نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۳۰ اسفند ۱۳۹۵ ساعت ۱۶:۵۹

بررسی بازی Mass Effect: Andromeda از دید سایت‌های معتبر دنیا

نمره‌ها و بررسی‌های بازی Mass Effect: Andromeda نشان می‌دهند که بایوور موفق نشده موفقیت‌های سه‌گانه مس افکت را تکرار کند. 

سه گانه مس افکت با داستان حماسی و تاثیرگذار و گیم‌پلی به‌یادماندنی‌اش، تبدیل به یکی از بازی‌های فراموش‌نشدنی طرفداران نقش‌آفرینی شده است. بازی‌هایی که در آن با ماجراجویی‌ها و فداکاری‌های کاپیتان شپرد دوست‌داشتنی همراه شده و لحظه‌های غم و شادی را همراه با او تجربه کرده بودیم. از این رو وقتی بایوور نسخه جدیدی از مس افکت را با نام Mass Effect: Andromeda معرفی کرد، انتظار داشتیم تا به لطف پیشینه درخشان این استودیو و همچنین کارنامه موفق IP مس افکت، شاهد یک بازی عالی دیگر باشیم. 

حتی با وجود اینکه شخصیت‌های بازی و بازه زمانی آن تغییر کرده بودند، باز هم طرفداران این سری به آندرومدا امید داشتند؛ چرا که همیشه بایوور را به عنوان استودیویی شناخته‌ایم که کارش را بلد است و اکثر بازی‌هایی که ساخته، آثار بسیار موفقی شده‌اند. با این حال امروز و در فاصله چند ساعت مانده به انتشار رسمی بازی Mass Effect: Andromeda، نمره‌های این بازی توسط سایت‌های معتبر دنیا منتشر شده‌اند که با توجه به آن‌ها، می‌توان گفت که این بازی فاصله زیادی تا آن چیزی که انتظارش را داشتیم دارد. درست است که در بین نمره‌های بازی امتیاز‌های خوب هم دیده می‌شوند، ولی میانگین نمره‌ها تعریف چندانی ندارد یا بهتر است بگوییم که در حد و اندازه‌های نام Mass Effect که آن را به عنوان یکی از بهترین سه‌گانه‌های تاریخ بازی می‌شناسیم، نیست؛ چرا که نسخه اول این مجموعه متا ۸۹، نسخه دوم متا ۹۴ و نسخه سوم هم متا ۸۹ را ثبت کرده است که خب آندرومدا فاصله زیادی با این امتیاز‌ها دارد. 

در ادامه با زومجی همراه باشید تا مروری بر نمره‌ها و خلاصه بررسی‌های بازی داشته باشیم:

Mass Effect: Andromeda

  • سازنده: بایوور
  • ناشر: الکترونیک آرتز
  • تاریخ انتشار: یک فروردین
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پی‌سی، پلی‌استیشن 4

Andromeda

گیم‌اینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰

اگر Mass Effect: Andromeda را به عنوان نسخه جدیدی از مجموعه مس افکت در نظر نگیریم، می‌توان گفت که با بازی خوبی طرف هستیم. تجربه بازی سرگرم‌کننده است و بخش‌های مهم آن هم کیفیت خوبی دارند. داستان بازی شاید فوق‌العاده نباشد، ولی حداقل به شکلی است که بتواند شما را به ادامه بازی ترغیب کند. مبارزه‌ها چه در بخش تک‌نفره و چه در بخش چندنفره، خوب کار شده‌اند و هم‌تیمی‌ها هم با اینکه عالی نیستند، ولی لحظه‌های خوبی را برای‌تان فراهم می‌کنند. 

در مجموع حس کلی بازی Mass Effect: Andromeda خوب است و قطعا این بازی ارزش تجربه کردن را دارد. با این حال برخی ضعف‌های بازی نیز قابل چشم‌پوشی نیست و مدام این حس را خواهید داشت که بازی می‌توانست به اثر بهتری تبدیل شود. 

آی‌جی‌ان: ۷۷ از ۱۰۰

Mass Effect: Andromeda یک بازی اکشن نقش‌آفرینی است که در برخی از لحظاتش موفق می‌شود تا حس و حال سه‌گانه باشکوه مس افکت را تکرار کند و درگیری‌های نفس‌گیر و صداگذاری‌های واقع‌گرایانه‌ای را نیز در آن شاهد هستیم. با این حال بازی از حیث داستان ضعف دارد و علاوه بر آن کاراکتر خوبی هم در بازی وجود ندارد که حداقل او بتواند گیمر را به تجربه بازی برای ساعت‌های طولانی تشویق کند. بازی همچنین مشکلات دیگری چون کمبود نژاد‌های جدید، نبود امکان شخصی‌سازی همراهان و مشکلات و باگ‌های فنی نیز دارد که باعث شده‌اند این بازی به یک اثر عالی تبدیل نشود. 

پالی‌گان: ۷۵ از ۱۰۰

در طول تجربه بازی Mass Effect: Andromeda مشکلات متعددی را خواهید دید که به تجربه‌تان از این بازی صدمه می‌زنند. همچنین بازی ایراد‌های فنی نیز دارد که شاید خیلی جدی نباشند، ولی به هر حال یک نقص هستند. اما در مورد تجربه کلی بازی، آندرومدا شخصیت‌های خوبی دارد و سوال‌های متعددی را در ذهن‌تان ایجاد می‌کند که جوابی برایشان پیدا نمی‌کنید. در نتیجه همواره حس خواهید کرد که بازی باعث شده تا منتظر نسخه بعدی سری مس افکت بمانید. در مجموع اگر بخواهیم بازی را با پایان‌بندی آن قضاوت کنم، می‌توانم بگویم که آندرومدا بازی موفقی است. البته برای رسیدن به این پایان‌بندی، باید مسیری را طی کنید که پر از پستی و بلندی است.

ویدیوگیمر: ۷۰ از ۱۰۰

مشکلات فنی بازی به تجربه کلی آن آسیب می‌زنند و بسیار نا‌امید‌کننده هستند و کلیت بازی هم حس و حالی شبیه به سری Dragon Age را القا می‌کند تا اینکه بخواهد نسخه جدیدی از مس افکت باشد. با این حال اگر به دنبال یک بازی با جهانی بزرگ هستید که گان‌پلی خوبی نیز داشته باشد و داستانی را با محوریت یک قهرمان تعریف کند، به احتمال زیاد از تجربه آندرومدا لذت خواهید برد. 

دیستراکتوید: ۶۵ از ۱۰۰

بازی Mass Effect: Andromeda شبیه به هر چیزی که باشد، شبیه به یک مس افکت نیست! این بازی بیش‌تر مانند یک نسخه فرعی است که توسط استودیو دیگری به جز بایوور ساخته شده است و سازندگان آن نمی‌دانند که واقعا می‌خواهند بازی چه جهت‌گیری داشته و چه تجربه‌ای را خلق کنند. به همین دلیل هم در بازی شاهد آن اتمسفری که در سه‌گانه دیده بودیم، نیستیم. 


گیم‌اسپات: ۶۰ از ۱۰۰

بازی Mass Effect: Andromeda نقاط ضعف مختلفی دارد که به تجربه آن صدمه می‌زنند. با این حال افرادی که عاشق گشت و گذار در محیط‌های وسیع هستند، از تجربه بازی لذت خواهند برد و می‌توانند موارد مختلفی را با کاوش در جهان بازی به دست بیاورند. بازی جهان بزرگ و زیبایی دارد و سیستم مبارزه‌های آن هم با وجود قابلیت‌های مختلف، لذت‌بخش است. همچنین داستان بازی هم با اینکه خیلی عالی نیست، ولی ضعیف هم به شمار نمی‌رود. با این حال شخصیت‌های بازی بسیار سطحی بوده و دیالوگ‌های آن نیز همین شرایط را دارند. در زمینه کوئست‌ها شامل تنوع خیلی خوبی نیستیم و برخی از ماموریت‌ها بسیار تکراری هستند و همچنین یکی دیگر از مشکلات بازی، ایرادهای فنی جزئی ولی تاثیرگذار است. 

بررسی بازی Mass Effect Andromeda


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده