// یکشنبه, ۱ شهریور ۱۳۹۴ ساعت ۱۳:۴۵

گزارش زومجی از نشست خبری گیگابایت و آواژنگ برای مادربورد گیمینگ Z170

روز گذشته کمپانی گیگابایت با همراهی شرکت آواژنگ، نمایندگی فروش محصولات این شرکت تایوانی، نشست خبری با حضور اصحاب رسانه در هتل نیلو تهران برگزار کرد و به تشریح ویژگی‌های مادربورد‌های جدید گیمینگ سری Z170 پرداخت. با زومجی همراه باشید.

شرکت گیگابایت به تازگی از نسل جدید مادربوردهای حرفه‌ای و به اصطلاح گیمینگ سری Z170 رونمایی کرده است و حالا قصد دارد به زودی این محصولات را در دسترس کاربران ایرانی قرار دهد. به همین منظور، گردهمایی با حضور اصحاب رسانه و مقاماتی از شرکت گیگابایت و آواژنگ در هتل نیلو برگزار شد تا هر چه بیشتر با جدیدترین محصول گیگابایت در حوزه تولید مادربورد آشنا شویم.

GIGA-3

از ابتدای مراسم که در ساعت ۱۹:۳۰ برگزار شد، نماینده‌ی گیگابایت به مدت دو ساعت به تشریح قابلیت‌های جدید و کلیدی مادربورد Z170X-Gaming G1 پرداخت که برخی از آنها به شرح زیر است:

USB Type-C

USB Type-C که این روزها از آن زیاد صحبت می‌شود یک کانکتور معکوس‌پذیر (قابل نصب در هر دو سمت پشت و رو) است که توسط کنترلر Alpine Ridge پشتیبانی می‌شود. این کانکتور پشتیبانی وسیعی را از امکانات مختلف ارائه خواهد داد که از آن جمله می‌توان به USB 3.1، Thunderbolt 3، DisplayPort 1.2 و انتقال توان 100 واتی در قالب یک کابل اشاره کرد.


Intel USB 3.1

کانکتور Type-C که در بالا به آن پرداختیم توسط چیپ Alpine Ridge اینتل کنترل می‌شود. این ویژگی، تنها یک کانکتور نیست، بلکه یک لینک است. این کنترلر می‌تواند به پورت‌های USB 3.1 Type-A نیز متصل شود و از آنجا که از چهار مسیر PCI-E 3.0 استفاده می‌کند، می تواند پهنای باندی معادل 32Gb/s را برای پورت های USB 3.1 فراهم کند.

دورهمی مادربورد گیگابایت

HDMI 2.0

با اینکه این مورد زیاد تعجب‌برانگیز نیست ولی گیگابایت تصمیم گرفته است تا درگاه HDMI 2.0 را به برخی از مدل‌های سری 100 خود اضافه کند. البته مشخص است که تمام مدل‌ها این امکان را نخواهند داشت، اما آنهایی که از این قابلیت بهره می‌برند می‌توانند برای پخش ویدئو به یک تلویزیون 4K با فرکانس ۶۰ هرتز متصل شوند. برای مقداری بیشتر از این، فرکانس به ۳۰ هرتز محدود خواهد شد. البته می‌توان با الگوریتم‌های فشرده‌سازی نرخ نوسازی تصویر را در ۶۰ هرتز نگه داشت.


کارت صوتی Creative با گواهینامه ZxRi و 120+ dB SNR

با کارت صوتی جدید کریتیو با گواهی ZxRi، گیگابایت مدعی است که اولین مدل با کارت صوتی حرفه‌ای روی برد مجزا را ارائه داده است. در این سیستم، پردازنده صوتی چهارهسته‌ای Creative Sound Core3D با اتصال به یک Burr-Brown DAC (مبدل دیجیتال به آنالوگ) می‌تواند نسبت سیگنال به نویزی (SNR) برابر با ۱۲۷ دسی‌بل ارائه دهد. علاوه بر آن، گیگابایت آمپلی‌فایر هدفون را نیز برای خروجی‌های عقب و جلو به صورت استریو و با SNR معادل ۱۲۰ دسی‌بل تعبیه کرده است. همچنین کانال‌های فراگیر با استفاده از یک Op-Amp با SNR برابر ۹۶ دسی‌بل از طریق پنل پشتی در دسترس است. استریوی پشتی در هر کانال از یک آمپلی‌فایر جداگانه استفاده می‌کند، در حالی که کانال جلویی از یک آمپلی‌فایر تکی دو کاناله استفاده خواهد کرد.

 

مسیر صوتی با LED هفت رنگ

روشی که در دو سال اخیر شاهد آن بوده‌ایم این است که برخی تولیدکنندگان، قسمت صوتی را برای کاهش تداخل، از بقیه اجزای بورد جدا می‌کنند. عده‌ای نیز این قسمت را نورپردازی می‌کنند. برخی از مدل‌های جدید گیگابایت با سخت افزار مجزای صوتی، مسیر مشخصی روی بورد دارند که می‌توانند با هفت رنگ روشن شوند. انتخاب این رنگ از میان هفت رنگ، می‌تواند برای ایجاد تناسب با سایر نورپردازی‌های سیستم صورت گیرد.


Killer DoubleShot Pro X3

مادربورد Z170X-Gaming G1 با مجموعه شبکه Killer DoubleShot Pro X3 عرضه می‌شود که شامل سه آداپتور شبکه Killer است که می‌توانند همزمان با هم کار کنند و انواع مختلفی از اطلاعات را به مسیرهای مختلفی هدایت کنند. به عنوان مثال، ترافیک Real-time نظیر بازی‌های آنلاین به مسیری می‌رود که کمترین تاخیر را دارد. در حالی که ترافیک وب و ترافیک‌های حجیم بین خطوط باقی‌مانده تقسیم خواهند شد. آداپتورهای این سیستم دو عدد Killer E2200 و یک Killer E1535 Wireless AC adapter به همراه پشتیبانی از بلوتوث 4.1 هستند.

 

دورهمی مادربورد گیگابایت

شکاف‌های M.2 از نوع PCI-Express 3.0 x4

گیگابایت مدل‌هایی ارائه خواهد کرد که دارای ۳ شکاف M.2 خواهند بود که هر کدام از آنها به چهار مسیر از خطوط PCI-E 3.0 متصل است. با پشتیبانی از RAID، پهنای باندی حدود ۹۶ گیگابیت بر ثانیه در دسترس تجهیزات ذخیره‌سازی خواهد بود. زمان آن رسیده است که سرعت سرسام‌آور را تجربه کنید.

3 SATA Express

آخرین نسل از SATA Express‌ بر روی دو مسیر PCI-E 2.0 اجرا می‌شود اما در مادربوردهای سری 100 این درگاه از دو مسیر PCI-E 3.0 استفاده می‌کند که سرعت را از ۱۰ گیگابیت در ثانیه به ۱۶ گیگابیت در ثانیه می‌رساند. البته در حال حاضر استفاده از SATA Express‌ با حضور SSD های M.2 که سریع‌تر هستند، جای سوال دارد، اما به هر حال در صورت نیاز شما به این پورت، گیگابایت ۳ عدد از آنها را برای شما در نظر گرفته است.
شکاف‌های PCI-Express x16‌ با روکش فلزی بی شک چنانچه شما از یک کارت گرافیک مدرن و سنگین استفاده کنید، این نگرانی را دارید که مبادا نصب آن باعث شکستگی شکاف PCI-E شود. به همین دلیل گیگابایت از روکش فلزی برای برخی از مدل‌های خود بهره برده است که کانکتور PCI-E را مستحکم‌تر ساخته است و همچنین آن را در برابر تخلیه الکتریسیته ساکن مقاوم کرده است.

 

دورهمی مادربورد گیگابایت

Q-Flash Plus

به طور ساده Q-Flash Plus‌ به شما کمک می‌کند تا بایوس خود را با استفاده از یک درایو USB و بدون داشتن پردازنده و رم، فلش کنید. اگر چه این قابلیت ممکن است امروزه به درد شما نخورد اما چنانچه یکی از مادربوردهای دارای این قابلیت را خریداری کنید و مثلاً پس از دو سال این مادربورد با پردازنده جدیدی که خریده‌اید تطابق نداشته باشد، این ویژگی می‌تواند به شما کمک شایانی کند تا به راحتی بایوس خود را بدون نیاز به قرض گرفتن پردازنده از شخص دیگر، فلش کنید.


مدار تغذیه ۲۰ فاز دیجیتال IR/Infineon

این یکی دیگر از ویژگی‌هایی است که می تواند بسیار جالب باشد. استفاده از مدار تغذیه ۴+۱۶ فاز برای تأمین توان پردازنده، فقط در زمانی که سیستم خود را تحت نیتروژن مایع اورکلاک می‌کنید و به تغذیه پایدار پردازنده نیاز دارید، می‌تواند اثر واقعی خود را نشان دهد. البته برخی از افراد نیز معتقدند در هنگام استفاده عادی از سیستم تحت خنک‌سازی با هوا، این نوع مدار تغذیه می‌تواند همچنان مفید باشد.


Turbo B-Clock

آی‌سی Turbo B- Clock یک چیپ برای تنظیم کلاک پایه سیستم شما در محدوده ۹۰ تا ۲۰۰ هرتز است. تا قبل از این، شما برای اورکلاک مجبور بودید یکی از مقادیر ۱۰۰، ۱۲۵ و ۱۶۷ مگاهرتز را به عنوان کلاک پایه انتخاب کنید که باعث می‌شد اورکلاکرها نتوانند فرکانس دلخواه خود را به دقت تنظیم کنند.

GIGA

OC Touch

طرح OC Touch گیگابایت چیز جدیدی نیست و قابلیتی است که روی مادربوردهای مخصوص اورکلاک سری SOC این شرکت، وجود دارد تا به واسطه آن بتوان اورکلاک را قابل دسترس‌تر کرد. وقتی شما سیستم خود را در حالت باز و تحت نیتروژن مایع اورکلاک می‌کنید، وجود چنین قابلیتی می‌تواند مفید باشد.


GC-M.2-MINI-SAS

در برخی مدل‌ها، گیگابایت تبدیلی را مهیا کرده است تا بوسیله آن یک تجهیز Mini-SAS را بتوان به یکی از شکاف‌های M.2 با سرعت 32Gb/s متصل کرد. این ویژگی باعث می‌شود به عنوان مثال شما یک SSD اینتل از نوع ۲.۵ اینچی 750-series NVMe را به سیستم متصل کنید، به جای آنکه از نوع PCI-E استفاده کنید.


G-Connector

ایده G-Connector چیز جدیدی نیست و مادربوردهای فراوانی از مشابه آن استفاده می‌کنند. ایده آن این است: یک آداپتور که شامل تمام  کابل‌های جلویی I/O برای تغذیه و دکمه سوییچ و LEDها است و شما تنها کافی است آن را به قسمت I/O روی مادربورد متصل کنید. به این وسیله شما از شر اتصال کابل‌ها در یک فضای بسیار کوچک روی مادربورد رهایی می‌یابید.


طرح حرارتی جدید

ستاره ما در این بخش مدل Z170 G1 Gaming است. چرا که علاوه بر انبوه قابلیت‌های فوق، از یک طرح حرارتی جدید نیز بهره می‌برد. گیگابایت بر روی مدار تغذیه ۲۰ فازه، هیت‌سینکی را تعبیه کرده است که می‌تواند خنک‌کننده‌های آبی را نیز از طریق شیار رایج G1/4 پشتیبانی کند.

دورهمی مادربورد گیگابایت

جمع‌بندی

اگر چه تعدادی از قابلیت‌ها و ویژگی‌هایی که گیگابایت به آن اشاره کرده است، چیز جدیدی نیستند، اما وجود آن‌ها لازم و مفید است. مانند قابلیت‌های کانکتور Type-C، HDMI 2.0، USB 3.1 که انتظار می‌رود روی مدل‌هایی از مادربوردهای سری 100 که دارای کنترلر اینتل Alpine Ridge هستند، دیده شود. گذشته از این‌ها، قابلیت‌های انحصاری گیگابایت نیز بسیار جذاب به نظر می‌رسند و خصوصاً برای حرفه‌ای‌ها می‌تواند بسیار کاربردی و مفید واقع شود.

در انتها، آواژنگ هیچ اطلاعاتی راجع به قیمت تقریبی مادربوردهای گیمینگ جدید گیگابایت در ایران ارائه نکرد اما گفت که انتظار دارند این مادربوردها با قیمتی معقول و رقابتی به بازار عرضه شود.

تهیه شده توسط زومجی


اسپویل
برای نوشتن متن دارای اسپویل، دکمه را بفشارید و متن مورد نظر را بین (* و *) بنویسید
کاراکتر باقی مانده