نویسنده: محسن وزیری
// چهار شنبه, ۸ بهمن ۱۳۹۳ ساعت ۲۲:۳۰

نگاهی بر گزارش مالی نینتندو و بررسی فروش محصولات این شرکت

نینتندو در سال گذشته از لحاظ مالی مسیر و سخت و ناهمواری را طی کرده و در نهایت به نظر می‌رسد این مسیر دشوار به سود قابل قبولی ختم شده است. با نگاهی به گزارش مالی این شرکت و بررسی آمار و ارقام آن همراه باشید.
نینتندو در چهارماهه‌ی سوم سال مالی فعلی که از ماه سپتامبر تا دسامبر را شامل می‌شود، موفق شده برای دومین سه ماهه‌ی متوالی به سوددهی برسد. درآمد آن‌ها ۲۷۱ میلیارد ین برآورد شده که حدوداً معادل ۲.۳ میلیارد دلار می‌شود که از این میزان، ۳۱.۸ میلیارد ین یا ۲۷۰ میلیون دلار سود خالص است. بخش بزرگی از این سود را می‌توان به ارزش بالای دلار و یورو در مقایسه با ین نسبت داد، به صورتی که میزان درآمد نینتندو از اروپا و آمریکای شمالی هنگامی که به واحد پول ژاپن تبدیل می‌شود به رقم قابل توجهی افزایش می‌یابد. با وجود اینکه آمار و ارقام حاکی از موفقیت نینتندو هستند، میزان فروش فصل تعطیلات نسبت به سال گذشته آن حدود سیزده درصد کاهش داشته که این میزان، تأثیر منفی زیادی روی آمار کلی فروش نینتندو در پایان سال مالی خواهد گذاشت. اما این کاهش به چه علت است؟ فروش Wii U نسبت به سال ۲۰۱۳ کمی کاهش یافته و از رقم ۱.۹۵ میلیون کنسول فروخته شده ، به ۱.۹۱ میلیون رسیده است. اما از طرف دیگر، بازی‌های Wii U فروشی عالی داشته‌اند و نینتندو توانست ۱۱.۲ میلیون نسخه از بازی‌های این کنسول را در چهار‌ماهه‌ی سوم به فروش برساند که بهترین آمار از زمان عرضه‌ی Wii U در سال ۲۰۱۲ به شمار می‌رود. Super Smash Bros. بزرگ‌ترین نقش را در موفقیت بازی‌های این کنسول ایفا کرده و به تنهایی ۳.۴ نسخه فروخته است. پس برای یک بار هم که شده، Wii U مسئول کاهش فروش نینتندو نیست. این بار باید تقصیرها را گردن خانواده‌ی کنسول‌های دستی 3DS انداخت. با وجود عرضه‌ی نسخه‌ی جدید 3DS و 3DS XL، فروش سخت‌افزارهای نینتندو نسبت به سال گذشته سی و پنج درصد کاهش داشته‌اند و از رقم ۷.۸ میلیون کنسول فروخته شده در سال ۲۰۱۳، به تنها پنج میلیون دستگاه رسیده‌اند. محصولات جدید نینتندو فقط در ژاپن، استرالیا و نیوزیلند عرضه شدند و حدود دو هفته‌ی دیگر به آمریکای شمالی و اروپا خواهند آمد. با عرضه‌ی نسخه‌های جدید 3DS در بازارهای غربی، می‌توان انتظار داشت میزان فروش این کنسول کمی بهبود پیدا کند. به نظر می‌رسد سری محصولات جدید و دوست‌داشتنی نینتندو که با نام آمیبو شناخته می‌شوند فروش بسیار خوبی داشته‌اند. این عروسک‌های کوچک سیزده دلاری که بر اساس شخصیت‌های معروف بازی‌های نینتندو ساخته‌ شده‌اند، از فناوری ان‌اف‌سی بهره می‌برند و به کاربر این امکان را می‌دهند که با قرار دادن آن‌ها روی کنترلر Wii U و نسخه‌های جدید 3DS، آن شخصیت را وارد بازی کنند، او را شخصی‌سازی کنند و قدرت‌های او را بهبود ببخشند. نینتندو آمار جدیدی از فروش آمیبوها ارائه نکرده اما آخرین آمار حاکی از فروش ۲.۵ میلیون عددی آن‌ها تنها در آمریکای شمالی دارد که با در نظر گرفتن قیمت سیزده دلاری، به درآمد سی میلیون دلار تنها از این عروسک‌های کوچک می‌رسیم. به نظر می‌رسد نینتندو راه جدیدی برای کسب درآمد پیدا کرده که تابه حال هم بسیار موفق ظاهر شده است.
آمیبوهای نینتندو فروش خوبی دارند آمیبوهای نینتندو فروش خوبی دارند
با توجه به کاهش کلی درآمد نینتندو در چند ماه گذشته، این شرکت انتظارات خود را از میزان درآمد در پایان سال مالی فعلی کمی پایین آورد. نینتندو پیش‌بینی می‌کرد چهل میلیارد ین سود از مجموع ۵۹۰ میلیارد ین درآمد در مدت آوریل ۲۰۱۳ تا مارس ۲۰۱۴ به دست آورد. این اعدادِ پیش‌بینی شده نشان‌دهنده‌ی افزایش سود نینتندو خواهد بود این شرکت امیدوار بود بعد از چندین سال بالاخره در میزان درآمند  روند رو به رشد داشته باشد. کافی است نگاهی به میزان درآمد نینتندو در سال‌های گذشته بیاندازیم تا به راحتی متوجه شویم چرا چند سال گذشته سال‌های سختی برای آن‌ها بوده است: ۵۷۰ میلیارد ین در سال گذشته، ۶۳۵ میلیارد در سال قبل از آن، ۶۴۷ میلیارد سال قبل از آن و به همین منوال درآمد نینتندو در سال‌های قبل‌تر به ارقام ۱۰۱۴ و ۱۴۳۴ میلیارد ین هم رسیده بود. اما متأسفانه نینتندو بیش از حد خوشبین بود این روند نزولی بار دیگر نیز ادامه خواهد داشت. با توجه به کاهش فروش در چهار ماه گذشته، انتظار می‌رود درآمد کلی نینتندو رقمی معادل ۵۵۰ میلیارد ین (در حدود ۴.۶۷ میلیارد دلار) محاسبه شود و همچنین پیش‌بینی می‌شود در سه ماه آینده نینتندو حدود صد میلیون دلار ضرر کند. البته با همه‌ی این تفاسیر شرایط به ضرر نینتندو نخواهد بود، مقداری کاهش درآمد تا موقعی که این شرکت همچنان سوددهی داشته باشد لزوماً اتفاق بدی نیست. نینتندو امیدوار است به اولین سود سالیانه‌ی خود در چند سال گذشته برسد، هرچند این میزان تنها بیست میلیارد ین (۱۷۰ میلیون دلار) پیش‌بینی شده است. منبع: Engadget


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده