نویسنده: عارف حسین پور
// جمعه, ۲۸ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۱۰:۰۰

مدیر اجرایی سونی: اتصال شبکه‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس کار آسانی است

شوهی یوشیدا، رییس استودیوهای جهانی سونی به پیشنهاد مایکروسافت در مورد اتصال شبکه‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو و امکان بازی به صورت بین پلتفرمی (Cross-Platform) در این دو شبکه واکنش نشان داد. با زومجی و جزییات این خبر همراه باشید.

یوشیدا در گفتگو با وبسایت Eurogamer ضمن اشاره به بازی‌هایی مثل Rocket League و Street Fighter V یادآور شد که سونی قبلا قابلیت بین پلتفرمی را برای کنسول‌های پلی‌استیشن 2، پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی فراهم کرده است. یوشیدا گفت که برای ایجاد این قابلیت بین دو کنسول پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان چالش‌های فنی زیادی وجود دارد، اما این مسئله به هیچ ‌وجه غیرممکن یا دشوار نیست. یوشیدا توضیح داد:

چون رایانه‌های شخصی یک پلتفرم باز هستند [ایجاد این قابلیت روی آنها نسبت به ایکس‌باکس وان] ساده‌تر است. متصل کردن دو شبکه محصور شده و متفاوت امری به مراتب دشوارتر خواهد بود؛ بنابراین ما باید با سازندگان و ناشرها کار کنیم تا متوجه شویم که آنها در چه مسیری حرکت می‌کنند. ما همچنین باید مسائل فنی را در نظر بگیریم. مسائل فنی می‌توانند آسان‌ترین بخش ماجرا باشند.

یوشیدا در ادامه صحبت‌هایش به سیاست‌های متفاوت شرکت‌ها و همچنین موارد مربوط به بخش تجاری اشاره کرد. احتمالا مشکل اصلی نیز همین‌جا است، چون با اتصال شبکه‌های پلی‌استیشن و ایکس‌باکس لایو، سیاست‌های متمایز سونی و مایکروسافت در بخش‌های مختلف می‌توانند منجر به مشکلات بزرگ شوند.

چند روز پیش مایکروسافت از تمام کمپانی‌های صاحب پلتفرم دعوت کرده بود تا شبکه‌های آنلاین خود را به ایکس‌باکس لایو متصل کنند.کریس کارلا، بازیساز مستقل عضو برنامه ID@Xbox در این باره گفته بود:

ما علاوه بر اینکه قابلیت بین پلتفرمی را برای بازی‌های ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 که از شبکه لایو استفاده می‌کنند فراهم می‌کنیم، امکان پشتیبانی از قابلیت بین شبکه‌ای را نیز به سازندگان می‌دهیم. این یعنی بازیکن‌های ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 در شبکه ایکس‌باکس لایو می‌توانند با سایر بازیکن‌ها در شبکه‌های آنلاین مختلف به بازی بپردازند.

پس از انتشار این خبر، شرکت سونی بیانیه‌ای منتشر کرد که بی‌شباهت به صحبت‌های یوشیدا نیست. در بیانیه سونی آمده بود:

پلی‌استیشن همیشه از قابلیت بین پلتفرمی با رایانه‌های شخصی پشتیبانی کرده و این موضوع از سال ۲۰۰۲ با بازی Final Fantasy XI روی پلی‌استیشن 2 و رایانه‌ها آغاز شده است. ما از مذاکره با ناشرها و سازندگانی که به قابلیت بین پلتفرمی تمایل نشان می‌دهند خوشحال می‌شویم.

بین‌ پلتفرمی یا Cross-Platform در مورد بازی‌های ویدیویی به قابلیتی گفته می‌شود که امکان بازی آنلاین بین بازیکنان پلتفرم‌های مختلف را به وجود می‌آورد. مثلا بازی Street Fighter V که برای رایانه‌های شخصی و پلی‌استیشن 4 منتشر شده است از این قابلیت پشتیبانی می‌کند؛ اگر شما نسخه رایانه‌های شخصی این بازی را داشته باشید می‌توانید در بخش چندنفره و به صورت آنلاین با بازیکن دیگری که نسخه کنسولی را در اختیار دارد بازی کنید.

نظر شما درباره متصل شدن شبکه پلی‌ استیشن و ایکس‌ باکس لایو از طریق قابلیت بین پلتفرمی چیست؟

منبع: GameSpot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده