فیل اسپنسر: بازی Phantom Dust هنوز زنده است
بازی Phantom Dust، به عنوان یکی از بازیهای انحصاری کنسول ایکسباکس در سال ۲۰۰۵ توسط کمپانی مایکروسافت ساخته و منتشر شد. اما بعد از مدتی دیگر خبری از این بازی شنیده نمیشد و در مورد آن صحبتی به میان نمیآمد. تا اینکه مایکروسافت در یک سورپرایز در مراسم E3 سال ۲۰۱۴، خبر از بازسازی بازی Phantom Dust داد و بسیاری از طرفداران را در بهت و هیجان فرو برد. اما این تمام ماجرا نیست و در بهمن ماه سال ۱۳۹۳ (ماه فوریه ۲۰۱۵) هنگامی که استودیو دارکساید گیمز، سازنده نسخهی بازسازی شدهی این بازی، بطور ناگهانی دست از کار کشید، تولید این بازی نیز به بنبست رسید و متوقف شد.
با ورود به سال ۲۰۱۶، کمپانی مایکروسافت از هر چیزی سخن به میان میآورد به غیر از پروژهی پر پیچ و خم Phantom Dust. در آخرین اخبار به گوش رسیده و طبق اظهارات آرون گرینبرگ، سرپرست بخش فروش و بازاریابی ایکسباکس، این بازی علیرغم اینکه در حال حاضر در حال ساخت نیست اما وی برای توصیف این بازی و وضعیت جاری آن از واژهی «یک بازی وسوسه کننده» برای فیل اسپنسر، مدیر کل ایکسباکس، استفاده کرد و از بازی به عنوان یک پروژهی لغو نشده یاد کرد.هفتهی گذشته نیز در نشستی که وبسایت پولیگان با فیل اسپنسر داشت، از وی پرسیده شد که آیا تغییری در روال سخت بازی Phantom Dust رخ داده است که قابل توضیح باشد؟ پاسخ اسپنسر منفی بود. بخشی از سخنان وی را در زیر مشاهده میکنید:
من شخصا به بازی Phantom Dust علاقه دارم و عقیده دارم که این بازی در آن زمان شامل مکانیزمها و ویژگیهای خوبی بود. هنگامی که به این بازی فکر میکنم و در ذهن خودم میگویم که چه کنسول حال حاضری میتواند مکانیزم و داستان و ویژگیهایی که این بازی داشت را فراهم کند، حقیقتا به کنسول میرسم. مکانیزمها و ویژگیهایی که ما برای بازی در نظر گرفته بودیم به نحوی مربوط به امکانات و تجهیزات پیشین بود. اما مسلما در دنیای حال حاضر بازیها، امکان تکرار و اجرای همان مکانیزمها و خط داستانی امکان پذیر است.
با تمام این تفاسیر و شروع آتشینی که فیل اسپنسر در گفتگو با پولیگان داشت، اصلا نگران و مضطرب به نظر نمیرسید. ادامهی سخنان وی به شرح زیر است:
اگرچه ما سعی کردیم که بازسازی Phantom Dust را به سرانجام برسانیم، اما به دلیل متوقف شدن کار توسط توسعه دهنده، به مقصود خود نرسیدیم و البته از این مساله ناراحت نیستم. بالاخره همیشه ممکن است یک چنین مشکلاتی به وجود آید. در صحبتهایی که با ، سرپرست بخش انتشار کمپانی مایکروسافت داشتم، تصمیم بر این تا فکری در مورد آیندهی این بازی کنیم و شانون در این باره ایدههایی در ذهن داشت که در حال کار کردن بر روی آن است و هنوز چیزی از آن به من نگفته است.
پس از یادآوری مراسم E3 سال ۲۰۱۴، اسپنسر از اعلام زودهنگام خبر بازسازی این بازی توسط مایکروسافت ابراز پشیمانی کرد.
از بعضی جهات اگر مجبور بودم که بگویم این یک پروژه و بازی تمام شده است، بی شک میگفتم. در حال حاضر که پیش خودم فکر میکنم متوجه مسائلی میشوم که در زمان اعلان خبر ساخت بازی نمیدانستم. هر زمان که به حضور خودم روی سن و اعلام خبر ساخت این بازی فکر میکنم و در طرف دیگر قضیه اینکه نتوانستهایم به قول خود عمل کنیم، حس بسیار بدی به من دست میدهد. به هیچ وجه چنین چیزی جزو اهداف من نبوده است، اما ما قول ساخت مجدد این بازی را دادهایم و میبایستی آن را میساختیم، به همین دلیل من هنوز امیدوار هستم.
هنگامی که از اسپنسر پرسیده شد که آیا ممکن است یوکیو فوتاتسوگی، خالق اصلی Phantom Dust، در پروژهی بازسازی این بازی نقشی داشته باشد، پاسخ وی در حالی که مصمم به نظر میرسید به شرح زیر بود:
از آنجایی که فوتاتسوگی بازی انحصاری ایکسباکس Crimson Dragon را نیز در کارنامهی خود دارد، او را خوب میشناسیم و حقیقتا دوست خوبیست. این را نیز مطمئن باشید که قطعا در هر پروژه و طرحی که مربوط به Phantom Dust باشد، پای او نیز در میان است و برنامهی کاری او نیز با این مساله تداخلی نخواهد داشت. با حساسیت و سبک ژاپنی که وی در کار خود دارد، من میخواهم اطمینان حاصل کنم که او را در تیم بازسازی این بازی داشته باشم به این خاطر که از هر جنبهای که به این پروژه بنگریم، هستهی اصلی کار او خواهد بود.
اگرچه کمپانی مایکروسافت هنوز فکری به حال کمپانی جایگزین سازندهی این بازی نکرده، اما اسپنسر میگوید که ملاک و معیار آنان به هیچ وجه تغییر نکرده است و کماکان در صدد ساخت بازی خواهند بود.
برای مهیا شدن شرایط، ما باید به دنبال یک استودیوی خوب برای انجام این کار باشیم. به خوبی به یاد دارم هنگامی را که خبر بازگشت بازی و نام استودیوی سازندهی آن اعلام شد، تعجب و انتقاد بسیاری از طرفداران را در پی داشت و اینگونه میگفتند که این بازی قرار نیست به آنچه که از آن انتظار میرفت تبدیل شود! من فکر میکنم با اینکه ممکن است خیلی از طرفدارانی که نسبت به Killer Instinct گله میکردند، حتی ذرهای از تاریخچهی و داستان آن را نمیدانستند. اما هنگامی که با برخی از آنان ملاقات داشتیم مشخص شد که واقعا اینطور که ما فکر میکردیم نبوده است و آنان اطلاعات کافی داشتهاند.
و در پرسش نهایی از اسپنسر که قصد دارد چه استودیویی را و از کجای دنیا برای انجام این پروژه در نظر بگیرد، این چنین پاسخ داد:
چیزی که برای من بیشتر اهمیت دارد این است که تیمی را برای این کار در نظر بگیرم که درک و اطلاعات کافی از این بازی را داشته باشند تا اینکه دغدغهام این باشد که از کجای دنیا آنها را انتخاب کنم. همچنین حضور فوتاتسوگی در این تیم، میتواند به عنوان تضمینی باشد که به ما اطمینان میدهد که این پروژه با شکست مواجه نخواهد شد.
در این مورد پیش از این در زومجی خواندید که خواستههای نامعقول مایکروسافت از سازندهی آن باعث شکست این پروژه شده است. نظر شما در مورد این بازی چیست؟ به نظر شما آیا امکان دارد مجددا شاهد انتشار این بازی باشیم؟ دیدگاههای خود را با زومجی در میان بگذارید.
منبع: Polygon