نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۲۲ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۱:۳۰

اپیدمی بسته‌های به‌روزرسانی روز‌ اول، بلای جان کاربران نسل هشتم

وقتی مایکروسافت کنسول نسل هشتمی خود را معرفی کرد، قصد داشت تا یک شرط را برای خریداران بگذارد و آن هم نیاز به اتصال اینترنت برای بازی یا امور دیگر بود.

حالا پس از گذشت این مدت و کش‌ و‌ قوس‌های فراوان چه چیزی تغییر کرده است و آیا عقب‌نشینی مایکروسافت واقعا به سود مخاطبان بوده‌است، این طور به نظر نمی‌رسد. با زومجی همراه باشید تا به بررسی این موضوع بپردازیم.

پس از آن‌که مایکروسافت با این تصمیم که ایکس‌باکس‌وان برای داشتن کارایی باید به اینترنت متصل باشد، از یک طرف مورد هجوم کاربران قرار گرفت و از طرف دیگر با مانور سونی روی این موضوع روبرو شد. سونی تایید داشت که پلی‌استیشن ‌4 مانند سایر کنسول‌های سابق سونی، بدون اتصال به اینترنت هم قابل استفاده است. فشار کاربران باعث شد تا مایکروسافت عقب‌نشینی کرده و لزوم اتصال به اینترنت در ایکس‌باکس‌وان را حذف کرد. اما آیا واقعیت این است و موضوع همین‌جا ختم می‌شود؟ با گذشت یک سال از شروع به کار کنسول‌های نسل هشتم، به نظر می‌رسد این تغییر رویه فقط در ظاهر بوده است و باطن ماجرا باز هم به ضرر مخاطبان و کاربران این کنسول‌ها است. تا سال ۲۰۱۳، وقتی مراحل ساخت یک بازی به اتمام می‌رسید و به قول معروف «گُلد» می‌شد و برای طی کردن مراحل انتشار و بسته‌بندی و ارسال به مغازه‌ها به دست ناشر بازی سپرده می‌شد، بازی در بهترین حالت تکنیکی خود قرار داشت و آماده بازی کردن بود. از شروع نسل هشتم و در حال حاضر واقعیت چیز دیگری است و ناشران ابتدا بازی را عرضه می‌کنند و سپس آن را بروزرسانی می‌کنند. رویه‌ای که نشان می‌دهد آن دسته از کسانی که از دسترسی به اینترنت محروم هستند یا توانایی دریافت فایل‌های چندین گیگابایتی را ندارند، باید در ازای پرداخت وجه، یک بازی را ناقص و پر از ایراد و اشکال را انجام دهند.

۱۰ گیگابایت به‌روزرسانی! ۱۰ گیگابایت به‌روزرسانی!

نمی‌توان منکر این شد که این اتفاق در نسل هفتم نمی‌افتاد، اما مانند امروز به اپیدمی تبدیل نشده بود. اپیدمی که بسیاری از ناشران بزرگ مانند سونی، مایکروسافت، اکتیویژن و یوبی‌سافت به آن عادت کرده‌اند و حتی به نظر‌می‌رسد انتشار بازی توسط آن‌ها به این موضوع وابسته هم شده است. به راحتی می‌توان گفت تقریبا تمامی بازی‌های بزرگ با این مشکل رو‌به‌رو هستند و این قمار خطرناکی است که با محصولات خود می‌کنند. تکمیل بازی که به صورت ناقص عرضه شده به عهده کاربری نیست که بازی را به قیمت یک بازی کامل و بدون‌ ایراد خریده است. این مشکل زمانی حاد می‌شود که ایرادات بازی‌ها طبق پیش‌بینی‌ها حل نمی‌شود و دیگر بسته‌های به‌روزٰرسانی جوابگوی حل مشکلات نیستند. نمونه بارز این موضوع بدون شک Assassin's Creed: Unity است که ارائه بسته‌های مختلف با حجم‌های بالا هم نتوانست از مشکلات بی‌شمار بازی بکاهد. مشکلاتی که کاربر نمی‌تواند با شناسایی آن‌ها قبل از تصمیم به خرید بازی، انتخاب خود را تغییر دهد.

نسل هشتم درگیر بیماری است که به  اپیدمی بسته‌های بروزرسانی روز اول (Day One) مشهور است

حتی اگر بسته‌های بروز‌رسانی بتوانند مشکل بازی را حل کنند و کاربرانی که بازی را چه به صورت فیزیکی و چه به صورت دیجیتالی خریده‌اند همان دقیقه اول اقدام به نصب این بسته‌ها کنند، تکلیف کاربرانی که توانایی دانلود چندگیگابایت را ندارند و بنا بر قول سازندگان مبنی بر این‌که کنسول‌های نسل هشتم بدون اینترنت هم قابل استفاده خواهد بود، اقدام به خرید این کنسول‌ها کرده‌اند چه می‌شود؟

driveclub-error-day6 صفحه خطا بازی Driveclub هنگام وصل شدن به سرورهای بازی، صفحه‌ای که امان از مخاطبان بازی بریده‌ بود

اگر فکر می‌کنید بازی‌هایی مانند LittleBigPlanet 3، Halo Master Chief Collection یا Assassin's Creed: Unity با وجود نصب بسته بروز‌رسانی که روز اول انتشار بازی عرضه می‌شود هم پر از باگ و اشکالات فنی است یک لحظه این بازی‌ها را بدون این بسته بروزرسانی تصور کنید که چه تجربه‌ بدی برای مخاطب رقم خواهد زد. تجربه بدی که به واسطه ایراداتی مانند باگ‌های فراوان، کرش شدن‌های پی‌در‌پی بازی، خراب شدن فایل‌های ذخیره‌سازی و بسیاری مشکل دیگر در بخش‌ چندنفره بازی‌هایی مانند Driveclub و Halo: Master Chief Collection که به دلیل کثرت موارد، وارد آن نمی‌شویم. تمام این تجربه‌ها و ایرادات فنی بازی‌های نسل هشتم باعث می‌شود تا توصیه کنیم که اگر به اینترنت پرسرعت و مطمئن برای دریافت بسته‌های به‌روزرسانی دسترسی نداید، سمت بازی‌های چند نفره نروید. اگرچه بسته‌های بروزرسانی که به بسته‌های روزاول ( Day One Patch) معروف شده‌اند، صرفا بد نیستند و نشانگر تلاش قابل تحسین سازندگان و توسعه‌ٔهدنگان برای بهبود هرچه بیشتر بازی است اما نه زمانی که بازی از مشکلات عمده رنج می‌برد و استانداردهای لازم را برای عرضه عمومی طی نمی‌کند. ما نباید شاهد مشکلاتی باشیم که معنای کنسول‌های خانگی را زیر سوال می‌برد، این که اصل وجود این کنسول‌ها این است که آماده بازی هستند اما الان این‌طور نیست. به علاوه عرضه بازی ناقص و به وجود آمدن اپیدمی بسته‌های بروزرسانی روزاول باعث شده تا سازندگان بلافاصله بعد از گُلد شدن بازی، آن را برای نشریات و رسانه ها نفرستند. علت هم مشخص است، بازی که با چندین و چند مشکل دست و پنجه نرم می‌کند و بدون بسته بروز‌رسانی دارای مشکلات بزرگی است، بدون شک نمی‌تواند نمره خوبی از منتقدان اخذ کند و همین باعث شده تا توسعه‌دهندگان بعد از عرضه بسته بروزرسانی، بازی را برای منتقدان ارسال کنند.

ption id="attachment_7308" align="alignnone" width="750"]تشبیه یوبی‌سافت به الکترونیک‌آتز توسط فوربس به علت نقص‌های متعدد Assassin's Creed: Unity به هنگام عرضه تشبیه یوبی‌سافت به الکترونیک‌آتز توسط فوربس به علت نقص‌های متعدد Assassin's Creed: Unity به هنگام عرضه

تمام این مسائل و مشکلات به وجود آمده در نسل هشتم نشان می‌دهد که عقب‌نشینی مایکروسافت در قبال نیاز ایکس‌باکس‌وان به اتصال همیشگی اینترنت یا شعار سونی در رابطه با این‌که این دستگاه همیشه آماده بازی است، چندان درست نبوده و عملا با وجود ایرادات فنی غیرقابل چشم‌پوشی بازی‌ها، این کنسول‌ها بدون اتصال به اینترنت و توانایی دانلود بسته‌های بروزرسانی چندان عملکرد چشم‌گیری نداشته‌اند. آیا شما هم از این اپیدمی رنج می‌برید؟‌ تا به حال چند گیگابایت را صرف دانلود این‌گونه بسته‌های بروزرسانی کرده‌اید؟ اگر شما هم کنسول نسل هشتمی دارید و متن بالا بخشی از در دل شما هم بوده، ما را از نظرات خود آگاه سازید. منبع: IGN


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده