نویسنده: محسن وزیری
// شنبه, ۶ دی ۱۳۹۳ ساعت ۱۶:۵۴

برترین بازی‌های کنسول دستی پلی‌استیشن ویتا در سال ۲۰۱۴

امروزه رقابت برای کنسول‌های دستی بسیار دشوار شده است و موبایل‌ها و تبلت‌ها دیگر اجازه‌ی نفس کشیدن به این کنسول‌ها را نمی‌دهند.آن زمانی که PSP زبان‌زد خاص و عام بود دیگر گذشته است؛ این روزها دیگر اسم ویتا را هم به ندرت می‌شنویم. اما با این حال باز هم  بازی‌های بسیار خوبی در سال ۲۰۱۴  برای این پلتفرم عرضه شده که در ادامه به تعدادی از آن‌ها خواهیم پرداخت.

بسیاری از طرفداران ویتا خواستار انتشار بازی‌های بزرگ، معروف و با گرافیک بالا هستند. عناوینی مثل Killzone: Mercenary  و Uncharted: Golden Abyss برای ویتا عرضه شده‌اند و بازخورد خوبی نیز دریافت کرده‌اند، اما حقیقتاً کنسول‌های دستی، جایگاه بازی‌های بزرگ و پرهزینه نیست و نبوده است. بهترین بازی‌های سبک پلتفرمر و دوبعدی را می‌توانید روی این کنسول‌ها پیدا کنید و تجربه‌ی این بازی‌ها در دستگاهی مانند ویتا بسیار لذت‌بخش است،‌ همان‌طور که خواستگاه بازی‌هایی مثل Uncharted همواره کنسول‌های خانگی بوده و تجربه‌ی آن روی نمایشگری ۴ اینچی، اجحاف در حق بازی است. اما بپردازیم به بهتری بازی‌هایی که دارندگان پلی‌استیشن ویتا امسال تجربه کردند، سالی که چندان پر و پیمان نبود اما عناوینی بودند که گیمرها را سرگرم نگاه دارند و البته قابلیت فوق‌العاده‌ی Remote Play هم برای استریم بازهای پلی‌استیشن ۴ روی ویتا را نیز نباید از یاد برد، قابلیتی که می‌تواند تا حدودی این کمبود بازی را جبران کند.

luftrausers

Luftrausers

یک آشوب تمام عیار است، فقط باید مواظب باشید آسیبی به دکمه‌های دستگاه خود نزنید. گیم‌پلی بازی به قدری سریع، شلوغ و درگیرکننده است که می‌تواند ساعت‌ها مشغولتان کند بدون اینکه گذر زمان را متوجه شوید. گرافیک خاص بازی از ویژگی‌های مثبت آن به شمار می‌رود، احتمالاً اگر با هواپیماها و کشتی‌های پیکسلی مواجه نبودیم این بازی هرگز نمی‌توانست به جذابیت فعلی خود نزدیک شود. مراحل چالش‌برانگیز و گیم‌پلی اعتیاد آور آن دلایلی هستند که باعث می‌شوند خاک روی ویتا را بتکانید و عنوانی کلاسیک را تجربه کنید. هدف بازی نابود کردن تجهیزات دشمن و ثبت بیشترین میزان رکورد است. امکان شخصی‌سازی تجهیزات هواپیما در آن وجود دارد و جالب‌تر اینکه حتی افکت‌های صوتی و موسیقی بازی را هم به دلخواه خود می‌توانید تغییر دهید.


danganronpa-2-review-cover

Danganronpa 2: Goodbye Despair

احتمالاً اولین باری که این بازی را انجام دهید، هیچ ایده‌ای راجع به آن نخواهید داشت. Danganronpa 2: Goodbye Despair درست مانند این است که یک انیمه را کنترل کنید، شخصیت‌ها را بشناسید و برای آن‌ها تصمیم بگیرید. بازی بسیار به داستان خود وابسته است و طبیعتاً وقت و حوصله‌ی زیادی می‌طلبد. اما اگر طرفدار چنین سبکی هستید، تجربه‌ای بسیار دلنشینی در انتظار شما است. شما کنترل گروهی از دانش‌آموزان را بر عهده دارید که در جزیره‌ای مرموز گیر کرده‌اند و یک خرس مکانیکی  شیطانی سعی دارد آنها را متقاعد کند که همدیگر را به قتل برسانند. بازی معماهای بسیار مطرح می‌کند و داستان آن پیچ و تاب‌های زیادی دارد و همین موارد آن را به تجربه‌ای منحصر به فرد تبدیل کرده است.


rogue legacy

Rogue Legacy

این بازی برای پلی‌استیشن 3 و 4 هم عرضه شده، اما بی‌شک بهترین کنسول برای تجربه‌ی آن، ویتا خواهد بود. عنوانی کلاسیک که به واسطه‌ی گرافیک ۸بیتی‌اش یادآور بازی‌هایی چون Contra و Prince of  Persia است. Rogue Legacy از آن دست بازی‌های اعتیاد آوری است که مدام می‌خواهید مرحله‌ی دیگری از آن را بازی کنید، حتی با وجود مراحل بسیار سخت و چالش‌برانگیز و اینکه می‌دانید مرگی حتمی در انتظار شما است، باز هم دست بازی از نکشیده و مشتاق به پیشروی در آن هستید. Rogue Legacy به همین دلیل یکی از بهترین‌ بازی‌های امسال ویتا لقب گرفته است.


Freedom Wars

Freedom Wars

اما می‌رسیم به یکی از بهترین بازی‌هایی که از زمان عرضه‌ی ویتا برای آن منتشر شده است. Freedom Wars عنوانی انحصاری برای پلی‌استیشن ویتا است و شعبه‌ی ژاپن بخش سرگرمی‌های سونی مسئولیت انتشار آن را بر عهده داشته است. بازی اساساً در سبک اکشن نقش‌آفرینی طراحی شده اما وجود المان‌های پلتفرمر، به آن طراوت خاصی بخشیده است. Freedom Wars خبر خوشی است برای کسانی که می‌خواهند بازی‌های بزرگ روی کنسول کوچک‌شان تجربه کنند. گرافیک مثال زدنی و گیم‌پلی غنی آن مجموعه‌ی کاملی را ساخته‌اند که روی هیچ کنسول دیگری نمی‌توانید پیدا کنید. در Freedom Wars با یک بازی تماما ژاپنی طرف هستید و طبیعی است که روایت داستان چندان واضح و قابل فهم نباشد، اما با پیشروی در بازی، نقاط تاریک داستان را درک خواهید کرد و به نبوغ طراحان آن پی خواهید برد. همانطور که ابتدای مقاله به آن اشاره شد، شاید کمتر بازی‌ای در حد و اندازه‌های Freedom Wars برای ویتا منتشر شود، اما همین یک عنوان جای خالی آن‌ها را کاملاً پر می‌کند. به نظر می‌رسد سال ۲۰۱۴ با این که بهترین سال برای دارندگان پلی‌استیشن ویتا نبوده، اما تا حدودی توانسته هر سلیقه‌ای را راضی نگه دارد. نظر شما درباره‌ی بازی‌های امسال چیست؟ کدام عناوین را برای کنسول دستی خود تهیه کرده یا قصد خرید آن را دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده