نویسنده: محسن بیگی نیا
// دوشنبه, ۲۸ تیر ۱۳۹۵ ساعت ۰۹:۲۸

سرمایه گذار بازی Star Citizen پس از دخالت دادستان کل لس آنجلس پولش را پس گرفت

یکی از سرمایه گذاران بازی Star Citizen پس از مطرح کردن شکایتش از «کلاد ایمپیریوم گیمز» (Cloud Imperium Games) به دادستان کل و ناظران بازار لس آنجلس، از جمله کمیسیون تجارت فدرال، موفق شد ۲۵۵۰ دلار خودش را از آنها پس بگیرد. با زومجی همراه باشید.

شخصی موفق شده هزینه‌ای که قبلاْ برای ساخت بازی Star Citizen به «کلاد ایمپیریوم گیمز» پرداخت کرده بود را با طرح یک شکایت پس بگیرد. او در ادامه مکاتباتش با تمام طرف‌های درگیر را به صورت عمومی منتشر کرد، بدین ترتیب همه می‌توانند ببینند که این پروسه چقدر پر دردسر بوده است. این سرمایه گذار که در انجمن SomethingAwful با نام کاربری Streetroller شناخته می‌شود تصاویر این مکاتباتش را به دنبال هم قرار داده است. این مکاتبات طولانی هستند، پس ما فقط به بخش‌های مهم آن اشاره می‌کنیم. او در ابتدا یک درخواست بازگشت سرمایه را به سازندگان بازی داده است. او خطاب به سازندگان نوشته بود:

این محصول، ناقص باقی مانده است و دیگر شکل همان محصولی که من در ابتدا خریده‌ام را نیز ندارد.

اما کلاد ایمپیریوم گیمز یک نامه‌ی عدم پذیرش طولانی را با این مضمون برای وی فرستاده است:

Star Citizen

ما قادر نیستیم به درخواست شما برای بازگشت سرمایه پاسخ دهیم. شما در کمپین سرمایه گذاری مردمی بیعانه داده‌اید تا به سرمایه مورد نیاز برای توسعه‌ی بازی «Star Citizen» بیافزایید. هنگامی که شما بیعانه خودتان را بخشیدید از آن برای ساخت بازی و تیم و منابع مورد نیاز برای محقق ساختن آن استفاده شد.

این درست نیست که ما از بیعانه‌هایی که سرمایه گذاران فعلی می‌پردازند برای بازپرداخت بیعانه‌ای که قبلاً برای ساخت بازی خرج شده است استفاده کنیم. به بیان ساده‌تر، «باز پس گیری پول» در روح سرمایه گذاری مردمی جایی ندارد.

پس از اینکه وی یکبار دیگر تأکید کرد باید پولش را پس بگیرد، باز هم یک پاسخ منفی کوتاه از طرف سازندگان بازی دریافت کرد. در نهایت، او نامه‌هایی را به دادستان کل لس آنجلس، کمیسیون تجارت فدرال و اداره‌ی امور مصرف کنندگان و کسب و کار لس آنجلس فرستاد و به آنها در خصوص نزاعش با استودیوی سازنده توضیح داد. پس از یک هفته او اولین بخش از سرمایه گذاریش به میزان ۹۰۰ دلار را از طریق سرویس آمازون (Amazon Payment) دریافت کرد. او خیلی زود توانست بقیه‌ی پولش (۱۶۵۰ دلار) را نیز از طریق پی‌پال (Paypal) پس بگیرد.

Star-Citizenاگر که شما طرفدار سرسخت رفتارهای قانونی و حقوق مصرف کنندگان هستید، خواندن کل این ماجرا می‌تواند برایتان ارزشمند باشد. اما بطور کلی موضوع اصلی این است که به تازگی «شرایط استفاده از خدمات» (Terms of Service) بازی Star Citizen تغییر کرده است. پیش از این، در این شرایط آمده بود در صورتی که «رابرتز اسپیس اینداستریز»(Roberts Space Industries) موفق نشود اقلام مورد نظر بیعانه دهندگان را ارائه دهد» سرمایه گذاران حق خواهند داشت پس از گذشت هجده ماه از تاریخ عرضه پول خود را پس بگیرند. تاریخ اولیه‌ی عرضه‌ی Star Citizen نوامبر ۲۰۱۴ بوده است. یعنی هر یک از سرمایه گذارانی که مانند Streetroller تحت شرایط اولیه بیعانه پرداخت کرده باشد مستحق باز پس گیری پولش است. اما سازندگان بازی همچنان بر سر این موضوع را انکار می‌کنند. حتی با وجود اینکه آنها این درخواست را پذیرفته‌اند، مدعی شده‌اند که او از نظر قانونی استحقاق آن را نداشته است:

با این وجود، ما پس از مرور دادخواه و تعامل با عوامل خدمات دهی به مشتریانمان به این نتیجه رسیدیدم که پایان دادن به رابطه‌ی او با جامعه‌ی پشتیبان مالی خودمان به نفع ما خواهد بود. بنابراین ما موافقت کردیم تا حساب این شاکی را به طور دائمی ببندیم و باز پرداخت بیعانه‌ی او نیز با سرعت انجام خواهد گرفت.

به طور کلی منظور آنها این است که «ما این کار را به خاطر حفظ ظاهر خوبمان انجام داده‌ایم، نه به خاطر اینکه مجبور شده باشیم.»

اینکه آیا این کار باعث ایجاد نمونه‌های دیگر خواهد شد یا موجب خواهد شد که افراد دیگری نیز تقاضای بازگشت سرمایه کنند هنوز مشخص نیست. نظر شما در این خصوص چیست؟ آیا این یک پیروزی به نفع مصرف کنندگان در برابر شرکت‌های میلیون دلاری است؟ یا اینکه این اتفاق صرفاً باعث خروج دسته جمعی مصرف کنندگان-سرمایه گذارانی خواهد شد که حق نظر دادن ندارند؟

منبع: Rock Paper Shotgun


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده