مدیر سابق سونی: قیمت پلی استیشن 3 در زمان عرضه بسیار بالا بود
جک ترتون، مدیر سابق پلیاستیشن صحبتهای جدیدی راجع به عرضه پلیاستیشن 3 و حواشی آن به خصوص قیمت بالای ۵۰۰ و ۶۰۰ دلاری این کنسول کرده است. ترتون سونی را پس از ۱۹ سال کار در این مجموعه ترک کرد. حالا او به تازگی مصاحبهای با وبسایت IGN داشته و درباره روزهای پرتنش عرضه پلیاستیشن 3 صحبت کرده است.
او در این مصاحبه گفت که کار آسان این بود که بعد از موفقیت فوقالعاده پلیاستیشن 2، به ساخت PS2.5 فکر کنیم اما سونی میخواست تا پا را فراتر بگذارد. همین خواسته هزینههایی را هم به همراه داشت که باعث افزایش قیمت روز عرضه پلیاستیشن 3 و اثر مخرب آن روی شروع آرام این کنسول داشت. او دراینباره گفت:
بازه زمانی گذار از پلیاستیشن 2 به پلیاستیشن 3 سختترین دوران کاری من بود؛ حداقل در سونی. موفقیت پلیاستیشن 2 بسیار بزرگ و فاحش بود. فکر کنم در آن زمان ما ۶۰ یا ۷۰ درصد از بازار را در اختیار داشتیم. این کنسول موفقترین پلتفرم تاریخ بود. با این تفاسیر، شما چگونه ادامه میدهید؟
پلیاستیشن 3 کنسولی با تکنولوژی پیشرفته بود اما راه طولانی برای رسیدن به موفقیت وجود داشت. او همچنین تاکید کرد که با وجود قیمت ۶۰۰ دلاری، سونی باز هم روی هر پلیاستیشن 3 که به فروش میرفت، پول از دست میداد.
راه آسان برای انجام دادن [بعد از پلیاستیشن 2] این بود که به پلیاستیشن 2.5 فکر کنیم. چیزی که ارتقا پیدا کند اما همچنان در همین مسیر بماند. پلیاستیشن 3 واقعا چیز جدید با تکنولوژی پیشرفته بود اما در آن زمان به دلیل پردازنده سِل و تکنولوژیهای اختصاصی به کار رفته در این کنسول، ساخت بازی برای آن مشکل بود و تولید آن سخت و گران تمام میشد. به همین دلیل این قیمت برای پلیاستیشن 3 انتخاب شد. همه میدانستند که این قیمت چیزی نیست که مناسب مشتریان باشد. با این حال سونی باز هم روی هر کنسولی که میفروخت، ضرر میکرد.
وقتی پلیاستیشن 3 در نوامبر سال ۲۰۰۶ میلادی منتشر شد، رقیب آن یعنی ایکسباکس 360 یک سال بود که با قیمتی پایینتر در بازار حضور داشت.
عرضه پلیاستیشن 3، مشکلترین سناریو عرضهای بود که میشد برای این کنسول متصور شد. اینکه بدانید ایکسباکس 360 یک سال است که عرضه شده یا اینکه محصول شما بسیار گرانتر از چیزی که انتظار داشتید تمام شده است و ساخت محتوا و تولید کنسول بسیار سخت و طاقتفرسا است. ما چالشهای بسیاری در زمان عرضه پلیاستیش 3 داشتیم.
موضوع دیگر، انتخاب ترتون به سمت مدیرعامل شرکت سرگرمیهای کامپیوتری سونی آمریکا درست یک یا دو ماه پیش از عرضه پلیاستیشن 3 بود. او این وضعیت را به کاپیتانی کشتی تایتانیک رسیدن پیش از برخورد به کوه یخ تشبیه میکند.
بر اساس صحبتهای ترتون، طراحان پلیاستیشن 3 در توکیو راجع به اینکه این کنسول چطور باید از نقطه نظر فنی عمل کند کار میکردند و بازخوردی خارج از توکیو نداشتند.
برای پلیاستیشن 4، سونی بازخوردهایی از توسعهدهندههایی از سرتاسر دنیا گرفت. مهندس ارشد این کنسول مارک سرنی بود، کسی روی کنسول جدید سونی یعنی پلیاستیشن 4 پرو هم کار کرده است. پلیاستیشن 4 شروع بسیار بهتری نسبت به برادر بزرگتر خود داشت و حالا در مسابقه فروش کنسولهای بازی، پیشتاز است.
عرضه پلیاستیشن 3 در کنار نفوذ گسترده به شبکه پلیاستیشن در سال ۲۰۱۱ دو چالش بزرگی است که ترتون در زمان زندگی کاریاش در سونی تجربه کرده است.
ترتون هم اکنون به عنوان مشاور در شرکت Genotaur فعالیت میکند. این در حالی است که او به بازیهای مستقل برای جمعآوری بودجه هم کمک میکند.