نویسنده: آرش عیاری
// دوشنبه, ۱۵ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۸:۰۰

چرا سال ۲۰۰۴ یکی از بهترین سال‌ها برای بازی‌های ویدیویی بود

در تاریخ بازی‌های ویدئویی چه سالی از همه درخشان‌تر بوده‌ است؟ کدام بازه زمانی ۱۲ ماهه بهترین بازی‌ها را به خود دیده است؟ در کدام سال بزرگ‌ترین و اثربخش‌ترین بازی‌ها منتشر شده‌اند؟ با زومجی همراه باشید تا به بررسی سال ۲۰۰۴ و ستاره‌های این سال بپردازیم.
در مقاله پیشین از این سری مقالات، نگاهی به دنیای گیم در سال ۲۰۰۷ انداختیم و به بررسی این موضوع پرداختیم که چرا این سال یکی از سال‌های برتر در تاریخ صنعت بازی‌های ویدیویی بوده است. در قسمتی دیگر از این سری مقالات به سراغ سال ۲۰۰۴ میلادی می‌رویم و بزرگ‌ترین بازی‌های عرضه شده در این سال را با هم مرور می‌کنیم. اگر سال‌های نخستین معرفی بازی‌های ویدیویی به عنوان یک سرگرمی پرمخاطب و جذاب را سال‌های نوآوری و خلاقیت بنامیم؛ سال ۲۰۰۴ را باید با نام تقابل صدا کنیم. تقابل بازی‌های قدیمی و اسم و رسم‌دار با بازی‌هایی که تازه می‌خواستند راه خود را شروع کنند. سال ۲۰۰۴ سال غنی بود. سالی که پلی‌استیشن‌ ‌‌2 سونی در حال قبضه بازار کنسول‌های خانگی بود و کامپیوترهای شخصی هم هر روز شاهد معرفی و عرضه یک تکنولوژی جدیدتر و قوی‌تر بودند. در چنین سالی و با چنین سخت‌افزارهایی، تولد و خلق نرم‌افزارهای خوب و به یادماندنی هم بعید نیست. بازی‌هایی که هنوز هم بعد از ۱۰ سال، نسخه‌های جدیدی از آن‌ها منتشر می‌شوند و روز به روز هم بر طرفدارانشان افزوده می‌شود. همین نکته کافی است تا سال ۲۰۰۴ را یکی از بهترین سال‌های تاریخ بازی‌های ویدئویی بنامیم. در ادامه مقاله با ۸ بازی برتر و به یادماندنی سال ۲۰۰۴ آشنا شوید. [section label="World of Warcraft" anchor="World of Warcraft"] World-of-Warcraft

World of Warcraft | Blizzard

ساخت و توسعه بازی مانند World of Warcraft شاید فقط از شرکتی مانند بلیزارد ممکن باشد. بازی که معرفی سبک و شیوه‌ای خاص از بازی‌های چندنفره و آن جنب و جوش مثال زدنی‌اش، سال‌ها است که میلیون‌ها نفر را برای تجربه جادوی بلیزارد دور هم جمع کرده است. World of Warcraft انقدر موفق و باثبات عمل کرد که نمی‌توان تعداد بازی‌ها و استودیو‌هایی که سعی کردند  موفقیت این بازی را تکرار کنند، شمارش کرد. از زمان عرضه این بازی در سال ۲۰۰۴ تا کنون، ۵ بسته الحاقی برای دنیای وارکرافت منتشر شده است و جادوی شناور بلیزارد در این دنیای پرجنب و جوش، هنوز بعد از گذشت ۱۱ سال آن را جوان نگاه داشته است.  
[section label="Half-Life 2" anchor="Half-Life 2"] Half-Life2

Half-Life 2 | Valve

باز هم لیست بهترین‌ها و باز هم اسم Half-Life 2، اسمی که همانگونه که در مقاله ۱۰ آرزوی نسل هشتم هم گفتم، معرف یک عصر است. عصری که سبک تیراندازی اول شخص پس از آن بالغ‌تر شد. تنها استودیویی که می‌توانست دنباله‌ای در خور بزرگی و عظمت شماره اول این سری بسازد، خود استدیو ولو بود. توسعه‌دهندگان کمی جرات این را داشتند تا با الهام و نشاَت گرفتن از فضا و گیم‌پلی Half-Life 2، بازی خود را روانه بازار کنند و به جای آن بازی خود را با الهام از فاکتورهای Call of Duty: Modern Warfare می‌ساختند و سادگی و عام پسندتر بودن این بازی را بر پیچیدگی و فلسفی بودن Half-Life 2 ترجیح می‌دادند. شماره دوم شاهکار استدویو وَلو، ترکیبی هنرمندانه از یک بازی تیراندازی و مهیج با المان‌های معمایی بود. هنوز هم طرفداران و علاقه‌مندان گوردون فریمن، شخصیت اول دنیای Half-Life منتظر دیدن نسخه سوم این سری هستند و اعتقاد دارند صاعقه ممکن است سه بار به یک نقطه برخورد کند.  
[section label="Ninja Gaiden" anchor="Ninja Gaiden"] Ninja-Gaiden

Ninja Gaiden | Team Ninja/Tecmo

بازی برازنده و خشن سال ۲۰۰۴، Ninja Gaiden، یکی از آن تجربه‌های سخت و گاها طاقت فرسایی بود که  بدون شک عامل شکستن و خرد شدن کنترلر‌های زیادی شد. این بازی یکی از مثال‌های بارز یک نبرد تن‌ به‌ تن واقعی بود که با بهره‌بردن گیم‌پلی زیبا و اعتیادآورش به یکی از مشهورترین سری‌بازی‌های سبک Hack and Slash تبدیل شد. Ninja Gaiden کتاب جنگ سخت و خشن با شمشیری را نوشت که بازی‌های هم سبک و سیاق او، هنوز از این کتاب می‌خوانند.  
[section label="GTA: San Andreas" anchor="GTA: San Andreas"] GTA-San-Andreas

Grand Theft Auto: San Andreas | Rockstar

نسخه سوم سری Grand Theft Auto سبک سوم شخص جهان‌باز شهری را در عرصه بازی‌های ویدئویی تعریف کرد و نسخه San Andreas هم تعریفی دوباره از این سبک خاص و دوست‌داشتنی را به علاقه‌مندان خود هدیه کرد. حتما شما هم خود را درون کاکپیت هواپیمای AT-400 به یاد دارید که به عنوان آخرین باری که قرار بود مایک تورنو را ببینید،‌ انجام عملیاتی که غیرممکن به نظر می‌رسید را قبول کردید. San Andreas با وسعت و آزادی عملی که ۱۱ سال پیش به بازی‌های ویدئویی آورد بی نظیر بود و نه تنها ادامه‌های سری Grand Theft Auto از این آزادی عمل و بزرگی استفاده کردند،  بلکه بازی‌های دیگری هم بودند تا این رویه را دنبال کردند و موفق شدند.  
[section label="Farcry" anchor="Farcry"] Farcry

Farcry | Crytek

پیش از این که استودیو با استعداد کرایتک، بازی  Crysis را برای خوره‌های سیستم‌های قدرتمند عرضه کند و پیش از آن‌که نام Farcry در ردیف بازی‌های بزرگ تیراندازی اول شخص قرار بگیرد؛ استودیو کرایتک اولین نسخه از سری Farcry را روانه بازار کرد. کم کم آوازه این بازی و موفقیت و سرگرم‌کننده بودنش برای این استودیو آلمانی نام‌آور شد. Farcry سالی عرضه شد که علاقه‌مندان سبک اول شخص سرگرم تجربه بازی‌های بزرگی مانند Half-Life 2، Doom 3،   Unreal Tournament 3 و Battlefield: Vietnam بودند و یکی از بهترین سال‌های خود را تجربه می‌کردند؛ اما این باعث نشد تا بازی نوپای Farcry در مقابل این حریفان بزرگ زانو بزند. شروع کوچک Farcry در جنگل‌های جزیره‌ای استوایی کم کم به دستاوردی بزرگ برای این استودیو تبدیل شد تا جایی که شماره چهارم این بازی به تعبیر بسیاری از منتقدان بهتری بازی سبک تیراندازی اول شخص سال ۲۰۱۴ لقب گرفت. البته قسمت چهارم این بازی به عنوان برترین بازی سبک تیر اندازی اول شخص ۲۰۱۴ از نگاه تیم زومجی انتخاب شده بود.  
[section label="Rome: Total War" anchor="Rome: Total War"] Total-War-Rome

Rome: Total War | Creative Assembly

حماسه؛یکی از معدود کلماتی است که می‌تواند Rome: Total war و فضای غرق در جنگ آن را توصیف کند. بازی با پیش زمینه تاریخ در سبک استراتژی که با گذشت ۱۱ سال از عرضه آن، هنوز هم مورد مقایسه هم‌ردیفان خود قرار می‌گیرد. Rome: Total War درباره جنگ‌های بزرگ و عظیم و استفاده از ارابه‌ها، فیل‌ها و مردان جنگی بود که پشت دیوارهای بلند شهرها به وقوع می‌پیوست. وقتی این دیوارهای بلند و مستحکم جلوی خیل عظیم جنگجویان تاب می‌آورد، نوبت جاسوسان بود تا با رخنه به درون شهر و ایجاد ناآرامی و ناامنی، شهر را به تسخیر نیروهای خودی دربیاورند. دقیقا همانند اسم بازی، Rome: Total War درباره جنگ و تمام کلیات و جزئیات آن بود.  
[section label="Katamary: Damacy" anchor="Katamary: Damacy"] Katamary

Katamary Damacy: Namco

آیا این صدا را شما هم می‌شنوید؟ صدای جذاب با آن لحن گیرا که وقتی بازی اجرا‌ می‌شد، گوش هر کسی را نوازش می‌کرد‌؟ ممکن است نصف روز صدای ملودی‌های بازی را در ذهن خود بشنوید و یاد محیط‌های زیبای بازی از صدای آرام پای گربه‌ها تا سایه‌های زیبا و نرم درخت‌های گیلاس بیافتید. Katamary Damacy یکی از آن بازی‌هایی بود که نمی‌توان آن را در سبک یا ردیف مشخص و میعنی قرار دارد و با آن محیط‌های گیرا و جدید، هنوز هم مثالی برای مقایسه با این بازی وجود ندارد. موسیقی‌های و ملودی‌های بازی به قدری شاهکار بودند که علاوه بر جوایزی که سال ۲۰۰۴ گرفتند، هنوز هم زیبا هستند و گوش کردن به آن‌ها بدون شک لذت بخش خواهد بود.  
[section label="Burnout 3: Takedown" anchor="Burnout 3: Takedown"] Burnout-3

Burnout 3: Takedown | Criterion

درست همانند زندگی واقعی، در بیشتر بازی‌های سبک رانندگی ما همواره در پی فرار از خطر و تصادف هستیم؛ اما هر چه سرعت بالاتر می‌رود، قوانین فیزیک هم بی‌ٰرحم‌تر می‌شوند و این‌جا جایی است که سری Burnout وارد می‌شود. تصادف‌های سنگین و بدون بخشش عضوی حیاتی از بازی Burnout 2 بودند اما وقتی این بازی سیر تکامل را در پیش گرفت و به نسخه سوم این سری رسید، همه چیز هنرمندانه و زیبا بود. Burnout 3 تجربه‌ای تکرار نشدنی از مسابقات خیابانی با چاشنی تصادفات بزرگ بود که در قالبی جدید، طرفداران سبک رانندگی را وارد شاخه جدیدی زا این سبک پرطرفدار کرد.   آیا شما هم فکر می‌کنید سال ۲۰۰۴ بهترین سال بازی‌های ویدیویی بوده است؟ آیا به نظر شما بازی دیگری می‌توانست در این لیست باشد؟‌ نظرات خود را با زومجی در میان بگذارید و منتظر شماره‌های بعدی از  سری مقاله‌های بهترین سال بازی‌های ویدیویی باشید. منبع: Gamespot


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده