پیش نمایش بازی Need for Speed 2015
مسابقات سرعت نفسگیر، تعویض دنده به موقع در مسابقات درگ، ساییده شدن لاستیکها در دریفتهای طولانی، مسابقات غیرقانونی زیر نور چراغهای شهر و تعقیب و گریزهای هیجانانگیز با پلیس مواردی هستند که طرفداران سری
Need for Speed
از بازیهای آن انتظار دارند، یک ماشینسواری آرکید سراسر هیجان، ولی تصمیمات نادرست الکترونیک آرتز سبب شد تا این سری محبوب در دونسخه به یک شبیهساز رانندگی تبدیل شود یا حتی شما را در قالب یک پلیس مخفی با داستانی ضعیف قرار دهد. تمام این عوامل باعث شد تا سری NFS بخشی از محبوبیت خود را نزد طرفداران از دست بدهد. البته تمام نسخههای اخیر به معنی شکست نبود، NFS: Hot Pursuit 2010 یکی از نسخههای موفق سری است که سازنده کاربلدی مثل
کرایتریون گیمز
را در کنار خود میبیند. البته پس از آن هم شاهد ۲ نسخه نسبتا ضعیف دیگر مثل Shift 2 و NFS: The Run بودیم که این آخری را به جرات میتوان ضعیفترین نسخه سری دانست.
به همین دلیل هم بالاخره الکترونیک آرتز تصمیم گرفت تا در سال ۲۰۱۲ وظیفه ساخت NFS را به کرایتریون گیمز محول کند و
مت وبستر
، طراح سری، اعلام کرد که شاید تمام بازیهای بعدی NFS توسط کرایتروین ساخته نشود، ولی این استودیو به تمام نسخههای بعدی نظارت خواهد کرد. نتیجه این امر هم ساخت NFS: Most Wanted 2012 بود که شاید نتواند تجربه نسخه سال ۲۰۰۵ را تکرار کند، ولی به هر حال یک بازی رانندگی موفق بود. پس از آن و در جریان نمایشگاه گیمزکام ۲۰۱۳،
مارکوس نیلسون
، یکی دیگر از طراحان سری، اعلام کرد که وظیفه ساخت NFS بعدی به استودیو تازه تاسیس
گوست گیمز
محول شده که ۸۰ درصد نیروههای آن را اعضای سابق کرایتریون تشکیل میدهند. اولین تجربه گوست گیمز NFS: Rivals بود که به یک بازی موفق در این سری تبدیل شد.
۸۰ درصد از نیروهای استودیو گوست گیمز را اعضای سابق کرایتروین گیمز تشکیل میدهند
پس از این نسخه صحبتهایی مبنی بر ساخت ادامه NFS: Underground منتشر شد و حتی مارکوس نیلسون، که به ریاست گوست گیمز منصوب شده بود، از علاقه خود به ساخت ادامه این نسخه سخن گفت. ولی
اندرو ویلسون
، مدیرعامل الکترونیک آرتز، تصمیم گرفت تا سال ۲۰۱۴ را به سری NFS استراحت بدهد و بیخبریها از نسخه جدید تا ۲۱ می ۲۰۱۵ (۳۱ اردیبهشت ۹۴) ادامه داشت که در این تاریخ الکترونیک آرتز به صورت رسمی با انتشار تیزر تریلری هیجان انگیز از تعقیب و گریز پلیس و رانندگان، نسخه بعدی را بدون هیچ پسوند یا پیشوندی با نام Need for Speed معرفی کرد که قرار است یک ریبوت از نسخههای موفق سری مثل Most Wanted 2005، Undergorund و Carbon باشد.
|
بازگشت به ریشهها
عبارت بازگشت به ریشهها را در مورد بازیهای مختلف در طی سالیان اخیر شنیدهایم. ولی شاید بهتر باشد این عبارت را به شکل بازگشت به نسخههای موفق تعمیم دهیم، برای مثال بازی PES 2016 با الهام گرفتن از نسخههای 5 و 6 خود توانست یک بازی فوتبال هیجان انگیز را ارایه کند یا آخرین نسخه از Assassin's Creed قرار است ادامه رو راه نسخههای موفق اولیه باشد. به هر حال الکترونیک آرتز از مدتها پیش این عبارت را برای بازیها NFS به کار میبرد و نتیجه آن هم ساخت Most Wanted 2012 و Rivals بود که موفقیتهای خوبی نیز کسب کردند. سازندگان بازی در گوست گیمز سعی دارند تجربهای همانند Underground ارایه دهند و حتی الکترونیک آرتز اعلام کرد که شاید بازی دنباله مستقیمی برای این نسخه نباشد، ولی تمام مولفههای موفق آن را شامل میشود. علاوه بر آن وقفه یکسالهای که در ساخت بازی ایجاد شد، به سازندگان اجازه داد تا به بازسازی نکات قوت بازی بپردازند و تمام عواملی که موفقیت یک بازی رانندگی را تضمین میکند، در بازی قرار دهند. پس یکی از نکاتی که ما را به نسخه جدید NFS امیدوار میکند همین دنباله رو بودن بازی از نسخههای خاطره انگیز و موفقی مثل Most Wanted، Underground و Carbon است.
شکارچیان سرعت!
وقتی که اولین بار الکترونیک آرتز با تصویری که در بالا مشاهده میکنید، نسخه جدید NFS را معرفی کرد، آنقدر هیجان زده بودیم که کسی اهمیتی به نوشته روی لاستیک نمیداد. «Speed Hunters» چیست؟ اگر این سوال برای شما هم پیشآمده، پاسخ آن یکی از مهمترین بخشهای گیمپلی بازی است! سایت شکارچیان سرعت، توسط الکترونیکآرتز اداره میشود و یک انجمن برای رانندگان خیابانی در سراسر جهان است. حال ۵ گروه از بزرگترین اعضای این سایت با نامهای Magnus Walker (
مگنوس واکر
)، Ken Block (
کن بلاک
)، Nakai (
ناکایی
)، Risky Devil (
ریسکی دویل
) و Morohoshi (
موروهوشی
) در بازی حضور خواهند داشت که هریک از آنها بر روی بخش خاصی از گیمپلی بازی تمرکز خواهند داشت. سرعت، سبک رانندگی، شخصی سازی خودرو، تیمداری و یاغی گری مولفههایی هستند که تمرکز بر روی هر یک از آنها باعث جلب رضایت یکی از گروهها خواهد شد و محبوبیت شما را در شهر ونتورا بِی افزایش خواهد داد.
|
استودیو گوست گیمز اولین بار در جریان رونمایی رسمی از بازی در نمایشگاه E3 2015 پنج مولفه مذکور را معرفی کرد و پس از آن هم با تریلری را در پایین تماشا حواهید کرد، هر یک را به طور مفصل شرح داد. این ۵ عامل و محبوبیتی که از طریق آنها کسب میکنید، نقشی اساسی در گیمپلی و روند داستانی بازی خواهند داشت. برای مثال عاشقان تخت گاز راندن به طور حتم توجه زیادی به بخش سرعت بازی خواهند داشت که امتیازات آن از طریق مسابقات سرعت جمعآوری میشود. اگر علاقه زیادی به بهبود سبک رانندگی خود دارید، باید در مسابقات دریفت حضور فعالی داشته باشید و همچنین به تختههای پرشی که در سراسر شهر وجود دارند اهمیت دهید. بر اساس اعلام نیلسون، توجه به شخصیسازی یک هنرمند از شما خواهد ساخت و هر شخصی میتواند ایدههای خود را برای طراحی یک خودروی منحصر به فرد پیاده کند و امتیازات بخش شخصیسازی را جمعآوری کند. اگر شخصی با روحیه بالای همکاری تیمی هستید، با همکاری اعضای تیمتان در مسابقات مختلف شرکت کنید و امتیازات مربوط به این بخش را افزایش دهید و در پایان هم اگر قصد دارید تا چیزی شبیه به سریهای کلاسیک NFS تجربه کنید، توجه به عامل یاغی گری باید اولویت اصلی شما باشد که افزایش امتیازات آن، به درگیریها و تعقیب و گریزهای هیجان انگیز با خودروهای پلیس منجر خواهد شد.
۵ عامل سرعت، سبک رانندگی، شخصی سازی خودرو، تیمداری و یاغیگری تاثیر بسزایی در روند بازی دارند
همچنین گوست گیمز وعده داده که نقشه شهر ونتورا بِی ۲ برابر نقشه
ردویو کانتی
در نسخه Rivals خواهد بود و به نظر میرسد که ترکیب وسعت نقشه با ۵ حالت مختلف باعث شود تا هر بازیکن تجربه منحصر به فردی در بازی داشته باشد. همچنین سیستم هندلینگ بازی به طور کامل متحول شده و دیگر خبری از کنترلهای خشک خودروها در بازی نخواهد بود. طبق اعلام نیلسون، افراد بسیار زیادی از تمام استودیوهایی که تا امروز نسخههای مختلف NFS را ساختهاند، در گوستگیمز مشغول به کار هستند و تجربه آنها باعث شده تا تمامی عواملی که باعث موفقیت سری در نسخههای مختلف شده، به بازی اضافه شود.البته باید منتظر ماند و دید که گوست گیمز تا چه حد میتواند وعدههای خود را در مورد بخش گیمپلی بازی عملی کند.
|
رانندگی با چاشنی داستان غنی
داستان یکی از المانهایی است که در بازیهای رانندگی از اهمیت نسبتا کمتری برخوردار است. البته این اصل بیشتر در بازیهای سبک شبیهسازی صدق میکند و وقتی هدف از ساخت یک بازی رانندگی نمایش مسابقات هیجان انگیز و غیرقانونی است، به طور حتم یک داستان غنی کمک بسیار خوبی به بازی میکند. پیش از این در سری NFS، نسخههایی مثل Most Wanted، The Run و Undercover که توسط استودیو
بلکباکس
ساخته شدهاند، تمرکز زیادی بر روی بخش داستانی بازی داشتهاند. ولی این مولفه مثل یک شمشیر دو لبه است. برای مثال در Most Wanted، داستان غنی بازی که بر پایه خیانت و انتقام گیری بنا شده بود، یک محرک بسیار عالی در تمام قسمتهای بازی بود که همواره انگیزه خوبی برای ادامه بازی ایجاد میکرد. ولی همین داستان به نکته ضعف The Run تبدیل شد و حتی عدهای از طرفداران این نسخه را به یک کتاب داستان تشبیه کردند که هر از گاهی هم نمایشی از گیمپلی بازی داشت و همین عامل هم بازی را یه یک اثر متوسط و حتی ضعیف تبدیل کرد. در نسخه جدید بازی هم داستان نقش پررنگی ایفا خواهد کرد. شما در نقش یک راننده جوان ظاهر میشوید که وارد دنیای بزرگ رقابتهای غیرقانونی و شبانه در شهر ونتورا بِی شده و یاید محبوبیت خود را به عنوان یک راننده در بین ۵ گروه از رانندگان حرفهای حاضر در شهر افزایش دهد.
داستان بازی از طریق میانپردههای واقعی و زنده روایت میشود
شخصیتهای متعددی در بازی حضور دارند و یک نکته بسیار جالب هم در این بخش وجود دارد که روایت زنده از داستان بازی است! یعنی داستان از طریق بازیگران واقعی و میانپردههای ساخته شده توسط آنها تعریف میشود، ولی این پایان کار نیست و اقدامات شما کاملا در این میان پردهها نمود دارد. مثلا اگر یک خودروی کاملا شخصیسازی شده در بازی بسازید، این خودرو در تمام میان پردههای بازی با همان شکل و شمایل حضور خواهد داشت و بازیگران واقعی هم در کنار آن ایفای نقش خواهند کرد. یا ارتباطات شما با گروههای مختلف که در قسمت قبلی معرفی کردیم، باعث تغییراتی در شیوه روایت داستان میشود. به هر حال اگر سازندگان بازی در استودیو گوست گیمز بتوانند یک داستان هیجان انگیز ارایه دهند، به طور حتم با استفاده از تکنولوژی مذکور، این مولفه یکی از نکات قوت بازی خواهد بود.
هر گیمر، یک خودروی منحصر به فرد
شاید تمام عواملی که تا به اینجا معرفی کردیم، طرفداران سری NFS را به اندازه بازگشت کامل شخصیسازی خودروها خوشحال نکند. گوست گیمز اعلام کرده که سیستم شخصی سازی خودرو به کاملترین شکل ممکن در بازی وجود خواهد داشت. در نسخههای اخیر بازی، شخصی سازی تنها به تغییر رنگ خودرو و موارد ظاهری اینچنینی محدود میشد. ولی این بخش در نسخه جدید شکل و شمایلی شبیه به Underground دارد و حتی بسیار کاملتر نیز هست. برای مثال تمام بخشهای ظاهری خودرو از جمله: بدنه، چرخها، سقف، شیشهها، چراغها، سیستم صوتی و به طور کلی هر بخشی که یک خودرو دارد، قابل شخصی سازی است. خودروهای مختلفی از کمپانیهای مشهور بازیسازی مثل Ford, BMW, Lamborghini, Nissan و Porsche در بازی حضور خواهند داشت و حتی BMW M3 E46 محبوب نسخه Most Wanted هم یکی از خودروهای حاضر در گاراژ شما خواهد بود که به لطف سیستم شخصیسازی قادر هستید تا تمامی این خودروها را به شکل دلخواه خودتان طراحی کنید. در ادامه میتوانید تریلرهایی از نحوه شخصیسازی خودروها را تماشا کنید:
|
|
البته این شخصی سازی کامل فقط به جلوههای ظاهری خودرو محدود نمیشود و از لحاظ فنی هم ماشینها قابل دستکاری هستند. برای مثال و با استناد به صحبتهای نیلسون، اگر قصد شرکت در مسابقات دریفت را داشته باشید، میتوانید فاصله کف خودرو تا زمین را کاهش دهید که باعث میشود تا کنترل ماشین در این مسابقات راحتتر باشد. یا میتوانید سیستم هندلینگ خودرو را بسته به راحتی خودتان دستکاری کنید و حتی موتور خودرو را برای شرایط مختلف به دلخواه تنظیم کنید. البته از آنجایی که NFS جدید یک رانندگی آرکید محسوب میشود، سازندگان به خوبی شما را در مورد نتایج دستکاریهای مختلف راهنمایی خواهند کرد. ولی اگر هم اطلاعات خوبی در مورد قسمتهای مختلف خودرو دارید، قادر خواهید بود تا جزییترین مسایل مربوط به خودرو را نیز به دلخواه خودتان تنظیم کنید که در این حالت بازی چیزی از یک اثر شبیهسازی رانندگی کم ندارد.
نسخه جدید Need for Speed، کاملترین حالت شخصی سازی خودرو را در میان تمام نسخههای سری دارد
نیلسون در مورد نسخه جدید NFS اعلام کرده که تمایل دارد تا این بازی به یک اثر کاملا منحصر به فرد تبدیل شود و طرفداران حس نکنند که پاییز هر سال با یک نسخه تکراری از بازی روبرو هستند. وی همچنین اذعان داشت که بخش شخصی سازی خودروها در قسمت جدید یکی از نکاتی است که تنوع زیادی به بازی میدهد و کاملترین بخش شخصیسازی در میان بازیهای سری NFS است که باعث خواهد شد به لطف قابلیت همیشه آنلاین بودن بازی، شاهد نسخههای مختلف و کاملا متمایز از یک خودرو در سطح شهر
ونتورا بِی
باشیم.
گرافیکی به عظمت فراست بایت 3
گرافیک و فیزیک بازیهای رانندگی یکی از مهمترین بخشهای آن است و استانداردهای بصری این سبک دایما در حال پیشرفت است. برای مثال در نمونههای اخیر شاهد گرافیکهای عالی در بازیهایی مثل Project Cars و Forza Motorsport 6 بودیم که مخصوصا دومی با طراحیهای فوقالعاده زیبای مربوط به آب و هوای بارانی تجربهی خاطره انگیزی ارایه داد. در مورد نسخه جدید NFS هم یکی از نکاتی که در تمام تصاویر و ویدیوهای منتشر شده از بازی جلوه میکند، گرافیک بینظیر بازی است. طراحی خودروها، طراحی محیط شهری و تاثیرات آب و هوایی به بهترین شکل ممکن است. استفاده از صفات مختلف به طور حتم بار معنایی خاص دارد، ولی با توجه به نمایشهایی که تا امروز از بازی دیدیم و در صورتی که این نمایشها در نسخه اصلی هم دقیقا به همین شکل حضور داشته باشند، استفاده از صفت بینظیر برای توصیف گرافیک بازی اغراقآمیز نیست.
تمام این ویژگیها به لطف آخرین نسخه از موتور گرافیکی فراستبایت 3 عملی شدهاند که طبق اعلام نیلسون، آزادی عمل بسیار زیادی در اختیار سازندگان قرار میدهد. همچنین تلفیق واقعیت با دنیای بازی که در بخش داستانی به آن اشاره کردیم، به لطف قدرت بالای این موتور میسر شده است. همچنین اگر فیزیک یک بازی رانندگی را مهمترین بخش آن معرفی کنیم، حرف اشتباهی نیست. چرا که اگر یک بازی رانندگی فیزیک مناسبی نداشته باشد، حتی چرخش چرخهای خودروهای آن هم مضحک به نظر خواهد رسید. بر اساس تریلرهایی که از گیمپلی بازی منتشر شده و همچنین با تجربه خوبی که موتور فراستبایت 3 از این مورد در بازی NFS: Rivals ارایه داد، نگرانی خاصی در این مورد وجود ندارد و فیزیک بازی هم حس یک رانندگی لذتبخش را ارایه خواهد داد.
تصویری که در بالا از مقایسه محیط بازی با نمونه مشابه آن در دنیای واقعی مشاهده میکنید، توسط یکی از قابلیتهای موتور بازی به نام PBR ساخته شده که قادر است جزییاتی همانند دنیای واقعی را در بازی ارایه دهد. همانطور که در تصویر هم مشاهده میکنید، تشخیص محیط بازی از دنیای واقعی بسیار دشوار است و جزییات ماشین، نورپردازیها، و حتی جزییات فواصل دوردست چیزی شبیه به واقعیت است. در ادامه هم میتوانید تریلری از جزییات بالای شخصیسازی و رانندگی در شرایط بارانی تماشا کنید:
|
به Need for Speed همیشه آنلاین خوش آمدید
به هر حال نسل هشتم بازیهای ویدیویی، در کنار جلوههای بصری بهتر، باعث شد تا جنبههای اجتماعی بازیها بیشتر نمود پیدا کند. امروزه شاهد هستیم که اکثر بازیهای روز از بخش آنلاین قدرتمندی بهره میبرند و گیمرها هم به دلیل لذت بیشتر بازی در کنار دوستانشان علاقه زیادی به این بخش دارند. به همین دلیل هم سازندگان نسخه جدید NFS تصمیم گرفتند تا اثر خود را مبتنی بر همیشه آنلاین بودن طراحی کنند و دلیل این امر هم تنوع بیشتر بازی و تجربه بهتر در کنار دوستان اعلام شد. نیلسون اعلام کرده که بازی جدید بسیار اجتماعی خواهد بود و با استفاده از سیستم Autolog که اولین بار در نسخه Hot Pursuit 2010 شاهد آن بودیم، به طور دایم با دوستانتان در ارتباط خواهید بود و حتی تصمیمات و خودروهای آنها نیز در روایت داستانی بازی شما حضور خواهند داشت.
آنلاین بودن بازی کمک شایانی به تنوع گیمپلی آن خواهد کرد
همچنین امکان به اشتراک گذاری تصاویر خودروها در شبکهی NFS باعث خواهد شد تا دیگر بازیکنان به خودروی شما امتیاز بدهند و این امتیازات باعث بالا رفتن عامل شخصیسازی میشود که یکی از ۵ عامل موثر در بازی است. علاوه بر آن افرادی که سعی دارند بازی را به شکل تیمی بازی کنند، میتوانند به لطف آنلاین بودن همیشگی بازی، از دوستان خودشان در تیمها استفاده کنند و مراحل مختلف را در کنار یکدیگر پشت سر بگذارند. در حالت کلی، به نظر میرسد که همیشه آنلاین بودن بازی در راستای بهبود گیمپلی آن بوده و حتی اگر برای بسیاری از ما ایرانیها این آنلاین بودن دایمی مشکل ساز شود، باید اعتراف کرد که این ویژگی یکی از هیجانانگیزترین بخشهای بازی است.
ونتورا بِی منتظر شما است!
در این پیشنمایش سعی کردیم تا تمام بخشهای بازی را معرفی کنیم. البته موسیقی هم یکی از مهمترین المانهای بازیهای رانندگی است و آهنگهای خوب تاثیر زیادی در هیجان بازی دارند. الکترونیک آرتز فعلا اطلاعاتی در این مورد ارایه نداده، ولی با استناد به آهنگهای پخش شده در جریان تریلرها و سابقهای که از این ناشر سراغ داریم، نباید نگرانی خاصی در این مورد باشد. به هر حال نسخه جدید بازی Need for Speed در تاریخ ۳ نوامبر (۱۲ آبان ماه) برای کنسولهای پلیاستیشن 4 و ایکسباکس وان منتشر خواهد شد و نسخه رایانههای شخصی بازی هم در بهار ۲۰۱۶ عرضه میشود. از آنجایی که ساخت بازی در دست تیم کاربلدی مثل گوستگیمز است، میتوان انتظار داشت که این اثر عطش طرفداران مسابقات غیرقانونی و بازیهای رانندگی آرکید را برای مدت طولانی سیراب کند. سازندگان هم وعده دادهاند که با انتشار بستههای الحاقی پس از عرضه بازی، قابلیتهای آن را بیش از پیش گسترش دهند که باعث میشود تا Need for Speed جدید یک اثر لذتبخش در کوتاه مدت نباشد و طرفداران برای ماهها و شاید هم بیشتر آن را بازی کنند.
به نظر شما آیا نسخه جدید NFS میتواند یادآور نسخههای محبوبی مثل Most Wanted، Underground و Carbon باشد؟ نظرات خود را در این مورد با زومجی در میان بگذارید.
تهیه شده در زومجی