// سه شنبه, ۲۶ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۳۲

گزارش باکس آفیس: آغاز اکران موفقیت‌ آمیز انیمیشن The Lego Batman و اکشن John Wick 2

در گزارش باکس آفیس این هفته درباره‌ی عملکرد قسمت دوم اکشن John Wick و انیمیشن The Lego Batman Movie حرف می‌زنیم.

توجه: با عرض پوزش از شما کاربران گرامی، این هفته به دلیل مشکلاتی قادر به تهیه باکس آفیس ویدیویی نبودیم.

«جان ویک: فصل دوم» (John Wick: Chapter 2)، یکی از اولین فیلم‌های موردانتظار سینمادوست‌های دنیا این هفته روی پرده‌ی سینماها رفت و مهارتش در کشت و کشتار را نیز همراه خودش بُرد! قسمت اول «جان ویک» با بازی کیانو ریوز اکرانش را در اکتبر سال ۲۰۱۴ با افتتاحیه‌ای ۱۴/۴ میلیون دلاری آغاز کرد و از نقدهای بسیار مثبت و سروصدای زیادی که به راه انداخته بود نهایت استفاده را کرد و در نهایت کارش را با کسب ۴۳ میلیون دلار در خانه و ۸۶ میلیون دلار در دنیا به پایان رساند. فیلم همچنین ۵۳ میلیون دلار هم از نمایش‌های بعد از اتمام اکرانش به دست آورد. با توجه به اینکه دوران محبوبیت فیلم‌های کرایه‌ای و ویدیو کلوپ‌ها خیلی وقت است به پایان رسیده، دست‌یابی به چنین رقمی فوق‌العاده است. «جان ویک ۲» اما این هفته کارش را با ۳۰ میلیون دلار آغاز کرد که خب، آن را به دنباله‌‌ی بسیار موفقی بدل می‌کند.

متاسفانه اکشن کیانور ریوز و روبی رُز موفق نشد در آخرهفته‌‌ی اولش بیشتر از تمام درآمد خانگی قسمت اول (۴۳ میلیون دلار) بفروشد، اما از سوی دیگر اکرانش را با دو برابر درآمد افتتاحیه‌ی فیلم اول آغاز کرد. این دستاورد اصلا کمی نیست. به جز موزیکال «پیچ پرفکت ۲» (Pitch Perfect 2)، هیچ دنباله‌ی دیگری را از سا‌ل‌های اخیر نمی‌توانید پیدا کنید که دو برابر افتتاحیه‌ی قسمت اولش فروخته باشد. کاری که «جان ویک ۲» انجام داده متعلق به دوران «برتری بورن» (The Bourne Supremacy)، «شوالیه‌ی تاریکی» (The Dark Knight) یا «دزدان دریایی کاراییب: صندوقچه مرد مُرده» (Pirates of the Caribbean: Dead Man's Chest) است که از بین آنها فقط «شوالیه‌ی تاریکی» موفق شده دو برابر بیشتر از افتتاحیه‌ی قسمت قبلی‌اش بفروشد. پس چنین دستاوردی در دورانی که دنباله‌های هالیوودی مثل برگ پاییز یکی پس از دیگری سقوط می‌کنند، یعنی «جان ویک ۲» کارش خیلی درست است! این نتیجه‌ی ساخت فیلم خوبی در زمانه‌ای است که نمونه‌شان به ندرت یا اصلا پیدا نمی‌شود. بنابراین بدون اینکه زور زیادی بزنید، خود به خود فیلم کوچک‌ و کم‌خرج‌تان بدل به یک مجموعه بزرگ می‌شود که طرفداران بسیاری در انتظارش هستند.

resident evil the final chapter

نکته‌ی بعدی این است که نقدهای «جان ویک ۲» دوباره خیلی خوب بودند و لاینزگیت هم تصمیم خیلی خوبی در خصوص صدور اجازه‌ی انتشار نقدها پنج روز قبل از آغاز اکران گرفت تا از این طریق فضای مثبتی حول و حوش فیلمش در مطبوعات ایجاد کند. کیانو ریوز هم همیشه ستاره‌ی جذابی بوده است که می‌تواند مردم را به سینماها بکشاند. میانگین امتیاز تماشاگران به فیلم A منفی است که در مقابل امتیاز B از فیلم قبلی قرار می‌گیرد. شاید به خاطر اینکه برخلاف فیلم اول، این یکی اکثرا توسط طرفداران دوآتیشه‌ی قسمت اول دیده شده است. این در حالی است که از همین الان صحبت درباره‌ی «جان ویک ۳» و یک سریال تلویزیونی پیش‌درآمد به میان کشیده شده است. تمام اینها به‌علاوه‌ی چنین افتتاحیه‌ای نشان می‌دهد که هتل کانتیننتال و ساکنانش حالاحالا‌ها مخاطب‌های تشنه‌ی زیادی خواهند داشت. اگر «جان ویک ۲» مثل قسمت اول بفروشد، درآمد ۹۰ میلیونی آن در خانه پیش‌بینی می‌شود که رقم فوق‌العاده‌ای برای یک اکشن اولد-اسکولِ غیرابرقهرمانی در این دوره و زمانه محسوب می‌شود.

دومین تازه‌اکران مهم این هفته که بالاتر از «جان ویک ۲» صدرنشین شده است، «لگو بتمن» (The Lego Batman) است. اسپین‌آف انیمیشن «فیلم لگو» (The Lego Movie) که با بودجه‌ی ۸۰ میلیون دلار ساخته شده، ۵۵/۶ میلیون دلار کسب کرد که فقط ۴ میلیون و ۳۶۵ هزار دلارش از سینماهای آیمکس است. این رقم ۱۹ درصد کمتر از افتتاحیه‌ی ۶۹ میلیون دلاری «فیلم لگو» است. این اما خبر بدی نیست. افتتاحیه‌ی «لگو بتمن» یکی از آن نمونه‌های خاصی است که اگرچه فیلم در حد پیش‌بینی‌های تحلیلگران ظاهر نشده، اما کماکان عملکرد قابل‌توجه‌ای داشته است. «لگو بتمن» توسط منتقدان به‌طور گسترده‌ای مورد ستایش قرار گرفته است. هم‌اکنون تحلیلگران فکر می‌کنند عملکرد فیلم چیزی مابین «لوراکس» (افتتاحیه ۷۱ میلیون دلار) و «فیلم لگو» (افتتاحیه ۶۹ میلیون دلار) خواهد بود که در این صورت می‌توان فروش نهایی خانگی ۱۶۲ تا ۲۰۶ میلیون دلاری را برای آن پیش‌بینی کرد. البته که این درآمد کمتری نسبت به ۲۵۷ میلیون دلاری است که «فیلم لگو» در سال ۲۰۱۴ به دست آورد، اما انتظار دیگری هم از یک اسپین‌آف نمی‌رود.

resident evil the final chapter

حقیقت این است که اگرچه آی‌پی «بتمن» جواهر منحصربه‌فردی برای خود است، اما اصولا  فیلم‌های بتمن در حوزه‌ی لایو اکشن به ارقام سرسام‌آوری منجر می‌شوند و بتمن چنین قدرتی در حوزه‌ی انیمیشن‌ها ندارد. برای نمونه باید به انیمیشن «بتمن: نقاب شبح» (Batman: Mask of the Phantasm) اشاره کرد که در کریسمس ۱۹۹۳ اگرچه با نقدهای مثبتی مواجه شد، اما با درآمد نهایی ۵/۶ میلیون دلاری‌اش به موفقیت عظیمی دست پیدا نکرد. یا «جنگ ستارگان: جنگ‌های کلون» (Star Wars: The Clone Wars) را داریم که در سال ۲۰۰۸ نمایشش را با ۱۴ میلیون دلار آغاز و با کسب ۶۸ میلیون دلار از سرتاسر دنیا به اتمام رساند.

«فیلم لگو» در کنار ۲۵۷/۷ میلیون دلار درآمد خانگی، رقم خیلی خوب ۲۱۱/۴ میلیون دلار هم از کشورهای خارجی کسب کرد و به درآمد جهانی ۴۶۹ میلیون دلار دست پیدا کرد. درآمدی که با توجه به بودجه‌ی ۶۰ میلیون دلاری فیلم کم‌نظیر بود. حالا باید دید با توجه به اسپین‌آف‌بودن این یکی افت فروش فیلم نسبت به «فیلم لگو» در خارج از امریکا هم تکرار می‌شود یا فیلم موفق می‌شود به لطف محبوبیت بتمن عملکرد بهتری داشته باشد. درست همان‌طور که اضافه کردن بتمن به دنباله‌ی «مرد پولادین» خیلی به «بتمن علیه سوپرمن» برای کسب ۱۶۵ میلیون دلار درآمد خارجی کمک کرد. موفقیت «لگو بتمن» این پیام را به برادران وارنر می‌فرستد که شاید فیلم‌های دنیای سینمایی‌شان مشکل‌دار باشند، اما دوتا از مجموعه‌های بزرگ‌شان یعنی «لگو» و «جانوران شگفت‌انگیز» از لحاظ تجاری و هنری عالی ظاهر شدند. «جانوران شگفت‌انگیز» علاوه‌بر استقبال مثبت منتقدان، ۸۰۰ میلیون دلار هم در دنیا فروخت و «لگو بتمن» هم دومین فیلم لگویی آنهاست که توسط مطبوعات ستایش شده است. نکته‌ی اخلاقی داستان این است که برادران وارنر به دنیای سینمایی‌اش خلاصه نشده و کاش خود آنها هم این موضوع را درک کنند و به همان اندازه‌ روی دیگر مجموعه‌هایشان هم سرمایه‌گذاری کنند.

آخرین تازه‌اکران مهم این هفته «پنجاه طیف تاریک‌تر» (Fifty Shades Darker) بود که اگرچه فیلم برتر هفته نبود، اما کماکان موفق ظاهر شد. دومین فیلم از سه‌گانه کتاب‌های ای.ال جیمز نمایشش را با کسب ۴۶ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار آغاز کرد. رقمی که اگرچه در مقایسه با افتتاحیه‌ی ۸۵ میلیون دلاری «پنجاه طیف گری» (Fifty Shades of Grey) عالی نیست، اما فاجعه هم نیست و در واقع با کسب ۱۴۷ میلیون دلار در آخرهفته‌ی افتتاحیه‌اش در دنیا سه برابر بودجه‌ی ۵۵ میلیون دلاری‌اش فروخت. این درام عاشقانه درست مثل قسمت اول با نقدهای بسیار ضعیف منتقدان مواجه شده است. فیلم اول در هفته‌ی افتتاحیه‌اش ۲۴۳ میلیون دلار در دنیا فروخت و اگر فیلم دوم هم مثل قبلی عمل کند می‌توان درآمد خانگی ۹۰ میلیون دلاری و جهانی ۳۴۰ میلیون دلاری آن را پیش‌بینی کرد.

در زمینه‌ی اخبار فیلم‌های قدیمی مهم‌ترین خبر مربوط به آغاز اکران «سه ایکس: بازگشت زندر کیج» در چین می‌شود. جدیدترین اکشن وین دیزل اگرچه تاکنون بعد از چهار هفته به زور و زحمت از مرز ۴۲ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کرده، اما به محض اکران در چین ۵۸ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد تا باز دوباره خفن‌بودنِ بازار این کشور ثابت شود. این بزرگ‌ترین افتتاحیه‌ی یک فیلم هالیوودی در چین از زمان «وارکرفت» است و تقریبا دو برابر افتتاحیه‌ی ۳۱ میلیون دلاری «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» و «پیشتازان فضا: فراتر» محسوب می‌شود. این دنباله‌ی ۸۵ میلیون دلاری تا حالا ۲۲۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است و اگر بتواند به همین روند در چین ادامه بدهد توانایی ۳۰۰ میلیونی شدن را هم دارد. همه‌ی اینها از صدقه‌سری وین دیزل و دانی ین است که اولی با «خشمگین ۷» ۳۹۰ میلیون دلار از چین به دست آورد و دومی هم یکی از بزرگ‌ترین ستاره‌های چین محسوب می‌شود. اگرچه کمپین تبلیغاتی فیلم در امریکا دانی ین را مخفی نکرده بود، اما کمپین تبلیغاتی فیلم در چین او را در کنار وین دیزل قرار داده بود. به همین دلیل اگرچه «روگ وان» هم از حضور دانی ین بهره می‌برد، اما ظاهرا «بازگشت زندر کیج» در استفاده‌ی مؤثرتر از او در تبلیغات فیلم بهتر از «روگ وان» عمل کرده است.

از سوی دیگر انیمیشن «آواز بخوان» (Sing) را داشتیم که پس از اینکه به لطف «لگو بتمن» با ۶۰ درصد افت فروش مواجه شد، این هفته از مرز ۵۰۰ میلیون درآمد جهانی عبور کرد. «آواز بخوان» تاکنون ۲۶۵/۳ میلیون دلار در خانه و ۵۰۰/۸ میلیون دلار در دنیا فروخته است. در مقایسه باید به «موآنا» (Moana) اشاره کرد که تا حالا ۲۴۳ میلیون در خانه و ۵۶۴ میلیون دلار از سرتاسر دنیا کسب کرده است. بمب بعدی استودیوی ایلومینیشن «من نفرت‌انگیز ۳» (The Despicable Me 3) خواهد بود.

تریلر ترسناک «گسست» (Split)، جدیدترین اثر ام. نایت شیامالان در چهارمین هفته‌ی اکرانش ۹/۳ میلیون دلار کسب کرد و مجموع درآمد خانگی‌اش را به ۱۱۲ میلیون دلار رساند تا به این ترتیب به پرفروش‌ترین محصول استودیوی بلام‌هواس در امریکای شمالی بدل شود. با توجه به رقبای متعددی که در چارت حضور دارند، ایستادگی فیلم ستودنی است. «گسست» که با بودجه‌ی ۹ میلیون دلار تهیه شده تاکنون ۱۶۹ میلیون دلار در دنیا فروخته،؛ رقمی که آن را پشت سر «فعالیت فراطبیعی ۲» (۱۷۷ میلیون دلار)، «فعالیت فراطبیعی» (۱۹۱ میلیون دلار) و «فعالیت فراطبیعی ۳» (۲۰۷ میلیون دلار)، در رده‌ی چهارم پرفروش‌ترین محصولات این استودیو قرار می‌دهد.

در جایگاه پنجم جدول «اشخاص پنهان» (Hidden Figures) قرار دارد که با کسب ۸ میلیون دلار همین‌طوری دارد به ایستادگی‌اش ادامه می‌دهد. این کمدی/درام تاکنون ۱۳۱ میلیون دلار در امریکای شمالی فروخته است و آماده می‌شود تا با عبور از درآمد خانگی ۱۴۱ میلیون دلاری «راهبه‌ی بدلی» (Sister Act) تبدیل به پرفروش‌ترین فیلمی که شخصیت‌های اصلی‌اش زنان آفریقایی/امریکایی هستند شود. فیلم ترسناک «حلقه‌ها» (Rings)، محصول پارامونت در دومین هفته‌ی اکرانش با ۵۵ درصد افت فروش مواجه شد و ۵ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار کسب کرد. با اینکه این رقم اصلا خوب نیست، اما این دنباله‌ی ۲۵ میلیون دلاری تاکنون ۲۱ میلیون دلار در گیشه‌ی داخلی و ۵۲ میلیون دلار در دنیا فروخته که یعنی اگرچه با فیلم ضعیفی طرفیم، اما در اینکه «حلقه‌ها» به موفقیت کوچکی برای پارامونت بدل شده شکی نیست.

این در حالی بود که «لا لا لند» (La La Land) نیز ۵ میلیون دلار دیگر کسب کرد و به مجموع درآمد جدید ۱۲۸ میلیون دلار دست پیدا کرد. موزیکال اِما استون و رایان گاسلینگ تاکنون ۲۹۴ میلیون دلار در دنیا فروخته و انتظار می‌رود به محض آغاز اکرانش در چین از سه‌شنبه‌ موفق به عبور از مرز ۳۰۰ میلیون دلار هم شود. «روگ وان: داستانی از جنگ ستارگان» هم در نهمین هفته‌ی اکرانش یک میلیون و ۵۱۶ هزار دلار کسب کرد. اسپین‌آف دنیای جنگ ستارگان تا این لحظه ۵۲۷ میلیون دلار از گیشه‌ی خانگی و یک میلیارد و ۴۷ میلیون دلار در دنیا فروخته است. «روگ وان» هم‌اکنون بیستمین‌ فیلم پرفروش دنیاست و برخلاف امیدواری‌هایمان دیگر باید فکر عبور درآمد جهانی فیلم از «کاپیتان امریکا: جنگ داخلی» (یک میلیارد و ۱۰۰ میلیون) و درآمد خانگی «شوالیه تاریکی» (۵۳۴ میلیون دلار) را از سرمان بیرون کنیم. اما فکر نکنم دیزنی مشکلی با این موضوع خواهد داشت!

«رزیدنت اویل: فصل آخر»، محصول سونی در سومین هفته‌ی اکرانش یک هزار و ۸۹۱‌تا از سینماهایش را از دست داد، با افت فروش سنگین ۷۲ درصد مواجه شد و یک میلیون و ۳۰۰ هزار دلار کسب کرد تا مجموع درآمد ۱۷ روزه‌اش به ۲۵ میلیون و ۲۰۰ هزار دلار برسد. ششمین فیلم «رزیدنت اویل» اما با وجود ۱۳۵ میلیون دلاری که از سرتاسر دنیا کسب کرده و با توجه به اینکه هنوز اکرانش در چین و روسیه آغاز نشده، شرایط فوق‌العاده‌ای در سینماهای خارجی دارد. راستی، درام «مهتاب» (Moonlight)، محصول استودیوی A24 هم این هفته از ۲۰ میلیون دلار درآمد خانگی عبور کرد که دستاورد قابل‌توجه‌ای برای این فیلم اسکاری محسوب می‌شود.

جدول ۱۰ فیلم برتر هفته

 

ردیففیلمفروش این هفته
۱The LEGO Batman Movie۵۵/۶ میلیون دلار
۲Fifty Shades Darker۴۶/۷ میلیون دلار
۳John Wick: Chapter Two۳۰ میلیون دلار
۴Split۹/۳ میلیون دلار
۵Hidden Figures۸ میلیون دلار
۶A Dog's Purpose۷/۳ میلیون دلار
۷Rings۵/۸ میلیون دلار
۸La La Land۵ میلیون دلار
۹Lion۴ میلیون دلار
۱۰The Space Between Us۱/۷ میلیون دلار

نگاهی به برخی فیلم‌های تازه‌اکرا‌ن‌شده‌ی این هفته:

جان ویک: فصل دوم

John Wick: Chapter 2

جان ویک، هیتمن افسانه‌ا‌ی‌ جدید سینما بعد از اینکه در قسمت اول با فرو ریختن پایه‌های یک سازمان مافیایی بزرگ از قاتلانِ سگ همسرش انتقام گرفت، حالا دوباره به خاطر همکار سابقش مجبور می‌شود که بی‌خیال دوران بازنشستگی شده و به کنترل گرفتن اتحادیه‌ی مرموز آدمکش‌های بین‌المللی، دست به کار شود. جان که قسم خونی خورده تا به دوستش کمک کند، راهی رُم ایتالیا می‌شود تا دخل برخی از مرگبارترین قاتل‌های دنیا را در بیاورد. و ظاهرا چاد استالسکی هم با دنباله‌ی اکشن تحسین‌شده‌اش بدجوری دخل منتقدان را در آورده است! چون کمتر کسی را می‌توان پیدا کرد که با کونگ‌فوکاری‌ها و هدشات‌های بی‌وقفه‌ی فصل دوم داستان آقای ویک حال نکرده باشد.

پیتر تراویس از رولینگ استون که فیلم را خیلی دوست دارد در نقدش می‌نویسد: «یادتان می‌آید قسمت اول "جان ویک" چگونه در سال ۲۰۱۴ غافلگیرمان کرد؟ حالا او بهتر از همیشه برگشته است. "جان ویک: فصل دوم" در زمینه‌ی آتش‌بازی‌های فیلم‌های اکشن خود جنس است. این فیلم سینمای ناب است. موشکی ساخته شده از تصویر و صدا که به محض برخورد منفجر می‌شود.. خبری از ترفندهای دیجیتالی توخالی، پرده‌ی سبز یا تدوین آشفته نیست. همه‌چیز به برداشت‌های بلند حرکات هنرمندانه و باشکوه بازیگران خلاصه شده است». منتقد شیکاگو سان‌تایمز که از فیلم راضی است می‌آورد: «من عاشق ظاهرِ"جان ویک ۲" هستم. استالسکی صحنه‌های تیراندازی و نبردهای تن به تن خلاقانه‌ی جنون‌آمیز فیلم را در لوکیشن‌های گوناگونی که از خرابه‌های باستانی رُم شروع می‌شوند و تا متروی نیویورک ادامه دادند قرار داده است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۹ است.

 

فیلم لگو بتمن

The Lego Batman Movie

شخصیت اصلی اسپین‌آف انیمیشن «فیلم لگو»‌، بروس وین (ویل آرنت) گنددماغ و مغروری است که به تنهایی کار می‌کند و حوصله‌ی دیگران را ندارد.  اما از آنجایی که جوکر (زک گالیفیاناکیس) در حال جمع کردن تمام دشمنان بتمن برای به کنترل گرفتن گاتهام است، بتمن هم باید با قبول کردن مسئولیت آموزش پسر ناتی‌اش رابین، کنار گذاشتن اختلافاتش با سوپرمن و البته کمی لبخند زدن، همکاری با دیگران را یاد بگیرد و در کنار نجات شهرش، شاید به آدم قابل‌تحمل‌تری برای اطرافیانش بدل شود.

ریچارد روپر از شیکاگو سان‌تایمز که فیلم را خیلی دوست دارد می‌نویسد: «کریس مک‌کی به عنوان کارگردان با سوییچ کردن بین دیالوگ‌های رگباری هوشمندانه و قالبا روده‌برکننده و سکانس‌های اکشن خیلی خیلی خیلی بزرگ که تمام صحنه را با اتفاقات رنگارنگ و پرتحرک پر می‌کنند، ریتم پرسرعت فیلم را حفظ می‌کند... پنج دقیقه‌ی ابتدایی "لگو بتمن" بامزه‌تر و اورجینال‌تر از تمام کمدی‌هایی است که در ماه‌های اخیر دیده‌ام و رابطه‌ی قهرمان/آنتاگونیستی که در این فیلم مورد پرداخت قرار می‌گیرد خیلی درگیرکننده‌تر و پرمغزتر از تمام فیلم‌های کامیک‌بوکی چندین سال گذشته است». جیمز براردینلی که سه ستاره به فیلم داده می‌آورد: «"لگو بتمن" علاوه‌بر اینکه به اندازه‌ی کافی دارای اکشن و مسخره‌بازی برای سر ذوق آوردن بچه‌ها است، بلکه شامل ارجاعات زیادی به فرهنگ عامه و تاریخ طولانی بتمن هم است که بزرگ‌ترها را نیز سرگرم نگه می‌دارد... "لگو بتمن" فیلم پرنیش‌و‌کنایه‌، شاد و سرگرم‌کننده‌ای است که تضاد/جایگزین فوق‌العاده‌ای‌ برای سری فیلم‌های لایو اکشن جدی حال حاضر دی‌سی است». امتیاز متاکریتیک این فیلم ۷۵ است.

گزارش باکس آفیس هفته‌ی گذشته


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده