هفتهنامه - قسمت هفتم | از دستودلبازی راکاستار تا نمایش فوقالعادهی مایکروسافت
کمکم و با فاصله گرفتن از تعطیلات کریسمس به روزهای گرم و پر فراز و نشیب دنیای بازی نزدیک میشویم و شاهد انتشار بازیهای بیشتر و همینطور رخدادهای بیشتری در آن هستیم. در هفتهنامه گذشته به این موضوع اشاره داشتیم که نسخهی رایانههای شخصی بازی GTA V با تاخیر مواجه شد. راکاستار دست به کار شده و مزایایی برای هواداران درنظر گرفته تا این تاخیر را جبران و از مخاطب دلجویی کند! ین استودیو به کاربرانی که بازی را پیشخرید کنند، یک بازی رایگان دیجیتالی و یک میلیون دلار پول داخل بازی هدیه میدهد. ا پیشخرید بازی GTA 5 تا تاریخ ۱ فوریه (دوازدهم بهمن)، علاوه بر یک میلیون دلار و یک بازی رایگان، ۳۰۰ هزار دلار پول بیشتر برای استفاده در داخل بازی دریافت میکنید. یک میلیون دلاری که بهصورت رایگان به کاربران هدیه داده میشود، میان بخش داستانی و آنلاین تقسیم و برای هر قسمت ۵۰۰ هزار دلار در نظر گرفته میشود. اخبار مرتبط با بازی Minecraft نیز همچنان ادامه دارد و اعلام شد که سیمسونها اواخر ماه آینده میلادی قدم به این بازی میگذارند. در خبری که وبسایت ورج به نقل از سایت ایکسباکس منتشر کرده است، مایکروسافت قصد دارد اواخر ماه فوریه شخصیتهایی از سریال محبوب سیمسونها را به بازی Minecraft بیاورد. ابن شخصیتها به عنوان محتوای انحصاری برای نسخههای ایکسباکس 360 و ایکسباکس وان بازی Minecraft، اواخر ماه فوریه میلادی و با قیمت ۱.۹۹ دلار عرضه خواهند شد. یکی از بازیهایی که از بدو معرفی مورد توجه بسیاری از منتقدان و علاقهمندان بوده است را میتوان The Order 1866 دانست. اوایل هفتهی گذشته ساخت این بازی به اتمام رسید و به اصطلاح معروف «گُلد» شد. The Order 1886 اول اسفند ۱۳۹۳ (۲۰ فوریه ۲۰۱۵) به صورت انحصاری برای پلیاستیتشن 4 عرضه خواهد شد. همچنین تریلر داستانی این بازی نیز منتشر شد که دیدن آن را به شدت به شما توصیه میکنیم. شرکت بازیسازی استاربریز، کلیه حقوق ساخت و توسعهی بازی Brothers: A Tale of Two Sons را با قیمت ۵۰۰ هزار دلار به شرکت 505Games واگذار کرد. از سال ۲۰۱۳ تا کنون بیش از ۸۰۰ هزار نسخه از بازی Brothers: A Tale of Two Sons به فروش رفته است. این بازی برای هر سه پلتفرم ایکسباکس 360، پلیاستیشن 3 و رایانههای شخصی ویندوزی در دسترس است. نسخهی فیزیکی Dying Light در اروپا و چند ناحیهی دیگر تاخیر خورد. ستودیو تکلند اعلام کرد نسخهی فیزیکی بازی جدیدشان در اروپا، آسیا، خاورمیانه، آفریقا و استرالیا با تاخیر مواجه میشود و فقط نسخههای دیجیتالی در تاریخ مشخص شده عرضه خواهند شد. تکلند در صحبتهای خود گفت که این تاخیر بسیار کوتاه خواهد بود. در این هفتهها همواره خبری پیرامون ناتی داگ و بازی Uncharted 4: A Thief’s End منتشر میشود که عطش هواداران را برای تجربهی این بازی بزرگ بیشتر میکند. اگر اطلاعاتی که توسط مجلهی گیم اینفورمر از بازی Uncharted 4: A Thief’s End منتشر شد برای شما کافی نبود، به اطلاعات ارائه شده توسط شمارهی جدید مجلهی Edge مراجعه کنید! بخشهای خطی بازی نسبت به نسخههای قبل تفاوت زیادی پیدا کرده و آزادی عمل بیشتری را نسبت به گذشته در اختیار بازیکنان قرار میدهد. بهعنوان مثال بازیکنان میتوانند یک پازل را به شیوههای مختلف حل کنند. مجلهی Edge لقب زیباترین گرافیک نسل هشتم را به Uncharted 4: A Thief’s End داده است. اعضای مجله Edge در استودیوی ناتی داگ یکی از مراحل جدید بازی را تجربه کردند. در این مرحله نِیتِن در جزیرهای در ماداسگار بیدار میشود. قطرات آب مانند دنیای واقعی از لباس، مو و بدن وی چکه میکرده و عکسالعمل درختان نسبت به حرکت باد هم شگفتانگیز بوده است. نیل دراکمن عقیده دارد داستان ماجراجوییهای جدید نیتن باید به خود متکی باشد. اما برای کسانی که برای اولین بار این سری را بازی میکنند، اطلاعاتی از طریق یادداشتها در رابطه با داستان نسخههای قبلی، شخصیتها و اتفاقات مهم آن قرار داده شده است. بازی استراتژیک فضایی Battlefleet Gothic: Armada معرفی شد. استودیوی فوکوس هوم اینترکتیو یک بازی فضایی و استراتژیک به نام Battlefleet Gothic: Armada را منتشر خواهد کرد که براساس دنیای سری بازیهای تختهای Warhammer 40000 شرکت گیمز ورکشاپ است. هنوز تاریخ انتشار این بازی مشخص نیست، اما استودیوی فوکوس هوم اینترکتیو اعلام کرد که اطلاعات بیشتری از بازی به زودی منتشر میشود. امی هنینگ، نویسندهی تازه وارد استودیو ویزرال گیمز که سابقهی درخشانی در استودیو ناتی داگ و سه گانهی Uncharted دارد، در صفحهی توییتر خود صحبتهایی در مورد بازی جدید Star Wars کرده است. وی در صفحهی رسمی توییتر خود، در جواب به یک توییت دیگر که از وی پرسیده بود آیا هنوز بازی Star Wars در دستور کار است، پاسخ مثبت داد. همچنین در پاسخ به کاربری دیگر که علاقهی خود را نسبت به کارهای قبلی وی ابزار کرده بود، گفت که نمیتواند تا لحظهی نمایش چیزی که وی و تیم ویزرال گیمز در حال کار بر رویش هستند، صبر کند. پس از این صحبتها، تاد استاشویک، یکی از اعضای استودیو ویزرال به تعریف از بازی جدید این تیم پرداخت و اظهار داشت که آنها در حال توسعهی یک بازی بسیار جالب هستند که همه از بازی کردن آن هیجان زده خواهند شد. بازیهای The Division و Rainbow 6: Siege در سال ۲۰۱۵ عرضه خواهند شد. شعبه کانادایی کمپانی یوبیسافت در صفحهی فیسبوک خود تایید کرد این دو بازی سال جاری میلادی منتشر خواهند شد. ژاپن امسال میزبان مراسم Tokaigi در سال ۲۰۱۵ است. بازیهای زیادی در این مراسم حضور دارند و انتظار میرود در این مراسم Square Enix از بازی جدید خود رونمایی کند. این خبر از طریق سایت رسمی Square Enix اطلاع رسانی شده است. این ناشر لیستی از بازیهایی که در این مراسم حضور دارند را منتشر کرده که در آن به بازی جدید این کمپانی نیز اشاره شده است. به نظر شما این بازی جدید چه میتواند باشد و برای چه پلتفرمهایی منتشر خواهد شد؟ رابرت باولینگ، موسس استودیوی روبوتوکی و خالق بازی Human Element از تعطیلی این استودیو خبر داد! حالا سرنوشت بازی Human Element مشخص نیست. باید منتظر ماند و دید سرنوشت این بازی چه خواهد شد. شاید سرانجام ناشر بزرگی برای این بازی پیدا و روند ساخت آن در استودیوی دیگری دنبال شد. استودیوی اسلایتلی مَداطلاعات جدیدی از بازی Project Cars منتشر کرد. بر اساس این اطلاعات تعداد مسیرهای مسابقه بیشتر از هر بازی اتومبیلرانی دیگر است. بخش career mode به شما این اجازه را میدهد تا به مسابقات حرفهای پا بگذارید و روندی رو به رشد را طی کنید، قرارداد امضا کنید، دعوتنامه دریافت کنید و با هر پیروزی مورد تشویق قرار بگیرید. همچنین اعلام شده که بازیکن میتواند بازی را بر اساس مهارتهای خاص خود پیش ببرد! شما همچنین میتوانید جدیدترین تریلر منتشر شده از بازی را ازاینجامشاهده و دانلود کنید. کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت مهمترین و تاثیرگذارترین رویداد هفتهی گذشته بود. فیل اسپنسر، رییسِ بخش ایکسباکس شرکت مایکروسافت، بار دیگر ثابت کرد که به وعدههای خود عمل میکند و توانست با دستانی پر به سراغ مخاطبین ویندوزی بیاید. از حدود یک ماه پیش اسپنسر زمزمههایی از خبرهای خوب برای گیمرهای پیسی را شروع کرد و به تعریف و تمجید از ویندوز ۱۰ پرداخت. سیستم عاملی که به قول وی، بهترین پلتفرم بر روی رایانههای شخصی برای بازیهای ویدویی است. روز موعود فرا رسید و کنفرانس ویندوز ۱۰ مایکروسافت که Next Chapter نامگذاری شده بود، آغاز شد. کلیت کنفرانس مایکروسافت در مورد قابلیتهای ویندوز ۱۰ و رونمایی از چیزهایی بود که قبلا گفته نشده بودند. اما شاید مهمترین بخش این کنفرانس برای اهالی بازیهای ویدیویی، لحظهای بود که فیل اسپنسر با همان حالت گرم و صمیمی همیشگیش، پا به صحنه میگذارد و با آن فن بیان عالی که دارد، توجه مخاطبان را به خود جلب میکند. مایکروسافت اپلیکیشن اختصاصی برای ایکسباکس در ویندوز ۱۰ معرفی کرد. اپلیکیشن ایکسباکس روی ویندوز، فراتر از یک راه ارتباطی برای دیدن دستآوردها و لیست دوستان است. اسپنسر برای معرفی این اپلیکیشن، بازی Forza Horizon 2 را به صورت استریم از ایکسباکس وان روی تبلت سرفیس 3 اجرا کرد. او برای اجرای این بازی از قسمت My Games ، آن را انتخاب کرد! از ویژگیهای جالب این اپلیکیشن این است که کاربر میتواند کلیه صفحهی ایکسباکس و رابط کاربری را به دستگاهی دیگر مبتنی بر ویندوز ۱۰ منتقل کند و با کنترلر ایکسباکس وان به هدایت هر چیزی بپردازد. وی بازی Fable Legends را هم روی تبلت سرفیس خود به صورت مستقل اجرا کرد و تایید کرد که این بازی علاوه بر پلتفرم ایکسباکس وان به رایانهای شخصی هم پا میگذارد و از قابلیت بین پلتفرمی برای ارتباط و بازی بخش چند نفره توسط کاربران هر دو پلتفرم بهره میبرد. در بخش دیگری از کنفرانس، نوبت به بحث همیشگی دایرکت ایکس رسید. اسپنسر بالاخره نسل جدیدی از رابط کاربری گرافیکی مایکروسافت را به نام دایرکت ایکس ۱۲ رونمایی کرد. اسپنسر تاکید زیادی بر استفاده از دایرکت ایکس ۱۲ توسط بازیسازان داشت و حتی از موتور گرافیکی یونیتی به عنوان یکی از ابزارهایی که از این رابط کاربری گرافیکی مایکروسافت استفاده خواهد کرد، نام برد. دایرکت ایکس ۱۲ این بار نه محدود به کامپیوترهای رومیزی است نه صرفا استفاده از آن در ایکسباکس، بلکه اسپنسر صریحا تایید کرد که به کمک استودیوهای بازیسازی، دایرکت ایکس ۱۲ را به پلتفرمهای موبایل هم میآورد تا روح جدیدی به بازیهای این پلتفرم همهگیر منتقل کند. مایکروسافت برای اینکه از دیگر رقبا عقب نماند، در حال کار روی یک هدست واقعیت افزوده است. مایکروسافت نه تنها از مرزهای دنیای مجازی گذشت، بلکه آن را با دنیای واقعی پیوند زد و کاری را انجام داد که شاید در فیلمهای علمی تخیلی شاهدش بودیم. هولولنز، نام هدست کاملا مستقل مایکروسافت است که بدون هیچ ابزار یا وصل شدن به دستگاهی دیگر کار میکند. این هدست در خود واحد پردازش گرافیکی و مرکزی دارد و علاوه بر اینها، چیزی به نام واحد پردازش هولوگرافیک دارد که همین عامل سبب متفاوت شدن هدست واقعیت افزوده مایکروسافت می شود. تکنولوژی هولولنز مایکروسافت، گامی بلند در ارائهی فناوری واقعیت افزوده است. وسیلهای که میتواند به راحتی هدستهای اکولوس ریف و حتی مورفیوس سونی را هم به چالش بکشد و نشان دهد یک نسل از همهی اینها جلوتر است. باید منتظر ماند و دید مایکروسافت این شروع طوفانی خود در سال ۲۰۱۵ را چگونه پیش میبرد. آیا بازیهای انحصاری بزرگی برای ویندوز ۱۰ از راه میرسند؟ گزارش کامل بخش مربوط به بازیهای ویدیویی این رویداد را از دست ندهید! اگر این هفته همراه زومجی نبودید و فرصت مطالعه مقالات ما را نداشتید، به شما توصیه میکنیم بررسی بازیهای The Swapper و Resogun را از دست ندهید. همچنین میتوانید در قالب یه مطلب جذاب، با مورد انتظارترین فیلمهای سینمایی سال ۲۰۱۵ آشنا شوید. امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفتهای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. ممنون! تهیه شده در زومجی