نویسنده: زومجی زومجی
// یکشنبه, ۷ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۰:۳۰

بهترین بازی‌های بازسازی شده سال ۲۰۱۴ از نگاه زومجی

در ادامه مقالات بررسی بهترین بازی‌های سال ۲۰۱۴، نگاهی  به برترین بازی‌های  بازسازی شده  از نسل قبلی کنسول‌های خانگی روی کنسول‌های نسل هشتمی خواهیم داشت. با ادامه این بررسی همراه زومجی باشید.

«چگونه از انجام یک بازی لذت می‌بریم؟» این سوالی است که می‌تواند پاسخ‌های گوناگونی داشته باشد. افراد، بسته به نوع نگاه خود به بازی‌های ویدئویی، تعاریف مختلفی از عوامل موفقیت یک بازی در ذهن دارند. اما همیشه یک عامل مشترک در این بین وجود دارد که می‌تواند میان عقاید مختلف، ارتباط کوچکی برقرار کند: گرافیک! بله، درواقع این «جلوه‌های بصری» است که می‌تواند مخاطب را با تلفیق میلیون‌ها «پیکسل»، به پای صفحه نمایشگر بکشاند. بازی‌های ویدئویی در نسل هفتم کنسول‌های خانگی، به بالاترین سطح ممکن از «ارائه کیفیت بصری» در آن زمان رسیدند؛ اما دیگر زمان کوچ کردن به نسل بعدی کنسول‌های خانگی بود. اکنون با در اختیار داشتن سخت افزارهای قوی‌تر، بازیسازان قادراند جلوه‌ای دیگر از هنر و توانمندی خودشان را به مخاطبان نشان دهند. ساخت بازی‌های «بازسازی» شده در صنعت بازی‌های ویدئویی، امری عجیب نیست؛ زیرا کنسول‌ها و تکنولوژی‌ به کار رفته در آن‌ها، می‌تواند امکانات بیشتری را در اختیار استودیوهای بازی‌سازی قرار دهد. در نسل هفتم، شاهد عرضه‌ی بازی‌های زیبایی بودیم. گرچه بسیاری از آنها در نوع خودشان بی‌نظیر بوده‌اند، اما قطعا تجربه آن‌ها با گرافیک بالاتر، نمی‌توانست خالی از لطف باشد. از این رو بسیاری از بازیسازان به فکر عرضه دوباره محصول خود روی این کنسول‌ها افتادند. در ادامه، به بررسی بازی‌هایی می‌پردازیم که به «بهترین بازسازی‌ها» روی نسل هشتم کنسول‌های خانگی تبدیل شدند.

tomb-raider-definitive-edition

Tomb Raider: Definitive Edition

  • سازنده: کریستال داینامیکس
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: بهمن ۱۳۹۲
اگر نسخه نسل هفتمی Tomb Raider را تجربه کرده باشید، با داستان و حال و هوای آن آشنایی دارید؛ اثری که توسط کریستال داینامیکس (Crystal Dynamics) ساخته شد و توانست موفقیت بزرگی را کسب کند. موفقیتی که به فروش «یک میلیون نسخه‌ای» بازی در کمتر از ۴۸ ساعت منجر شد. داستان بازی، درمورد ماجراجویی‌های لارا کرافت ( Lara Croft)، شخصیت اصلی این سری است. در این نسخه، وی بدون هیچ گونه آشنایی قبلی با استفاده از سلاح معرفی می‌شود. درواقع بازی سعی دارد او را در قالب یک شخصیت آماتور و نا آشنا با استفاده از وسایل مختلف به مخاطبان بشناساند. نسخه بازسازی شده از این بازی، همانند نسخه اصلی، یک تجربه بی‌نظیر است؛ یک اکشن سینماتیک پر هیجان، که اکنون با رزولوشن 1080p، حتی زیباتر از گذشته به نظر می‌رسد. در نسخه نسل بعدی، و به لطف سخت افزار قدرتمند این کنسول‌ها، بازی از رنگ بندی و نورپردازی بهینه شده بهره‌مند می‌برد و با گرافیک بهتری روبرو هستیم. اما نباید یک نکته را فراموش کرد: گرچه بازی با جلوه‌ای بهتر به مخاطبان عرضه می‌شود، اما این بازی یک بازسازی است و نمی‌توان از آن انتظار گرافیکی کاملا متفاوت را داشت. البته هنوز هم معتقد هستیم تجربه نسخه Definitive Edition بسیار لذت بخش است. در کنار بخش گرافیک، قابلیت بازی از طریق فرامین صوتی هم در این نسخه وجود دارد. با گفتن عبارتی همچون Show map می‌توان از نقشه بازی بهره‌مند شد. این نسخه، همراه با تمامی محتواهای قابل دانلود (DLC) بازی عرضه شده است.
TheLastofUs

The Last of Us Remastered

  • سازنده: ناتی داگ
  • ناشر: سونی
  • پلتفرم: پلی‌استیشن 4
  • تاریخ انتشار: مرداد ۱۳۹۳
از جای خود بلند شوید. کلاه‌ها را از سر بردارید. اکنون، نوبت به اثر جاودانه ناتی داگ می‌رسد. داستانی که عبارت «هیجان» را  جزء به جزء معنی می‌کند. روایتی که عنوان «شاهکار» در مقابل‌اش به زانو در می‌آید. بله، این The Last of Us است. ناتی داگ با عرضه آخرین بازی خود در نسل هفتم، باردیگر جایگاه خودرا به عنوان «بهترین استودیوی بازیسازی جهان» تثبیت کرد. اغلب کسانی که The Last of Us را برروی کنسول پلی‌استیشن 3 تجربه کردند، تحت تاثیر روایت داستانی بی‌نظیر و گیم‌پلی درگیر کننده آن قرار گرفته‌اند. این شاهکار بی‌چون و چرا که توانست بیشترین عنوان «بازی سال» را بدست بیاورد، بار دیگر در کنسول پلی‌استیشن 4 شما را شگفت زده خواهد کرد. بزرگترین تغییر ایجاد شده در نسخه Remastered، ثابت بودن بازی روی نرخ ۶۰  فریم است، که در کنار رزولوشن 1080p، خودنمایی می‌کند. اگر به یاد داشته باشید پیش از این و در کنسول پلی‌استیشن ۳، نرخ فریم بازی روی ۳۰ قرار داشت. اما اکنون می‌توانید از فریم بالاتر لذت ببرید. این میزان افزایش فریم، تاثیر چشمگیری در روند بازی دارد و بازی را بسیار روان‌تر از گذشته نشان می‌دهد. البته اگر با تفاوت‌های میان ۳۰ و ۶۰  فریم آشنا نیستید، در بازی تنظیماتی وجود دارد که می‌توانید فریم بازی را روی ۳۰ قرار دهید تا متوجه تغییرات اعمال شده شوید. در کنار نرخ فریم و رزولوشن 1080p، تکسچرها با جزئیات بالاتری در نسخه Remastered به استقبال شما می‌آیند. گرچه نباید از نورپردازی بهبود یافته در این نسخه، چشم‌پوشی کرد. در کنار تغییرات فنی، مد جدیدی از گرفتن عکس‌های زیبا و اعمال افکت‌های گوناگون روی آن‌ها در بازی وجود دارد که در این مدت باعث خلق تصاویر زیبایی از سوی کاربران شده است. اگر از تجربه نسخه نسل هفتمی  The Last of Us لذت برد‌ه‌اید، بازی کردن نسخه Remastered می‌تواند بار دیگر لذت بخش باشد. به علاوه، می‌توانید از تمامی محتواهای قابل دانلود برای بازی، لذت ببرید. اگر هنوز  سراغ کنسول‌های نسل بعدی نرفته‌اید یا به این کنسول‌ها علاقه‌مندی ندارید، بهتر است کارخود را با The Last of Us Remastered شروع کنید؛ زیرا این بازی می‌تواند دلیل خوبی برای خرید یک کنسول نسل هشتمی باشد.
GTA-5

Grand Theft Auto V

  • سازنده/ناشر: راک‌استار
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: آبان ۱۳۹۳
تا اینجای کار از دلایلی همچون رزولوشن بالا یا نرخ فریم بالاتر، صحبت کردیم. اما ویژگی که شرکت راکستار (Rockstar) برای عرضه نسخه نسل بعدی بازی خود در نظر گرفت، تنها افزایش کیفیت گرافیک نیست؛ بلکه راکستار  بهترین، خلاقانه‌ترین و جالب‌ترین ویژگی ممکن را به بازسازی بازی خود روی نسل بعد اعمال کرد: حالت اول شخص به بازی GTA V! شاید هنگامی که خبر عرضه یک بازسازی از روی GTA V تایید شد، بسیاری از افراد تنها انتظار بالا رفتن رزولوشن را داشتند؛ اما راکستار با اعلام خبر اضافه شدن حالت اول شخص به بازی، بار دیگر ثابت کرد هنوز هم یکی از بهترین شرکت‌هایی است که می‌تواند مخاطب را با بازی‌های خود، هیجان زده کند. نسخه نسل هفتمی بازی در زمان خود از گرافیک رضایت بخشی برخوردار بود. اما نسخه‌های ایکس‌باکس وان و پلی‌استیشن ۴ جلوه بهتری از دنیای ساخته شده به دست هنرمندان راکستار را نشان داد. با بهره‌گیری از رزولوشن 1080p، می‌توان نگاه بهتری به جزئیات درون بازی داشت. در کنار آن، با نرخ ۳۰  فریم مواجه می‌شویم که عملکرد خوبی را کنار رزولوشن بالا به نمایش می‌گذارد. در کنار پیشرفت‌های بصری، حالت اول شخص بازی بسیار لذت بخش است. راکستار تمام تلاش خود را کرده تا بازیکنان بهترین تجربه از این حالت را در روند گیم‌پلی داشته باشند و باید گفت کاملا در این امر موفق بوده است. درحالت اجرای بازی با نمای اول شخص، با حرکاتی کاملا روان و مناسب مواجه می‌شوید که گیم پلی را برای شما لذت‌ بخش‌تر می‌کند. البته در کنار وجود گزینه تغییرحالت اول شخص و سوم شخص، می‌توان زمان‌های مشخصی را برای عوض شدن نمای بازی میان این دو مشخص کرد؛ برای مثال زمان‌هایی که کاور می‌گیرید یا هنگامی که قصد رانندگی با ماشین را دارید، حالت اولش شخص می‌تواند به صورت خودکار فعال شود. این بخش به بازی جلوه‌ای تازه بخشیده است؛ زیرا انجام تمامی کارهایی که پیش از این آن‌ها را با حالتی سوم شخص تجربه کرده‌اید، اکنون می‌تواند در حالتی دیگر برایتان روایت شود.

Halo

Halo: The Master Chief Collection

  • سازنده: ۳۴۳ اینداستریز 
  • ناشر: مایکروسافت
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان
عرضه یک مجموعه از سری Halo، بهترین خبری بود که مایکروسافت می‌توانست به طرفداران این سری افسانه‌ای بدهد. این مجموعه، بازی‌های اصلی سری Halo را شامل می‌شود: Halo 4، Halo 3، Halo 2، Halo: Combat Evolved Anniversary. مایکروسافت از همان ابتدا قول عرضه بازی‌های قدیمی این سری با گرافیک بهبود یافته را داده بود. این مجموعه که مستقیما توسط استودیو  ۳۴۳ اینداستریز ساخته شده است، دارای رزولوشن 1080p و نرخ ۶۰ فریم است. نسخه موجود از Halo: Combat Evolved Anniversary در این مجموعه، دقیقا بر اساس نسخه عرضه شده در سال ۲۰۱۱ است و تفاوت‌های اندکی با آن نسخه دارد. اما نسخه بعدی یعنی Halo 2، یکی از جالب‌ترین قابلیت‌های موجود در بازی را (در کنار نسخهHalo: Combat Evolved Anniversary) دارد: این بازی با دو موتور جداگانه به صورت همزمان اجرا می‌شود. هنگام اجرای بازی، شما می‌توانید گرافیک بازی را از حالت جدید، به حالت قدیم برگردانید و تفاوت‌های عظیم میان این دو نسخه را مشاهده کنید. در کنار این موارد، گرافیک بازی در دیگر بخش‌های فنی‌ هم تغییرات زیادی داشته است که یکی از مهم‌ترین آنها تکسچرهای بازی‌های عرضه شده در این مجموعه است. بازی‌های این مجموعه، با تمامی محتواهای اضافی موجود عرضه شده و می‌توانید از آنها استفاده کنید. علاوه بر این، افرادی که این مجموعه را خریداری کنند می‌توانند در تست آزمایشی نسخه چندنفره Halo 5 شرکت کنند. اگر یکی از طرفداران پروپاقرص سری بی‌نظیر Halo هستید، تجربه The Master Chief Collection می‌تواند خاطرات گذشته را برای شما زنده کند.
sleeping-dogs-definitive-edition

Sleeping Dogs: Definitive Edition

  • سازنده: یونایتد فرانت گیمز ، اسکوئر انیکس لندن
  • ناشر: اسکوئر انیکس
  • پلتفرم: ایکس‌باکس وان، پلی‌‌استیشن ۴
  • تاریخ انتشار: مهر ۱۳۹۳
Sleeping Dogs که در سال ۲۰۱۲ عرضه شد و دارای یکی از بهترین داستان سرایی‌ها در میان هم‌رده‌های خودش بود. یک روایت جذاب از داستان‌های مافیایی در هنگ‌کنگ، که با مبارزات و تعقیب و گریزهای سینماتیک تلفیق می‌شود و محصولی بانام «هیجان» را به مخاطب خود ارائه می‌کند. روایت داستانی و گیم‌پلی عرضه شده در نسخه سال ۲۰۱۲، به هیچ عنوان از سوی گرافیک بازی صدمه نمی‌بیند؛ یا بهتر است بگوییم گرافیک بازی، با اینکه در بالاترین حد ممکن در آن سال قرار نداشت، اما بازهم رضایت بخش بود. این درحالی است که نسخه جدید با این که هیجان و جذابیت داستانی خود را حفظ کرده، سعی دارد پای خود را از محدوده گرافیکی نسل قبل بیرون بگذارد و می‌توان گفت تا حدودی در این امر موفق بوده است. فضاهای دوردست و تکسچرها در بازی با جزئیات بیشتری پذیرای شما خواهند بود. استودیوی یونایتد فرانت گیمز (United Front Games) شهر هنگ‌کنگ را بسیار شلوغ، زیبا و باورپذیر ساخته است. پس می‌توانید با وی شن (Wei Shen)، شخصیت اصلی بازی، به گشت و گذار در این شهر زیبا بپردازید.

نظر شما در مورد «بازسازی» بازی‌های نسل‌های پیشین چیست؟ نظرات خود را با ما درمیان بگذارید.

 کدام بازی نظر شما را جلب کرد؟ به بازی منتخب خود از بخش انتخاب برترین بازی بازسازی سال ۲۰۱۴ زومجی رای بدهید.

Zoomg Best Remastered-Game developer-anticipated game of the year

 تهیه شده در زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده