گزارش سالیانه نمای باز در مورد آمار بازی و گیمرها در ایران
واحد پژوهش بنیاد ملی بازیهای رایانهایچند روز پیش اعلام کرد که در ایران ۲۳ میلیون مخاطب بازیهای ویدیویی وجود دارد. این سازمان همچنین اعلام کرد که گزارش دقیقتری هم بهزودی منتشر خواهد شد که آمار جامعی از وضعیت بازی و گیمرهای ایرانی ارائه میدهد. حال این گزارش با نام «گزارش نمای باز» منتشر شده است و در زومجی به بررسی آن خواهیم پرداخت. گزارش مذکور توسط گروه دایرک (DIREC) جمعآوری شده و ۱۰۰ پژوهشگر با مدنظر قرار دادن بیش از ۱۵۰۰۰ نفر به عنوان نمونه آماری در شهرها، کلانشهرها و روستاهای کشور، اقدام به گردآوری آن کردهاند.
سید محمد علی سید حسینی، مدیر دایرک، در مورد این گزارش گفته است:
بازیهای ویدیویی را میتوان چه به لحاظ شیوع و چه به لحاظ تاثیرگذاری جز سه رسانه برتر قرن ۲۱ قلمداد کرد؛ رسانهای که مرزهای بازار سرگرمی را پیموده و پیشتاز نوآوریهای عظیمی در فناوریهای رسانهای است. مفهوم سرگرمی دیگر قادر به توصیف آن نیست بلکه این رسانه به عمق مفاهیمی مثل آموزش، هنر و فرهنگ ورود کرده و پیشبینی میشود که در آیندهای نهچندان دور، موجب تحول اساسی در مفاهیمی از قبیل تبلیغات، پژوهش و ارتباطات شود. چنین رسانهای را باید شایسته توجهی استراتژیک دانست.
در ادامه میتوانید گزارش کامل دایرک و توضیحات آن را مشاهده کنید:
همانطور که در تصویر بالا مشاهده میکنید، از جمعیت ۷۹ میلیونی ایران ۲۳ میلیون را گیمرها تشکیل میدهند. در این گزارش آماری گیمر به کسی گفته میشود که حداقل یک ساعت در هفته روی گوشی هوشمند، تبلت، رایانه شخصی، لپتاپ یا کنسول بازی کند. از این جامعه ۲۳ میلیونی، ۵۳ درصد آن به طور مستمر بازی میکنند. ۷۷ درصد از گیمرها از پلتفرم موبایل برای بازی استفاده میکنند که همین امر گوشی موبایل را به محبوبترین وسیله بازی در بین ایرانیها تبدیل میکند. همچنین ۶۳ درصد از گیمرهای ایرانی مرد و ۳۷ درصد هم زن هستند. از لحاظ سنی هم بیشتر گیمرهای ایرانی (۳۳ درصد) در رده سنی بین ۱۲ تا ۱۹ سال هستند.
بخش بعدی گزارش دایرک هم اطلاعات جالبی به ما میدهد. برای مثال، ۵ تفریح پرطرفدار گیمرهای ایرانی رفتن به مهمانی، رفتن به اماکن تفریحی، تفریحات ورزشی، خرید کردن و سفرهای داخلکشور است. همچنین این افراد تلویزیون، موسیقی، بازیهای ویدیویی، کتاب و سینما را محبوبترین رسانه خود عنوان کردهاند. بهعلاوه به استناد این آمار، از هر خانواده ایرانی به طور متوسط یک نفر گیمر است و از هر ۵ خانوار، ۴ خانوارد حداقل یکی از دستگاههای بازی را دارند. متوسط سن بازیکنان ایرانی هم ۲۱ سال اعلام شده است. بهعلاوه گفته شده که گیمرهای ایرانی به طور متوسط از ۶ سال پیش بازی کردن را شروع کردهاند.
پس از اینکه فهمیدیم چه کسانی در ایران بازی میکنند، به سراغ چگونگی بازی کردن آنها خواهیم رفت. بر این اساس، ۹۳ درصد از گیمرهای ایرانی به تنهایی بازی کردن را تجربه کردهاند. همچنین ۳۰ درصد از آنها هم زمانی را صرف بازی کردن همراه با اعضای خانوادهشان کردهاند و ۱۹ درصد هم تجربه انجام بازیهای ویدیویی با دوستان را داشتهاند. جالب اینکه تنها ۹ درصد از گیمرهای ایرانی تجربه بازی کردن با گیمرهای غریبه را داشتهاند. ۵۹ درصد از گیمرهای ایرانی، ساعات غروب تا نیمه شب را برای بازی کردن انتخاب میکنند. از حیث مکانی هم ۹۷ درصد از گیمرهای ایرانی در خانه بازی میکنند و به ترتیب ۲۶ و ۲۴ درصد از آنها هم تجربه بازی کردن در خانه دوستان و اماکن عمومی را داشتهاند. البته ۲ درصد از گیمرها هم اعلام کردهاند که در محل تحصیل بازی کردهاند که این مساله به دلیل آزاد بودن موبایل در برخی از مدارس و دانشگاهها، قابل درک است.بر اساس گزارش دایرک، میانگین روزانهی بازی کردن گیمرهای ایرانی ۷۹ دقیقه است. همچنین ۶۰ درصد از این افراد به اینترنت دسترسی دارند که البته از بین آنها، تنها ۳۹ درصد به صورت آنلاین بازی میکنند.
بخش بعدی گزارش دایرک هم به مبحث جالبی میپردازد؛ دلایل اصلی گیمرها برای بازی کردن. در این قسمت ۵ دلیل اصلی لیست شدهاند که لذتبخش بودن بازیها، پرکردن اوقات تنهایی، جدیدتر و متفاوتتر بودن بازیها نسبت به دیگر سرگرمیها، ارزانتر بودن بازی نسبت به دیگر تفریحات و امکان انجام کارهایی که در زندگی واقعی پرهزینه است، هستند. همچنین گیمرهای ایرانی اطلاعات خود از بازیها را در گپهای دوستانه و خانوداگی و نظردهی در شبکههای اجتماعی، فروشگاههای توزیع بازی و انجمنها و سایتهای مرتبط به اشتراک میگذارند.
قسمت بعدی گزارش نمای باز، به ردهسنی و ژانرهای بازی محبوب در ایران پرداخته است. نکته جالب در این مورد این است که تنها ۳۳ درصد از گیمرهای ایرانی به ردهبندی سنی بازیها توجه زیادی دارند و ۴۱ درصد هم تا حدودی به آن توجه میکند. در این بین ۲۶ درصد از گیمرها اصلا اهمیتی به ردهبندی سنی بازیها نمیدهند که این مورد قابل تامل است. همچنین در بررسی بازیهایی که توسط بنیاد ESRA ردهبندی سنی شدهاند، ۶۳ درصد از بازیها ردهبندی سنی بالای ۳ سال دریافت کردهاند و تنها به دو درصد از بازیها درجه بالای ۱۸ سال داده شده است.
با بررسی ژانرهای محبوب بازیها در ایران هم به نتایج جالبی میرسیم؛ سبک رانندگی و ریسینگ، محبوبترین سبک در بین گیمرهای ایرانی است و پس از آن هم سبک دونده (Runner) قرار دارد که دلیل محبوبیت بالای آن احتمالا به دلیل رایجبودن بازیهای موبایل این سبک است. سبکهای پازل، آرکید و ورزشی هم در رتبههای بعدی دیده میشوند.
در این قسمت از گزارش دایرک، به مبحث مالی بازیهای ویدیویی میرسیم. گروه DIREC درآمد حاصل از خرید بازیها و سختافزارهای مرتبط را ۴/۶۰۰/۰۰۰/۰۰۰/۰۰۰ ریال اعلام کرده است. البته از این بازار پرسود، بازیهای ایرانی تنها ۵ درصد سهم میبرند و مابقی مربوط به بازیهای خارجی است. همچنین ۷۷ درصد از خردهفروشیها در ایران به شکل دیجیتالی و ۲۳ درصد به شکل فیزیکی است.
بخش پایانی گزارش نمای باز هم اطلاعات جالبی در اختیارمان میگذارد. بر این اساس ۶۵ درصد از درآمد بازیهای دیجیتالی به تفکیک پلتفرم، روی پلتفرم موبایل است. همچنین ۹۴ درصد از افرادی که با موبایل خود بازی میکنند، از گوشی با پلتفرم اندروید استفاده میکنند و ۵ درصد این افراد هم از iOS و فقط ۱ درصد از گوشیهای ویندوز فون بهره میبرند. از حیث برندهای محبوب موبایل هم در ایران، سامسونگ در رتبه اول، هواوی در رتبه دوم و سونی در رتبه سوم حضور دارند.
نظر شما در مورد این آمار چیست؟