نویسنده: نادر امرایی
// جمعه, ۸ مرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۴:۲۸

۷۸ درصد سود سه ماهه اول سال مالی سونی مربوط به بخش پلی استیشن بوده است

کمپانی سونی، گزارش مالی سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۶ خود را منتشر کرد که بر طبق آن مشخص شد که بخش پلی‌استیشن، ۷۸ درصد سود این کمپانی را در این بازه زمانی به خود اختصاص داده است.

چندی پیش سونی، گزارش مالی خود در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۶ را اعلام کرد که بر طبق آن مشخص شد که بخش بازی و شبکه این کمپانی، در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۶ منتهی به ۳۰ ژوئن (۱۰ تیر)، توانسته درآمدی بالغ بر ۳/۲ میلیارد دلار داشته باشد. این درآمد، رشدی ۱۴/۵ درصدی نسبت به بازه زمانی مشابه در سال پیش داشته است. علاوه بر این، این بخش از Sony، درآمد عملیاتی بالغ بر ۴۲۷ میلیون دلار داشته است که رشد فوق‌العاده ۱۲۶/۳ درصدی نسبت به سال کرده است. این مسئله به این معنی است که ۷۸ درصد سود ۵۴۶ میلیون دلاری سونی در سه ماهه اول سال مالی ۲۰۱۶، مربوط به بخش پلی‌استیشن بوده است و نشان می‌دهد که پلی‌استیشن 4، برای این کمپانی به یک دستگاه چاپ پول تبدیل شده است! در ادامه این گزارش، سونی اعلام کرد که بخش اعظم این رشد، مدیون نرم‌افزارها است:

این رشد چشم‌گیر به دلیل رشد فروش نرم‌افزارهای پلی‌استیشن 4 به دست آمده است. این فروش،‌ شامل فروش نرم‌افزارهای مختلف در پلی‌استیشن استور نیز می‌شود که البته نرخ تبدیل ارز خارجی و افت فروش پلی‌استیشن 3 و نرم‌افزارهای آن، تاثیراتی منفی روی آن داشته است.

البته این نکته را نیز باید در نظر داشت که سونی در سال گذشته، هزینه ساخت پلی‌استیشن 4 را پایین آورده است و همین مسئله باعث شده که سود بیشتری از این بخش عاید سونی شود.

به طور کلی، درآمد سونی نسبته به سال گذشته ۱۰/۸ درصد افت داشته است و این باعث شده است که درآمد کلی‌ آنها به ۱۵/۷ میلیارد دلار تقلیل پیدا کند. سود آنها نیز با ۴۲ درصد افت نسبت به بازه زمانی مشابه در سال گذشته، به ۵۴۶ میلیون دلار رسیده است و اینطور که با استناد به این آمار و ارقام مشخص است، پلی‌استشین 4 به تنهایی توانسته درآمد سونی را تامین کند. در ادامه این گزارش،‌ اشاراتی به زلزله کوماموتو سال ۲۰۱۶، افت فروش گوشی‌های هوشمند، بیمه عمر و تجارت‌های متفرقه شده است و اعلام شده که این مسائل باعث افت فروش کمپانی سونی شده است. پلی‌استیشن 4، تنها بخشی از سونی است که توانسته سودی اینچنینی برای سونی تولید کند.

با توجه به برنامه‌های سونی برای آینده کنسول نسل هشتمی خود، به نظر می‌رسد آنها حساب ویژه‌ای روی پلی‌استیشن 4، بازی‌هایش و سرویس‌های شبکه پلی‌استیشن باز کرده‌اند. با این حال ممکن است برنامه‌های سونی با موفقیت روبه‌رو نشوند و به همین دلیل آنها در راهنمای درآمد خود، پیش‌بینی خود از درآمد این بخش را از ۱۶/۲ میلیون دلار به ۱۵/۳۵ تقلیل داده‌اند. از طرف دیگر اما آنها انتظار دارند که ۱/۳ میلیارد دلار درآمد عملیاتی داشته باشند:

تخمین زده می‌شود که فروش بخش بازی‌های سونی، نسبت به پیش‌بینی‌های قبلی کمتر باشد و دلیل اصلی آن، نرخ تبدیل ارز است [و به همین دلیل پیش‌بینی درآمد این بخش با تقلیل مواجه شده است.] پیش‌بینی ما از درآمد عملیاتی اما با تغییری مواجه نشده است و دلیل اصلی آن فروش خوب نرم‌افزارهای پلی‌استیشن 4 است. نرخ تبدیل ارز و افزایش هزینه بازاریابی از دلایل دیگری است که باعث شده روی فروش ما تاثیر منفی داشته باشد.


منبع Venture Beat
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده