تبلیغات منفی Titanfall 2 علیه Battlefield 1 و CoD؛ ریسپاون خودش را کنار کشید
این روزها بخت حسابی با طرفداران سبک تیراندازی یار است و آنها میتوانند بهدلخواه خود به سراغ یکی از سه بازی پرطرفدار این سبک بروند که هرکدامشان حالوهوای خاص خودش را دارد؛ اما از طرفی انتخاب کردن یکی از این سه گزینه برای همه کار آسانی نیست. در این میان طبیعی است که از سوی کمپانیها جو تبلیغاتی سنگینی برای هرچه بهتر جذب کردن مخاطبان شکل بگیرد و توییتهای اخیر حسابکاربری Titanfallgame هم نمونهای از این اقدامات به شمار میرود.
حساب توییتر تایتانفال بهتازگی پیامهایی را برای دنبالکنندگاناش ارسال کرده و در آنها به تعریف و تمجید از ویژگیهای Titanfall 2 پرداخته است. البته در این توییتها تنها به تأکید کردن روی امتیازهای تایتانفال 2 بسنده نشده و به برخی کاستیهای رقیب، یعنی Call of Duty: Infinite Warfare، هم اشاره شده است. عجیب اینجا است که در این بین Battlefield 1 هم، که همانند تایتانفال 2 توسط الکترونیک آرتز منتشر میشود، از ترکش کنایهی زدهشده در امان نمانده است.
یکی از نکاتی که مسئولین حسابکاربری Titanfallgame روی آن دست گذاشتند، رایگان بودن محتویات دانلودی تایتانفال 2 بود. آنها در اینباره نوشتند:
زمانی را به خاطر دارید که با خریداری یک بازی همهی [محتویات مربوط به آن] را به دست میآوردید؟ این دلیلی دیگر بر متفاوت بودن Titanfall 2 است: [در این بازی] به سیزن پس نیازی ندارید.
از آنجا که بتلفیلد 1 دارای یک Premium Pass پنجاه دلاری است، میتوان گفت که پیام فوق علاوه بر Infinite Warfare بازی همرزم تایتانفال 2 را هم، ولو بهشکل غیرمستقیم، هدف قرار داده است؛ اما توییت بعدی عملاً روی کال آو دیوتی جدید متمرکز شد:
یکی [از دو بازی] «غالبا کند و خستهکننده» است؛ درحالیکه «دقت و کیفیت دیوانهوار [دیگری] شدیدا هیجانانگیز است». شما تصمیم بگیرید.
درواقع این توییت عبارتی منفی را از متن نقد و بررسی Call of Duty: Infinite Warfare در وبسایت IGN وام گرفته و در کنار بخشی از تعریف و تمجیدهای همین وبسایت از بازی Titanfall 2 قرار داده بود و در پایان هم با عبارت هشتگ MakeTheRightCall موکدا از مخاطباناش خواسته بود تا تصمیم «درستی» بگیرند. لینک درجشده در این پست هم کاربران را یکراست به صفحهی بررسی Infinity Ward در IGN هدایت میکرد.
قضیه زمانی جالبتر شد که حساب توییتر استودیو ریسپاون (Respawn Entertainment)، خالق مجموعهی تایتانفال، حدوداً دو ساعت پس از انتشار توییت فوق پیام تبریکی را خطاب به اینفینیتی وارد (Infinity Ward)، سازندهی Infinite Warfare، ارسال کرد. متن توییت از این قرار بود:
به دوستان خوبمان در Infinity Ward بابت عرضهی عالی [بازیشان] تبریک میگوییم! مشتاقانه منتظریم تا در پایان این هفته با شما به سراغ بازی برویم.
فرستاده شدن این پیام تبریک از آن حکایت داشت که مسئولین ریسپاون با گردانندگان حسابکاربری تایتانفال ارتباطی ندارند یا آنکه دستکم میخواهند اینطور وانمود کنند. توییت بعدی این احتمال را قوت بخشید:
جهت آگاهی عموم: [حسابکاربری] respawn@ صدای رسمی استودیو ریسپاون است. ما نسبت به همکاران توسعهدهندهیمان چیزی بهجز احترام و علاقه [در دل] نداریم.
با این حساب، به نظر میرسد که حساب توییتر تایتانفال توسط کارشناسان شبکههای اجتماعی الکترونیک آرتز یا تیم بازاریابی کمپانی اداره میشود و ریسپاون نقشی در سیاستهای آن ندارد. بههرحال، نظر شما دربارهی این ماجرا چیست؟