نویسنده: افشین پیروزی
// دوشنبه, ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۶:۰۰

فروشگاه GOG سیستمی مشابه Early Access استیم معرفی کرد

یکی از ویژگی‌های جالب فروشگاه مشهور استیم امکان دسترسی پیش از موعد به نسخه در حال ساخت بازی‌ها است که با نام Early Access شناخته می‌شود. حال فروشگاه GOG هم سیستم مشابهی را با نام Games in Development راه‌اندازی کرده است. با زومجی و جزییات خبر همراه باشید.

امکان دسترسی پیش از موعد به نسخه در حال ساخت بازی‌ها چندی است که در فروشگاه استیم وجود دارد و هم با استقبال خوب بازیسازان و هم گیمر‌ها روبرو شده است. چرا که استودیو‌های بازیسازی می‌توانند بازی خود را از این طریق عرضه و به نوعی پیش‌فروش کنند. آن‌ها همچنین می‌توانند در‌آمد ادامه ساخت بازی را کسب کنند و هم این که مشکلات و باگ‌ها بازی را بر اساس بازخورد گیمر‌ها تا نسخه نهایی رفع کنند. گیمر‌ها هم می‌توانند حداقل بخشی از بازی‌ها را پیش از عرضه نسخه نهایی آن تجربه کنند، که معمولا امتیازات ویژه دیگری هم از طرف بازیساز به این افراد تعلق می‌گیرد.

حال فروشگاه GOG که یکی دیگر از فروشگاه‌های مشهور عرضه دیجیتالی بازی‌ها است و به دلیل عدم استفاده از قفل DRM تجربه راحت‌تری برای گیمر‌ها در استفاده از بازی‌ها فراهم می‌کند، تصمیم گرفته تا سیستم مشابهی را با نام «Games in Development» معرفی کند که امکان عرضه بازی‌های تکمیل نشده را بر روی این فروشگاه فراهم می‌کند. البته GOG تصمیم گرفته تا این سیستم تفاوت‌هایی هم با Early Access استیم داشته باشد.

اولین تفاوت، این است که سیستم مخصوص GOG فقط از بازی‌هایی پشتیبانی خواهد کرد که مسئولین این فروشگاه کیفیت آن را تایید کنند:

ما فقط بازی‌هایی را از طریق سیستم Game in Development به فروش خواهیم رساند که از کیفیت آن‌ها مطمئن باشیم. بازی‌هایی که کیفیت ثابت شده‌ای دارند و همچنین بازی‌هایی که مشتریان ما خواستار اضافه شدن آن‌ها هستند، جزو آثار موجود در این قابلیت خواهند بود.

تا امروز بازی‌های Starbound، Ashes of the Singularity، Project Zomboid، TerraTech و The Curious Expedition در قسمت دسترسی پیش از موعد فروشگاه GOG موجود هستند و می‌توان آن‌ها را خریداری کرد. البته این سیستم فروشگاه مذکور یک ویژگی جذاب دیگر هم دارد که آن را از رقبا متمایز می‌کنند و آن امکان برگشت دادن پول در صورت نارضایتی کاربر است:

بازی‌های عرضه شده در سیستم Games in Development همگی از یک قانون خیلی ساده پیروی خواهند کرد و آن برگشت دادن بی چون و چرای پول خریدار در صورت نارضایتی در بازی ۱۴ روزه پس از خرید است. اگر خریداری به هر دلیل اعم از مشکلات فنی بازی، ضعف بازی یا حتی عدم رضایت شخصی از سبک بازی خواستار پس گرفتن پولش باشد، مبلغ پرداخت شده توسط وی بلافاصله برگردانده می‌شود.

فروشگاه GOG همچنین اعلام کرده که کلاینت GOG Galaxy این کمپانی (که عملکردی مشابه کلاینت استیم دارد) بخشی مخصوص بازی‌های سیستم Games in Development خواهد داشت که از طریق آن می‌توان در صورت مشکل‌ساز بودن بروزرسانی‌های عرضه شده توسط بازیساز، به راحتی به نسخه قبلی و سالم بازی برگشت و به این شکل از مشکلات احتمالی پیش آمده توسط آپدیت‌ها پیشگیری کرد.

حال باید منتظر ماند و دید که در تقابل Early Access استیم و Games in Development فروشگاه GOG کدام یک در جذب کاربر و بازیساز موفق‌تر خواهند بود. نظر شما در این مورد چیست؟

منبع: Attack of the Fanboy


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده