نویسنده: حامد افرومند
// شنبه, ۱ اسفند ۱۳۹۴ ساعت ۲۳:۰۰

هفته نامه: قسمت ۵۵ - از انتشار Street Fighter V‌ تا بحث داغ بازی بعدی کوجیما

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم. با زومجی همراه باشید.

هفته‌ی گذشته طوفانی که در پیش‌تر در موردش صحبت کرده بودیم آغاز شد! بازی Street Fighter V‌ منتشر شد. از طرفی شاهد انتشار Rocket league برای ایکس‌باکس‌وان نیز بودیم. بازی مورد انتظار Far Cry Primal‌ نیز چند روز زودتر از موعد لیک شده و برخی افراد موفق به تجربه‌ی آن شده‌اند‍! تیم ما نیز در استودیوی زومجی، سخت مشغول بررسی بازی‌های جدید است. بازی کردن در هر شرایطی لذت بخش است، مخصوصا اگر با یک بازی باکیفیت طرف باشیم. چه فرقی می‌کند که آن بازی برای کدام پلتفرم منتشر شده باشد؟ چرا باید از این‌که فلان بازی روی فلان کنسول عملکرد خوبی نداشته خوشحال باشیم؟ متاسفانه این موضوعی است که این روزها بین عده‌ای از کاربران زومجی و محافل دیگر رواج پیدا کرده و شاهد بحث‌های این‌چنینی نیز بوده‌ایم. تنها توصیه ما، لذت بردن از دنیای بازی‌های ویدیویی و توجه نداشتن به این حواشی است. به نظر ما خوشحال شدن از شکست یک بازی به هر شکلی، یک حرکت غیرحرفه‌ای محسوب می‌شود و امیدواریم دوست‌داران گیم با دیدی حرفه‌ای به موضوعات نگاه کنند. چنین موضوعاتی در همه جای دنیا وجود دارد. به عنوان مثال جالب است بدانید که تعدادی از افرادی که بازی Quantum Break را برای ایکس‌باکس وان پیش خرید کرده بودند، با شنیدن خبر انتشار بازی برای رایانه‌های شخصی، خرید خود را لغو کردند! به نظر شما این موضوع منطقی به نظر می‌رسد؟

7

در هفته‌ای که اکثر بازی‌ها به دلیل فروش‌های ویژه توانستند سروسامانی به جایگاه خود در جدول فروش هفتگی انگلستان بدهند،Black Ops 3، جدیدترین بازی مجموعه ندای وظیفه، توانست برای دَهمین بار،‌ مقام اول این جدول را از‌ آن خود کند. بسیاری از بازی‌هایی که در ۱۰ مکان برتر این جدول حضور داشتند، به لطف فروش‌های ویژه‌ای که سازندگان آنها برای بازی‌هایشان در نظر گرفته‌ بودند، توانستند به فروش خود سروسامانی بدهند و اکثرا با افزایش فروش مواجه شدند. بازی فیفا ۱۶، جدیدترین بازی مجموعه فیفا، با ۲۶ درصد افزایش فروش مواجه شد و توانست با یک پله  صعود، به مکان سوم برسد. Grand Theft Auto V، که مشخص نیست آیا اصلا قصد خروج از این جدول تا ابد را دارد یا خیر، با ۳۳ درصد افزایش فروش روبه‌رو شد و توانست مکان خود را در جدول بهبود بخشد و به مکان چهارم دست پیدا کند. Star Wars Battlefront، شوتر آنلاین دایس، دیگر بازی‌ای بود که توانست با ۵۰ درصد افزایش فروش‌، مانند GTA دو پله صعود کند و به مکان پنجم دست پیدا کند. بازی دیگر شوتر آنلاین این جدول یعنیRainbow Six Siege، ساخته یوبی‌سافت، نیز با افزایش فروشی ۱۶ درصدی مواجه شد اما یک پله سقوط کرد و به مکان ششم رضایت داد. Just Cause 3، بازی جهان‌باز استودیوهای آوالانچ نیز با اینکه ۵ درصد افت فروش داشت، توانست یک پله نسبت به هفته گذشته بالاتر برود و مکان هفتم را تصاحب کند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های هفته‌ی گذشته را مرور کنیم:

11

در نهایت پس از شایعات منتشر شده، مایکروسافت رسما عرضه بازی Quantum Break را برای رایانه‌های شخصی تایید کرد. با انتشار این خبر اما این سوال در ذهن طرفداران به وجود آمد که ویدیوهایی که تا به حال از بازی منتشر شده ، متعلق به کنسول ایکس‌باکس وان بوده‌اند یا رایانه‌های شخصی؟ اکنون ارون گرین‌برگ، بازاریاب ارشد بازی‌های ایکس‌باکس در شرکت مایکروسافت با انتشار پیامی در صفحه رسمی توییتر خوداعلام کرده که تمام ویدیوهای بازی از روی ایکس‌باکس وان گرفته شده است. با توجه به کیفیت بازی روی ایکس‌باکس وان،‌ نتیجه‌ای که نسخه‌ی رایانه‌های شخصی بازی به ارمغان می‌آورد جالب خواهد بود. به ویژه اگر گرافیک‌های قدرتمندتر و چشم‌نوازتری را به نمایش بگذارد.

به گفته‌ی فیل اسپنسر، رئیس ایکس‌باکس، مایکروسافت ایجاد قابلیت خرید مشترک (Cross-Buy) و ذخیره‌سازی مشترک (Cross-Save) میان ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی ویندوز ۱۰ را برای کسب و کار بازی‌ها هدف گرفته‌ است. البته اسپنسر مشخص کرده است که وی به دنبال معرفی این ویژگی در سطح سیستم‌‌ است و هیچ تضمینی برای حمایت دیگر توسعه‌دهندگان ثالث و ناشران وجود ندارد. علاوه بر این، مایکروسافت قصد دارد تا در آینده بازی‌های شناخته‌ شده و با کیفیت دیگری مانند ReCore ،Sea of Thieves و Fable Legends را برای رایانه‌های شخصی عرضه کند.

10

کمپانی مایکروسافت قصد دارد در هفته‌ی اول اسفند رویدادی خبری را در مورد بازی‌های ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 برگزار کنند تا رسانه‌ها را در جریان آخرین طرح‌های‌شان در این زمینه قرار دهند. رویداد فوق که قرار است در ۲۵ فوریه (۶ اسفند) در سان‌فرانسیسکو برگزار شود، به شرکت‌کنندگان امکان می‌دهد تا محتوا و بازی‌های برگزیده‌ای را که در راه انتشار برای ایکس‌باکس وان و ویندوز 10 هستند، شخصاً تجربه کنند. مایکروسافت در دعوت‌نامه‌اش از محتوا و بازی‌های در نظر گرفته‌شده جهت «عرضه در فصل بهار» صحبت کرده است. انتظار می‌رود که بازی Quantum Break و نسخه‌های ویندوز 10 دو بازی Killer Instinct و Gears of War: Ultimate Edition جزو آثاری باشند که تجربه شدن‌شان برای شرکت‌کنندگان رویداد فوق فراهم شود.

با استناد به شایعات جدید منتشر شده درباره فیفا 17، به نظر می‌رسد نسخه سال بعد این مجموعه، بخش داستانی‌ای شبیه به چیزی که در NBA 2K16 دیدیم، خواهد داشت. بخش ورزشی الکترونیک آرتز موسوم به EA Sports، چندی پیش آگهی استخدام جدیدی منتشر کرد که با توجه به آن به نظر می‌رسد نسخه سال بعد فیفا، بخش داستانی‌ای مشابه با بخش داستانی NBA 2K16 خواهد داشت. این کمپانی در آگهی استخدام خود اعلام کرده که دنبال یک طراح سینمایی برای بازی فیفا است. تا به حال هیچ کدام از بازی‌های مجموعه فیفا، دارای یک بخش داستانی عمیق و درگیر کننده نبوده است و ما امیدواریم که امسال، این رویه عوض شود و به نظر می‌رسد EA Sports، با استخدام یک طراح سینمایی قصد دارد که این بخش را دستخوش تغییر و تحول کند.

هفته‌ی گذشته اخباری منتشر شد که هواداران دموی P.T و Silent Hills کنسل شده را بسیار هیجان زده کرد. پس از حواشی به‌وجود آمده بین کوجیما و کونامی که به لغو پروژه‌ی Silent Hills منجر شد، شاهد دیدار مجدد کوجیما با نورمن ریدس بودیم. همین چند روز پیش بود که جلسه‌ای مشترک بین کوجیما و دل‌تورو در جریان اجلاس D.I.C.E برگزار شد. حال نوبت به ملاقات نورمن ریدس رسیده و کوجیما با انتشار تصویری در توییتر، این موضوع را اعلام کرده است. 

8

یک روز پس از دیدار کوجیما و ریدس، شاهد انتشار تصویری در صفحه‌ی اینستاگرام ریدس بودیم که کنجکاوی طرفداران را بیشتر کرده است. ریدس تصویری از لوگوی کوجیما پروداکشنز را منتشر کرده و البته توضیح خاصی در مورد این تصویر نداده است!

در خبر دیگر  کلیف بلیزینسکی، توسعه دهنده‌ی مشهور بازی‌های Gears of War، اعلام کرده است که پیش از این هیدئو کوجیما به وی پیشنهاد همکاری با او در پروژه‌ی Silent Hills را داده بوده اما وی این پیشنهاد را رد کرده است. بلیزینسکی دلیل این اقدام را این‌گونه اعلام کرد که توانایی انجام آن را در خود نمی‌دیده است. چیزی که بسیار عجیب به نظر می‌رسد مقایسه‌ی توانایی‌های بلیزینسکی با حال و هوای بازی‌های سایلنت هیل است. شکی نیست که او یک بازیساز قهار و با استعداد است، اما بازی Silent Hills تفاوت بسیار زیادی با زمینه ی کاری وی دارد. با تمام این اوصاف متاسفانه به دلیل لغو شدن بازی از سوی کونامی ما هیچ گاه نتوانستیم این بازی را تجربه کنیم. خود کوجیما هم پس از انتشار بازی Metal Gear Solid V: The Phantom Pain این شرکت ژاپنی را ترک کرد. کوجیما هم اکنون استودیوی کوجیما پروداکشنز را تاسیس کرده است و با شرکت سونی همکاری می کند.

هیدئو کوجیما، بازی‌ساز افسانه‌ای ژاپنی، امیدوار است که پروژه‌ی جدیدش بتواند در حوزه‌هایی مانند ساخت انیمه و اسباب‌بازی بازتاب داشته باشدهیدئو کوجیما مایل است که بازی در دست ساخت‌اش دنیایی غنی را به وجود بیاورد؛ دنیایی که مرزهای آن، قلمروی بازی‌های رایانه‌ای را پشت سر بگذارد و به عرصه‌های هنری دیگر هم راه پیدا کند. کوجیما همچنین امیدوار است بازی جدیدش پتانسیل لازم برای تبدیل شدن به یک سری را داشته باشد.

13

بازی Dying Light که پیش از این رکورد پرفروش‌ترین بازی سبک ترس و بقا در هفته اول را به نام خود ثبت کرده بود، عنوان گران‌قیمت‌ترین بازی تاریخ را به گنجینه افتخارات خود اضافه کرد. در سال ۲۰۱۳ کمپانی کدمسترز با معرفی نسخه ۱۲۵ هزار یورویی Grid 2 که به همراه یک ماشین به فروش می‌رسید، علاقه‌مندان به صنعت بازی‌های ویدیویی را شگفت‌زده کرد. اما مدتی بعد با ارائه نسخه یک میلیون دلاری Saints Row IV با نام Super Dangerous Wad Wad رکورد گران‌قیمت‌ترین بازی تاریخ به نام استودیو  وولیشن ثبت شد. حال استودیو تک‌لند با عرضه نسخه‌ای از بازی Dying Light با نام The Spotlight Edition با قیمت ده میلیون دلار رکوردی جاودانه برجای گذاشته است.

سازندگان بازی Clash of Clans در ادامه تلاش برای توسعه هرچه بیشتر این بازی محبوب قصد دارند تا نیروی جدیدی را به آن اضافه کنند که احتمالا Ice Mage خواهد بود. طرفداران پیش از این حدس می‌زدند که احتمالا نیروی Musketeer بازی Clash Royale نیرو جدید Clash of Clans خواهد بود که اظهار سازندگان مبنی بر «حذف شدن» این نیرو از Clash Royale این نظریه را نقض می‌کند. با این حال عده‌ای از طرفداران سراغ فایل‌های صوتی بازی Clash Royale رفته و متوجه شده‌اند که دو فایل صوتی جالب وجود دارد که در بازی استفاده نشده است. این فایل‌های صوتی «ice_mag_hit_01.wav» و «icemage_attack_01.wav» نام دارند و بر اساس آن‌ها انتظار می‌رود که منظور از نیروی جدید Clash of Clans همان Ice Mage باشد که تمام موارد ذکر شده توسط سازندگان در مورد آن صدق می‌کند. به احتمال زیاد این نیرو دشمنان را منجمد خواهد کرد و برج‌های دفاعی Inferno هم تاثیری بر وی نخواهند داشت.

6

اپیک گیمز که در حال کار بر روی یک بازی چندنفره آنلاین است، قابلیت جالبی را برای کسانی که می‌خواهند این بازی را قبل از انتشار تجربه کنند فراهم کرده است. اگرچه تاریخ قطعی انتشار بازی Paragon  هنوز مشخص نیست, اما توسعه دهندگان بزودی قصد دارند یک تست آنلاین برای بازی برگزار کنند. جالب بودن تست در اینجا است که علاوه بر انجام دادن بازی قبل از انتشار و ارائه ی بازخوردهای خود (Feed Back) برای بهبود مشکلات احتمالی, بازیکنان قادر خواهند بود رقابتی جذاب را با سایر بازیکنان در پلتفرم دیگر (پلی‌استیشن 4 یا رایانه ی شخصی) به انجام برسانند. تست های آنلاین این بازی در تاریخ ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ (۱۳ فوریه ۲۰۱۶) آغاز شده است.

انجمن نویسندگان بازی‌های ویدیویی هر ساله طی مراسمی بهترین نویسندگی در زمینه بازی‌های ویدیویی را مشخص می‌کند که امسال Rise of the Tomb Raider و تیم نویسنده آن برنده این عنوان شده است. Writer’s Guild در حضور آثاری از قبیل The Witcher 3: Wild Hunt، Assassin’s Creed: Syndicate و Pillars of Eternity، نویسندگی بازی Rise of the Tomb Raider را به عنوان بهترین نویسندگی در زمینه بازی‌های ویدیویی انتخاب کرد. جالب است بدانید که سال گذشته هم نویسندگی بازی The Last of Us: Left Behind توانسته بود برنده این جایزه شود.

استودیو کریتیو اسمبلی در اقدام تازه ی خود تریلری جذاب را از قلمرو نیروهای تحت فرمان امپراطور کارل فرنز (Emperor Karl Franz) بازی Total War: Warhammer منتشر کرده که ویژگی های جالبی را در دل خود دارد:

|

داستان وارهمر شامل ۱۵ نژاد کلی است که در این نسخه ی از Total War Warhammerما شاهد حضور ۵ نژاد اصلی شامل نیروهای امپراطوری (The Empire)، پوست سبزها (GreenSkins)، کنت های خون آشام (Vampire Counts)، دوارف ها (Dwarfs) و نیروهای بحران یا کی-آس (Chaos) هستیم. هر نژاد علاوه بر یک فکشن اصلی شامل فکشن های کوچک (Minor Factions) نیز است. تاکنون تمامی نژاد ها به نحوی معرفی شده‌اند. تنها نژاد کنت‌های خون آشام هنوز رسما معرفی نشده‌اند که به احتمال بسیار زیاد در اواخر اسفند ماه ( اواسط ماه مارس) معرفی خواهند شد. این بازی در تاریخ ۸ اردیبهشت ۱۳۹۵ (۲۸ آپریل ۲۰۱۶) بصورت انحصاری برای رایانه‌های شخصی بروی سیستم عامل های ویندوز, مک,لینوکس و Steam OS عرضه خواهد شد.

بالاخره پس از مدت‌ها تاریخ عرضه بسته‌الحاقی بازی Call of Duty: Black Ops 3 با نام Awakening برای ایکس‌باکس وان مشخص شد، اما هنوز خبری از تاریخ عرضه برای رایانه‌های شخصی نیست! بر این اساس دی ال سی Awakening در تاریخ ۳ مارس ۲۰۱۶ (۱۳ اسفند ۹۴) در اختیار کاربران ایکس‌باکس وان قرار خواهد گرفت. مهم‌ترین ویژگی این بسته الحاقی، وجود چند نقشه‌ی جدید در آن است.

5

میندی لیانگ، یک طراح گرافیک است که اخیرا مطالبی در صفحه لینکداین خود منتشر کرده که می‌تواند مهر تاییدی برای ساخته شدن بازی Knack 2 باشد. قسمت اول بازی Knack در سال ۲۰۱۳ و به عنوان یک بازی انحصاری همزمان با عرضه پلی‌استیشن 4 منتشر شد که البته علی‌رغم داشتن پتانسیل بالا، نتوانست به اثر خیلی محبوبی از دید طرفداران و منتقدین تبدیل شود. احتمال ساخته شدن بازی Knack 2 توسط سونی نسبتا بالا است؛ چرا که نسخه اول علی‌رغم کسب نمرات ضعیف، توانست در زمینه فروش عملکرد نسبتا خوبی داشته باشد.

بازی Uncharted 4: A Thief’s End یکی از مورد انتظار‌ترین بازی‌های امسال است که تا حدود دو ماه دیگر منتشر خواهد شد. یک خرده فروشی در استرالیا اخیرا تصاویر و اطلاعات جدیدی را از دفترچه هنری این بازی منتشر کرده است. اصاویر این کتابچه مکان‌های درون بازی و یک وسیله‌ی جدید را نشان می‌دهند. در یکی از این تصاویر، یک موقعیت زیبای برفی را در بازی شاهد هستیم. همچنین در این عکس‌ها یک وسیله‌ی جدید را مشاهده می‌کنیم که ATV یا خودروی همه‌جا‌رو (موتورسیکلت چهارچرخ) نام دارد. بازی Uncharted 4: A Thief’s End قرار است پس از تاخیر خوردن‌های چند باره، در تاریخ ۲۶ آوریل (۷ اردیبهشت) در آمریکای شمالی، ۲۷ آوریل (۸ اردیبهشت) در اروپا و ۲۹ آوریل (۱۰ اردیبهشت) در انگلستان برای پلی‌استیشن 4 عرضه شود.

3

آلان مارتینِز، مدیر ارشد مالی یوبی‌سافت، در جریان گزارش مالی این هفته با اشاره به ساخت بازی For Honor برای مخاطبین خاص گفته است که این بازی مانند مجموعه‌های  Assassin’s Creed ،Far Cry یا Watch Dogs بازار انبوه را هدف قرار نمی‌دهدFor Honor نخستین بار در جریان نمایشگاه سال گذشته E3 رونمایی شد. در آن هنگام بیشتر تصور می‌شد که این بازی با محوریت حالت چند‌نفره برای پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های شخصی عرضه خواهد شد. اما یوبی‌سافت مونترآل، توسعه‌دهنده بازی، مدتی قبل رسما وجود خط داستانی تک‌نفره را برای بازی تایید کرد. آنچه تاکنون می‌دانیم وجود سه کلاس وایکینگ، شوالیه و سامورایی در بازی است که هر یک دارای ویژگی‌های منحصر به فردی نسبت به کلاس دیگر مانند سرعت بالاتر در مقابل قدرت بیشتر هستند.

محصول جدید کمپانی نینتندو با رمز Nintendo NX هنوز نیامده شایعات زیادی را به راه انداخته است! براساس موج‌جدیدی از این شایعات این کنسول  از موتور بازی‌سازی آنریل انجین ۴ و یونیتی پشتیبانی خواهد کرد. به رغم اینکه کمی پیش‌تر شایعاتی بود که می‌گفت این کنسول همرده ایکس‌باکس وان خواهد بود، حالا همان منبع می‌گوید یکی از بهترین بازی‌های گرافیکی پلی‌اسیتشن 4 درآینده قرار است برای کنسول مجهول الهویه نینتندو پورت شود. باتوجه به فروش کیت‌های توسعه برای این‌ کنسول توسط نینتندو احتمال می‌رود Nintendo NX امسال رسما معرفی شود.

4

به تازگی اطلاعاتی از حساب لینکداین یک شرکت چینی فعال در زمینه هنرهای دیجیتالی  منتشر شده بود که خبر از ساخت چهارمین قسمت از مجموعه Sniper Elite  می داد و حالا کمپانی ربلیون این خبر را تایید کرده است.  این خبر بسیار خوبی برای طرفداران بازی‌های Sniper Elite  است. اطلاعات جدیدی در رابطه با بازی و تاریخ عرضه آن به مرور زمان منتشر خواهد شد، پس بهترین کار تا آن زمان این است که مهارت خود را به عنوان تک تیرانداز افزایش دهید و برای انتشار این بازی آماده باشید.

سونی در پاسخ به اظهارنظر مدیرعامل فروشگاه گیم‌استاپ مبنی بر تاخیر خوردن عرضه هدست پلی‌استیشن VR تا پاییز سال ۲۰۱۶، سخنان وی را تنها «گمانه‌زنی» شخصی قلمداد کرده است. چند روز پیش گزارشاتی مبنی بر انتقال تاریخ عرضه Playstation VR (پلی‌استیشن VR) به پاییز سال ۲۰۱۶ در رسانه‌ها منتشر شد. با توجه به عرضه‌ی هدست‌های واقعیت مجازی رقیب مانند هدست آکیولس ریفت، بسیاری معتقد بودند که سونی برای عرضه پلی استیشن VR در نیمه‌ی اول سال ۲۰۱۶ برنامه‌ریزی کرده است. در نتیجه گمانه‌زنی‌ها در این رابطه منطقی به نظر  می‌رسید. اما ظاهرا خبر مخابره شده‌ی دیروز بیشتر از اعلام رسمی یک حدس و گمان توسط پُل رِینز، مدیر عامل فروشگاه گیم‌استاپ در جریان مصاحبه با فاکس‌نیوز بوده است. اما خوشبختانه با انتشار این خبر، سونی در پاسخ به ایمیل وب‌سایت گیم‌اینفورمر حداقل وجود تاخیر برای عرضه پلی‌استیشن VR را تایید نکرده است. موضوع بی پاسخ دیگر اما در رابطه با دلایل سونی برای عدم اعلام قیمت پلی‌استیشن VR است. اگر این کمپانی قصد عرضه‌ی این محصول را در نیمه‌ی اول ۲۰۱۶ داشت، ما باید تا کنون شواهدی را از قیمت احتمالی محصول نهایی بدست می‌آوردیم. البته بعد ازاشتباه فروشگاه آمازون در ثبت قیمت ۸۰۰ دلاری برای هدست پلی‌استیشن VR، مایکل پچر، تحلیلگر صنعت بازی های ویدیویی در سخنانی قیمت ۴۰۰ دلاری را برای پلی‌استیشن VR پیش‌بینی کرد. اخیرا نیز یکی از نمایندگان سونی قیمت این هدست واقعیت مجازی را در دو نسخه ۳۰۰ و ۴۰۰ دلار اعلام کرد.

2

بسیاری از بازیکنان قدیمی با نام Crash Bandicoot آشنایی کامل دارند. روباه نارنجی رنگی که با ماجراجویی‌های خود، در خاطرات کودکی بسیاری از بازیکنان جای دارد. هفته‌ی گذشته بود که رَندی فالکز، مدیرعامل اجرایی NECA، شرکت سازنده اسباب‌بازی‌های مشهور طی مصاحبه‌ای با پیکسل‌دن در نمایشگاه اسبا‌ب بازی نیویورک خبر از ساخت نسخه‌ی تازه‌ای از مجموعه Crash Bandicoot داده بود. اما متاسفانه، در بیانیه‌ای که برای وب‌سایت گیم‌اسپات ارسال شد، شاهد تکذیبیه‌ای برای صحبت‌های بیان شده توسط رندی فالکز بودیم و متاسفانه باید گفت که بیانیه‌ حاوی اخبار خوبی برای طرفداران Crash Bandicoot نیست. ظاهرا فالکز قصد تایید بازگشت Crash Bandicoot را نداشته است.

منابع ذخیره‌سازی فیزیکی مهمترین ابزار در حوزه رایانه‌ هستند و عطش دستیابی به فضای بیشتر و عمر طولانی‌تر هیچگاه سیراب نخواهد شد. حال با تلاش‌های مستمر دانشمندان ابزار جدیدی ساخته شده که ۱۳/۸ میلیارد سال طول عمر خواهد داشت:

محققین و دانشمندان مرکز تحقیقاتی اپتوالکترونیک (الکترونیک نوری) دانشگاه ساوتهمپتون (اوآرسی) با استفاده از شیشه‌ نانوساختار موفق به ساخت دیسک‌های شیشه‌ای پنج‌بعدی شدند که قابلیت ذخیره‌ ۳۶۰ ترابایت داده را نیز خواهد داشت.  تکنولوژی تولید این نوع از دیسک‌های شیشه‌ای که با نام «کریستال حافظه سوپرمن»  شناخته می‌شوند، برای اولین بار در سال ۲۰۱۳ معرفی شد و در طی سه سال اخیر دانشمندان به رفع اشکلات این فناوری و ذخیره‌سازی تعدادی از اسناد و آثار علمی، مذهبی و ادبی مهم تاریخ بر روی آن‌ها پرداختند.

کمپانی یوبی‌سافت، سازنده و ناشر بازی The Division، طی خبری اعلام کرد که نسخه پی‌سی این بازی  از فناوری تشخیص حرکات چشم کمپانی Tobii پشتیبانی می‌کند که می‌توان از آن در بعضی قسمت‌های بازی به عنوان کنترلر استفاده کرد. خرداد ماه ۹۴ کمپانی بزرگ MSI از همکاری خود با کمپانی توبی (Tobii) پرده برداشت که به موجب آن سنسور‌های مخصوصی در لپ تاپ‌های این شرکت تعبیه شده بود که با تشخیص حرکات چشم، امکان استفاده از آن به عنوان کنترلر در بازی‌ها را فراهم می‌کرد. برای مثال یکی از این ویژگی‌ها، مربوط به Mini Map یا همان نقشه کوچکی است که در گوشه تصویر دیده می‌شود. با فعال کردن گزینه‌های توبی هر زمان که به این نقشه نگاه کنید کاملا واضح خواهد شد و هر زمان که نگاه شما به قسمت دیگری باشد، نقشه حالت محو خواهد داشت. مورد دیگری که می‌توان از این طریق کنترل کرد حرکت دادن دوربین با نگاه کردن به لبه‌های تصویر است. به گزارش نویسنده سایت گیم‌اسپات که این فناوری را از نزدیک آزمایش کرده است، فناوری توبی به خوبی در بازی The Division گنجانده شده و پس از عمل تنظیم سنسور‌ها که نزدیک به ۳۰ ثانیه زمان می‌برد، خیلی راحت می‌توان تمام ویژگی‌های ذکر شده را عملا در گیم‌پلی بازی استفاده کرد. همچنین تریلر جدیدی از بازی The Division نیز منتشر شده است:

|

Tom Clancy’s The Division که در این روزها شاهد شروع نسخه‌ بتا عمومی آن نیز بودیم،  در تاریخ ۱۸ اسفند ۹۴ (۸ مارس ۲۰۱۵) برای پلتفرم‌های رایانه‌های شخصی ویندوزی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد.

کنسول پلی‌استیشن 4 به لحاظ میزان فروش از رقیب اصلی‌اش ایکس‌باکس وان بهتر عمل کرده است، اما این به معنی ضعف کنسول مایکروسافت یا نارضایتی بازیکن‌ها از آن نیست. ایکس‌باکس وان حتی برای برخی شرکت‌ها (مثل یوبی‌سافت) سودآوری بیشتری دارد. بر اساس گزارش مربوط به سه‌ماهه‌ی سوم سال مالی شرکت Ubisoft، به طور میانگین به ازای هر یک دلاری که صاحبان کنسول پلی‌استشن 4 برای بازی‌های این کمپانی پرداخت می‌کنند، بازیکن‌های ایکس‌باکس وان ۱/۲۵ دلار می‌پردازند. این آمار نشان می‌دهد که درآمد متوسط یوبی‌سافت به ازای هر بازیکن، روی ایکس‌باکس وان بیشتر از کنسول سونی است. احتمالا مایکروسافت هرگز نمی‌تواند فاصله‌اش با سونی در زمینه‌ی فروش کنسول‌های نسل هشتمی را جبران کند، اما موضوعاتی مثل درآمد متوسط به ازای هر بازیکن و همچنین نرخ ضمیمه به این شرکت کمک می‌کنند تا اطمینان و توجه بازیسازها را به کنسول ایکس‌باکس وان جلب کند. در نهایت با اینکه ایکس‌باکس وان آمار فروش ضعیف‌تری دارد، اما مایکروسافت یک کمپانی سیاست‌مدار است که راه پول درآوردن از مشتریانش را به خوبی می‌شناسد. مسلما این شرکت به راحتی نبرد کنسولی را به سونی واگذار نخواهد کرد.

بالاخره پس از مدت‌ها انتظار، استودیو Psyonix بازی بسیار محبوب و موردانتظار Rocket League را برای ایکس‌باکس وان هم عرضه کرد تا دارندگان این کنسول نیز شانس تجربه این اثر سراسر هیجان را داشته باشند. این بازی با قیمتی معادل ۲۰ دلار و حجم ۲/۵۵ گیگابایتی عرضه شده و البته نسخه ایکس‌باکس وان آن دارای محتوا اختصاصی نیز است و سه بسته‌الحاقی Supersonic Fury، Revenge of the Battle-Cars و Chaos Run هم به صورت رایگان در این نسخه وجود دارند که هریک خودرو‌ها و تجهیزات مختص خود را به بازی اضافه می‌کنند. در واقع این نسخه تمامی DLC‌های عرضه شده برای بازی را به استثنا بسته مخصوص Back to the Future در خود دارد که این بسته را هم می‌توان به قیمت دو دلار در فروشگاه ایکس‌باکس قابل خرید است.  نسخه ایکس‌باکس وان بازی از قابلیت بین پلتفرمی (Cross Platform) هم پشتیبانی نمی‌کند و نمی‌توان با دارندگان بازی در دیگر پلتفرم‌ها بازی کرد. این در حالی است که دارندگان پلی‌استیشن 4 و پی‌سی می‌توانند با یکدیگر هم بازی کنند که البته این ویژگی محدودیت‌هایی مثل نبود چت صوتی هم دارد.

1

بازی مبارزه‌ای Street Fighter V سرانجام منتشر شد و شرکت کپ‌کام سرورهای بخش چندنفره‌ی بازی را راه‌اندازی کرد؛ اما همانطور که از قبل نیز قابل پیش‌بینی بود، بسیاری از بازیکن‌ها در اتصال به سرورها با مشکل مواجه شدند. بسیاری از بازیکن‌ها در وبسایت ردیت، شبکه‌ی استیم و حتی توییتر اعلام کردند که نمی‌توانند به سرورهای Street Fighter V متصل شوند. بیشتر افراد از این موضوع شکایت داشتند که صفحه‌ی اتصال بازی مدت زیادی ثابت باقی می‌ماند و سرانجام نیز موفق نمی‌شوند به سرورها دسترسی پیدا کنند. عده‌ای دیگر هم از ناپایداری ارتباطشان با سرور گله داشتند که باعث می‌شد از بازی خارج شوند و کار را از ابتدا آغاز کنند. شرکت کپ‌کام با مشاهده‌ی مشکلات بازی، سرورهای آن را به حالت آفلاین درآورد تا بتواند علت اصلی اختلالات را پیدا کند. این وضعیت مدت زیادی طول نکشید و پس از حدود یک ساعت، سرورها آنلاین شدند و در دسترس بازیکن‌ها قرار گرفتند. البته کپکام اعلام کرد که باز هم ممکن است برخی بازیکن‌ها با قطعی سرور مواجه شوند که این مشکل نیز به زودی برطرف خواهد شد. همچنین در پی بروز این مشکلات، تهیه‌کننده‌ی آن در توییتر از طرفداران این بازی مبارزه‌ای عذرخواهی کرده است.

اگر مایل هستید تا نسخه‌ی آزمایشی بروزرسانی 3.5 کنسول پلی‌استیشن 4 را قبل از انتشار نسخه‌ی نهایی امتحان کنید، می‌توانید همین لحظه اقدام به ثبت نام کنید. اگر علاقه‌مند به دریافت این بروزرسانی هستید، کافی است به وب‌سایت پلی‌استیشن سری بزنید و پس از پذیرفتن شرایط اعلام‌شده، شناسه‌ی کاربری‌تان در شبکه‌ی پلی‌استیشن را در بخش مربوطه وارد کنید. البته ثبت‌نام کردن در طرح فوق تضمینی برای دریافت بروزرسانی نیست و تنها تعداد محدودی از ثبت‌نام‌کنندگان از سوی سونی در این برنامه شرکت داده خواهند شد. نسخه‌ی آزمایشی بروزرسانی 3.5 قرار است در ماه مارس برای پلی‌استیشن 4 عرضه شود که البته سونی هنوز تاریخ دقیقی را برای آن اعلام نکرده است.

 

در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید)

1 2 3 4 5 6 8 9 10 11

77

امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی و صفحه رسمی زومجی در لاین دنبال کنید.

با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

اگر هم از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 هستید، به جامعه‌ی رسمی زومجی در شبکه‌ی PSN ملحق شوید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده