نویسنده: میثم سبحانی
// سه شنبه, ۴ خرداد ۱۳۹۵ ساعت ۱۸:۵۷

کارگردان بازی Final Fantasy 15 از مشکلات ساخت این بازی می‌ گوید

سری فاینال فانتزی که از سال ۱۹۸۷ کار خود را آغاز کرد، جزء قدیمی‌ترین مجموعه‌ بازی‌های ویدیویی به شمار می‌رود. پانزدهمین قسمت از این مجموعه قرار است سپتامبر امسال عرضه شود. هاجیمه تاباتا، کارگردان فاینال فانتزی 15 اخیرا در مصاحبه‌ای از مشکلات ساخت این بازی سخن گفت.

هاجیمه تاباتا، کارگردان بازی Final Fantasy 15 اخیرا مطالبی را درباره روند طولانی و خسته‌کننده توسعه بازی‌های نقش‌آفرینی همانند فاینال فانتزی عنوان کرد؛ چیزی که او از آن به عنوان «بیماری‌های فاینال فانتزی» یاد می‌کند. در خلال‌ مصاحبه بین کاتسوهیرو هارادا، تهیه‌کننده مجموعه «تیکن» با هاجیمه تاباتا که در وب‌سایت 4Gamer منتشر شد، هارادا از تاباتا پرسید آیا زمانی که او در سال ۲۰۱۲ کارگردانی بازی را در دست گرفت، واکنش شدیدی از داخل تیم بر علیه وی وجود داشت؟ تاباتا در پاسخ گفت:

اوه، بله، خیلی زیاد. این واکنش و فشار تنها از داخل تیم نبود، بلکه از بیرون نیز فشارهایی به ما وارد می‌شد؛ دلیل آن هم این بود که اگر روش من برای انجام این پروژه با موفقیت به پایان می‌رسید، وضعیت برای برخی افراد وخیم می‌شد.

final-fantasy-xv-square-enix--ffxv_0330__(17)

تاباتا که بعد از بیان این جمله می‌خندید، اینگونه به صحبت‌هایش ادامه داد که ایجاد تغییرات در مجموعه فاینال فانتزی ضروری بود و این تغییرات می‌بایست با Final Fantasy XV آغاز می‌شد، حتی اگر همه موافق آن نبودند. او گفت:

در آن زمان، من به خوبی فهمیدم که در میان طرفداران مجموعه، افرادی هستند که گرفتار بیماری فاینال فانتزی شده‌اند. این بیماری به افرادی در داخل کمپانی اشاره دارد که نمی‌توانند هیچ نگاه دیگری را به غیر از زاویه دید خودشان به فاینال فانتزی تصور کنند.

وی اضافه کرد:

تا زمانی که ریشه‌های خودبینی در تیم قوی باشد، نگاه شخصی یک نفر از فاینال فانتزی مهم‌تر از موفقیت تیم شمرده خواهد شد و اگر آن دیدگاه از فاینال فانتزی خواسته‌ها را برآورده نکند، تازه آن‌ها متقاعد می‌شوند که این نوع نگاه برای فاینال فانتزی جواب نمی‌دهد. آن‌ها فکر می‌کردند از آنجایی که فاینال فانتزی بازی خاصی است، پس ما هم خاص هستیم، چرا که ما فاینال فانتزی را می‌سازیم. زمانی که بازی جدید فاینال فانتزی منتشر شد، آن‌ها انتظار داشتند که همه عاشق این بازی شوند و دوستش داشته باشند، اما این اتفاقی نبود که در واقعیت رخ داد، مگر نه؟

کارگردان بازی Final Fantasy XV ادامه داد:

نکته‌ای که در توسعه فاینال فانتزی باید به آن دقت کنیم این است که ما خاص نیستیم. از خواب غفلت بیدار شوید. من این نکته را بارها به تیم توسعه تذکر دادم. زمانی که اخبار بازی Final Fantasy XV رسانه‌ای شد، من متوجه شدم که نه‌تنها افراد داخل شرکت، بلکه همه دچار بیماری فاینال فانتزی شده‌اند.

final-fantasy-xv-square-enix--ffxv_0330__(12)

تاباتا در انتها گفت که او تا می‌توانسته بر ضرورت مدرن‌سازی سری فاینال فانتزی تأکید کرده است و در غیر این صورت سرانجام این مجموعه را نابودی می‌داند. او گفت:

در این مقطع، اگر مجموعه مدرن‌سازی نشود، فکر می‌کنم که دیگر کار این سری تمام است.

این نخستین بار نیست که تاباتا نظرات بی‌پرده خود را پیرامون وضعیت کنونی فاینال فانتزی ارائه می‌کند. او در ماه آوریل ۲۰۱۶ نیز گفت، زمانی که سکان کارگردانی پروژه جدید فاینال فانتزی را به دست گرفت یکی از اولین تصمیماتش به انجام رساندن آنالیزی از وضعیت کنونی برند فاینال فانتزی در کشور ژاپن بود. نتایج به هیچ‌وجه امیدوار‌کننده نبودند و نشان می‌دادند که «فاینال فانتزی یک مجموعه در حال مرگ» است که «زمانی، در گذشته‌های دور، جزو بازی‌های بزرگ بود.»

هارادا در ادامه پرسید: «اگر این‌قدر اوضاع بد است، چرا همچنان به انتشار نسخه‌های بعدی فاینال فانتزی ادامه می‌دهید؟»

تاباتا در پاسخ به این پرسش گفت که او معتقد است طرفداران فاینال فانتزی همچنان ایمان دارند که توسعه‌دهندگان چیزی خارق‌العاده خلق خواهند کرد. او توضیح داد:

چیزی که من از جانب طرفداران حس می‌کنم این است که آن‌ها از وضعیت کنونی فاینال فانتزی ناامید شده‌اند، اما همچنان کورسوی امیدی به سرانجام این مجموعه دارند.

بازی Final Fantasy XV در سپتامبر ۲۰۱۶ برای کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان منتشر خواهد شد. نسخه کامپیوتری بازی نیز ممکن است بعدها عرضه شود، اما تاکنون تصمیم خاصی در این خصوص اتخاذ نشده است.

به نظر شما آیا بازی Final Fantasy XV می‌تواند بعد از افول این مجموعه در قسمت‌های قبلی، دوباره این سری را به روزهای اوجش برگرداند؟

منبع: GameSpot


تهیه شده در زومجی
اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده