و مایکروسافت قطعاً زحمت زیادی به رسیدن به این تعهد کشیده است.

خب نظر شما چیست؟

با توجه به اینکه ما فقط اجرای یک دمو را روی دستگاه دیدیم و نرم‌افزار هم نقش بسیار مهمی ایفا می‌کند، تا اینجا تحت تأثیر قرار گرفتیم. دستگاه به زیبایی طراحی شده و تمام اجزای آن تا سیستم خنک‌کننده که وظیفه‌ی کاهش دمای آن پردازنده‌ی گرافیکی قدرتمند مهندسی شده‌اند. حرکت مایکروسافت قدمی بسیار بزرگ از ایکس‌باکس وان،‌ کینکت و تمام آن قابلیت‌های تلویزیونی است که در زمان اولین معرفی ایکس‌باکس وان روی آن مانور می‌داد. اسکورپیو ما را یاد ایکس‌باکس اصلی و ایکس‌باکس 360 می‌اندازد، مایکروسافت تمام منابع مهندسی خود خود را روی ساخت بهترین دستگاه ممکن برای بازی گذاشته است. ایکس‌باکس بازمی‌گردد.


منبع Eurogamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده