نویسنده: حامد افرومند
// شنبه, ۲۴ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۲۲:۳۰

هفته‌نامه: قسمت ۵۴ - از بحث داغ Quantum Break پی‌سی تا اخبار خوب Titanfall 2

امیدواریم هفته‌ی خوبی را پشت سر گذاشته باشید. با گزارش کامل رویدادهای مهم هفته‌ی گذشته در خدمتتان هستیم. با زومجی همراه باشید.

معمولا هر ساله در چنین ایامی، شاهد تایید و یا معرفی بازی‌های بزرگ سال بعد هستیم. این رویه امسال هم تکرار شده و اخباری مهم از نسخه‌های بعدی Call of Duty، Watch Dogs و TitanFall به گوش می‌رسد. البته هنوز شاهد معرفی این بازی‌ها به صورت رسمی نبوده‌ایم، اما انتظار داریم تا در همین روزها، اطلاعات و تصاویر جدیدی از این بازی‌های بزرگ منتشر شود. از طرفی به زمان عرضه‌ی بزرگ‌ترین بازی‌های زمستان نیز نزدیک می‌شویم و تنور بازار بسیار داغ خواهد شد.

for hafte name 1

تنها یک هفته زمان طول کشید تا بازی Call of Duty Black Ops 3 دوباره به صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌های انگلستان باز گردد و صدر نشین هفته قبل، یعنی Lego Marvel Avengers را به مکان دوم بفرستد. بازی Black Ops 3، این هفته با یازده درصد افزایش فروشی که داشت، برای نهمین بار از زمان انتشارش در صدر جدول پرفروش‌ترین بازی‌ها قرار گرفت. بازی Lego Marvel Avengers که هفته دوم انتشارش را سپری می‌کند و هفته گذشته توانسته بود صدر جدول را از آن خود کند، این هفته با ۴۱ درصد افت فروش، به مکان دوم رضایت داد. در مکان سوم جدول این هفته، بازی جدید باندای نامکو یعنی Naruto Shippuden: Ultimate Ninja Storm 4 که بر اساس مانگای محبوب ژاپنی به همین نام ساخته شده است قرار گرفت. این بازی در هفته گذشته برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی ویندوزی منتشر شد و توانست به دومین بازی پرفروش این مجموعه در هفته اول انتشار تبدیل شود. قرار گرفتن Ninja Storm 4 در مکان سوم باعث شد که بازی‌های مکان سوم و چهارم هفته گذشته یعنی FIFA 16 و Rainbow Six Siege، شوتر تاکتیکال جدید یوبی‌سافت،  با یک پله سقوط مواجه شوند و به ترتیب به مکان‌های چهارم و پنجم سقوط کنند.

در ادامه با ما همراه باشید تا مهم‌ترین اخبار و رویداد‌های هفته‌ی گذشته را مرور کنیم:

2

تاد هاوارد، کارگردان سری Fallout و Elder Scrolls امسال در کنفرانس توسعه‌دهندگان بازی جایزه‌ی یک عمر فعالیت مفید را دریافت خواهد کرد. هاوارد یکی از باسابقه‌ترین بازیسازهای این صعنت است که بیش از ۲۲ سال در کمپانی بتسدا فعالیت داشته است. او در دو سری محبوب  Fallout و Elder Scrolls نقش کلیدی ایفا کرده و بازی تحسین‌شده Fallout 4 جدیدترین اثر او است. از برندگان قبلی این جایزه می‌توان به هیدئو کوجیما، مارک سرنی و پیتر مولینو اشاره کرد. تاد هاوارد هم در کنفرانس توسعه‌دهندگان امسال که در تاریخ ۱۶ مارس (۲۶ اسفند) در سان‌فرانسیسکو برگزار می‌شود، به باشگاه برندگان این جایزه خواهد پیوست.

به نظر می‌رسد شخصی به صورت تصادفی، اولین ویدیو از بازی Forza Horizon 3،‌ قسمت بعدی مجموعه هورایزون را برروی اینترنت قرار داده است. در این ویدیو، ما یک محیط وسیع (که احتمالا خبر از جهان باز بودن بازی می‌دهد) به همراه لوگوی Horizon 3 را می‌بینیم. نکته جالب درباره شخصی که این ویدیو را آپلود کرده، این است که وی فقط برای قرار دادن این ویدیو در وب‌سایت دیلی‌موشن ثبت‌نام کرده و به همین دلیل تشخیص دادن این مسئله که این ویدیو واقعی است یا تقلبی، کار بسیار دشواری است:


با این همه ما مطمئن هستیم که باز هم به مانند رویه چند سال اخیر، مایکروسافت، امسال نیز بازی دیگری از مجموعه انحصاری فورزا منتشر خواهد کرد اما مایکروسافت هنوز در این رابطه هیچگونه اطلاعاتی ارائه نداده است و به نظر می‌رسد باید تا نمایشگاه E3 2016 برای شنیدن اخباری در رابطه با بازی، منتظر بمانیم.

بازی ایرانی ارتش‌های فرازمینی که چندی پیش به صورت فیزیکی در ایران منتشر شد، سرانجام با پشتیبانی کمپانی بریتانیایی مِرج گیمز، در تاریخ  ۱۴ اسفند بر روی شبکه جهانی استیم منتشر می‌شود.

برخلاف نسخه‌ی عرضه شده در ایران، E.T. Armies دیجیتالی دارای صداگذاری و رابط کاربری انگلیسی خواهد بود و از طرفی، همزمان با انتشار دیجیتالی در استیم، بخش چند نفره‌ی آنلاین بازی شروع به فعالیت می‌کند. در نسخه‌ی داخلی تنها بازیکنان قادر بودند تا در شبکه‌ی محلی به بازی چند نفره بپردازند. همچنین این بازی دارای دستآوردهای (اچیومنت‌) استیم نیز خواهد بود.

پیش از این اعلام شده بود که نسخه‌ی پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان بازی The Division دارای تنظیمات گرافیکی خواهد بود. اکنون سازندگان در مصاحبه ای اعلام کردند که تنظیمات نور‌پردازی بازی را هم برای بهبود نرخ فریم می‌توان تغییر داد. توانایی تغییر تنظیمات گرافیکی بر روی نسخه‌ی پی‌سی بازی‌ها چیز جدیدی نیست. اما اکنون که توانایی دستکاری این مقدار از تنظیمات بر روی نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 فراهم شده است قطعا بر روی نسخه‌ی پی‌سی این بازی گیمرها اختیارات بسیار بیشتری را خواهند داشت. از جمله تنظیمات گرافیکی دیگری که پیش از این اعلام شده بود بر روی نسخه‌های کنسولی بازی The Division وجود دارد می‌توان به یک تکنیک پسا‌پردازشی به نام Chromatic aberration اشاره کرد که به آن کج‌نمایی رنگی هم گفته می‌شود و باعث می‌شود تا رنگ‌های سبز، قرمز و آبی در نقاط با کنتراست بالا کمی پخش شده و متمایز از هم نشان داده شوند که این مسئله حالتی سینمائی‌تر به تصویر می‌دهد.

3

در خبری دیگر کمپانی یوبی‌سافت دلیل تاخیر‌های متعدد این اثر مورد انتظار را اعلام کرده استجولین گِریتی، یکی از سازندگان بازی، اعلام کرده که تاخیر‌های The Division تاثیر زیادی در کیفیت عالی فعلی این بازی داشته‌اند. یوبی‌سافت همچنین اعلام کرده که بتای عمومی بازی The Division‌ از تاریخ ۲۹ بهمن ماه در دسترس قرار خواهد گرفت.

هفته‌ی قبل اطلاعاتی از مشخصات و تاریخ عرضه کلیه بسته‌های الحاقی بازی StarWars Battlefront در اینترنت فاش شد و بلافاصله پاک شد اما قبل از آن کاربران فعال موفق شدند به موقع آنها را ذخیره کنند! بر طبق این اطلاعات شاهد انتشار شش بسته‌ی الحاقی از تاریخ ۲۲ اسفند ماه ۱۳۹۴ تا ۲۲ آبان ماه ۱۳۹۵ خواهیم بود. همه این DLC ها بر اساس سه‌گانه اصلی خواهند بود و در این بسته‌ها محتویاتی مرتبط با Force Awakens یا سایر موارد وجود نخواهد داشت.

شایعات از این قرار است که نسخه سوم بازی Left 4 Dead در سال ۲۰۱۷ عرضه خواهد شد و ۴ کاراکتر برای بازی بصورت چند‌نفره نیز در آن طراحی شده است. این ۴ کاراکتر شامل یک زن با نامکاترین، یک گنگستر با نام ایروین، یک شخصیت علاقمند به کتاب‌های کمیک به نام کنان و یک مبارز کنپو با نام گرت جی آر می‌شود. هنوز منبع موثقی برای این اخبار وجود ندارد اما با توجه به آنکه نسخه قبلی بازی سال ۲۰۰۹ عرضه شد و از آن زمان تاکنون خبری از این فرنچایز نیست این خبر در مورد تاریخ عرضه Left 4 Dead 3 دور از واقعیت هم نیست. از این خبر که بگذریم با ورود هدست واقعیت مجازی HTC و Valve و ارائه موتور بازی‌سازی مخصوص این هدست به توسعه دهنده‌گان انتظار می‌رود Left 4 Dead 3 از این هدست واقغیت مجازی هم پشتیبانی کند.

اخیرا استودیوی فرام سافت‌ور مراسمی برای بازی Dark Souls 3 در کشور ژاپن برگزار کرد که در آن بازیکن‌ها می‌توانستند نسخه‌ای از این بازی را تجربه کنند. طبق اعلام افرادی که موفق به تجربه‌ی بازی در این مراسم شده‌اند، سرعت حرکات شخصیت اصلی نسبت به نسخه‌ای که در زمان تست شبکه‌ی بازی عرضه شد، آهسته‌تر بود. همچنین  بندای نامکو تریلر سینمایی آغازین مربوط به بازی نقش‌آفرینی آینده‌اش یعنی Dark Souls 3 را منتشر کرد:

|

در این ویدئوی جذاب و شگفت‌انگیز، شخصیت‌ها و موجوداتی را می‌بینیم که در طول بازی و در دنیای افسانه‌ای «لاتریک» با آنها مواجه خواهیم شد. «آلدریچ، فرشته‌ی اعماق»، «لشگر ارواح فارون» و «یارم غول‌پیکر» سه دشمن اصلی در Dark Souls 3 هستند که با صدای خسته و حزن‌انگیز راوی، در ویدئوی زیر معرفی می‌شوند. همچنین صحبت‌هایی در مورد شایعات قدیمی شنیده می‌شود که مسافران را به سرزمین‌های شمالی کشانده است. این بازی در تاریخ ۲۴ مارس ۲۰۱۶ (۵ فروردین ۱۳۹۵) برای رایانه‌های شخصی، پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان در ژاپن منتشر می‌شود و ۱۲ آوریل (۲۴ فروردین) در سایر نقاط جهان عرضه می‌گردد.

این روز‌ها بازی‌های سبک ترس اکثرا دنباله رو نسخه لغو شده سری ساینت هیل و دمو P.T آن هستند و اخیرا هم یک اثر جدید با نام Visage با الهام از این بازی کمپین کیک‌استارتر خود را آغاز کرده است. سازندگان Visage در شرح بازی اعلام کرده‌اند که در این اثر شاهد یک روایت داستانی غنی در کنار جلوه‌های بصری عالی خواهیم بود که هدف اولیه آن عرضه برای رایانه‌های شخصی با پشتیبانی از واقعیت مجازی در ماه ژانویه (دی-بهمن) سال ۲۰۱۷ است و در صورت کسب بودجه بیشتر، نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 آن نیز تولید خواهند شد. در این بازی گیمر‌ها باید توجه زیادی به جزییات داشته باشند و همواره این حس به آن‌ها اعمال خواهد شد که اتفاقی در شرف وقوع است. به‌علاوه برخی رویداد‌های بازی هم به شکلی تصادفی رخ خواهند داد که ارزش تکرار این اثر را بالا می‌برد. تمام کردن بخش داستانی بازی در مجموع ۶ الی ۸ ساعت طول می‌کشد و وقایع بازی در داخل یک خانه روایت می‌شوند که در گوشه گوشه آن اتفاقات عجیبی رخ می‌دهد و داستان بازی از طریق آن‌ها روایت می‌شود. به‌علاوه از آن جایی که Visage یک بازی در سبک ترس روانی است گیمر‌ها باید انتظار دیدن توهمات مختلف شخصیت اصلی را داشته باشند.

4

بسیاری از بازیکن‌ها به دلیل عدم وجود بخش‌ تک‌نفره در Titanfall از این بازی ناراضی بودند و به سازندگان آن اعتراض می‌کردند. به نظر می‌رسد که استودیوی ریسپاون این مشکل را در شماره‌ی دوم مجموعه برطرف کرده است. به نظر می‌رسد ین استودیو برای ساخت بخش تک‌نفره در بازی اول منابع کافی در اختیار نداشت، اما حالا پول و نیروی انسانی زیادی دارد و می‌تواند در کنار بخش چندنفره‌ی آنلاین، یک بخش داستانی تک‌نفره و جذاب نیز برای Titanfall 2 بسازد. در خبری دیگر شرکت اسباب‌بازی مک فارلین (McFarlane Toys) اعلام کرد که بازی Titanfall 2 همراه با اکشن فیگورهایی که این کمپانی برای مجموعه‌ی Titanfall می‌سازد، امسال منتشر خواهد شد. البته الکترونیک آرتز، ناشر مجموعه‌ی Titanfall این خبر را تایید نکرده است. با این حال، قبلا اعلام شده بود که الکترونیک آرتز بازی Titanfall 2 را در سال مالی ۲۰۱۷ که از ابتدای ماه آوریل ۲۰۱۶ (۱۳ فروردین ۹۵) آغاز می‌شود و در انتهای مارس ۲۰۱۷ (۱۱ فروردین ۹۶) پایان می‌یابد، منتشر خواهد کرد. تاریخی که مک فارلین اعلام کرده نیز در همین محدوده‌ی زمانی جای می‌گیرد.

در خبری داشتیم که بازی Red Dead Redemption از طریق قابلیت Backwards Compatibility برای کنسول ایکس‌باکس وان منتشر شده؛ ولی مایکروسافت اعلام کرده که این موضوع صرفا به خاطر یک اشتباه رخ داده است. مایکروسافت تمام بازی‌های کنسول ایکس‌باکس 360 را با امولاتور قابلیت Backwards Compatibility مورد آزمایش قرار می‌دهد تا از یک تجربه‌ی باکیفیت در میان تعداد زیادی از عناوین اطمینان حاصل کند. به خاطر رخ دادن یک خطا، بعضی از این بازی‌ها که هم‌اکنون در حال آزمایش هستند به طور تصادفی در دسترس قرار گرفتند. با این وجود، افرادی که قبلا Red Dead Redemption را برای ایکس‌باکس وان دانلود کرده بودند، تایید کردند که می‌توانند همچنان به صورت آفلاین به بازی بپردازند، ولی امکان بازی در حالت آنلاین وجود ندارد. همچنین بازی به شکل آفلاین قابل ذخیره کردن نیست که این ایراد به تنهایی می‌تواند ارزش تجربه‌ی آن را روی کنسول نسل جدید مایکروسافت از بین ببرد.

6

بازی Dead by Daylight جدید‌ترین ساخته‌ی استودیو‌های ناتی بِر و بیهِیویِر اینتراَکتیو (سازنده‌ی بازی Wet) است. این بازی که در همین هفته به طور رسمی معرفی شد، یک بازی چندنفره در سبک ترس و بقا است که از ایده‌ای بسیار جذاب و هیجان انگیز بهره می‌برد. در این بازی یکی از بازیکنان نقش یک قاتل را بازی می‌کند و سایر بازیکنان، که تعداد آن‌ها حداکثر به چهار نفر می‌رسد، نقش قربانیانی را بازی می‌کنند که باید برای بقا و زنده ماندن تلاش کنند و از دست این قاتل جانی جان سالم به در ببرند. سازندگان، این بازی را یک موش و گربه بازی تمام عیار معرفی کرده‌اند. با توجه به اینکه هنوز تاریخ عرضه‌ای برای این بازی اعلام نشده و تنها یک سری تصاویر هنری مفهومی از آن منتشر شده است می‌توان نتیجه گرفت که این پروژه هنوز در مراحل آغازین ساخت به سر می‌برد و باید منتظر اطلاعات جدیدتری از آن در ماه‌های آینده باشیم.

در حالی که گروه 3DM به عنوان یکی از مشهورترین گروه‌های کرک بازی‌های پی‌سی در چند سال اخیر فعالیت می‌کرد، اعضای این گروه تصمیم گرفتند تا فعالیت‌های خود را کاملا متوقف کنند. افزایش استفاده از قفل امنیتی Denuvo در بین ناشران بازی‌های ویدیویی منجر به مختل شدن فعالیت هکر‌ها در شکستن قفل بازی‌های پی‌سی شد و به همین دلیل هم آثاری مثل FIFA 16، Just Cause 3 و اخیرا هم Rise of the Tomb Raider تا به امروز کرک نشده‌اند. پیش از این گروه 3DM‌اعلام کرده بود که ممکن است تا دو سال آینده با بازی‌های کرک شده خداحافظی کنیم، اما به یک‌باره و در هفته‌ی گذشته، آن‌ها با یک بیانیه رسما از این حرفه خداحافظی کردند. به این ترتیب ممکن است برای همیشه با بازی‌های کرک شده خداحافظی کنیم!

صفحه‌ی رسمی پلی‌استیشن خاورمیانه اخیراً عکسی از کرش بندیکوت، شخصیت قدیمی و پرطرفدار دنیای بازی را در توییتر قرار داده است. تصویر جدیدی که در صفحه‌ی توییتر پلی‌استیشن خاورمیانه منتشر شده، کرش بندیکوت را با ظاهر امروزی‌ترش به نمایش درآورده است. این تصویر در قالب نوعی پوستر «تحت تعقیب» طراحی شده و کلمه‌ی عربی «مطلوب» در بالای آن نقش بسته؛ ضمن اینکه لوگوی پلی‌استیشن هم در گوشه‌ای از آن قرار گرفته است. هنوز مشخص نیست که توییت فوق با چه هدفی پست شده؛ ولی مدتی قبل هم نظاره‌گر اشاره‌ی یکی از مسئولین سونی به این شخصیت بودیم. دو ماه پیش بود که شاون لایدن، مدیر سونی آمریکا، با تیشرتی با طرح کرش بندیکوت در مراسم PlayStation Experience 2015 حضور پیدا کرد. البته این حرکت که با واکنش مثبت طرفداران روبه‌رو شد، سرانجامی نداشت و معرفی نشدن بازی مرتبط در پایان مراسم، امیدهای آن‌ها را نقش بر آب کرد.

در روزهای گذشته بازی LEGO Star Wars: The Force Awakens   معرفی شد و گفته شد بازی محتوایی اضافه بر محتوای مرتبط با فیلم خواهد داشت. بر اساس تریلری که در زمان معرفی پخش شد مشخص بود که بازی بر اساس فیلم ساخته شده است و علاوه بر آن محتوای جذاب اضافه‌ایی نیز خواهد داشت.  بر اساس گفته‌های کارگردان LEGO Star Wars: The Force Awakens  شامل شش مرحله است. در ادامه جیمز ادن گفت در ابتدا تنها قرار بوده که بازی بر اساس فیلم پیش برود و هیچ مرحله اضافه‌ایی در آن نباشد اما بعد از مدتی تصمیم تیم سازنده عوض شد و محتوایی اضافه بر داستان فیلم را نیز در بازی طراحی شد! LEGO Star Wars: The Force Awakens در تاریخ ۲۸ ژوئن (۸ تیر ۹۵) برای پلتفرم‌های Nintendo 3DS، Wii U، پلی‌استیشن 4،پلی‌استیشن 3، پلی‌اسیتشن ویتا، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان و رایانه‌های ویندوزی عرضه خواهد شد.

بازی Clash Royale اثر جدید استودیوی سوپرسل در سبک بازی‌های MOBA است که نسخه بتا و محدود آن چندی پیش عرضه شده است. حال سازندگان بازی با انتشار تریلر کوتاهی تاریخ عرضه نسخه نهایی آن را نیز اعلام کرده‌اند:

|

همان طور که در ویدیو هم مشاهده می‌کنید، این بازی برای عرضه جهانی در ماه مارس ۲۰۱۶ (اسفند ۹۴-فرودین ۹۵) برنامه ریزی شده است. Clash Royale در اصل یک بازی کارتی است که در آن شاهد حضور شخصیت‌هایی از بازی Clash of Clans هم هستیم و البته برخی المان‌های سبک استراتژی و حتی MOBA هم در آن دیده می‌شود. این بازی همچنین یک حالت تورنمنت هم خواهد داشت که چند بازیکن به طور همزمان با یکدیگر رقابت می‌کنند و مدت زمان تقریبی هر یک از مبارزه‌های این بازی هم در حدود پنج دقیقه است.

گزارش‌ها حاکی از آن هستند که گوگل قصد دارد در سال جاری میلادی یک هدست واقعیت مجازی جدید، مانند گیر وی‌آر سامسونگرا به بازار عرضه کندگوگل دو-سه سالی است که با‌ هدست ارزان‌قیمت کاردبورد (Cardboard) وارد حوزه‌ی واقعیت مجازی شده است. شنیده‌ها حاکی از آن هستند که هدست جدید گوگل لنزها و بدنه‌ی بهتری نسبت به کاردبورد خواهد داشت و از حسگرهای داخلی هم بهره خواهد برد. آن‌طور که پیدا است، محصول فوق هم مانند گیر وی‌آر (Gear VR) تمام بار محاسباتی‌اش را بر دوش اسمارت‌فون میزبان‌اش قرار نمی‌دهد. البته هدست جدید با گیر وی‌آر یک تفاوت عمده خواهد داشت و آن اینکه با گوشی‌های اندرویدی بسیار بیشتری سازگار خواهد بود. در این میان، گویا برنامه‌های نرم‌افزاری گوگل برای واقعیت مجازی تا اندازه‌ای جدی است که ممکن است در آینده، اندروید را به‌عنوان سیستم‌عاملی مطرح کند که این فناوری نقش پررنگی در آن دارد.

مایکروسافت با فاصله چند روز از بروزرسانی قبلی که ۱۴ بهمن ارائه شد بروزرسانی دیگری برای  اعضای سرویس پیش‌نمایش ایکس‌باکس وان عرضه کرده است که تعدادی مشکلات کوچک را رفع و رجوع می‌کند. چند روز پیش در تاریخ سوم فوریه (۱۴ بهمن) مایکروسافت یک بروزرسانی را در اختیار  اعضای سرویس پیش‌نمایش ایکس‌باکس وان قرار داد که مشکلات کرش کردن اپلیکیشن و ویدیو و عدم اجرای بازی‌ها را حل می‌کرد. با فاصله سه روز از این بروزرسانی مایکروسافت در تاریخ ششم فوریه (۱۷ بهمن) بروزرسانی دیگری را نیز برای این دسته از کاربران ارائه کرد. از این بروزرسانی که بگذریم در آینده نزدیک مایکروسافت قرار است قابلیت پخش موزیک در پس‌زمینه را نیز در تاریخ نامشخصی برای ایکس‌باکس وان عرضه کند.

نسخه‌ی بتای بازی جدید مجموعه‌ی Hitman دیروز برای کنسول پلی‌استیشن 4 منتشر شد. کمپانی اسکوئر انیکس این موضوع را با انتشار یک تریلر از بازی اعلام کرده بود:

|

سخه‌ی بتای Hitman در یک مرکز آموزشی فوق سری جریان خواهد داشت و شما با تجربه‌ی آن متوجه می‌شوید که «مامور ۴۷» چگونه به یکی از اعضای سازمان ICA تبدیل شده است. این تمام اطلاعاتی است که تا کنون اسکوئر انیکس درباره‌ی بتای Hitman ارائه کرده است. ماه گذشته شرکت اسکوئر انیکس و استودیوی آی‌اُ اینتراکتیو اعلام کردند که Hitman در زمان انتشار یک بازی کامل نخواهد بود، بلکه به صورت اپیزودی عرضه می‌شود.

در حالی که هنوز کنسول مرموز Nintendo NX که در سکوت خبری به سر می برد عرضه نشده است، شایعات خبر از عرضه‌ی یکی از بازی های کنسول نسل هشتمی سونی، که به توان پردازش گرافیکی بالایی هم احتیاج دارد، برای این کنسول ژاپنی می دهند.   همچنین طبق اخبار غیر موثق، کیت توسعه کنسول نینتندو پیش از این در اختیار توسعه دهندگان third party برجسته‌ای قرار گرفته است و آنها هم اکنون مشغول ساخت بازی برای این کنسول هستند. توسعه دهندگان منتخب معمولا مدت‌ها قبل از عرضه یک کنسول، کیت توسعه آن را دریافت می‌کنند و بازی‌هایی که توسط سایر توسعه دهندگان برای عرضه در روز انتشار کنسول ساخته می‌شود، به دلیل عدم دسترسی به کیت توسعه، ممکن است به تاریخ انتشار نرسد. پیش از این اعلام شده بود نینتندو NX در دو واحد جداگانه ارائه می‌شود و عرضه واحد قابل حمل آن در آینده نزدیک خواهد بود. همچنین این کنسول با یک بازی Smash Bros منتشر خواهد شد.

7

بازی Firewatch یکی از آثار متفاوت امسال است که ۲۰ بهمن برای پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه شد. حال سازندگان بازی اعلام کرده‌اند که احتمال عرضه این اثر برای ایکس‌باکس وان هم وجود دارد. Firewatch داستان مردی را در قالب یک بازی ماجراجویی اول شخص روایت می‌کند که با رها کردن زندگی خود به یک دیده‌بان جنگل تبدیل شده است.

در حالی که چندی پیش سازندگان بازی The Binding of Isaac از احتمال عرضه نسخه iOS بازی خبر دادند، به نظر می‌رسد که مانع اصلی در مقابل رخ دادن این اتفاق سیاست‌های کمپانی اپل باشد. دلیل این امر نوعی خشونت علیه کودکان ذکر شده است! داستان بازی The Binding of Isaac در مورد پسر بچه‌ای است که از دست مادرش به زیرزمین مملو از موجودات اهریمنی خانه‌اش پناه برده و حال باید با این دشمنان برای زنده ماندن مبارزه کند.

کمپانی بیگ بِن اینتراکیتو تاریخ انتشار هشتمین نسخه از سری بازی‌های شرلوک هولمز را مشخص کرده که بر اساس آن The Devil’s Daughter خرداد ۹۵ عرضه خواهد شد. سری بازی‌های ماجراجویی شرلوک هولمز توسط استودیو فراگ ورز ساخته می‌شوند و اولین نسخه از این مجموعه در سال ۲۰۰۲ با نام The Mystery of The Mommy عرضه شد. تا به امروز هفت نسخه از این سری بازی‌ها عرضه شده‌اند که آخرین آن‌ها با نام Crime and Punishment در سال ۲۰۱۴ منتشر شد و توانست بازخورد‌های خوبی هم از طرفداران و منتقدین کسب کند. به همین دلیل هم مهر ماه ۹۴ نسخه هشتم این سری با نام The Devil’s Daughter معرفی شد که امروز بیگ بِن، ناشر بازی، تاریخ انتشار آن را اعلام کرده است که بر اساس آن این بازی در تاریخ ۷ خرداد ۹۵ برای ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن 4 و رایانه‌های شخصی ویندوزی عرضه خواهد شد.

دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان سرانجام می‌توانند در هفته‌ی آینده، بازی Rocket League را، آن‌هم با محتویاتی ویژه، بر روی این کنسول تجربه کنند. Rocket League ۱۷ فوریه (۲۸ بهمن) می‌توانیم نظاره‌گر عرضه‌ی این بازی پرطرفدار بر روی پلتفرم فوق باشیم. این در حالی است که کاربران پلی‌استیشن 4 ورایانه‌های شخصی ویندوزی از اوایل تابستان به Rocket League دسترسی داشته‌اند. البته در عوض، سایانیکس، سازنده‌ی بازی، محتواهایی اختصاصی را برای دارندگان ایکس‌باکس وان در نظر گرفته که با توجه به بازی‌های انحصاری این کنسول تهیه شده‌اند.

8

به نظر می‌رسد که زمان عرضه‌ی هدست پلی‌استیشن VR مشخص شده و احتمالاً حدود دو ماه دیگر می‌توانیم آن را در بازار ببینیم. وب‌سایت Vrse که در زمینه‌ی «تجربیات مبتنی بر واقعیت مجازی» فعالیت می‌کند، اخیرا تصویری منتشر کرده که در آن فهرستی از پلتفرم‌های مورد پشتیبانی Vrse را به نمایش گذاشته است. نکته‌ی جالب اینجاست که در جلوی نام پلی‌استیشن VR عبارت «آوریل ۲۰۱۶» نوشته شده است. البته مشخص نیست که دست‌اندرکاران Vrse این تاریخ را بر چه مبنایی به دست آورده و اعلام کرده‌اند؛ ولی با توجه به زمان‌هایی که در جلوی نام سایر محصولات نوشته شده، این تاریخ چندان ساختگی و نامربوط به نظر نمی‌آید.

کمپانی یوبی‌سافت اخیرا طی جلسه‌ای گزارشی از عملکرد خود در سال مالی ۲۰۱۵ منتشر کرده که در جریان آن عرضه چند بازی بزرگ از جمله Watch Dogs 2، For Honor و یک IP کاملا جدید پیش از ماه آوریل ۲۰۱۷ (فروردین / اردیبهشت ۹۶) تایید شده است. نسخه اول بازی واچ داگز در سال ۲۰۱۴ عرضه شد و علی‌رغم داشتن پتانسیل بالا برای تبدیل شدن به یک شاهکار، به دلیل وجود برخی مشکلات در گیم‌پلی و البته کاهش گرافیک عجیب بازی در مقایسه با دمو‌های نمایش داده شده، نتوانست به اثری خیلی عالی تبدیل شود. با این حال با گذشت چندین سال یوبی‌سافت با درس‌هایی که از نسخه قبلی گرفته می‌تواند نسخه دوم بازی را به یک اثر عالی تبدیل کند. به‌علاوه ممکن است در جریان نمایشگاه E3 2016 که خرداد ۹۵ (ژوئن ۲۰۱۶) برگزار خواهد، نسخه دوم Watch Dogs و IP جدید یوبی‌سافت به شکلی رسمی معرفی شوند.

در طرف دیگر، اکتیویژن طی جلسه ارائه گزارش مالی کمپانی خود، عرضه نسخه جدید سری Call of Duty را در سال ۲۰۱۶ تایید کرد که این اثر توسط استودیو اینفینیتی وارد ساخته می‌شود. اینفینیتی وارد نامی دوست داشتنی برای طرفداران ژانر شوتر اول شخص است و نسخه‌های محبوب سری Call of Duty از جمله سه گانه Modern Warfare توسط این استودیو ساخته شده است. حال و پس از تقسیم بازی Call of Duty بین تری‌آرک،اسلِج‌همِر گیمز و این استودیو، امسال نوبت بازی اینفینیتی وارد است که پس از نسخه Ghost شاهد اثری از آن‌ها نبودیم و این استودیو سه سال زمان صرف ساخت جدید‌ترین Call of Duty خود کرده است. آخرین خبر منتشر شده از جانب اکتیویژن در این جلسه هم عرضه یک بازی از سری Skylander در سال ۲۰۱۶ است که هنوز جزییات آن مشخص نشده است.

الکترونیک آرتز به تازگی اعلام کرد که نسخه‌ی پی‌سی آخرین قسمت از مجموعه بازی‌های خاطره انگیز Need for Speed را با امکاناتی اضافه از جمله رزولوشن 4K و نرخ فریم بدون محدودیت تا حدود یک ماه دیگر منتشر خواهد کرد. براساس این خبر، نسخه‌ی پی‌سی این بازی در تاریخ ۲۵ اسفند در آمریکای شمالی و ۲۷ اسفند در سایر نقاط منتشر خواهد شد. همچنین، EA اعلام کرده است که امکان تعویض دنده‌ی دستی برای نسخه‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان هم به زودی فراهم خواهد شد.

اگر از طرفداران سری بازی‌های داستان محور و اپیزودیک «The Walking Dead» هستید، خبر خوشحال کننده برای شما این است که نسخه فرعی این مجموعه تحت عنوان «The Walking Dead: Michonne» دو هفته‎ی دیگر عرضه خواهد شد.  قسمت اول مردگان متحرک: میشون «The Walking Dead: Michonne» که با نام In Too Deep شناخته می‎شود، در تاریخ ۲۳ فوریه ۲۰۱۶ (سه شنبه، ۴ اسفند ۱۳۹۴) برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن 3، پلی‌استیشن 4، ایکس‌باکس 360، ایکس‌باکس وان، رایانه‌های شخصی ویندوزی و مَک منتشر خواهد شد. بازی مذکور، کمی دیرتر برای اندروید و iOS یعنی در ۲۵ فوریه در دسترس قرار می‌گیرد.  رخ‎دادهای این قسمت، مربوط به شخصیت میشون، نحوه پیوستن او به پیت و خدمتکارانش در کشتی «Companion» برای کنکاج جهت تجهیزات و بازماندگان خواهد بود. قسمت‎های دوم و سوم هم به‎ترتیب با نام‎های Give No Shelter و What We Deserve در ماه‎های مارس و آوریل عرضه می‎شوند.

9

بازی Quantum Break دیگر در انحصار کنسول ایکس‌باکس وان نیست! رمدی اینترتینمنت با انتشار پستی رسمی عرضه این بازی را برای رایانه‌های شخصی و سیستم عامل ویندوز 10 هم تایید کرده است.  البته شاید موردی که حتی از تایید رسمی بازی برای پی‌سی هم جالب‌تر باشد، عرضه همزمان آن با نسخه کنسولی است، یعنی طرفداران در تاریخ ۱۷ فروردین ۹۵ (۵ آپریل) می‌توانند این اثر را بر روی ایکس‌باکس وان یا ویندوز 10 تجربه کنند. به‌علاوه افرادی که بازی را برای ایکس‌باکس وان پیش خرید کنند، می‌توانند در زمان انتشار نسخه پی‌سی آن را به صورت رایگان از طریق فروشگاه ویندوز دانلود کنند. همچنین امکان استفاده از فایل‌های ذخیره هریک از نسخه‌ها در دیگری هم وجود خواهد داشت.

مد کَتز (Mad Catz) یکی از مشهور‌ترین کمپانی‌های شاغل در زمینه تولید محصولات مرتبط با بازی است که اخیرا طی گزارشی اعلام کرده فروش کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 در مجموع به ۶۰ میلیون واحد رسیده است. چندی پیش بلیک جورگنسون، مدیر ارشد مالی کمپانی  الکترونیک آرتز، اعلام کرد که کنسول‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن 4 تا پایان سال ۲۰۱۵ در مجموع ۵۵ میلیون عدد فروش داشته‌اند که سهم کنسول مایکروسافت در این بین ۱۹ میلیون و سهم کنسول سونی ۳۶ میلیون است. حال دیوید مک کوئن، مدیر ارشد مالی کمپانی مد کتز اعلام کرده که در طی یک ماهی که از سال ۲۰۱۶ می‌گذرد، ۵ میلیون کنسول دیگر هم در جهان فروخته شده و مجموع میزان فروش این دو کنسول به ۶۰ میلیون رسیده است.

با رشد سخت‌افزاری گوشی‌های موبایل بازی‌های متنوعی برای این وسیله‌ها عرضه می‌شوند و شاهد رشد روزافزون بازی‌های موبایل هستیم. حال یک گروه تحقیقاتی اعلام کرده که در سال ۲۰۱۵، بازی‌های موبایل ۸۵ درصد از سهم کلی بازار برنامه‌های موبایل را کسب کرده‌اند. گروه تحقیقاتی App Annie اخیرا گزارشی جالب در مورد بازار برنامه‌های موبایل در سال ۲۰۱۵ منتشر کرده که بر اساس آن میزان فروش کلی برنامه‌های موبایل در سال گذشته معادل ۵۱ میلیارد دلار اعلام شده است که در این میان بازی‌های موبایل با فروش ۳۴/۸ میلیارد دلاری سهمی ۸۵ درصدی به خود اختصاص داده‌اند و فقط ۱۵ درصد سهم نرم افزار‌های دیگر است.

10

نسخه آزمایشی بازی Homefront: The Revolution، عصر روز ۲۲ بهمن  به‌صورت انحصاری در اختیار دارندگان کنسول ایکس‌باکس وان قرار گرفت. بتای بازی تنها  یکی از حالت‌های بخش چندنفره را به نام حالت «مقاومت» شامل می‌شود؛ در این حالت بازیکنان در قالب گروه‌های چهار نفره و به‌صورت همکاری چند‌نفره (Co-op) قادر به تجربه بازی خواهند بود. بدین ترتیب امکان تجربه بخش داستانی Homefront: The Revolution در هنگام فعال بودن سرورهای مربوط به نسخه بتای آن امکان‌پذیر نیست و باید به حالت «مقاومت» اکتفا کنید. Homefront: The Revolution در تاریخ ۱۷ مه ۲۰۱۶ (۲۸ اردیبهشت‌ ۱۳۹۵) برای سیستم‌عامل ویندوز و کنسول‌های پلی‌استیشن 4 و ایکس‌باکس وان عرضه خواهد شد.

 

در انتها نگاهی می‌اندازیم به منتخب مهمترین مقالات و مطالب منتشر شده در زومجی در هفته‌ای که گذشت: (برای خواندن مطالب روی تصویر مورد نظر کلیک کنید)

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15

امیدواریم از عملکرد تیم زومجی در هفته‌ای که گذشت راضی بوده باشید. ما را در جریان نظرات و انتقادات خود بگذارید. شما همچنین می‌توانید آخرین رخدادهای زومجی را از صفحه‌ی  اینستاگرام زومجی و صفحه رسمی زومجی در لاین دنبال کنید.

با کانال رسمی زومجی در تلگرام هم می‌توانید هر جا و هر لحظه از داغ‌ترین مطالب زومجی مطلع شوید.

اگر هم از دارندگان کنسول پلی‌استیشن 4 هستید، به جامعه‌ی رسمی زومجی در شبکه‌ی PSN ملحق شوید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده