جردن وایزمن سازنده بازی Shadowrun، از وضعیت پیسی گیمینگ میگوید
جردن وایزمن ۳۵ سال در زمینهی بازیسازی مشغول کار بوده است
جردن وایزمن در ساخت بازیهای زیادی مشارکت داشته و نهتنها به ساخت بازیهای ویدیویی مشغول بوده بلکه در زمینهی ساخت بازیهای تختهای و واقعیت مجازی نیز دستی دارد، وایزمن موسس استودیو فسا است و بهعنوان کارگردان هنری در استودیوهای بازی سازی مایکروسافت از سال ۱۹۹۸ تا ۲۰۰۲ مشغول بوده و شاهد عرضه کنسول ایکسباکس بوده است. او همچنین با تأسیس Center for Serious Play در دانشگاه واشنگتن تجربیات خود را با علاقهمندان بازیسازی به اشتراک میگذارد.
او در چند سال اخیر مدیریت استودیو بازیسازی مستقل Harebrained Schemes-که بازیهای نقشآفرینی محبوبی مانند Shadowrun و Necropolis را منتشر کرده است-بر عهده دارد. او در مصاحبهی خود با وبسایت PC Gamer در نمایشگاه PAX Prime 2015 از سختیها و فواید یک سازنده مستقل بودن میگوید:
بازیسازان مستقل در بهترین زمان و بدترین زمان هستند
دسترسی سازندگان مستقل به بازار و امکان انتشار بازی در حال حاضر بینظیر است. فوقالعاده است، نه؟ امکان بهرهمندی از سرمایهگذاری جمعی (crowdfunding) کمک زیادی به سازندگان مستقل کرده است. ابزارهایی که برای ساخت بازی نیاز هستند با کاهش قیمت شدیدی روبرو شدهاند و در دهه اخیر دسترسپذیر شدهاند. از طرف دیگر به همین دلیل در حال حاضر محصولات زیادی در بازار وجود دارند و جلبتوجه کار دشوار و سختی است. شما باید بهعنوان یک سازنده مستقل به سختی کارکنید و همانطوری که به توسعه نرمافزاری توجه دارید باید از نظر شبکه های اجتماعی نیز قوی عمل کنید. این موردی است که باید جدی گرفته شود تا بتوانید محصول خود را از انبوه محتویات منتشر شده متمایز کنید.
وی در ادامه از بازی آینده استودیو Harebrained و بازگشت به سبک موردعلاقه خود میگوید:
برای مدت زیادی بازیهایی با حضور روباتهای مکانیکی (mech) ساختهام که ابتدا با بازی تختهای BattleTech شروع شد و سپس با سری بازیهای MechWarrior و MechCommander ادامه پیدا کرد، اما با شرمندگی باید بگویم ۱۹ سال از آخرین بازی من در این سبک گذشته است و من اکنون بسیار هیجانزده هستم تا یک بازی دیگر در این سبک بسازم و واقعاً میخواهم به ریشههای واقعی بازیها برگردم.
BattleTech پاییز امسال در وبسایت Kickstarter قرار میگیرد
امکان استفاده از آن دنیا در یک بازی تاکتیکی مدرن در حال حاضر وجود دارد و ما میتوانیم عمق بسیار بیشتری به بازی بدهیم و قصد داریم یک بازی روان و سریع بسازیم و بازیکن را ترغیب به تمرکز روی استراتژی کنیم و نه مکانیکهای بازی، البته مکانیک بازی بسیار عمیق است و تفاوتهای زیادی میان روباتها و جنگجویان مکانیکی وجود دارد و درخت مهارت بسیار بزرگی برای هرکدام از آنها در نظر گرفته شده است.
اگر به Shadowrun نگاه کنید میبینید که یک بازی نقشآفرینی است که در باطن یک بازی تاکتیکی قوی است، اما BattleTech قرار است یک بازی تاکتیکی عمیق با داستانسرایی عالی باشد. یکی از چیزهایی که درباره این سبک وجود دارد این است که در سالهای اخیر بهخوبی از فضای این سبک استفاده نشده و این دنیا دستکم گرفته شده است و این موردی است که ما قصد داریم با این عنوان انجام دهیم.
وایزمن در انتها نظرات خود را درباره توجه مجدد مایکروسافت به پی سی گیمینگ و انبوه بازیهای انحصاری برای رایانههای شخصی بیان میکند:
اتفاقی که افتاد این بود که شاهد نوعی رفتار دورهای بودیم رایانههای شخصی موردتوجه بودند، سپس به آنها کمتوجهی شد و بار دیگر به رایانههای شخصی موردتوجه قرارگرفتهاند، بخشی از این اتفاقات بر عهده بازار است. زمانی عقیده همگان این بود که دوران پی سی گیمینگ به سر آمده است و کنسولهای بازی فرمانروایی خواهند کرد، به عقیده من تمام آن صحبتها اشتباه از آب درآمد.
مایکروسافت دیدگاه بهتری به بازیسازی نسبت به گذشته دارد
به نظر من آنها (مایکروسافت) دیدگاهی جدید نسبت به پی سی گیمینگ دارند، این بازیها تنها برای تبلیغ پلتفرم ویندوز نیستند، بازیهای انحصاری رایانههای شخصی را تنها برای ترویج استفاده از ویندوز منتشر میکرد اما به نظر من از آن فضا خارجشدهاند و عملکرد بسیار خوبی دارد و دستور کار او بیشتر طرفدار محور است تا پلتفرم محور، و این بسیار هیجانانگیز است.
باید دید احتمال موفقیت بازی جدید وایزمن چقدر است و نظرات او درباره رایانههای شخصی تا چه حد درست از آب در میآید، نظر شما در مورد نظرات او در مورد بازیسازان مستقل و تلاش دوباره مایکروسافت برای توجه به رایانههای شخصی چیست؟ آیا فکر میکنید رایانههای شخصی به شکوه سابق خود دست پیدا خواهند کرد؟ منتظر نظرات شما هستیم.
منبع: PC Gamer