نویسنده: عارف حسین پور
// یکشنبه, ۱۲ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۱۶

بازی Clash of Clans از این پس در ایران مشمول مالیات می‌‌شود

با عقد قرارداد رسمی بین کافه بازار و کمپانی سوپرسل، مقرر شد تا از درآمد بازی کلش آو کلنز (Clash of Clans) در کشورمان مالیات اخذ شود. برای اطلاع از جزییات این خبر با زومجی همراه باشید.

بازی موبایل Clash of Clans طرفداران بسیار زیادی در دنیا دارد. حتی در کشور ما طیف گسترده‌ای از مردم (علی‌الخصوص قشر جوان و نوجوان) روی گوشی‌های هوشمند خود این بازی استراتژی را انجام می‌دهند. طبق آمار موجود، پس از کشورهای آمریکا و هند، بیشترین بازدید و بازی‌کننده Clash of Clans مربوط به ایران می‌شود. البته کلش آو کلنز با داشتن  این حجم وسیع مخاطبان، مشکلات اجتماعی خاص خود را نیز به همراه داشته و زمینه جرایم و کلاهبرداری‌های متعددی را نیز فراهم آورده است؛ برای مثال چندی پیش بود که خبر سوء استفاده مالی از ۲۰۰ نفر به بهانه فروش جم‌های بازی به آنها منتشر شد. احتمالا شما نیز اخبار مشابه زیادی را در این باره شنیده‌اید و شاید خودتان نیز قربانی یکی از همین کلاهبرداری‌ها باشید. خوشبختانه اکنون امکان خرید جم‌های Clash of Clans از طریق فروشگاه برنامه‌های اندرویدی بازار فراهم شده و به این ترتیب انتظار می‌رود که بعد از این شاهد رخ دادن چنین اتفاقات ناگواری برای بازیکن‌ها و علاقه‌مندان به این بازی نباشیم.

اما با وجود رفع جرم‌های مرتبط با Clash of Clans، همچنان یک نکته منفی بزرگ در مورد این بازی وجود دارد و آن خروج میزان قابل توجه ارزی است که با خریدهای درون برنامه‌ای این بازی اتفاق می‌افتد. حدود ۳ سال پیش هم تجربه‌ای مشابه در ایران و در مورد بازی «تراوین» رخ داده بود. آن زمان هم بسیاری از کارشناسان به خاطر خروج ارز از طریق این بازی، آن هم بدون کسر مالیات، با آن مخالف بودند؛ نتیجه این مخالفت هم چیزی جز مسدود شدن تراوین نبود. این اوضاع حتی با اعتراض بازیسازان داخلی نیز مواجه شد؛ آنها عنوان می‌کردند که میلیاردها تومان پولی که طی ۵ سال به واسطه بازی‌های آنلاین خارجی از کشور خارج شده، حتی از بودجه بازیسازی ایران در ۱۰ سال گذشته نیز بیشتر است. این آمار اگر حقیقی باشد واقعا نگران‌کننده و تاسف‌آور است.

clash-of-clans-strategy

هر بار که مشکل خروج ارز به وسیله بازی Clash of Clans مطرح می‌شد، همه گمان می‌کردند که این بازی نیز به سرنوشت تراوین و بازی‌های مشابه دچار خواهد شد و نسبت به این موضوع ابراز ناراحتی می‌کردند، ولی خبر خوشحال‌کننده برای طرفداران کلش آو کلنز آن است که اکنون بخش خرید و فروش‌های این بازی به صورت کاملا قانونی دنبال می‌شود. طی قرارداد همکاری که به تازگی بین مارکت اندرویدی کافه‌ بازار و شرکت سوپرسل منعقد شده، ابهامات مربوط به خروج ارز از کشور برطرف شده است.

حسام آرمندهی، مدیر عامل کافه بازار، طی مصاحبه‌ای که به تازگی انجام داده است، در این باره توضیح داد:

قرارداد بین طرف ایرانی و خارجی در این باره مانند تمام توسعه‌دهندگان دیگر است. در این قرارداد واسطه‌ای نیست و تنها به دلیل شرایط ۲ کشور تفاوت هایی در شکل قرارداد وجود دارد.

او همچنین در خصوص شرایطی که برای اخذ مالیات از درآمدهای Clash of Clans در ایران دیده شده گفت:

این شرکت‌ نیز مانند سایر توسعه‌دهندگان مالیات پرداخت می‌کنند و به اپلیکیشن‌های آنها ارزش افزوده اضافه می‌شود. هزینه‌های اضافی نقل و انتقال و پرداخت ها را خودشان پرداخت می‌کنند. تمامی مالیات و عوارض از مبلغی که باید به شرکت سوپرسل بپردازیم کسر می‌شود که معادل ۹ درصد مالیات مصرف‌کنندگان اپلیکیشن‌ها است که در حال حاضر به صورت جدی کسر می‌شود.

تفاوت ایجاد شده این است که در گذشته گیمرها در بازار سیاه جم می‌خریدند و اکنون به صورت شفاف و با اطلاع مراکز مالیاتی و طبق قوانین ایران این معاملات انجام می‌شود.

آرمندهی با اشاره به این نکته که سوپرسل یک کمپانی فنلاندی است و کافه بازار به طور مستقیم با این شرکت قرار امضا کرده، اضافه کرد:

در گذشته ۳۰ درصد درآمد سوپرسل به شرکت‌های آمریکایی می‌رسید که اکنون ما جایگزین شرکت‌های آمریکایی شده‌ایم و نقش آنها را ایفا می‌کنیم و سهم ۳۰ درصدی نیز داخل کشور می‌ماند.

بازی Clash of Clans ابتدا در سال ۲۰۱۲ برای پلتفرم iOS عرضه شد و یک سال بعد نیز روی اندروید به انتشار رسید.

منبع: خبرگزاری فارس


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده