نویسنده: افشین پیروزی
// سه شنبه, ۱۹ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۱:۰۳

بررسی بازی ABZU از دید وبسایت‌های معتبر دنیا

ABZU یکی از بازی‌هایی فوق‌العاده زیبایی است که اخیرا برای پلی‌استیشن 4 و پی‌سی عرضه شده و نمره‌های خوبی هم دریافت کرده است. با زومجی و مروری بر نمره‌های این بازی همراه باشید.

در روز‌هایی که همه منتظار تجربه کردن بازی No Man's Sky و گردش در فضای نامتناهی آن هستند، یک بازی خیلی خوب دیگر هم با نام ABZU منتشر شده که گیمر‌ها را به دنیای بی‌کران زیر آب می‌برد و امکان گردش در اعماق دریاها و اقیانوس‌ها را فراهم می‌کند. این بازی توسط استودیو جاینت اسکوئید (Giant Squid) ساخته شده و کمپانی 505 گیمز هم وظیفه انتشار بازی را برعهده داشته است. ABZU برای پلی‌استیشن 4 و پی‌سی منتشر شده و نمره متای بازی از مجموع ۵۲ نقد ۷۷ است.

ولی پیش از آنکه سراغ مرور نمره‌های بازی برویم، بد نیست کمی با بازی آشنا شویم. نام بازی، تشکیل یافته از دو واژه بسیار قدیمی است؛ AB به معنی آب و ZU به معنی دانش. این بازی اولین پروژه استودیو جاینت اسکوئید است که توسط مت ناوا، طراح هنری بازی‌های Journey و Flower تاسیس شده است. گیمر در این بازی در نقش یک غواص قرار می‌گیرد و می‌تواند با گردش در دنیای زیر آب با حیوانات مختلف تعامل داشته باشد. این بازی همچنین از یک سری المان نقش‌آفرینی هم بهره می‌برد و امکان ارتقا شخصیت و مجهز‌کردن وی به تجهیزات مختلف وجود دارد.

در بازی شاهد یک دنیای وسیع هستیم که می‌توان آزادانه در آن گردش کرد. با این حال علاوه بر دنیای آبی رنگ زیر آب، غار‌ها و حتی ساختمان‌هایی را که در اثر سیل به زیر آب فرو رفته‌اند می‌توان در بازی مشاهده کرد. در ادامه نگاهی خواهیم داشت به نمرات این بازی از سایت‌های معتبر نقد و بررسی بازی‌ها:

ABZU

  • سازنده: استودیو جاینت اسکوئید
  • سبک: ماجراجویی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4، پی‌سی
  • تاریخ انتشار: ۱۲ مرداد

Abzu

گیم‌اسپات: ۹۰ از ۱۰۰

هدف هنر مرتبط کردن ایده‌ها و احساساتی که در صورت عدم وجود هنر، هرگز نمی‌توان ارتباطی بین آن‌ها پیدا کرد. ABZU هم دقیقا این کار را به بهترین شکل ممکم انجام می‌دهد. موسیقی و طراحی‌های هنری زیبا، دنیایی زنده، روایت داستانی زیرکانه و اجرای بی‌نقص تمامی این موارد، یک تجربه ناب خلق کرده‌اند. در یک کلام، ABZU واقعا زیبا است.

آی‌جی‌ان: ۸۴ از ۱۰۰

دنیای رنگارنگ بازی، موسیقی متن زیبای آن و کنترل‌های ساده بازی باعث شدند تا خیلی زود به این بازی علاقه‌مند شوم. حتی با وجود اینکه ABZU هرگز به یک بازی خیلی جدی که شما را مجبور به حرفه‌ای شدن در آن کند نمی‌شود، ولی نقطه قوت اصلی بازی در آزادی عملی است که به گیمر می‌دهد تا بتواند در دنیای زیبای زیرِ آب آن به اکتشاف بپردازد.

گیم‌اینفورمر: ۸۰ از ۱۰۰

ABZU یک بازی پر رمز و راز است که گیمر را به فکر در مورد یک سری از مسائل جهان هستی وادار و جایگاهش در آن وادار خواهد کرد. بازی دارای دقایقی است که می‌توانند به خوبی بازی کردن یک بازی ویدیویی را به مسائل دنیای واقعی مرتبط کنند. به همین دلیل هم می‌توان گفت که ABZU یک تجربه ناب است.

پالی‌گان: ۷۵ از ۱۰۰

اکتشاف و گردش در اقیانوس بازی ABZU زیبا و لذت‌بخش است و به همه توصیه می‌شود. بازی‌های خیلی کمی هستند که می‌توانند تا این حد آرامش‌بخش باشند و البته استودیو‌های خیلی کمی هستند که می‌توانند مثل جاینت‌اسکوئید این حس آرامش را به این راحتی به کاربران القا کنند. ولی در کنار تمامی این زیبایی‌ها، مکانیزم‌های بازی به نوعی هستند که باعث می‌شوند نتوانید خیلی کنترل زیادی روی المان‌های بازی داشته باشید. به بیان ساده‌تر، برای بازی که محوریت آن اکتشاف اعماق است، ABZU کمی بیش از حد سطحی است.

دیستراکتوید: ۷۰ از ۱۰۰

من از بودن در دنیا و آب‌های بازی ABZU لذت بردم. ولی حسی که در مورد بازی دارم این است که انگار تمامی این زیبایی‌ها و احساسات تعبیه‌شده در بازی، تصویری بیش نیستند و در تعریف کردن یک داستان درگیر‌کننده ضعیف ظاهر می‌شوند. در کل ABZU از یک سری مشکلات غیر‌قابل‌انکار رنج می‌برد، ولی از نظر هنری، واقعا زیبا است.

ABZU


منبع زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده