نویسنده: مرتضی تقوی
// یکشنبه, ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ ساعت ۱۲:۳۰

ایکس باکس وان و پلی استیشن 4 هم می‌توانند ست-تاپ باکس باشند

بر خلاف کشورمان، در بسیاری از کشور‌های دیگر مخاطبان شبکه‌های کابلی هرماهه هزینه‌هایی را برای دریافت این شبکه‌ها پرداخت می‌کنند که یکی از بخش‌های ثابت آن هزینه‌ی دستگاه ست-تاپ باکس است. اما آیا از کنسول‌های جدید نمی‌توان به جای این دستگاه‌ها استفاده کرد؟ با زومجی همراه باشید.

برخلاف سیستم تلویزیونی که ما در کشورمان از آن استفاده می‌کنیم، در کشور‌های آمریکای شمالی، اروپا، استرالیا، شرق آسیا و تا حدودی هم آمریکای جنوبی و خاورمیانه شبکه‌های کابلی مرسوم هستند که مخاطبان برای دریافت آنها علاوه بر نیاز به دستگاه ست-تاپ باکس، هزینه‌هایی را هم به سرویس دهندگان پرداخت می‌کنند. یکی از مشکلات عدیده‌ای که بسیاری از مردم آمریکا درگیر آن هستند هزینه‌ی بسیار بالای دستگاه‌های ست-تاپ باکس برای دریافت شبکه‌های کابلی و بازار محدود آنها است که در نتیجه اکثرا ترجیح می‌دهند تا این دستگاه‌ها را از خود Streaming media conceptهمان سرویس‌دهندگان اجاره کنند و ماهانه مبلغ مازادی را بپردازند.

اگر در خاطر‌تان باشد زمانی که کنسول ایکس‌باکس وان معرفی شد، مایکروسافت از هدفش برای توسعه‌ی کنسول خود به عنوان یک سیستم سرگرمی همه کاره در هر خانه‌ای صحبت می‌کرد. این صحبت قطعا شامل استفاده از این کنسول نسل هشتمی به عنوان یک دستگاه ست-تاپ باکس برای تلوزیون هم می‌شد؛ صحبت‌هایی که البته رنگ باخت و به فراموشی سپرده شد.

به نظر می‌رسد با وجود فراموش کردن این ایده از سوی ایکس‌باکس و تمرکز بر روی بازی‌ها، کمیسیون ارتباطات فدرال که مسئولیت بخش هایی مانند رسانه، پهنای باند، فرکانس رادیویی و غیره را در ایالات متحده دارد، چشم به قدرت این کنسول‌های بازی و سایر دستگاه‌های جایگزین برای پایان دادن به وضع موجود دوخته است. دیدگاه این کمیسیون این است که قوانین مربوط به این دستگاه‌ها باید ساده‌تر شوند و فضای بازار برای عرضه‌ی بیشتر و متنوع‌تر آنها محیا شود. در بخش‌هایی از گزارش سایت Recode در همین مورد می‌خوانیم:

اگر شما هم برای پکیج ۹۹دلاری تلوزیون کابلی، تلفن و اینترنت ثبت نام کرده‌اید و از بالا بودن قبضتان متعجبید، یکی از دلایلش این است؛ این مساله که با وجود اینکه شرکت سرویس‌دهنده به شما تمام پول ست-تاپ باکسی را که به شما اجاره داده و حتی بیشتر از آن را از هزینه‌های پرداختی شما تا کنون درآورده است، اما دست از سرتان بر نمی‌دارد و شما باز هم باید برای آن هزینه‌ی مازاد پرداخت کنید. به طور کلی، مشترکین در ایالات متحده سالانه ۲۰ میلیارد دلار را به همین شکل صرف هزینه‌ی کرایه‌ی دستگاه‌های ست-تاپ باکس می‌کنند. (شاید بپرسید دلیل این کار چیست و چرا مردم این دستگاه‌ها را خریداری نمی‌کنند؟) بر اساس بررسی‌ که اخیرا صورت گرفت، قیمت دستگاه‌های ست-تاپ باکس در طول ۲۰ سال گذشته ۱۸۵ درصد افزایش داشته، در حالیکه قیمت کامپیوتر، تلویزیون و موبایل با کاهشی ۹۰ درصدی رو به رو شده است. نباید اوضاع به همین شکل بماند.

xbox ps4این مساله به شکل تئوری خصوصا با توانایی‌های ایکس‌باکس وان و پلی استیشن‌4 ایده‌ی خوبی به نظر می‌رسد. در قابلیت این کنسول‌ها برای انجام دادن کار دستگاه‌های ست-تاپ باکس و دی وی آر شکی نیست، خصوصا اینکه در استفاده‌ی اصلی آنها به عنوان ابزارهای بازی هم خللی ایجاد نمی‌کند. شاید بتوان این مشکل را با استفاده از همین دستگاه‌های جایگزین حل کرد.

نکته‌ی جالب این پیشنهاد کمیسیون ارتباطات فدرال شباهت آن به برنامه‌های اولیه‌ی مایکروسافت برای کنسولش است. اما آیا با این مباحث کسی دوباره سراغ این برنامه‌ها و ایده‌ها را خواهد گرفت؟ نظر شما چیست؟ آیا از تبدیل کنسول ایکس‌باکس خود به یک دستگاه سرگرمی همه کاره استقبال می‌کنید یا ترجیه می‌دهید کنسولتان همین قابلیت‌های کنونی‌اش را حفظ کند؟

منبع: SegmentNext


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده