نویسنده: محسن بیگی نیا
// دوشنبه, ۶ اردیبهشت ۱۳۹۵ ساعت ۱۳:۰۰

Miitomo در جمع آوری اطلاعات شخصی از فیسبوک هم تواناتر است

Miitomo، اپلیکیشن اجتماعی نینتندو، که حدود یک ماه پیش برای اندروید و iOS عرضه شد قابلیت‌های منحصربه‌فردی در جمع‌آوری اطلاعات شخصی کاربرانش دارد. با زومجی همراه باشید.

جهان تا حد زیادی با عرضه‌ی اولین بازی موبایل نینتندو یعنی «میتومو» غافلگیر شد. نه به این دلیل که این اپلیکیشن خیلی منحصربه‌فرد است، بلکه به این خاطر که مردم یا عاشق آن هستند یا از آن متنفرند و برخی اوقات هم هر دو حس را با هم دارند. صرف نظر از احساس آنها، تاکنون بیش از ۳ میلیون نفر در سراسر جهان Miitomo را دانلود کرده‌اند و این عدد با سرعت در حال بزرگتر شدن است.

نکته مهم و قابل تامل در مورد Miitomo آن است که  این اپلیکیشن بی وقفه در حال جمع‌آوری یک مجموعه اطلاعاتی از کاربرانش است که ارزشی برابر با طلای خالص دارند. برای درک این موضوع بهتر است کمی درباره عملکرد بازی توضیح بدهیم. شما ابتدا یک آواتار یا Mii در بازی می‌سازید (یا اینکه Mii خودتان را  از کنسول‌های خانگی یا دستی نینتندو به بازی منتقل می‌کنید.) شما می‌توانید ظاهر آن را به طرق مختلف، مثل خریدن لباس‌های جدید شخصی‌سازی کنید. بعد از آن، شما دوستان خودتان را از رسانه‌های اجتماعی به بازی اضافه می‌کنید. در نهایت، میتومو شروع می‌کند به پرسیدن سؤال از شما و آنها را به اشتراک می‌گذارد.

سؤال‌های پرسیده شده همگی معمولی و شخصی هستند. چه مدل پیتزایی دوست دارید؟ روش مورد علاقه شما برای تمرین کردن چیست؟ چگونه استرس خودتان را کاهش می‌دهید؟ به این ترتیب، میتومو مجموعه‌ی بزرگی از اطلاعات شخصی را جمع می‌کند. البته اطلاعات شخصی با اطلاعات خصوصی تفاوت دارند. اطلاعات خصوصی شامل چیزهایی است که ما نمی‌خواهیم با دیگران در میان بگذاریم: نسخه‌های پزشکی، نمرات در آموزشگاه و چیزهایی از این قبیل. اطلاعات شخصی مواردی هستند که ما اصلاً از به اشتراک گذاشتن‌شان ناراحت نمی٬شویم. این اطلاعات می‌توانند هر چیزی باشند مانند اینکه آیا دوست دارید اسکی بازی کنید؟ چه چیزی به شما آرامش می‌دهد؟ و حتی اینکه شما در مورد خودتان چه فکری می‌کنید؟

miitomo

چیزی که به اندازه‌ی کافی عجیب به نظر می‌رسد این است که ماه راه خوبی برای جمع آوری این اطلاعات و استفاده از آنها نداریم. بیشتر اطلاعاتی که ما داریم یا از طریق آمارگیری است یا وابسته به رفتار افراد، مانند اینکه مردم از چه جایی خرید می‌کنند؟ آنها چه چیزی می‌خرند؟ یا اینکه آنها در حالت آنلاین چه کاری انجام می‌دهند؟ در حالی که این اطلاعات اغلب اشاراتی به ترجیحات شخصی می‌کنند، باز هم فاقد بسیاری از نکات هستند. بهتر است یک مثال بزنیم تا بهتر متوجه این موضوع شویم:

یک ماهی‌گیر ۵۰ ساله را در نظر بگیرید. او از زمانی که ۵ سال داشته مشغول ماهیگیری با قلاب بوده است و تمامی رودخانه‌های اطراف را می‌شناسد. اما این فرد تقریباً هیچوقت پایش را داخل یک فروشگاه لوازم ماهیگیری نگذاشته و تمام وسایل مورد نیازش را خودش تهیه می‌کند. در این شرایط، داده‌های رفتاری سنتی ممکن است هرگز متوجه نشوند که این فرد یک ماهیگیر است، اما میتومو می‌تواند چنین فردی را به سرعت شناسایی کند.

Miitomo پر است از این اطلاعات؛ مردم آزادانه انواع اطلاعات شخصی خود را به اشتراک می‌گذارند، چرا که آنها واقعاً به این اهمیت نمی‌دهند که کسی از این موضوعات مطلع شود. در نتیجه، نینتندو یک پروفایل کامل از تمام افرادی که این اپلیکیشن را استفاده کنند در اختیار دارد و این حتی از اطلاعاتی که شما می‌توانید از فیسبوک یا هر ابزار اجتماعی دیگری بدست آورید هم بیشتر و دقیق‌تر است.

نینتندو قصد ندارد اطلاعات شخصی کاربران میتومو را به اشتراک بگذارد. انجام چنین کاری با رویه‌ی نینتندو سازگاری ندارد. اما محبوبیت میتومو در واقع یک موفقیت بزرگ در دنیای اطلاعات شخصی است. این احتمال وجود دارد که اپلیکیشن‌های مشابهی بوجود آمده و به ما اجازه‌ی دسترسی به این اطلاعات را بدهند.

در حال حاضر فقط می‌توانیم به بازی کردن Miitomo ادامه بدهیم و رویاپردازی کنیم. اتفاقا این بازی بسیار هم سرگرم‌کننده است. این اپلیکیشن هم‌ اکنون برای سیستم عامل‌های موبایل اندروید و iOS در دسترس قرار دارد. آیا شما نیز میتومو را تجربه کرده‌اید و یکی از ۳ میلیون کاربر آن هستید؟ نظر شما در مورد این بازی چیست؟

منبع: VentureBeat


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده