معرفی کنترلرهای سازگار با اپل تیوی
سالها پیش اپل به طور اتفاقی و ناگهانی معنای گیمر بودن را دچار تحول کرد. اگر از اعضای خانواده خود که امروز سخت مشغول بازیهایی مانند Clash of Clans یا Candy Crush هستند بپرسید که خود را گیمر میدانند یا خیر، آنها احتمالاً به شما خواهند گفت خود را گیمر نمیدانند اما شکی نیست که به اندازه یک گیمر حرفهای هر روز ساعتها مشغول این بازیها هستند. تفاوت بین بازیهای پلتفرم موبایل و کنسولهای بازی در نحوه کنترل بازی و تعامل با اتفاقات درون بازی است. در حالی که استفاده از کنترلر در کنسولهای بازی الزامی است، کاربران بازیهای آیفون به طور کلی از انگشتان دستشان برای کنترل بازی استفاده میکنند و به نظر میرسد حتی این تفاوت اندک نیز به زودی از بین میرود. دو سال پیش شرکت اپل، برنامه لیسانس خود موصوم به Made For iOS را به کنترلرهای بازی نیز تعمیم داد و پس از گمانهزنیهای فراوان، این شرکت امسال از نسل جدید اپل تیوی رونمایی کرد. تفاوت نسل جدید اپل تیوی پشتیبانی آن از اپلکیشنها و بازیهای اختصاصی خود است. در حالی که نسل جدید اپل تیوی که همچنان نقش اصلی آن استریم فایلهای چندرسانهای است، قرار نیست جای کنسولهای بازی در اتاق نشیمن را بازی کند، توسعهدهندگان و شرکتهای ساخت کنترلر به صف شده و قصد پشتیبانی کامل از اپل تیوی را دارند.
نسل جدید اپل تیوی همراه با یک کنترلر سنتی عرضه نمیشود، در عوض با یک کنترل لمسی و حرکتی موصوم به سیری ریموت عرضه میشود. نام این کنترل از نام دستیار صوتی اپل، سیری برداشته شده است و به پشتیبانی از دستورات صوتی توسط نسل جدید اپل تیوی اشاره دارد. ۶ کلید سنتی بدون آنالوگ، یک صفحه لمسی و میکروفون برای دستورات صوتی روی این کنترلر قرار دارند و به نظر یک کنترلر مناسب گیمرهای سنتی نیست اما شرکت اپل تمام سازندگان اپلیکیشن و بازیهای اپلتیوی را موظف به پشتیبانی از آن میکند.
جمعی از سازندگان که خود گیمرهای حرفهای و از طرفداران سبک تیراندازی اول شخص هستند، استودیو پانچ سَند را به تازگی تأسیس کردهاند و گِرِگ گودریچ، تهیهکننده اجرایی و رییس سابق استودیو سازنده Medal of Honor در الکترونیک آرتز، مدیریت این استودیو را بر عهده دارد. این استودیو در حال ساخت اولین بازی انحصاری تیراندازی اول شخص خود با نام Fantastic Plastic Squad برای اپل تیوی است. طبق گفته گِرِگ فارن مدیر طراحی استودیو که او نیز از اعضای سابق تیم توسعه Medal of Honor: Warfighter است، هماهنگ کردن بازی با یک کنترلر MFi تنها چند ساعت طول کشید. او در ادامه میگوید:
چالش واقعی، ترجمه کلیدها و آنالوگهای یک کنترلر MFi به سیری ریموت بود، ما میدانستیم که قرار است از صفحه لمسی به عنوان مکانیزمی برای حرکت دوربین استفاده کنیم و این مساله هنوز هم تغییر نکرده است. برای حرکت کاراکتر تجربیاتی با استفاده از ژیروسکوپ داشتیم، اما تسترهای بازی مشکلاتی با صفخه لمسی داشتند و درخواست شخصیسازی حساسیت صفحه را داشتند. تسترها به صورت عادتی برای نشانهگیری اهداف کنترلر را به سمت صفحه تلویزیون میگرفتند در حالی که به آنها گوشزد کردیم این حرکت کار نمیکند و جرقهای در ذهنمان زد.
آنها سرانجام به طرحی رسیدند که بازیکنان گوشههای ریموت را نگه دارند و از کلیدهای Play و Pause برای حرکت کاراکتر استفاده کنند.
با این طرح جدید عادت غلط و سردرگمی تِسترهای بازی برطرف شد و آنها مشکلی در استفاده از یک کنترلر سنتی iOS یا سیری ریموت برای کنترل بازی نداشتند.
طبق گفته تورین کَمپا مهندس ارشد استودیو که در ساخت نسخههای مختلف Army of Two، Medal of Honor و Battlefield مشارکت داشته است، تیم سازنده در جلسات مختلف، ساعتها در مورد علاقه کم سازندگان به ساخت بازیهای سبک تیراندازی اول در پلتفرم iOS بحث کرده است. نتیجه این بحثها نکات فراوانی بود که احتمالاً گیمرهای زیادی به آن توجه نمیکنند مانند نبود شتابدهی کنترلر (مانند آنالوگ)، نرخ فریم پایین، نبود هدفگیر کمکی دقیق و مشکلات درد در انگشتان شصت در صورت استفاده طولانی مدت. کمپا در این مورد توضیح میدهد:
ما به این نتیحه رسیدیم که برخی سازندگان سبک تیراندازی برای پلتفرم iOS به این دلیل مشکل پیدا کردند که سعی در پورت روشهای معمول کنترل یک بازی کنسولی دارند که معمولاً به استفاده بیش از حد از کلیدهای مجازی منجر میشود. بدون وجود حس یک کنترلر فیزیکی بازیکنان معمولاً باید چشم خود را از بازی و اتفاقات آن بردارند و این میتواند به سرعت و روند بازی لطمه بزند. استراتژی ما استفاده از کلیدهای مجازی برای دستورات کماستفاده و استفاده از نحوه حرکت بازیکن در محیط برای تصمیمات ضروری و پراستفاده بود. مشکل عمومی دیگر، آنالوگهای مجازی با حساسیت ضعیف است.
بازی طوری طراحی شده است تا هم در حالت استفاده از سیری ریموت سرگرمکننده باشد و هم در صورت استفاده از کنترلر MFi به آسانی قابل کنترل باشد. طبق گفته کمپا وقتی تیم سازنده طراحی کنترل بازی را انجام میداد برای بهترین نوع کنترل به بازیهای فراوانی نگاه کردند و انتخاب نهایی آنها، بازی Call of Duty Modern Warfare 2 بود.
تنظیم دقیق حساسیت آنالوگها به طور همزمان دقت کافی برای تنظیم دوربین و حرکتهای سریع را تأمین میکرد. کلیدها با تفکر فراوان و بر اساس میزان استفاده و نوع دستوری که بازیکن به آن نیاز دارد انتخاب شدهاند.
تیم سازنده تجربهای لذتبخش از بازی Dead Trigger 2 را با استفاده از کنترلر Stratus XL و سپس کنترلر جدید Nimbus از شرکت SteelSeries داشته است.
شاید توهم باشد اما به نظر میرسد نیمباس نسبت به دیگر کنترلرها دقت بالاتر و واکنش سریعتری دارد. ما تنها از کمبود کلیدهای R3 و L3 ناراضی هستیم و اگر این دو کلید سنتی اضافه شوند ما کلیدهایی مناسب دویدن و استفاده از سلاح سرد را نیز خواهیم داشت.
درحالی که تیم سازنده از کنترل لمسی و سیری ریموت دفاع میکند آنها همچنین فکر میکنند که وجود کنترلر فیزیکی برای موفقت اپل تیوی به عنوان یک دستگاه بازی الزامی است. به عقیده تیم سازنده وجود هر دو گزینه برای کنترل به اپل تیوی برتری محسوسی خواهد داد. در ادامه بدون توضیحات بیشتر به معرفی تعدادی کنترلر مناسب برای پلتفرم iOS و اپل تیوی میپردازیم.
Horipad
- شرکت سازنده: Hori
- قیمت: ۷۹.۹۹ دلار
- نوع باتری: لیتیومی قابل شارژ
- عمر باتری: ۳۰ ساعت
- قرارگیری آنالوگها: موازی
- نگهدارنده دستگاه iOS: دارد
- ویژگیها: کلید Power، کلید Pause و نشانگر LED
- اپلیکیشن: ندارد
شرکت ژاپنی Hori که در سال ۱۹۶۹ میلادی تأسیس شده است در ساخت وسایل جانبی برای بازیهای ویدیویی شهرت دارد. این شرکت بیشتر در زمینه ساخت کنترلر برای بازیهای مبارزهای تجربه دارد اما طی سالها، این شرکت بزرگتر شده است و امروزه شرکت Hori از مانیتورهای اچدی مخصوص کنسولهای بازی گرفته تا فرمان بازی تولید میکند و همچنین در زمینه ساخت کنترلر و کنترلرهای مخصوص دستگاههای iOS تجربیاتی دارد. کنترلر بیسیم Horipad از نسخه ۷ به بالا iOS پشتیبانی میکند. این کنترلر همراه با یک کابل USB برای شارژ کردن و پایه نگهدارند برای قرار دادن دستگاه عرضه میشود. باتری داخلی و لیتیوم کنترلر طبق گفته شرکت تا ۳۰ ساعت دوام دارد و برای شارژ کامل کنترلر به ۳ ساعت زمان نیاز دارید. در قسمت میانی و پایین، مانند کنترلر DualShock 4 دو آنالوگ در کنار هم به چشم میخورند. در قسمت راست ۴ کلید A، B، X و Y، در سمت چپ کلیدهای جهتی، در وسط یک کلید Pause بزرگ، کلید بلوتوث و کلید Power و در قسمت پشتی کلیدهای بامپر و تریگر وجود دارند. بدنه Horipad بیشتر به کنترلر ایکسباکس وان شباهت دارد تا پلیاستیشن 4 البته دستههای بلند کنترلر فضای اضافه بیشتری برای استراخت انگشتان میانی ایجاد میکند. رنگ بدنه براق پلاستیکی است و آن حس استحکامی که در کنترلرهای کنسولی وجود دارد را منتقل نمیکند و ممکن است پس از استفاده طولانی مدت و تعرق دست به سادگی سُر بخورد. آنالوگهای دوتایی کنترلر در کنار یکدیگر قرار دارند اما کمی بلندتر از آنالوگهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 هستند. در قسمت فوقانی هر دو آنالوگ لاستیکی کنترلر برجستگیهای لاستیکی فلش مانند وجود دارد اما بافت خاصی که در آنالوگ ایکسباکس وان یافت میشود در اینجا وجود ندارد. آنالوگها شعاع حرکتی مناسب و حس رضایتبخشی دارند البته از کنترلرهای نامبرده محکمتر هستند. مانند دیگر کنترلرهای بررسی شده امکان فشردن آنالوگها در Horipad وجود ندارد. بخش پلاستیکی که شکلی شبیه به علامت بینهایت دارد آنالوگها را احاطه کرده است و تنوع رنگی مناسب به کنترلر اضافه میکند اما در عوض فضای بین کلیدهای سمت راست و چپ را کاهش میدهد و به همین دلیل احتمال فشرده شدن اشتباهی کلیدهای جهتدار و دستوری کنار آنالوگها وجود دارد، البته بعد از مدتی به آن عادت میکنید اما این مورد کمی آزاردهنده است. پاسخگویی شگفتآور کلیدهای جهتدار یا D-pad از نکات مثبت کنترلر است و طبق قوانین MFi اپل، باید به صورت یک کلید یکپارچه باشد. شکل مثبت مانندی از D-pad بیرون زده که توهم استفاده از یک کلید مدرن جهتدارمانند کنترلرهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 را به کاربر میدهد. مهمترین اشکال Horipad کلیدهای پشت کنترلر است و برخلاف کنترلرهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 که استفاده از کلیدهای پشتی آنها به دلیل مقاومت در مقابل فشرده شدن و بازگشت سریع کلیدها بسیار لذتبخش است در این کنترلر کلیدهای پشتی ضعیف عمل میکنند و بسیار کوچک هستند. حتی حالت ماشه مانند در کلیدهای پایینی وجود ندارد و نبود نقطه انتهایی مشخص برای کلیدهای پشتی باعث سردرگمی میشوند. ممکن است حتی حس نکنیدکه به داخل فرو میروند. Horipad برای بازیهای تیراندازی مناسب است و سرعت پاسخگویی آنالوگها و کلیدها فوقالعاده است. D-pad کنترلر در میان همردهها بهترین پاسخگویی را دارد. البته با وجود جنس بدنه و کلیدهای پشتی نامناسب کنترلر بسیار دلسردکننده ظاهر میشود. اگر از طرفداران شرکت Hori هستید وکارکرد عالی کلیدهای جهتدارو آنالوگها اهمیت زیادی برای شما دارند در انتخاب Horipad شک نکنید.
CTRL i
- شرکت سازنده: Mad Catz
- قیمت: ۵۹.۹۹ دلار
- نوع باتری: دو باتری سایز AAA
- عمر باتری: ۳۰ ساعت
- قرارگیری آنالوگها: غیرموازی
- نگهدارنده دستگاه iOS: دارد
- ویژگیها: کلید Power، سوییچ Pause و ۴ نشانگر LED
- اپلیکیشن: دارد
شرکت Mad Catz در اواخر دهه ۸۰ میلادی کنترلرهای ارزانقیمت، کارت حافظه، کابل و دیگر تجهیزات جانبی را تولید میکرد. کیفیت ساخت محصولات شرکت طی سالهای گذشته پس از ساخت دستههای خلبانی به شدت افزایش یافت و مدتی است کنترلرهای مخصوص بازی موبایل نیز تولید میکند. CTRL i از دستگاههای iOS نسخه ۷ به بالا و اپل تیوی پشتیبانی میکند و محلی برای قرار دادن آیفون در قسمت بالایی کنترلر دارد. طبق گقته شرکت، دو باتری سایز AAA حدود ۳۰ ساعت دوام خواهند آورد. مانند کنترلر ایکسباکس وان آنالوگهای کنترلر موازی نیستند، ۴ کلید A، B، X و Y، کلید جهتدار، ۴ کلید در پشت، کلید Pause کلید بلوتوث و سوییچ Power در قسمت پایینی به چشم میخورند. بدنه دورنگ CTRL i مانند نسخه ارزانتر و سبکتر کنترلر ایکسباکس 360 به نظر میرسد اما خوشساخت است. قسمت بالایی بدنه در ۵ رنگ متفاوت عرضه میشود، رنگ نیمه بالایی کنترلر براق است و رنگ نیمه پایینی برای قرارگیری انگشتان دست مشکی مات بوده و از سر خوردن کنترلر جلوگیری میکند. در بخش بالایی بین کلیدهای پشتی یک پیچ بزرگ دیده میشود که برای قرار گرفتن پایه و نگهداری آیفون کاربرد دارد و برای اتصال گوشی باید پیچ را باز کنید، پایه را داخل پیچ کنید و سپس گوشی را درون پایه قرار دهید. پایه به اندازه کافی مستحکم است و نیازی به نگرانی نیست. ۲ آنالوگ غیر موازی کنترلر همان ارتفاع کنترلرهای ایکسباکس وان و پلیاستیشن 4 را دارند اما جنس پلاستیکی خشک آنها حس خوبی که در کنترلرهای ایکسباکس و پلیاستیشن به آن عادت پیدا کردهاید را منتقل نمیکنند. ۴ نقطه خال مانند روی آنالوگها کمی بیش از حد تیز هستند و میتواند آزاردهنده باشد. حرکت آنالوگها چندان جالب نیست و حس خوبی ندارند. در اینجا هم خبری از کلید R3 یا L3 نیست. کلیدهای دستوری حس تقریباً مشابه کنترلر کنسولهای بازی را دارند و صدای فشرده شدن کلیدها کاملاً مناسب است، کلیدهای ۴ جهته قابل استفاده اما تنها برای گشتن در میان منوهای بازی مناسب هستند و نه بیشتر. خوشبختانه CTRL i کلیدهای ماشه و بامپر فوقالعادهای دارد. در حالی که Horipad کلیدهای ماشهای شل و سُر دارد و به اندازه کافی حس حرکت و مقاومت ندارند، در CTRL i این کلیدها بینظیر هستند. ماشهها مثلثی شکل و بسیار کوچک به نظر میرسند اما همچنان همان حس حرکت مناسبی که انتظار دارید را منتقل میکنند. البته نرمی بسیار کمی در آنها وجود دارد اما آزاردهنده نیست. کلیدهای بالایی یا بامپر مستطیلی شکل و گوشهدار هستند و پس از فشرده شدن صدای کلیک میدهند. به طور کلی، CTRL i یک کنترلر کیفیت بالا است و میتواند انتخاب خوبی باشد و استفاده از باتریهای معمولی باعث میشود نگرانی بابت شارژ یا کابل در سفر نداشته باشید. اپلیکیشن همراه کنترلر برای آزمایش کردن عملکرد کلیدها کاربرد دارد و البته لیست بازیهای قابل پشتیبانی در اپلیکیشن وجود دارد و برای آپدیت فریمور در صورت نیاز از اپلیکیشن استفاده میشود.
Micro CTRL i
- شرکت سازنده: Mad Catz
- قیمت: ۴۹.۹۹ دلار
- نوع باتری: دو باتری سایز AAA
- عمر باتری: ۳۰ ساعت
- قرارگیری آنالوگها: غیرموازی
- نگهدارنده دستگاه iOS: دارد
- ویژگیها: سوییچ پاور، کلید Pause و ۴ نشانگر LED
- اپلیکیشن: دارد
Micro CTRL i در اصل نسخه کوچکتر و قابل حمل CTRL i است، اندازه این کنترلر حدود ۲۰درصد کوچکتر است و تقریباً همان امکانات را دارد و اندکی از نظر اندازه و شکل ظاهری با کنترلر قبلی تفاوت دارد. Micro CTRL i از دستگاههای iOS نسخه ۷ به بالا و اپل تیوی پشتیبانی میکند و محلی برای ورود پایه در بالای کنترلر دارد. انرژی کنترلر از ۲ باتری سایز AAA تأمین میشود و میتواند حدود ۳۰ ساعت به طور مداوم کار کند. Micro CTRL i مانند برادر بزرگتر خود از کلیدهای A، B، X و Y، کلید جهتدار، کلیدهای ماشه و بامپر در پشت، کلید Pause، کلید بلوتوث، سوییچ Power و ۴ نشانگر LED بهره میبرد. مانند CTRL i بدنه M icro CTRL i در دو رنگ متفاوت عرضه میشود و رنگ براق در نیمه بالایی و مشکی مات در نیمه پایینی استفاده شده است. بازهم نیمه بالایی در ۵ رنگ متفاوت قابل سفارش است. یک برجستگی مستطیل-شکل در قسمت میانی و پشت کنترلر برای اتصال پایه و قرار گرفتن آیفون تعبیه شده است. برای استفاده از پایه تنها باید آن را که همراه با کنترلر است وارد برجستگی کنید و آیفون را درون پایه قرار دهید. پایه بسیار محکم است البته برای جا شدن آیفون ۶ اس پلاس ممکن است با مشکل روبرو شوید. در حالی که کنترلر بسیار کوچک است، آنالوگهای دوتایی ارتفاعی مشابه کنترلرهای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان دارند. جنس ۲ آنالوگ از پلاستیک خشک و بدون بافت است و همان مشکل آزاردهنده نقاط کوچک تیز روی آنالوگها در اینجا نیز وجود دارد. به خاطر کوچکتر بودن کنترلر، آنالوگها حس شلتری دارند و شعاع حرکتی بهتری با وجود اندازه کوچک دارند و از این نظر از آنالوگهای CTRL i بهتر هستند. مانند کنترلر قبلی انتظار وجود کلیدهای R3 و L3 را نداشته باشید. ۴ کلید A، B، X و Y بازهم حس مناسبی دارند و همان چیزی هستند که انتظار دارید، البته کوچک بودن کلیدها نسبت به کنترلر بزرگتر ناامیدکننده است. کلیدهای جهتدار در اینجا همان مشکل را دارند و چندان قابل اتکا نیستند. تنها در حد استفاده در منو به کلیدهای جهتدار اعتماد کنید. خوشبختانه Micro CTRL i کلیدهای بامپر و ماشه برادر خود را به ارث برده است و تنها تفاوت آنها اندازه کوچکتر است اما مشکلی از نظر میزان حرکت، حس مقاومت و صدای فشرده شدن ندارند و تقریباً در سطح کنترلرهای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان هستند. Micro CTRL i احتمالاً از آن دست کنترلرهایی است که یا به آن علاقه پیدا میکنید و یا از آن متنفر میشوید که این مساله بستگی به اندازه دست شما دارد مگراینکه به طور کلی طرفدار کنترلرهای کوچک و جمع و جور باشید. Micro CTRL i یک کنترلر کوچک و مناسب است و برای حمل کردن آن مشکلی نخواهد داشت. البته اندازه کوچکتر فدای راحتی شده و بدونشک از نظر سنگینی و حس استحکام نسبت به کنترلرهای بزرگ کمبودهایی دارد و ممکن است انتخاب برخی گیمرها نباشد. در یک کلام اگر زیاد سفر میکنید گزینهای بهتر از Micro CTRL i در بازار پیدا نخواهید کرد و به دلیل پایه و اپلیکیشن همراه این کنترلر بهترین انتخاب شما است.
Stratus XL
- شرکت سازنده: SteelSeries
- قیمت: ۴۹.۹۵ دلار
- نوع باتری: دو باتری سایز AAA
- عمر باتری: ۴۰ ساعت
- قرارگیری آنالوگها: موازی
- نگهدارنده دستگاه iOS: دارد (به صورت جداگانه)
- ویژگیها: سوییچ پاور، کلید نمایش میزان شارژ، کلید Pause و ۴ نشانگر LED
- اپلیکیشن: ندارد
شرکت SteelSeries در سال ۲۰۰۱ تأسیس شد و در واقع ابتدا تنها به ساخت ماوس پَد معروف بود و شرکت آرامآرام شروع به ساخت کنترلرها و تجهیزات بازی متنوعی کرد. کیفیت محصولات ساخت این شرکت در حال حاضر بسیار بالا است و در لیست محصولات تولیدی شرکت کنترلرهای مخصوص موبایل و پلتفرم iOS به چشم میخورند. Stratus XL از دستگاههای iOS نسخه ۷ به بالا و نسل جدید اپل تیوی پشتیبانی میکند. کنترلر همراه با دو باتری سایز AAA و یک پایه نگهدارنده آیفون یا آیپَد عرضه میشود. به گفته شرکت این کنترلر حدود ۴۰ ساعت دوام میآورد. مانند اسم خودش، Stratus XL کنترلر بزرگ و محکمی است آنقدر که ابتدا فکر میکنید یک کنترلر مخصوص کنسول بازی است. در دست گرفتن کنترلر به دلیل سنگینی مناسب دلپذیر و لذتبخش است. کنترلر مانند پلیاستیشن 4 از ۲ آنالوگ کنارهم استفاده میکند، امکانات دیگر کنترلر شامل ۴ کلید A، B، X و Y، کلید جهتدار، کلیدهای بامپر و ماشه در پشت، کلید Pause، کلیدهای بلوتوث و نمایش میزان شارژ میشود. همینطور سوییچ پاور برای روشن و خاموش کردن کنترلر و ۴ نشانگر LED از دیگر ویژگیهای Stratus XL است. بافت پستی و بلندی دار بدنه Stratus XL به خوبی بالانس شده و یادآور کنترلر ایکسباکس 360 با رنگ مشکی مات است. آنالوگهای کنترلر در همان ارتفاع آنالوگ استاندارد کنترلرهای کنسولی هستند و ضخامت کافی دارند و از جنس لاستیک است و بافت خاصی دارد. بازهم امکان فشار دادن آنالوگها به داخل وجود ندارد. در حالی که بدنه و ۲ آنالوگ کنترلر حسی مشابه کنترلر کنسولی منتقل میکنند، کلیدهای Stratus XL ضعیف ظاهر شده است. فشردن کلیدهای دستوری آن لذت خاصی ندارد. کلیدهای سمت راست بسیار شُل هستند و وقتی فشار داده میشوند کمی به اطراف حرکت میکنند که برای یک کنترلر امروزی چندان جالب نیست. برعکس این کلیدها، کلیدهای جهتدار با وجود اینکه کیفیت خوبی دارند، بیش از اندازه سفت هستند و فشردن آنها در استفاده طولانی دردناک و دشوار است. کلیدهای ماشهای قسمت پشتی Stratus XL شباهت زیادی به کلیدهای ماشهای ایکسباکس وان دارند و کمی زاویه پیدا کردهاند البته مقدار کمی شل هستند و ممکن است با هر سلیقهای جور نباشد. در عوض کلیدهای بامپر یا بالایی به خوبی طراحی شدهاند و حس درست را در هنگام فشرده شدن منتقل میکنند. در نتیجه، کنترلر Stratus XL با وجود مشکلاتی که دارد از دیگر کنترلرهای معرفی شده بهتر است و طراحی و شکل بینقص بدنه، تجربه بهتری نسبت به کنتزلرهای موجود ارائه میکند. Stratus XL برای هر سلیقهای پیشنهاد میشود و در حال حاضر بهترین کنترلر MFi بازار است.
در اینجا به پایان معرفی کنترلرهای مناسب برای پلتفرم iOS و نسل جدید اپل تیوی میرسیم، از اینکه تا انتهای مقاله همراه ما بودید سپاسگزاریم. نظر شما درباره کنترلرهای معرفی شده چیست و کدام یک از این کنترلرها را امتحان کردهاید؟ لطفاً نظرات خود را با ما در میان بگذارید. منتظر نظرات شما هستیم.