نویسنده: زومجی زومجی
// چهار شنبه, ۲۲ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۱:۳۰

تحلیلگر دنیای بازی‌های ویدیویی: قیمت ایکس‌باکس وان به ۳۹۹ دلار باز نمی‌گردد

به نظر می‌رسد مایکروسافت قصد دارد کاهش قیمت ایکس‌باکس وان را ادامه دهد. با ادامه جزئیات همراه زومجی باشید.
مایکروسافت ایکس‌باکس وان را در تعطیلات سال ۲۰۱۴ با قیمتی معادل ۳۴۹ دلار عرضه کرد. هدف آن‌ها از این کار، افزایش فروش این کنسول بود و به طرز شگفت انگیزی، این تصمیم آن‌ها باعث سه برابر شدن فروش این کنسول در این دوره زمانی شد. اگرچه مایکروسافت پیش از این اعلام کرده بود که این کاهش قیمت، تنها در مدت زمان مشخصی وجود خواهد داشت. این دوره زمانی، در ابتدای ژانویه سال ۲۰۱۵ پایان یافت. خوشبختانه در چند روز گذشته، مایکروسافت بار دیگر قیمت ایکس‌باکس وان را به ۳۴۹ دلار بازگردانده، و اینبار، دیگر خبری از محدوده زمانی برای این کاهش قیمت نیست. آیا ممکن است قیمت فعلی ایکس‌باکس وان، یعنی ۳۴۹ دلار، ثابت بماند؟ آیا کنسول نسل هشتمی مایکروسافت دیگر رنگ ۳۹۹ دلار را نخواهد دید؟ تحلیلگر سرشناس دنیای بازی‌های ویدیویی، مایکل پچر (Michael Pachter) فکر می‌کند قیمت این کنسول، از ۳۴۹ دلار بالاتر نخواهد رفت. پچر در گفتگوی خود با گیم اینفورمر (Game Informer) می‌گوید:
در ۱۶ ژانویه مایکروسافت اعلام کرد: «ما از فردا تخفیف های خوبی را با قیمت ۳۴۹ دلار شروع می‌کنیم». اما آن‌ها به کلمه «موقتی» در این بیانیه اشاره‌ای نکردند. از طرفی دیگر، تاریخی برای پایان یافتن آن اعلام نشد. این موضوع در نوع خود بسیار عجیب است. درواقع بهتر است بگوییم این کار به طور رسمی یک کاهش قیمت نیست، بلکه یک قیمت گذاری تبلیغاتی است. این کار به خرده فروشی‌ها اجازه می‌دهد تا اکنون تبلیغات منظم و همیشگی خود را که با قیمت ۳۹۹ دلار بود، اکنون با قیمت ۳۴۹ دلار ادامه بدهند (که باعث تاثیر بر روی مشتری‌ها می‌شود). اما احساس من می‌گوید این قیمت، هرگز بالا نخواهد رفت و به مرحله قبلی خود باز نمی‌گردد.
در ادامه، پچر به این موضوع اشاره می‌کند که کنسول ایکس‌باکس وان در روز‌های اولیه فروش، از رسیدن به میزان فروش رقیب خود یعنی پلی‌استیشن 4 باز ماند. دلیل اصلی این ناکامی از سوی پچر ، کینکت است:
کینکت به بازیکنان قابلیت کنترل با صدا و کنترل با حرکت را می‌داد، اما بسیاری از ما به این دو بخش احتیاجی نداشتیم. من برای روشن شدن دستگاه، نیازی ندارم که بگویم «Xbox On»، چون به نظر من فشار دادن یک دکمه کار بسیار سختی نیست و برای روشن کردن دستگاه، تنها لازم است همین کار را انجام دهید. این کار اصلا سخت نیست. درواقع به نظر من گفتن عبارت «Xbox On» سخت‌تر از فشار دادن یک دکمه است. دلیل اصلی استفاده ما از کنترلرهای بازی این است که انواع d-pad و دسته‌های آنالوگ، روش آسان‌تری برای کنترل آیتم‌های صفحه هستند. استفاده از آن‌ها، بسیار منطقی‌تر به نظر می‌رسد و ما آن را به خوبی درک می‌کنیم و نیاز نیز برای دستگاه دست تکان بدهیم (اشاره به کنترل کینکت). مایکروسافت موفقیت کنسول Wii را دید و با خود گفت: «ما با استفاده از کنترل صدا و حرکت، این تکنولوژی را به مرحله بعدی می‌بریم». اما هیچ‌کدام از ما به این موضوع نیاز نداشتیم.
او در ادامه به این موضوع اشاره کرد که گیمرهای حرفه‌ای، واکنش بدی به کینکت در ایکس‌باکس وان داشته‌اند. به عقیده او، بسیاری از آن‌ها از خرید آن برای بار نخست، احساس پشیمانی کرده‌اند. پچر فکر می‌کند گیمر‌های حرفه‌ای، از این تکنولوژی بسیار ناراضی هستند، زیرا نتوانست موفقیت بزرگی باشد و مخاطبان را راضی کند:
مردم ایکس‌باکس وان را خریداری نمی‌کردند و به صورت واضح، تعدادی از آن‌ها از ایکس‌باکس 360، به پلی‌استیشن 4 مهاجرت کردند. دلیل این امر بسیار واضح است: آن‌ها کینکت را نمی‌خواستند. من فکر می‌کنم خارج کردن کینکت از جعبه، ایده مناسبی بود. البته بعد از حذف کینکت، ایکس‌باکس وان نتوانست از نظر فروش از پلی‌استیشن 4 پیشی بگیرد. اما با کاهش قیمت به عدد ۳۴۹ دلار و عرضه بازی مجانی به مردم، فروش این کنسول توانست مثبت باشد.
نظر شما درمورد سیاست‌های مایکروسافت در رابطه با ایکس‌باکس وان چیست؟ آیا سیاست‌های جدید آن‌ها می‌تواند باعث احیای فروش ایکس‌اکس وان شود؟ منبع: Gamepur


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده