نویسنده: مرتضی تقوی
// سه شنبه, ۱۷ فروردین ۱۳۹۵ ساعت ۱۲:۰۰

کارمند شرکت سونی برای یکی از گیمرهای مبتلا به فلج مغزی کنترلر اختصاصی ساخت

یکی از گیمر‌های اهل نیوجرسی که از فلج مغزی رنج می‌برد، با ارسال ایمیلی به شرکت سونی از نحوه‌ی طراحی تاچ پد حساس کنترلر کنسول پلی‌استیشن‌4 که در حین بازی شدیدا مزاحمش می‌شد گلایه کرد، اما در خواب هم نمی‌دید که مشکلش را با بازطراحی کنترلر حل کنند!

تصور ما از یک شخص گیمر معمولا چگونه است؟ آیا تا به حال به گیمر‌های معلول فکر کرده‌اید که با چه مشکلاتی در حین بازی کردن مواجه‌اند؟ اخیرا اتفاقی جالب در مورد یکی از گیمر‌های معلول افتاده است. زمانی که یک گیمر اهل نیوجرسی آمریکا ایمیلی به شرکت سونی می‌فرستد و در آن از تاچ‌پد کنترلر پلی‌استیشن ‌4 خود که در حین بازی کردن مزاحمش می‌شود گلایه می‌کند، نه ایمیلش را به سطل آشغال می‌فرستند و نه برایش فقط دل می‌سوزانند! یکی از کارمندان شرکت سونی روز بعد به این گیمر پاسخ می‌دهد و به او قول می‌دهد تا یک کنترلر شخصی‌سازی شده برای او درست کند تا مشکلش حل شود، و این کار را هم می‌کند.

نام این گیمر پیتر بِرن، اهل سَوث اَمبوی (نیوجِرسی) و یک دانشجو است. او که فلج مغزی است و در نتیجه‌ی آن از مشکلات و محدودیت‌های حرکتی رنج می‌برد. این مشکل پیتر خصوصا خودش را در استفاده کردن از آنالوگ‌های دوقلوی دسته‌ی کنسولش نمایان می‌کند. او در مصاحبه‌ای با کانال News 12 New Jersey ، نحوه‌ی به دست گرفتن کنترلر خودش را در حین بازی کردن Tom Clancy’s The Division نشان می‌دهد و اینکه چگونه مدام دستش ناخودآگاه تاچ‌پد را لمس می‌کند و بازی متوقف و نقشه‌ی بازی ظاهر می‌شود.

Dual Shock 4پیتر می‌گوید که یکی از کارمندان سونی به نام الکس ناوابی (که حاضر به شرکت در مصاحبه نشده) با او از طریق ایمیل تماس گرفته است. در این ایمیل ناوابی به او گفته است با ده ساعت کار توانسته تا با تغییراتی کوچک و بدون به هم ریختن طراحی یک کنترلر مخصوص برای او طراحی کند. این کنترلر هفته‌ی گذشته به دست این گیمر رسیده است. این کارمند خوش ذوق سونی اصلا دست به تاچ‌پد نزده و آن را به دلیل عملکرد مهمش حذف نکرده است. ناوابی این امکان را به این گیمر داده است تا تاچ‌پد را بتواند غیر فعال کند و دکمه‌ی جدیدی نیز تعبیه کرده تا بتواند عملکرد آن را برعهده بگیرد. این دکمه در جایی قرار داده شده که حرکات ناخودآگاه دست پیتر به آن نرسد. اکنون پیتر می‌تواند راحت و بی‌دردسر از بازی کردنش لذت ببرد.

شرکت سونی واکنش رسمی‌ای در این مورد نشان نداده است اما پیتر ایمیل کارمند سونی را در صفحه‌ی فیسبوکش قرار داده است. ناوابی در ایمیلش توضیح داده است که با باز کردن سه کنترلر و ده ساعت کار (و البته تجربه‌ی لحظاتی ناامیدی) بالاخره موفق شده است. این کارمند سونی در صحبت‌هایش به پیتر نوشته است:

ایمیلی که تو برایم فرستادی مرا واقعا تحت تاثیر قرار داد. من واقعا از این موضوع ناراحت شدم که چیزی که قبلا تو از آن لذت می‌بردی را ما با طراحی جدیدمان خراب کردیم.

ناوابی در پایان از این گیمر معلول خواسته است تا نظرش را در مورد عملکرد کنترلر به او اطلاع دهد و به او اطمینان داده اگر هم کنترلری که برایش فرستاده است خراب شد، برایش یکی دیگر درست می‌کند. پیتر در مصاحبه‌اش با شبکه News 12 می‌گوید که این کارمند کاری فراتر از انتظاراتش برایش انجام داده است.

شما در ادامه می‌توانید ویدئوی مصاحبه‌ی این گیمر معلول با شبکه‌ی News 12 و همچنین صحبت‌های مادرش را تماشا کنید:

|

باید واقعا این کارمند خوش قلب و خوش فکر شرکت سونی را به خاطر این حرکت زیبایش که نشانگر زیبایی انسانیت است ستود. نظر شما در مورد این حرکت جالب و انسان دوستانه‌ی این کارمند شرکت سونی چیست؟

منبع: Polygon


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده