نویسنده: آرش رستمی
// چهار شنبه, ۱۶ فروردین ۱۳۹۶ ساعت ۲۲:۵۹

بلیزارد در دعوای حقوقی ۸.۵ میلیون دلاری پیروز شد

شکایت بلیزارد از باسلند، تولیدکننده‌ی نرم‌افزارهای تقلب، به نتیجه رسیده و شرکت آلمانی باید ۸.۵ میلیون دلار به بلیزارد غرامت بدهد.

شاید در اخبار بازی در مورد درگیری حقوقی کمپانی بلیزارد (Blizzard Entertainment) با شرکت آلمانی باسلند (Bossland)، سازنده‌ی بات و نرم‌افزارهای تقلب برای بازی‌ها، خوانده باشید. این تنش به‌تازگی به ایالات متحده کشیده شده و وارد مرحله‌ی تازه‌ای شده بود که گویا اکنون نتیجه‌ی آن مشخص شده است.

آن‌طور که وب‌سایت تورنت‌فریک (TorrentFreak) گزارش داده، دادگاه ایالات متحده باسلند را در پرونده‌ی نام‌برده محکوم دانسته است. در نتیجه، این شرکت باید غرامتی را که پیش‌تر در موردش صحبت شده بود به سازنده‌ی بازی‌های وارکرفت بپردازد؛ یعنی مبلغی برابر با ۸ میلیون و ۵۶۳ هزار و ۶۰۰ دلار به‌دلیل ۴۲ هزار و ۸۱۸ مورد تخلف. باسلند همچنین باید مبلغ جداگانه‌ی ۱۷۴ هزار و ۸۷۲ دلار را، بابت هزینه‌های حقوقی صورت‌گرفته از سوی بلیزارد، به این کمپانی پرداخت کند.

بنا به رأی دادگاه، باسلند اجازه نخواهد داشت که نرم‌افزارهای‌اش را در ایالات متحده به فروش برساند؛ ممنوعیتی که در مورد برنامه‌های Honorbuddy ،Demonbuddy ،Stormbuddy ،Hearthbuddy ،Watchover Tyrant و دیگر ابزارهای تقلب اعمال می‌شود. آن‌طور که مرجع قضایی تشخیص داده، ساخته‌های باسلند به تجربه‌ی بازیکنان از محصولات بلیزارد آسیب می‌زند و تمایل آن‌ها را برای پرداختن به رقابت‌های منصفانه و بدون تقلب نادیده می‌گیرد. همان‌طور که در حکم دادگاه آمده، تضعیف شدن کاربرانِ عادیِ بازی‌هایِ بلیزارد در برابر بازیکنان متقلب، منجر به بروز «نارضایتی» در میان آن‌ها و بعضا «دست کشیدن‌شان» از این بازی‌ها شده است. همچنین گفته‌شده که این تقلب‌ها به «حسن نیت» و «نیک‌نامی» بلیزارد صدمه می‌زند.

بات‌ها و ابزارهای باسلند در کنار فراهم کردن زمینه‌های نارضایتی برای مخاطبان بلیزارد، از جهات دیگری هم به این کمپانی آسیب وارد کرده‌اند؛ از جمله اینکه باعث شده‌اند تا سازنده‌ی بازی اورواچ هزینه‌های زیادی را صرف مقابله با آن‌ها کند.

بلیزارد پیش‌تر در سال ۲۰۱۵ با راهکاری موفق شده بود تا از فعالیت بات Honorbuddy جلوگیری کند. این نرم‌افزار به دارندگان بازی World of Warcraft امکان می‌داد تا حرکات کاراکترهای‌شان را خودکارسازی کنند و به این شکل، بدون نشستن پای رایانه، سطح آن‌ها را ارتقا دهند.


منبع EuroGamer
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده