نویسنده: آرش عیاری
// چهار شنبه, ۲۵ آذر ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۳۶

یادداشت زومجی: سونی و روز استقلال کوجیما

کوجیما پس از کشمکش‌های فراوان، امروز به صورت رسمی خبر جدایی خود از کونامی و تاسیس استودیو مستقل خود را اعلام کرد. نکته‌ای که در این بین بیش از همه خودنمایی می‌کرد، حضور سونی، بین اتفاقات کوجیما و کونامی است. با یادداشت زومجی در این‌باره همراه باشید.

سخت است از کوجیما خوش‌مان نیاید، حتی اگر از آن دسته طرفداران ایکس‌باکس و مایکروسافت باشیم که کوجیما با عرضه نکردن یکی از بهترین‌ بازی‌های تاریخ یعنی Metal Gear Solid 4 به آن‌ها پشت کرد. این روزها هم خیلی سخت است که کونامی را دوست داشته باشیم. شرکتی خودکامه که حالا طبق اخبار و گزارش‌ها، مانند دیکتاتوری می‌ماند که خون و قدرت جلوی چشمانش را گرفته؛‌ قدرت حضور در کازینوها و رقابت در بازار بازی‌های آرکید که از کونامی دوست‌داشتنی دهه اول هزاره سوم، شرکتی منزوی ساخته است.

کونامی فقط به کوجیما خیانت نکرد. اگرچه ما دقیقا از اتفاقات بین این دو خبر نداریم اما نیازی هم به جمع‌آوری اطلاعات بیشتر نیست. وقتی آتش دعوای بین کوجیما و کونامی، زبانه‌هایش دامن چشم امید طرفداران ژانر وحشت را گرفت؛‌ دیگر خیلی سخت بود تا بتوان به کونامی اعتماد کرد.

کوجیما از سفر برگشت و مستقیم روی باند پلی‌استیشن فرود آمد!

چه کسی بدش میامد تا کوجیما را در ژانر وحشت ببیند؟ آن هم با همکاری کارگردان افسانه‌ای سینما یعنی گیلرمو دل تورو و بازیگری نورمن ریدس با آن خاطره خوبمان از او در مردگان متحرک. کونامی به سیم آخر زد و نسخه جدید سری Silent Hill را جوری با خاک یکسان کرد که دقیقا از همان روزها بود که امیدمان را به دیدن کونامی و کوجیما در کنار هم را باختیم.

ما همه با جف کایلی، ژورنالیست مطرح بازی‌های ویدیویی هم عقیده‌ایم و باور داشتیم که کوجیما باید به پاس زحماتش برای مجموعه Metal Gear Solid در مراسم بهترین‌های سال ۲۰۱۵ حضور پیدا می‌کرد اما اتفاقات بین کوجیما و کونامی آن‌قدر بالا گرفته بود و به فاز بچه‌گانه و مضحکی وارد شده بود و این شرکت حتی اجازه حضور او در این مراسم را نداده بود.

ption id="attachment_88225" align="alignright" width="307"]kojima Productions لوگو جدید استودیو مستقل کوجیما پروداکنشز

کوجیما هیچ‌وقت کارگردانی دم‌دمی مزاج نبوده، البته این به معنای قابل پیش‌بینی بودنش نیست. کوجیما سال‌های سال با کونامی همکاری کرد. سال‌ها به داستان جنگ سرد و سالید اسنید و بیگ‌باس پرداخت و حالا باید از آن دل بکند. این ماجرا وقتی بدتر می‌شود که کونامی باز هم به ساخت این مجموعه بدون خالق آن ادامه خواهد داد. اگرچه سرنوشت این مجموعه به‌یادماندنی مهم است اما از آن‌ مهم‌تر سرنوشت خالق آن است، این که کجا و چگونه با کار خود ادامه خواهد داد و آیا توان پردازش و ساخت دنیایی دیگر به بزرگی Metal Gear را خواهد داشت؟

یک‌جایی، یک‌کسی در این بین از فرصت استفاده کرد. سونی اسب تروا خود را به دل جنگ بین کونامی و کوجیما فرستاد تا ماحصل آن به همکاری بین این دو تبدیل شود. امروز صبح در زومجی خواندید که کوجیما در حساب توییتر خود خبر از جدایی رسمی‌اش از کونامی و راه‌اندازی استودیو مستقل خود داده است. 

اولین نکته‌ جالب درباره حرکت امروز کوجیما، نام استودیو مستقل او است. کوجیما سعی کرد تا با همان نام قبلی و البته با نشان تجاری جدیدی، به کار خود ادامه دهد اما این‌ها تنها ظواهر امر است. از اسب تروا سونی، ناگهان اندرو هاوس، مدیر عامل شرکت سرگرمی‌های دیجیتال سونی  بیرون می‌آید و خود را در کنار هیدئو کوجیما نشان می‌دهد.

اسب تروا سونی، اندرو هاوس را کنار کوجیما نشاند

کوجیما در بازی‌های ویدیوی شخصیت بزرگی است. کمتر کسی را می‌توان مانند او پیدا کرد که تاثیر زیادی روی این سرگرمی و نحوه لذت بردن از آن گذاشته باشد. پس اهمیت جدایی او از کونامی و فرصت به دست آمده برای شرکت‌هایی مانند مایکروسافت و سونی برای جذب توجه او چندان بی‌راه نیست.

امروز صبح خیلی عجیب شروع شد. اندرو هاوس ناگهان با تهیه ویدیویی کوتاه به زبان ژاپنی اعلام می‌کند که استودیو مستقل و تازه تاسیس کوجیما پروداکشنر، با همکاری سونی اقدام به ساخت بازی برای پلتفرم‌های پلی‌استیشن خواهد کرد. جدا از ژاپنی صحبت کردن اندرو هاوس، نکته مهم در صحبت‌های کوجیما این بود که همکاری بین او و سونی تنها به یک بازی ختم نخواهد شد و یک مجموعه بازی را در برخواهد گرفت.

ption id="attachment_88258" align="alignnone" width="790"]kojima این صحنه را به خاطر داشته باشید...

سونی هوشمندانه عمل کرد و با توجه به سابقه رابطه خوبش با کوجیما،‌ حالا می‌تواند ادامه راه را با خالی آسوده‌تر طی کند. اگرچه هنوز هیچ اطلاعی از بازی جدید کوجیما یا نحوه همکاری دقیق آن‌ها در دسترس نیست اما اندرو هاوس نشان داد که ژاپنی صحبت کردن هم کم به کار نمی‌آید و می‌تواند با توجه به حس ناسیونالیستی ژاپنی‌ها، یک عصر جدید در بازی‌های ویدیویی را رقم بزند؛ عصری که باز هم هیدئو کوجیما یکی از بازیگران اصلی آن است.

نمی‌توان احساس ناسیونالیستی ژاپنی‌ها را با این همکاری بی‌ربط دانست

نکته مهم دیگر این است که کوجیما پروداکشنز به هیچ عنوان زیر مجموعه سونی محسوب نمی‌شود. این استودیو کاملا مستقل بوده و همکاری بین این دو تنها به یک مجموعه بازی ختم می‌شود. پس می‌توان انتظار داشت که سونی به عنوان ناشر این بازی انتخاب شود. با این حال، قطعا این تنها بازی استودیو تازه تاسیس کوجیما نخواهد بود و سایر فعالیت‌های این استودیو کاملا مستقل و آزادانه خواهد بود.

ما خیلی از اتفاقات پشت پرده را نمی‌دانیم. مثلا نمی‌دانیم که آیا مایکروسافت هم تلاش خود را برای جلب توجه کوجیما کرده یا همکاری بین سونی و او چگونه پیش خواهد رفت ولی این را می‌دانیم که کوجیما قصد کناره‌گیری را ندارد. کوجیما در دوران اوج اتفاقات ناگوارش با کونامی نشان داد که آدم صبوری است. کوجیما از آن آدم‌های توییتری نبود که دم‌به‌دقیقه توییت کند و به اختلافات دامن بزند. او صبر کرد، چیزی نگفت، حتی جایزه بازی خود را هم از در مراسم Game Award دریافت نکرد، به دروغ گفتند که در مسافرت است. حالا کوجیما از مسافرت طولانی خود برگشته و چه کسی می‌داند؛ شاید کوجیما الان همان جایی است که باید باشد.

نظر شما در این‌باره و همکاری بین سونی و کوجیما چیست؟ دیدگاه‌های خود را با زومجی در میان بگذارید.

تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده