نویسنده: کیان کاظمی
// یکشنبه, ۳ بهمن ۱۳۹۵ ساعت ۲۰:۰۲

مجموعه Call of Duty در سال ۲۰۱۶ نیز پرفروش ترین مجموعه بازی در کنسول‌ ها شد

امسال نیز مانند سال گذشته، مجموعه Call of Duty پرفروشترین مجموعه بازی در کنسول‌ها شد.

در حالیکه در سال ۲۰۱۶ به اتمام رسیده است، به تدریج شاهد انتشار جزئیات آمار و ارقام فروش محصولات مختلف در طول سال هستیم. پس از گزارش اخیر منتشر شده توسط NPD و ESA reports، شرکت اکتیویژن نیز به تازگی اعلام کرد در سال گذشته هم مجموعه Call of Duty پرفروشترین مجموعه بازی در کنسول‌ها بوده است.

به طور دقیقتر، اکتیویژن از  Call of Duty به عنوان پرفروشترین مجموعه کنسولی بازی‌های ویدیویی به صورت جهانی در سال ۲۰۱۶ براساس درآمد یاد کرد. نکته دیگر اینکه مجموعه Call of Duty به مدت هشت سال متوالی این لقب را در انگلستان از آن خود کرده است و هفت سال می‌شود که این لقب را در سرتاسر جهان بر دوش می‌کشد.

با این حال نکته مهم اینجاست که آمار و القاب ارایه شده به این مجموعه نه چندان محبوب در مقایسه با بازی‌های بسیار موفق رایانه‌های شخصی یا بازی‌های موبایل نیست و تنها از زمینه درآمد، مجموعه Call of Duty این لقب را تنها در کنسول‌ها در اختیار دارد. بنابراین مسلما بازی‌ها یا مجموعه دیگری وجود دارد که از نظر تعداد نسخه‌های فروخته شده می‌تواند این مجموعه را به راحتی شکست دهد.

سال گذشته هم شاهد انتشار بیانیه‌ای که خبری مشابه را اعلام می‌کرد بودیم، بنابراین بایستی یک نکته دیگر را هم در نظر بگیریم. در حالیکه بیانیه امسال در رابطه با کل مجموعه Call of Duty سخن می‌گوید، سال گذشته به طور دقیقتر تنها در رابطه با جدیدترین بازی مجموعه یعنی Black Ops III سخن گفته شد. اکتیویژن از بازی مذکور به عنوان «پرفروشترین بازی سال ۲۰۱۵ در سرتاسر جهان براساس هم تعداد فروش و هم درآمد کسب شده براساس دلار» یاد کرد. سال ۲۰۱۶ بازی Black Ops III در آمریکا مجددا یکی از پرفروشترین بازی‌ها بود و در دستیابی Call of Duty به رتبه اول نقش داشت.

کاهش فروش بازی Infinite Warfare که نسخه سال ۲۰۱۶ مجموعه محسوب می‌شود هم موجب غافلگیری کسی نشد، چرا که مقایسه فروش یک مجموعه فرعی تازه با Black Ops محبوب مسلما نتایج جالبی را به دنبال نخواهد داشت، علاوه بر این عملکرد ضعیف و سطح پایین Infinite Warfare هم به کاهش فروش آن کمک فراوانی کرد. اما نکته قابل توجه میزان شیب افت فروش بازی است: فروش نسخه فیزیکی مجموعه طبق گزارش‌ها هر ساله ۵۰ درصد کاهش پیدا می‌کند. با این حال محبوبیت و گسترش قابل توجه فروشگاه‌های دیجیتالی و استقبال فراوان مردم از آن می‌تواند تا حدودی این کاهش فروش را جبران کند. نکته دیگر هم فروش فراوان نسخه ویژه (special edition) بازی Infinite Warfare بود که یکی دیگر از استراتژی‌های کثیف اکتیویژن جهت دریافت سود بیشتر با محدود کردن دسترسی به نسخه بازسازی (Remaster) شده Call of Duty 4: Modern Warfare به این نسخه 80 دلاری بازی Infinite Warfare بود. اریک هرشبرگ (Eric Hirshberg)، مدیرعامل اکتیویژن در مطلب مطبوعاتی اخیر خود اظهار داشت:

ما از بازیکنانمان باری دیگر جهت آوردن Call of Duty به صدر تشکر می‌کنیم و متوجه هستیم که رخ دادن این [اتفاق] به صورت سالیانه چقدر نادر است. به همین علت است که تلاش می‌کنیم تا نوآوری و گیم‌پلی باور نکردنی را ارایه دهیم که لایق بهترین طرفداران در جهان باشد و ما سالی هیجان انگیز را در ۲۰۱۷ پیش روی خود داریم.


منبع GameSpot
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده